Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:53

Waarom heb ik de indruk dat het niet meer gaat over welzijn, wat een mode woordje is nu, maar een kwestie wordt van het gelijk zien te halen?

Als je met een klein kind bij de inrijdpiste staat te kijken en je vraagt aan dat kind wat het ziet zal het antwoord eerlijk zijn. De paarden zijn niet blij. Aansnoerriemen, met hefboomwerkingen, stangen en trensen in de mond waarbij of de bitten te groot zijnf de tegels zo hard worden aangetrokken dat het paard niet anders kan dan 'glimlachen' zoals een lokale instructeur het hier noemt. Waarmee ik bedoel dat iedereen toch zou kunnen zien dat alle trots, alle kracht en de eerbied van de mens voor het paard, respect voor paarden er volledig uitgereden wordt. UIT gereden, ofwel gedood.

Noem het niet eens rijden, het is grof misbruiken van de goodwill van het paard. Wat ooit de reden voor mij was om paardrijden de rug toe te keren is nu nog veel erger !

Daar zijn paarden nimmer voor gefokt om op zo'n laffe manier een toppertje te kunnen krijgen. Als ik kijk naar de springsport werd daar snel aandacht aan besteed zodra een teugeltje dubieus werd.
Nu is alle aandacht naar de dressuur, die aanvankelijk bedoeld is op een paard te scholen. Het blijkt dat de grenzen verlegd zijn. Velen zijn het normaal gaan vinden en het immers een 'beproefde trainingswijze' voor paarden. Zij kunnen het weten, want zij zijn profs.

Er wordt wetenschap bij gehaald, en paarden die in de ogen van velen oud zijn geworden. Is dat de graadmeter? Ik snap er niets van...hoe denkt men dan?
Slofteugels mogen niet maar ieder kind leert er tegenwoordig mee te rijden. Zelfs voor ervaren ruiters is dit een middel om heel bekwaam mee om te gaan. Maar de grenzen zijn weg... paardijden is nu grenzeloos en het geweten van de ruiterers en andere apen is ook verminderd. Mishandeling is minder erg als ze maar goed te eten krijgen.

Moet het leven of dood zijn voor iets minderwaardig gevonden mag worden?
Moet je tegen vrouwen zeggen die aangerand of verkracht zijn, "meid, je leeft toch nog, da's toch mooi !" Die worden soms ook oud, neemt dat het kwalijke weg?

Nee we moeten dieren niet vermenselijken, dieren hebben geen gevoel en moeten ook maar met de tijd meegaan. Goud is goud en rijden is rijden, hupla gaan.
Wat is eerbied en respect, wat mag een paard nog doen in deze tijd? Gehoorzaam zijn, nergens van schrikken of nog op reageren.

Mw. van Grunsven is het idool, en Dhr. Jansen is haar woordvoerder. het is grote commerciele wereld met macht en belangen. Ik verbaasde me er over dat Mw. Bartels zich aansloot bij Dhr. Jansen, mijn idee was dat Mw. Bartels iets begreep van paarden en paardrijden.

Waar is het misgegaan, waar is de klasse en de trotse paarden die hun oefeningen gehoorzaam maar levend uitvoeren. Zonder dubbele bitten en sportschoolarmpjes.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:23

Paardentango
Beter kan men het niet uitleggen.
Ben het in grote lijnen met u eens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:21

Knoffer schreef:
Alane schreef:
Het grapsige is dat zolang er bekend is dat deze toevoeging aan de training van het grandpix paard bekend is, er mensen lopen te roepen dat het slecht is, dat het niet nodig is en nog meer... waar blijven die mensen dan, waarom tonen ze dan niet dat zij hetzelfde nivo zo niet beter kunnen en laten dat zien??

Het is niet relevant of andere hetzelfde of een hoger niveau kunnen behalen zonder rollkur. De resultaten zijn ondergeschikt aan het welzijn van het paard. De vraag of rollkur het paardenwelzijn aantast is dan relevanter. Of de vraag of het hoge niveau/ideaalbeeld wel realistisch is en op een juiste manier te bereiken is. Je kan je dan afvragen wat het doel van dressuur dan werkelijk is/zou moeten zijn en hoe dit beoordeeld moet worden.

Mijn formulering was/is een beetje krom...
Men neemt aan dat het welzijn van het paarden aangetast wordt door die methode, zouden die tegenstanders, oftewel die mensen die dat menen dat deze manier van scholen niet deugd, zouden dus eenzelfde niveau kunnen bereiken en zo aantonen hoe een paard eruit ziet wiens welzijn niet aangetast is door eerder genoemde foute methode....

@PT
Maar het zou niet zo kunnen zijn dat het paardenwelzijn helemaal niet zo in het gedrang komt door of bij mevr. van Grunsven en Dhr, Jansen omdat Mevr. Bartels zich erin verdiept heeft?
Zeker zijn er misstanden te zien op losrijterreinen, ik spreek mensen daar op aan, maar ga niet op een internet lopen schoppen tegen Mevr. van Grunsven of andere topruiters over wat een ander verkeerd doet...
Dat Pietje op de hoek een trainingsmethode misbruikt omdat hij en zijn paard niet op een dusdaning nivo zitten dat het juist toegepast kan worden, is het dan de schuld van die methode? of de schuld van Pietje die niet begrijpt, ondanks dat het overal te pas en te onpas verteld wordt dat het niet geschikt is voor de beginner?

95 van de 100 mensen weten niet eens waarom er een neusriem is die wij aansnoerneusriem noemen maar eigenlijk een andere naam heeft.

En ja ik haalde leeftijden aan, van paarden van Mevr. van Grunsven die op hoogniveau hebben gepresteerd, niet om te vertellen dat LDR de reden is dat paarden oud worden, maar ik vind het absolut beschamend te noemen dat mensen dusdanig neer gehaald worden, min of meer beticht worden van paardenmishandeling, maar dat de gemiddelde leeftijd die haar paarden ver boven de vaak aangehaalde gemiddelde leeftijd van het nederlandse sportpaard ligt (alhoewel dit laatste nooit officieel onderzocht is) en dat die gemiddelde leeftijd van 8 jaar wel aangehaald mag worden om aan te tonen dat het niet goed gesteld is met het paardenwelzijn in Nederland, maar andersom schijnbaar not done is......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:32

Alane schreef:
Dat Pietje op de hoek een trainingsmethode misbruikt omdat hij en zijn paard niet op een dusdaning nivo zitten dat het juist toegepast kan worden, is het dan de schuld van die methode? of de schuld van Pietje die niet begrijpt, ondanks dat het overal te pas en te onpas verteld wordt dat het niet geschikt is voor de beginner?

95 van de 100 mensen weten niet eens waarom er een neusriem is die wij aansnoerneusriem noemen maar eigenlijk een andere naam heeft...

Prima samenvatting van de trieste stand van kennis, kunde en vaardigheid; waarom ´verboden tenzij....´ helemaal goed is.

Ook een illustratie van het waarom van aan de top toepassen van andere manieren van rijden trouwens ;)
Een minder kritische en voor de buitenwacht vriendelijker ogende rijwijze heeft twee enorme positieve uitwerkingen:
- positiever uitstraling
- minder schadelijk navolgen bij de 95%

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:02

Misschien is het zinvol om een stap opzij te doen, van wat meer afstand te kijken.

Waar gáát het eigenlijk over? Over paardrijden of over ruítersport?

Als we het over paardrijden hebben, is het noodzakelijk om dressuuroefeningen in de ring in een relativerend perspectief te plaatsten:
Dresuuroefeningen onder gecontroleerde omstandigheden zijn een vóórbereiding om in de werkelijke wereld betrouwbaar veilig te kunnen rijden.

Bij ruitersport is het in onderling vergelijken hoe goed de dressuuroefeningen onder gecontroleerde omstandigheden worden uitgvoerd een competitie, een sport.

Besef van de defacto ontkoppeling van deze twee in NL is van cruciaal belang om te kunnen begrijpen waarom de discussies verlopen zoals die verlopen.
Methodes zoals LDR zijn volstrekt onbruikbaar in het eggie.
De mentale staat van het paard welke gewenst wordt gevonden voor de FEI dressuur is hoogst ongewenst in het eggie.
De perfecte bouw voor FEI dressuur is in het eggie belastender voor de paardenrug dan het model robuustpaard.
De details die de jury van het lijstje afvinkt voor plussen en minnen zijn verworden doelen op zich. De in het plaatje geperste stuiterbal voldoet daaraan.
Die stuiterbal moet daartoe ten koste van geestelijk leed als kasplantje op stal en onder verdoving geschoren worden; voor de laatste winstpunt.

De vraag is, waar zijn het welzijnsbelang van het paard en het paardrijden gebleven bij ruitersport?
Waar is de waarborging welke door de loskoppeling met de selctiekriteria voor en door het eggie belangrijker geworden is?

Wellicht tóch verstandiger om van het paardenwelzijn uit te gaan en dán de kriteria te toesten aan het gebruik?

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:39

@HC: het is die 95 % die weinig tot geen kennis die schopt tegen alles wat zich beweegd op een wedstrijdterrein...
Als de top duidelijk probeerd te maken wat wel en niet done is, als in: Rollkür is niet geschikt voor beginnende ruiters en/of paarden, wordt het door de tegenstanders gelezen en verkondigd als Rolkür is niet geschikt voor paarden, het belangrijkste laten ze weg...

Een instructeur die een leerling de les laat rijden met een slofteugel, wordt neergesabeld en indien mogelijk aan de schandpaal genageld... echter zal een goede instrecteur zijn leerling uitleggen en laten voelen wat een slofteugel doet, opdat diezelfde leerling thuis niet die slofteugel uit de kast haalt en zijn paard ermee vernaggeld... Het beroemde verhaal van de 2 waarheden

wedstrijdsport en dat mn dressuursport is niet anders dan in competitieverband laten zien hoever je staat in het scholen van je paard, waarbij het uitblijven van bovenaan eindigen in de ranglijsten helaas door sommigen wordt uitgelegd dat dressuursport een jurysport is... en de dressuursport niet de reden is dat in sommigen gevallen het welzijn van het paard uit het oog verloren wordt... zo niet met voeten getreden.

De FEI stelt regels op van wat er getoond moten worden zodat men een toetsing kan doen hoever de ruiter is in de scholing van dat paard, de nationale bond, de KNHS voor Nederland volgt de FEI in deze regels... en om te kunnen controleren of regels gehandhaafd worden hebben we controleurs nodig, die controleurs dienen betaald te worden, maar in een ander topic roep jij mensen op om sponsoren te boycotten....

Beste HC, je schopt tegen alles aan wat maar enigzins met wedstrijdsport te maken heeft en dan mn de dressuursport, en bedekt dat alles onder de noemer handhaving en verbetering paardenwelzijn...
Denk je dat het paardenwelzijn gewaarborgd wordt of verbeterd wordt door afschaffing van de paardensport?
Denk je dat wanneer iets niet meer openbaar te bekijken is het paardenwelzijn verbeterd?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:49

Och Alane, kom nou zeg.

Slofteugels aan kleine kinderen die leren paardrijden is nooit goed.
Ik wil niet persoonlijk leijk gaan doen, maar kijk eens goed rond in onze de wereld, de basisruiterij is echt geen piafferende warmdraaiende kinderen te pony.
Het is heel normaal dat kinderen geleerd wordt met kanonskogels en sabels op paarden in te hakken. Sleuren aan de teugels en na een tijdje flikkeren ze er niet meer zo snel af en kunnen ze rijden. Wordt gezegd.
Zwijmelend bij de vele, vele plaatjes van hun idool.

Diep in het hart weten kinderen best wel dat wat ze doen niet zo aardig is, maar eigenlijk begint het dan nog maar. Hierna wordt het feest, de spoortjes komen als snel erbij en raggen maar.
Ook dat is welzijn, de hedendaagse basis.

Op de lokale ponyclub, al weer 40 jaar geleden moest je betalen als iemand je betrapte op oneerbiedig gedrag naar een paard tijdens de les. Dat kostte je een dubbeltje en de verschutting van het openbare standje.
Daar zat een filosofie achter, in alle eenvoud, maar wel met eerbied voor onze Vrienden en Vriendjes.

Je moet met je tijd meegaan, ja best.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 22-08-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:51

Alane schreef:
Denk je dat het paardenwelzijn gewaarborgd wordt of verbeterd wordt door afschaffing van de paardensport?

Euh, ja. Nu, direct wel ja. Zelfs als je erbij in ogenschouw neemt dat veel paarden door de ruiters die ineens niet meer van páárden blijken te houden hun sportpaard tot hondenvoer laten verwerken (dood = geen leed).
Uiteraard wel een topmerk voer want ze willen het beste voor hun paard }>

Op langere termijn denk ik dat hetzelfde welzijnsniveau ook bereikt kan worden met behoud van ruitersport. Ik ben namelijk níet tegen sport met paarden.
Er zijn wel éxtra waarborgen nodig om de paarden tegen de ruiterambities voor het laatste halve winstpuntje te beschermen.
Het mooiste zou een koppeling met paardrijden in het eggie zijn. Dat is niet zo moeilijk te realiseren maar daar is op korte termijn de wil niet voor aanwezig bij de ruitersport.
Bij de bedrijfssector wil al helemáál niet; die heeft economisch belang bij zoeveel mogelijk ruiters met zo min mogelijk kennis waarbij er zoveel mogelijk niet goed gaat opdat die zoveel mogelijk oplossing kopen en de omloopsnelheid van paarden hoog is.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:53

Paardentango schreef:
och Alane, kom nou zeg.

Alane schreef:
Een instructeur die een leerling de les laat rijden met een slofteugel.. .. ..

Dat is nu wat ik bedoel....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:55

Paardentango schreef:
Ik wil niet persoonlijk leijk gaan doen, maar kijks een rond, de wereld, de basisruiterij is echt geen piafferende warmdraaiende kinderen te pony. Het is heel normaal dat kinderen geleerd wordt met kanonskogels en sabels op paarden in te hakken.
Zwijmelend bij de vele, vele plaatjes van hun idool.

Die van mij wil later worden wat zijn papá doet :o

Fotootje van hoe hij les krijgt per pm opdat het geen spam is 8-)

hc

Paardentango

Re: Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:00

He jakkes, Alane, trek het nou niet zo uit zijn verband.

Nu wordt er geinsinueerd dat een instructeur netjes de werking uitlegt. Dat is niet wat er staat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:11

Paardentango schreef:
He jakkes, Alane, trek het nou niet zo uit zijn verband.

Nu wordt er geinsinueerd dat een instructeur netjes de werking uitlegt. Dat is niet wat er staat.

Ik trek niets uit zijn verband:
Citaat:
Een instructeur die een leerling de les laat rijden met een slofteugel, wordt neergesabeld en indien mogelijk aan de schandpaal genageld... echter zal een goede instructeur zijn leerling uitleggen en laten voelen wat een slofteugel doet, opdat diezelfde leerling thuis niet die slofteugel uit de kast haalt en zijn paard ermee vernaggeld... Het beroemde verhaal van de 2 waarheden

Ik schrijf een leerling, jij leest kleine kinderen...
ik heb het over een lerling, jij een klas vol met slofteugel rijdende kinderen...
Een goede instructeur hoort te werking uit te leggen, niet leerlingen af te branden

Als je het welzijn van paarden wilt verbeteren/garanderen, doe je dat niet door een leerling (kind/kleine volwassene/volwassene) neer te sabelen als zo'n leerling met een slofteugel de les in komt, vaak op goed bedoelt advies van omstanders thuis...
Leg je zo'n leerling uit hoe en wat, is de kans klein(er) dat hij/zij thuis toch gaat gebruiken omdat hij/zij de werking niet weet... en dat is mijn ervaring.
Zo ging vroegah mijn instructeur met leerlingen om, en zo gaat de huidige instructeur met zijn leerlingen (oa mijn dochter) om...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:18

Alane schreef:
Als je het welzijn van paarden wilt verbeteren/garanderen, doe je dat niet door een leerling (kind/kleine volwassene/volwassene) neer te sabelen als zo'n leerling met een slofteugel de les in komt, vaak op goed bedoelt advies van omstanders thuis...
Leg je zo'n leerling uit hoe en wat, is de kans klein(er) dat hij/zij thuis toch gaat gebruiken omdat hij/zij de werking niet weet... en dat is mijn ervaring.
Zo ging vroegah mijn instructeur met leerlingen om, en zo gaat de huidige instructeur met zijn leerlingen (oa mijn dochter) om...

Dus, ´verboden tenzij´ want vrijwillig werkt uitleg tegenwoordig niet als waarborging. Een kleinere kans dan de hele grote van de werkelijke wereld is niet genoeg waarborging.
Idem sporen en zwepen. Kijk om je heen hoe ze normaal gebruikt worden. Leg het uit en???? 1% minder misbruik?

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:24

die tenzij kun je niet waarborgen, of wil je ruiters een boekej geven waar ze kunnen laten stempelen dat ze les en uitleg hebben gehad over die slofteugel of sporen of..... en dan pas mogen of kunnen kopen in de ruitersport zaak?

1 % minder misbruik betekend 1 % meer mensen die kunnen uitleggen, en niet zullen adviseren uit onkunde, waardoor de groep steeds groter kan worden...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:24

Een slofteugel is een scheermes in de hand van een aap.
Mensen weg slofteugel, dat is weer zo´n ding, waar het verstand ophoud.
Een correctie teugel die veel paardvriendelijker is, is een Thiedemann teugel, die kun je gebruiken om een ruiter werkelijk gevoel te laten krijgen, en spaart het paard.
Een slofteugel moet men gewoon verbieden, is niet voor het welzijn van het paard.

En wanneer een instructeur dit toelaat, dan zou hij niet eens in de bak mogen staan.
Leerlingen met een slofteugel laten rijden????

Neusriemen zijn hulpteugels, die mogen niet vast gesnoerd worden.
Helaas doen dat de meeste zg Nederlandse toppers.

Sperriempje verbieden in de dressuur.
Alleen de Engelse neusriem toelaten en de Africhtingsneusriem (Hannoverranisches Reithalfter)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:37

Alane schreef:
die tenzij kun je niet waarborgen, of wil je ruiters een boekej geven waar ze kunnen laten stempelen dat ze les en uitleg hebben gehad over die slofteugel of sporen of..... en dan pas mogen of kunnen kopen in de ruitersport zaak?

Bijvoorbeeld.
Wat mij betreft mogen dat soort spullen alleen verkocht worden na het behalen van een instructeursdiploma waarbij een bewijs van kennis, kunde en vaardigheid geleverd moet worden.
Wat is daar mis mee?

edit (typo)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:48

Een slofteugel is een hefboom aan de teugel, het maakt de ruiter sterker, meer doet het niet. Voor mij mag dat ronduit verboden worden, als je je paard op een gewone teugel aan een bit niet eens gereden krijgt ben je gewoon verkeerd bezig (te snel te veel willen gewoonlijk).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:59

Professor schreef:
Neusriemen zijn hulpteugels, die mogen niet vast gesnoerd worden.
Helaas doen dat de meeste zg Nederlandse toppers.

Sperriempje verbieden in de dressuur.
Alleen de Engelse neusriem toelaten en de Africhtingsneusriem (Hannoverranisches Reithalfter)

Ik begrijp trouwens niet dat het bij wedstrijden toegestaan is om met een aangesnoerde neusriem of een sperriem te rijden.
Het is nl. competitie vervalsend; het maskeert een rijtechnische probleem.

Je hebt gelijk Bandida.
Met betrekking tot het bit is de huidige situatie dat zonder slofteugel ook met teveel kracht aan de teugels getrokken wordt bij dit pijn veroorzakende instrument.
Zoals het nu is, is het als een prikband bij honden. Hoe die prikband werkt en hoe een bit normaal gebruikt wordt is identiek.
Ik denk dat voor rijscholen een krachtsensor met een draadloos signaal naar een display met als alarm een rode lamp en auditief sinaal aan de bakrand een perfect idee is als aanschouwelijk onderwijs én sociale controle :D

hc

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:22

Paarden welzijn, daar kan de KNHS veel aan doen.
Instructeurs beter opleiden.
Geen ondersteuning meer aan ruiters die rollkur rijden.
Omdat bij rollkur de paarden de stang word doorgetrokken, de neusriem strak word aangetrokken.
Kortom veel paarden leed zou door een goede organisatie en objektieve en goede eerlijke juryleden, voorbij zijn.
Dan zouden we al een eind in de goede richting zijn.
Beter opleidingen door werkelijk vakmensen, en betere selectie van instructeurs.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:25

slofeugel was een voorbeeld, had ook coque, chambon of weet ik wat kunnen staan....

vwb de hanoveraanse neusriem, daar kun je ook de mond mee dichtsnoeren :)

met een thiedemann hang je nog meer gewicht aan het bit, je wilt het paard licht in de hand maken door er gewicht aan te gaan hangen???

vwb hulpteugels is mijn eigen bescheiden mening, hou het simpel, met de minste aktie de grootste reactie...

of volgens een bekende ruiter:
''Als de manier van rijden problemen geeft die je weer moet oplossen, dan kun je toch beter zo gaan rijden dat die problemen helemaal niet ontstaan"

met slofteugel rijden daarvoor heb je kennis nodig, als je zoveel kennis bezit zou je de slofteugel niet nodig hebben... alhoewel het soms verdomd handig is bij bepaalde paarden....

@HC: voordat die ruiter een instructeursdiploma heeft behaalt en de kennis en kunde heeft, zal het eerst les moeten hebben gehad, en ben je weer terug bij mijn tekst:
Als een instructeur een leerling een les laat rijden met een slofteugel......

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:37

Alane schreef:
slofeugel was een voorbeeld, had ook coque, chambon of weet ik wat kunnen staan....

Slofteugel word gebruikt bij het rijden, coque ook en een chambon bij het longeren.

Elke Nuesriem kun je dichtsnoeren, maar een combineerde het ergste, het zg pullerriempje zegt genoeg, controle van hoofdstel beslag enz... is toch niet moeilijk word gedaan bij IJslanders en Western, kunnen we nog veel van leren, maar dan voor de start, kan de ringmeester doen.

met een thiedemann hang je nog meer gewicht aan het bit, je wilt het paard licht in de hand maken door er gewicht aan te gaan hangen???

Dan weet u niet de werking van een Thiedemann teugel, die correct word ingesteld, daarom goede instructeru.

vwb hulpteugels is mijn eigen bescheiden mening, hou het simpel, met de minste aktie de grootste reactie...

''Als de manier van rijden problemen geeft die je weer moet oplossen, dan kun je toch beter zo gaan rijden dat die problemen helemaal niet ontstaan"

Dit is onzin, wanneer je rijdt dan kom je telkens weer moeilijkheden tegen, de aanleuning is waar je altijd weer aan werkt.

met slofteugel rijden daarvoor heb je kennis nodig, als je zoveel kennis bezit zou je de slofteugel niet nodig hebben... alhoewel het soms verdomd handig is bij bepaalde paarden....

Dat woordje verdomd begrijp ik niet, dat is bv al weer een taal gebruik die je eigenlijk niet gebruikt als ruiter. Slofteugel kan een instrument zijn bij verreden paarden, maar ik schreef bij leerlingen laat men die weg, elke vorm van hulpteugels, alleen de neusriem mag erop.

@HC: voordat die ruiter een instructeursdiploma heeft behaalt en de kennis en kunde heeft, zal het eerst les moeten hebben gehad, en ben je weer terug bij mijn tekst:

Dan is het voor mij geen instructeur die bevoegd is om les te geven.

Deze gehele discussie is en was niet nodig geweest, wanneer velen een betere instructie genoten hadden.
En dan was hij rijden veel paardvriendelijker.
Het ligt aan de opleiding en dat van begin af aan, zodra je op paard stapt.
Respect hebben voor je paard.
Daar begint paarden welzijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:39

Professor schreef:
Alane schreef:

Slofteugel word gebruikt bij het rijden, coque ook en een chambon bij het longeren.

Elke Nuesriem kun je dichtsnoeren, maar een combineerde het ergste, het zg pullerriempje zegt genoeg, controle van hoofdstel beslag enz... is toch niet moeilijk word gedaan bij IJslanders en Western, kunnen we nog veel van leren, maar dan voor de start, kan de ringmeester doen.

Dan weet u niet de werking van een Thiedemann teugel, die correct is ingesteld, daarom goede instructeurs.

Dit is onzin, wanneer je rijdt dan kom je telkens weer moeilijkheden tegen, de aanleuning is waar je altijd weer aan werkt.

Dat woordje verdomd begrijp ik niet, dat is bv al weer een taal gebruik die je eigenlijk niet gebruikt als ruiter. Slofteugel kan een instrument zijn bij verreden paarden, maar ik schreef bij leerlingen laat men die weg, elke vorm van hulpteugels, alleen de neusriem mag erop.

Dan is het voor mij geen instructeur die bevoegd is om les te geven.

Deze gehele discussie is en was niet nodig geweest, wanneer velen een betere instructie genoten hadden.
En dan was het rijden veel paardvriendelijker.
Het ligt aan de opleiding en dat van begin af aan, zodra je op paard stapt.
Respect hebben voor je paard.
Daar begint paarden welzijn.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:16

Geweldige discussie hier, we hadden al arabesk en hc nu hebben we er ook nog een professor bij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:43

stoffel schreef:
Geweldige discussie hier, we hadden al arabesk en hc nu hebben we er ook nog een professor bij.

Bedankt voor deze geweldige inhoudelijke bijdrage....

hc

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:03

Professor schreef:
Tja, Bartels probeert iets te doen aan het toegankelijk maken van kennis middels de trainingsweken en het Global Dressage Forum, maar dat zal vast niet in jouw straatje zijn, dus daar schiet je niets mee op.

Het grote publiek haal je alleen met een lichtend voorbeeld en tot dus ver staat daar alleen Anky en consorten. De (duitse) concurrentie is niet veel anders. Je zou haast zeggen dat er geen andere manier is. Misschien is het (stiekem) toch een goede manier, het is in ieder geval succesvol.

Van de anti LDR bokkers heb ik nog niet veel voorbeelden gezien die hout snijden, tot nog toe is het meer een Jehova achtige overtuiging, zeg maar geloof zonder echte onderbouwing. Dat mag hoor, maar voor mij is dat te oppervlakkig. Ik ben een techneut en zie graag wetenschappelijke bewijzen.