Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Knoffer schreef:Alane schreef:Het grapsige is dat zolang er bekend is dat deze toevoeging aan de training van het grandpix paard bekend is, er mensen lopen te roepen dat het slecht is, dat het niet nodig is en nog meer... waar blijven die mensen dan, waarom tonen ze dan niet dat zij hetzelfde nivo zo niet beter kunnen en laten dat zien??
Het is niet relevant of andere hetzelfde of een hoger niveau kunnen behalen zonder rollkur. De resultaten zijn ondergeschikt aan het welzijn van het paard. De vraag of rollkur het paardenwelzijn aantast is dan relevanter. Of de vraag of het hoge niveau/ideaalbeeld wel realistisch is en op een juiste manier te bereiken is. Je kan je dan afvragen wat het doel van dressuur dan werkelijk is/zou moeten zijn en hoe dit beoordeeld moet worden.
Alane schreef:Dat Pietje op de hoek een trainingsmethode misbruikt omdat hij en zijn paard niet op een dusdaning nivo zitten dat het juist toegepast kan worden, is het dan de schuld van die methode? of de schuld van Pietje die niet begrijpt, ondanks dat het overal te pas en te onpas verteld wordt dat het niet geschikt is voor de beginner?
95 van de 100 mensen weten niet eens waarom er een neusriem is die wij aansnoerneusriem noemen maar eigenlijk een andere naam heeft...
Alane schreef:Denk je dat het paardenwelzijn gewaarborgd wordt of verbeterd wordt door afschaffing van de paardensport?
Paardentango schreef:Slofteugels aan kleine kinderen die leren paardrijden is nooit goed.
Ik wil niet persoonlijk leijk gaan doen, maar kijks een rond, de wereld, de basisruiterij is echt geen piafferende warmdraaiende kinderen te pony. Het is heel normaal dat kinderen geleerd wordt met kanonskogels en sabels op paarden in te hakken.
Zwijmelend bij de vele, vele plaatjes van hun idool.
Paardentango schreef:He jakkes, Alane, trek het nou niet zo uit zijn verband.
Nu wordt er geinsinueerd dat een instructeur netjes de werking uitlegt. Dat is niet wat er staat.
Citaat:Een instructeur die een leerling de les laat rijden met een slofteugel, wordt neergesabeld en indien mogelijk aan de schandpaal genageld... echter zal een goede instructeur zijn leerling uitleggen en laten voelen wat een slofteugel doet, opdat diezelfde leerling thuis niet die slofteugel uit de kast haalt en zijn paard ermee vernaggeld... Het beroemde verhaal van de 2 waarheden
Alane schreef:Als je het welzijn van paarden wilt verbeteren/garanderen, doe je dat niet door een leerling (kind/kleine volwassene/volwassene) neer te sabelen als zo'n leerling met een slofteugel de les in komt, vaak op goed bedoelt advies van omstanders thuis...
Leg je zo'n leerling uit hoe en wat, is de kans klein(er) dat hij/zij thuis toch gaat gebruiken omdat hij/zij de werking niet weet... en dat is mijn ervaring.
Zo ging vroegah mijn instructeur met leerlingen om, en zo gaat de huidige instructeur met zijn leerlingen (oa mijn dochter) om...
Alane schreef:die tenzij kun je niet waarborgen, of wil je ruiters een boekej geven waar ze kunnen laten stempelen dat ze les en uitleg hebben gehad over die slofteugel of sporen of..... en dan pas mogen of kunnen kopen in de ruitersport zaak?
Professor schreef:Neusriemen zijn hulpteugels, die mogen niet vast gesnoerd worden.
Helaas doen dat de meeste zg Nederlandse toppers.
Sperriempje verbieden in de dressuur.
Alleen de Engelse neusriem toelaten en de Africhtingsneusriem (Hannoverranisches Reithalfter)

Alane schreef:slofeugel was een voorbeeld, had ook coque, chambon of weet ik wat kunnen staan....
Slofteugel word gebruikt bij het rijden, coque ook en een chambon bij het longeren.
vwb de hanoveraanse neusriem, daar kun je ook de mond mee dichtsnoeren
Elke Nuesriem kun je dichtsnoeren, maar een combineerde het ergste, het zg pullerriempje zegt genoeg, controle van hoofdstel beslag enz... is toch niet moeilijk word gedaan bij IJslanders en Western, kunnen we nog veel van leren, maar dan voor de start, kan de ringmeester doen.
met een thiedemann hang je nog meer gewicht aan het bit, je wilt het paard licht in de hand maken door er gewicht aan te gaan hangen???
Dan weet u niet de werking van een Thiedemann teugel, die correct word ingesteld, daarom goede instructeru.
vwb hulpteugels is mijn eigen bescheiden mening, hou het simpel, met de minste aktie de grootste reactie...
of volgens een bekende ruiter:
''Als de manier van rijden problemen geeft die je weer moet oplossen, dan kun je toch beter zo gaan rijden dat die problemen helemaal niet ontstaan"
Dit is onzin, wanneer je rijdt dan kom je telkens weer moeilijkheden tegen, de aanleuning is waar je altijd weer aan werkt.
met slofteugel rijden daarvoor heb je kennis nodig, als je zoveel kennis bezit zou je de slofteugel niet nodig hebben... alhoewel het soms verdomd handig is bij bepaalde paarden....
Dat woordje verdomd begrijp ik niet, dat is bv al weer een taal gebruik die je eigenlijk niet gebruikt als ruiter. Slofteugel kan een instrument zijn bij verreden paarden, maar ik schreef bij leerlingen laat men die weg, elke vorm van hulpteugels, alleen de neusriem mag erop.
@HC: voordat die ruiter een instructeursdiploma heeft behaalt en de kennis en kunde heeft, zal het eerst les moeten hebben gehad, en ben je weer terug bij mijn tekst:
Als een instructeur een leerling een les laat rijden met een slofteugel......
Dan is het voor mij geen instructeur die bevoegd is om les te geven.
Professor schreef:Alane schreef:slofeugel was een voorbeeld, had ook coque, chambon of weet ik wat kunnen staan....
Slofteugel word gebruikt bij het rijden, coque ook en een chambon bij het longeren.
vwb de hanoveraanse neusriem, daar kun je ook de mond mee dichtsnoeren
Elke Nuesriem kun je dichtsnoeren, maar een combineerde het ergste, het zg pullerriempje zegt genoeg, controle van hoofdstel beslag enz... is toch niet moeilijk word gedaan bij IJslanders en Western, kunnen we nog veel van leren, maar dan voor de start, kan de ringmeester doen.
met een thiedemann hang je nog meer gewicht aan het bit, je wilt het paard licht in de hand maken door er gewicht aan te gaan hangen???
Dan weet u niet de werking van een Thiedemann teugel, die correct is ingesteld, daarom goede instructeurs.
vwb hulpteugels is mijn eigen bescheiden mening, hou het simpel, met de minste aktie de grootste reactie...
of volgens een bekende ruiter:
''Als de manier van rijden problemen geeft die je weer moet oplossen, dan kun je toch beter zo gaan rijden dat die problemen helemaal niet ontstaan"
Dit is onzin, wanneer je rijdt dan kom je telkens weer moeilijkheden tegen, de aanleuning is waar je altijd weer aan werkt.
met slofteugel rijden daarvoor heb je kennis nodig, als je zoveel kennis bezit zou je de slofteugel niet nodig hebben... alhoewel het soms verdomd handig is bij bepaalde paarden....
Dat woordje verdomd begrijp ik niet, dat is bv al weer een taal gebruik die je eigenlijk niet gebruikt als ruiter. Slofteugel kan een instrument zijn bij verreden paarden, maar ik schreef bij leerlingen laat men die weg, elke vorm van hulpteugels, alleen de neusriem mag erop.
@HC: voordat die ruiter een instructeursdiploma heeft behaalt en de kennis en kunde heeft, zal het eerst les moeten hebben gehad, en ben je weer terug bij mijn tekst:
Als een instructeur een leerling een les laat rijden met een slofteugel......
Dan is het voor mij geen instructeur die bevoegd is om les te geven.
Deze gehele discussie is en was niet nodig geweest, wanneer velen een betere instructie genoten hadden.
En dan was het rijden veel paardvriendelijker.
Het ligt aan de opleiding en dat van begin af aan, zodra je op paard stapt.
Respect hebben voor je paard.
Daar begint paarden welzijn.
Professor schreef:Tja, Bartels probeert iets te doen aan het toegankelijk maken van kennis middels de trainingsweken en het Global Dressage Forum, maar dat zal vast niet in jouw straatje zijn, dus daar schiet je niets mee op.Deze gehele discussie is en was niet nodig geweest, wanneer velen een betere instructie genoten hadden.