Paard geslacht voor tv-programma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:38

ik vind het zielig |(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:07

powerzoe schreef:
ik vind het zielig |(

verder lezen dan je neus lang is!

Ik ga het proggie even bekijken later.
van veen heb ik respect voor... echt!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:35

joyfordogs schreef:
is er een mooie dood?
Ik snap wat je bedoeld, indianen verhalen krijg je nu eenmaal makkelijk.
Cremeren is iets heel persoonlijks, ook de kosten, wat de 1 duur vind, vind de ander een schijntje.
Het is fijn dat er een keuze is.
ik heb diverse paarden in zien slapen, soms duurde dit best lang, bv een gezonde haflinger die veels te dik was en zwaar hoefbevangen stond, die heeft een paar minuten gevochten tegen het spuitje.
Tja, of het dan beter was om naar de slager te brengen en ook nog eens de trailer op de moeten.....
zo'n schot in de wei zou ik ook nog voor open kunnen staan. Het gaat echt heel snel (als je tenminste een kundig iemand hebt!).

Daar ga ik in mee. Sterker nog, ik heb met de locale slager afgesproken dat hij mijn paarden een schot komt geven als het nodig blijkt. Dat soort dingen moet je niet over hoeven nadenken als het einde echt daar is, althans, ik niet. Schieten en/of slachten van paarden is hier nog een groter taboe dan in Nederland denk ik.

Nick1963

Re: Paard geslacht voor tv-programma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:07

Programma geeft een beeld , aan ons waar het eten vandaan komt...... voor ons als paardenliefhebbers geeft dit een duidelijke gedachte/confrontatie dat er een einde aan het leven van onze paarden komt.......(opzich al goed om hier bij stil te staan- 2008 heb ik mijn paard naar de slager laten gaan , en een pony in laten slapen , beide op een niet vantevoren te voorspellen moment ,en in de keuze wat bij mijn dieren de juiste wijze van levensbeeindiging zou zijn ,bleek zowel slacht/inslapen voor elk de beste wijze.)
En slachten houdt in dat een dier geconsumeerd wordt .......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:09

Prima programma, maakt mensen bewuster van het leven van 'weet wat je eet'.
Vorige keer lieten ze het begin en eind van een eend zien: van zelf een eend uitzoeken in de eendenkooi tot slachten en daarna bereiden. Ik vond het heel boeiend om te zien :j

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:15

Veel mensen willen liever niet beseffen wat er met die dieren gebeurd voor ze in plastic in het koelvak liggen. Als je vlees eet, moet je niet zeuren dat het zielig is om dieren te slachten.
Na het zien van deze beelden heb ik een veel positiever beeld over slachten als manier van afmaken dan voorheen (voorstander van euthanasie).

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:17

Niwla schreef:
Tsja, wat dat betreft ben ik zo hypocriet als wat. Ik vertik het om puur paardenvlees te eten, maar Frikandellen kan ik niet weerstaan. :D

Hier hetzelfde, maar ik hoef nou niet bepaald te zien hoe een paard (of ander dier dan ook) word geslacht.. :n

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:41

Hopelijk worden mensen bewust van het stukje vlees wat ze eten.
Als het dier mocht kiezen!!!!!!! Had hij wel een ander eind gekozen echt.
We kunnen het wel goedpraten hier maar neemt niet weg dat we een zeer walgelijke consumptiemaatschappij hebben hier en zelfs de kinderen van ons slachtvee niet veilig zijn.
we eten smakelijk kleine eendjes, veulentjes, kalfjes, enz.
Dus over beter zo of weet ik wat, nee ik kan niets goeds aan dit alles ontdekken.
Heb er verder geen moeite mee, de dood hoort voor mij bij het leven, maar kan niet egen die houding hier alsof er alleen maar oude of zieke paarden bij de slager komen.

Hoe was de reactie geweest als er hier een veulen geslacht werd?????

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:22

@eppie38: een veulen komt niet zo snel op je bord. Als een veulen pijn heeft en niet meer geholpen kan worden en mensen kiezen niet voor euthanasie, is slachten volgens mij de beste oplossing.

Het is maar goed dat het iedereen raakt, zou niet normaal zijn moest het ons niks doen. Mensen hebben het duidelijk moeilijker met het zien van beelden van een paard dat geslacht wordt dan beelden op het nieuws van een bomaanslag waarbij 200 mensen zijn omgekomen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:26

Ik heb het wel gezien en ik moet zeggen dat ik een diep respect heb voor de mensen die hun paard zelf wegbrengen naar de slager en er bij blijven tot het schot.
Natuurlijk weet je dat het geen mooi plaatje is, maar ik schrok er toch echt van toen ik het zag.....

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:03

Eppie , dat geldt ook voor de schoenen die mensen dragen........
het leer heeft eens als huid om een levend dier gezeten......bij elke partijhandel schoenen schiet jij dan in tranen ?want het kan zijn dat daar ook een veulen........ ( de cirkel is sneller rond dan dat je vermoedt)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:01

eppie38 schreef:
Hopelijk worden mensen bewust van het stukje vlees wat ze eten.
Als het dier mocht kiezen!!!!!!! Had hij wel een ander eind gekozen echt.
We kunnen het wel goedpraten hier maar neemt niet weg dat we een zeer walgelijke consumptiemaatschappij hebben hier en zelfs de kinderen van ons slachtvee niet veilig zijn.
we eten smakelijk kleine eendjes, veulentjes, kalfjes, enz.
Dus over beter zo of weet ik wat, nee ik kan niets goeds aan dit alles ontdekken.
Heb er verder geen moeite mee, de dood hoort voor mij bij het leven, maar kan niet egen die houding hier alsof er alleen maar oude of zieke paarden bij de slager komen.

Hoe was de reactie geweest als er hier een veulen geslacht werd?????

Vertel eens dan? Wat voor einde had dit dier gekozen om van zijn pijn af te komen? Iets dat nóg sneller en pijnlozer gaat dan dit?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:15

Misschien had ie zich voor de trein geworpen, of op Ebay een 9mm gescoord om de klus te klaren :+

Ff serieus, ik weet niet of iemand ooit gezien heeft wat er met een ziek veulen in de kudde gebeurt?
Die word (meestal) door een hengst uit de kudde even flink beet gepakt voor het betere gooi en smijt werk, net zolang tot het beestje dood is.
Tja, was dan zieliger, dat de mens het doet en het binnen een fractie van een seconde voorbij is, of een hengst erbij zetten en wachten tot het voorbij is?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:00

Moest weer even denken aan een hele tijd terug, de boktexcursie... precies weer hetzelfde...
'' hij is nu in de paardenhemel hij heeft geen pijn meer ''

gelukkig weet Jan wat hij doet, als dit dier zoveel pijn had , had hij hem niet in de weide laten lopen, maar direct geslacht..
dit is gewoon een ongelukkig gebrek...

heb het programma nu gezien, best interessant!!
ga de andere denk ik ook maar eens bekijken!

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:42

Ik heb zojuist de aflevering van "Eet Smakelijk" gekeken. Vond het vrij heftig om te zien maar denk toch ook dat ik voor deze manier zal kiezen als ik een paard moet laten afmaken.

Edit: Aanvulling
Ben ook niet tegen eten van paardenvlees. Mensen zijn nou eenmaal dieren en behoren tot de omnivoren. Vind het dus eigenlijk heel natuurlijk om dieren te eten.

LoveFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:20

Als een paard pijn heeft, vind ik het niet erg als hij word geslacht (nog steeds niet leuk natuurlijk :-()
Maar als dieren vetgemest worden, daar kan ik echt kwaad om worden :< Ik eet daarom alleen biologisch vlees en ik eet geen paardenvlees, ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen om mijn lievelingsdier op te eten....

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:27

Ik verbaasde me hoe snel het voorbij was. Wow dan ga je echt nadenken of je dit wel wilt voor je paard, ik wel hoor! Na zo´n klap zijn ze weg terwijl met inslapen veel langer duurt en er meer mis kan gaan.