Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:37

ik meende trouwens ergens gelezen te hebben dat klonen niet in de sport mogen maar enkel als "genetisch materiaal " gebruikt mogen worden
aan de ene kant klinkt het allemaal zo "onetisch " aan de andere kant als je zelf zoveel geld zou hebben en je hebt een topmerrie als Ratina ( en je hebt er amper nafok van ivm een geschil met Beerbaum )zouden dan ook niet een groot aantal mensen hier er geen kloon van nemen om mee verder te fokken ?
het hoeft niet persé achteruitgang te betekenen..denk dat zo'n merrie als Ratina nog heel moderne nafok zou kunnen produceren terwijl ik dat van Calvaro V bvb niet vind
of stel bvb een wereldhengst als Carthago die al jaren onvruchtbaar is ..men kloont hem en je kan de kloon gebruiken als hengst ?

petraaken

Re: Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:22

Denk dat het hem daarom inderdaad te doen is Besita. Vandaar ook dat ik eigenlijk verbaasd ben dat er van de legendarisch volbloed Phar Lap xx (die naar het schijnt ruin was) nog geen kloon is gemaakt. Stel je voor dat je daar uit kunt fokken? En ik weet ondertussen wel dat volbloeden enkel natuurlijk mogen dekken (vind ik eigenlijk behoorlijk risico vol met die dure dekken daar en die dure merries) maar stel dat het wel zou mogen fokken met die genenpoel van phar lap xx.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:54

Napie schreef:
Klonen is misschien wel interessant voor de vierspansport: 4 exact dezelfde paarden met dezelfde capaciteiten en gangen voor de wagen. Wie wil dit nou niet?

Wat ik van de vierspansport weet is dat niet alle paarden op elke plek in het span kunnen. Met 4 dezelfde paarden loop je dan flink risico op een span wat niet samen kan, omdat het bv allemaal voorpaarden zijn.

Op de website van Cryotec? Hebben ze het over snelle verbetering van de fokkerij door het toch kunnen inzetten van hoogpresterende ruinen voor de fok. Maar ik vraag mij dan af waarom die ruinen in de eerste plaats ruin gemaakt zijn? Lijkt mij ook niet zonder reden gedaan te zijn. Is dat niet iets waar de fokkerij eens goed naar moet gaan kijken? Hengsten selecteren en opfokken zodat ze gewoon inzetbaar zijn in het dagelijks werk ipv testosteronbommetjes die tekort komen op sociaal vlak?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:02

wat moet je met een hengst als je enkel rijd en niet fokt? Hoeveel jonge hengsten worden er niet verkocht voor de sport en geruind omdat dat minder papierwerk en quarantaine tijd geeft voor het buitenland?

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:11

knap dat het kan, maar ben er niet zo voor in..

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:16

klonen vind ik uiterst interessant voor bepaalde doeleinden, maar puur omdat ze nog een x willen meerijden met het succes van het "oude" paard vind ik een beetje kansloos.

daarentegen weet ik ook niet precies wat ze met die klonen willen doen, dus kan ik er ook niet echt iets over zeggen!vind het alleen wel een btje zonde dat er zo een groot risico is dat fokken een 2egraads manier wordt om voor nageslacht te zorgen, zo sterft het idee van steeds iets mooiers bereiken wel uit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:14

Ik vind dit ook maar niets, zo wordt 'fokken' gewoon een kwestie van wie heeft het meeste geld en de beschikbaarheid over het beste DNA (wat ook op geld aankomt). Krijg het idee dat er over een 20 tal jaar enkel gedekt zal worden met kopieen van legende's en nauwelijks nog gebruik gemaakt zal worden van de huidige generatie hengsten. Die vervolgens doodgaan en waarna blijkt dat de weinige kinderen het ook heel goed doen, dus ook maar weer klonen. En wat dacht je van bloedspreiding/nieuw bloed? Dat wordt hiermee ook niet bepaald bevorderd.

Het is prachtig dat het kan en ik kan me goed voorstellen dat het een unieke kans is om bepaald bloed alsnog te gebruiken maar zoals het nu gaat :n . Er worden achter elkaar klonen gemaakt terwijl er nog niets bekend is over de gevolgen op karakter, gezondheid en nafok. Er worden zelfs klonen gemaakt van paarden die nog leven en nog gewoon beschikbaar zijn als hengst, waarom?

Ikzelf zou er iig geen gebruik van maken, zeker niet met de weinige gegevens die er nu over bekend zijn, al werd het me gratis aangeboden. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit geen negatieve gevolgen heeft op het karakter en gezondheid, hetzij bij de kloon zelf, hetzij bij de generatie's erna. Het feit dat klonen zelf vaak erg ongezond zijn zegt mij wel genoeg.

Citaat:
Klonen is misschien wel interessant voor de vierspansport: 4 exact dezelfde paarden met dezelfde capaciteiten en gangen voor de wagen. Wie wil dit nou niet?

Het mag niet, klonen mogen niet in de sport uitgebracht worden, enkel gebruikt voor de fokkerij. Overigens lijkt het me zowieso niets want bij mennen wil je juist niet dat alle paarden exact dezelfde capaciteiten hebben, dat geeft ze ook allemaal dezelfde zwakheden. Afgezien daarvan denk ik niet dat klonen gezond genoeg zijn om serieus in de sport te kunnen worden uitgebracht.

Maar wat is het nut van 3 stuks Ratina's?

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:16

Ik vind het echt jammer van al dat klonen.
Over 20 jaar rijden al de dressuurruiters op een Salinero en al de springruiters op een okidoki.

Het enigste voordeel daaraan is dat je dan kan zien wie er echt het beste rijdt want dan heb je geen verschil meer in kwaliteit paard

(edit lees net dat ze niet op wedstrijd uitgebracht mogen worden)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:36

Denk dat het dan eerder een Totilas wordt aangezien vrijwel iedereen daar nu gek van is en terecht ;)