Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:00

Cayenne schreef:
We hebben het ruimschoots onderzocht met deelname van veterinairen die aanwezig waren tijdens dit evenement, en zij zijn van mening dat er goed voor de paarden werd gezorgd. Er waren weinig verwondingen en het tuig was veilig."

Ik denk dat de veterinairen in Spanje hetzelfde zeggen over hun stieren en arenapaarden.
Alle dieren worden goed verzorgd, zijn gezond en het tuig is in orde.
Maar iedereen weet wat er in die arena gebeurt _-:(

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:03

wizewo schreef:
KLeine opmerking; iedereen vind rodeopraktijken zo erg en grensoverschrijdend zijn...waarom rij ik dan twee paarden die "levensgevaarlijk" waren, alleen maar omdat de aanpak bij het zadelmakmaken fout was? Juist ja, omdat er genoeg knuppels(zonder grensoverscheidend te zijn) die denken dat het een kwestie is van opzadelen en blijven zitten oid is. Leuk joh! Zo'n rodeopaard en een trip naar de spoed. Vaak gaat het goed en is het een quick fix, maar een enkele keer... en dat zou ik eerder aangepakt willen zien dan rodeo's. Dan heb ik het niet over een zeldzaamheid die eens een enkel dier zo behandeld, maar mensen die al over de 300 paarden zo behandelen. beestjes werden als moordmachines bestempeld en eigenlijk zijn het met de juiste aanpak de grootste schatten.

Dat het paard eerder aan de beurt is als de ruiter wijt ik alleen maar aan het feit dat als tegenstanders vinger gaan wijzen en roepen dat het dierenleed is, ze kunnen tegenwerpen dat ze uiterst diervriendelijk te werk gaan, want er staat tenslotte een leger DA's langs de zijlijn om het dier "tegen blessures en veiligheid te beschermen." Ik quote CC maar even.
Dat leger DA's is overigens nergens te bekennen als ik kijk naar hoe het met die kalveren gaat die gevangen worden met een lasso. :(

En ik ben het absoluut met je eens dat het belachelijk is dat elke boerenl*l een paard mag aanschaffen, het naar hartelust mag verkleauten, om vervolgens te gaan zeggen dat het dier levensgevaarlijk is en het van de hand te doen. Dat soort praktijken mogen van mij ook aan banden gelegd worden, of het nou door bravoure of onkunde onstaat.

Tempus

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:10

Zijn dat die mannen die tegen paardenslachting zijn?
Ze zouden zichzelf eens bezig moeten zien.
Is toch echt dieronvriendelijk.
Gewoon entertainment voor de mens, net als die stierengevechten. Kicken op het lijden van dieren en dat zou dan amusement zijn, dan ben je toch ook al behoorlijk ziek van geest hoor

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:16

wat net al werd gezegd, de hulp/verzorging zal top zijn, maar ik begrijp ook niet wat er leuk is aan zon sport, het is niet eens een sport! paard vraagt er niet om, en tja..het is echt leedvermaak, en dat schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat, want je moet eigenlijk worden opgesloten als je deel neemt aan zoiets, of toeschouwer bent.
Volgens mij was het paard echt wel snel dood, wat een klapper zeg..schandalig.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:22

Ik vind het onrespectvol naar de paarden toe, wat voor een leven ze ook ervoor gehad hebben, hoe de verzorging er na ook is.
Ik noem dit geen sport, dit is mishandeling...
Ik had liever gezien dat die man een nek zou breken oid, want dan is het in een keer een ramp.
Maar nee, een paardje, maakt niet uit, pakken wel een ander, wordt er kotsmisselijk van...
Ik snap het gewoonweg niet, wat is hier leuk aan, zou die 'mensen' graag even met een zweep toe willen takelen totdat ze er bij neervallen. ~~}>
Snap wel dat die organisatie geen camera's oid meer wil, lekker laf, ze weten gewoon hoe fout ze bezig zijn...
Bah... Arme beesies. :(:)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:22

zit ik naar het filmpje te kijken met een blikje coca cola in mijn hand......ik gooi het maar weg smaakt niet meer!
ik vind rodeo geen sport...in mijn ogen is paarden sport een team sport,waar je samen met je paard werkt, rodeo is geen team sport maar mishandeling!overal gebeuren ongelukken met paarden de ene sport brengt meer risico met zich mee dan andere...sporten zoals eventing,renpaarden noem maar op,dit zijn wel team sporten!een jockey of ruiter probeert door samen te werken met zijn paard het hoogste nivo te behalen,tuurlijk kiest de ene ruiter voor meer risico dan de andere,dat verschilt nogal wat er op het spel staat,maar deze mensen zorgen wel dat hun paard de beste verzorging krijgt die er bestaat!dat kun je van rodeo paarden dus ook niet zeggen!een rodeo paard is een voorwerp waar geen waarde aan zit voor de eigenaaren of ruiters.
net als die kalfjes......als je daar lol aan beleeft door een kalf aan een lasso door de lucht te zien vliegen...waarna hij gruwlijk zijn nek breekt,en daarna nog mee gesleept word...dan heb je toch geen normen en waarden vind ik!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:59

Toch zonde, al die mensen hier die dit veroordelen en niet weten hoe het zit, waarschijnlijk nog nooit een rodeo in het echt gezien hebben.
In de "gewone" sport sterven ook paarden omdat ze verkeerd terechtkomen, omdat ze een been breken vanwege een ongelukkige misstap, te jong gelongeerd worden, door hun ruiter te zwaar worden belast, etc.
Dit is een uitzondering: paard breekt nek of rug: shit happens! Leuk is het niet nee, vinden de cowboys daar ook niet, maar het kan in het weiland ook gebeuren.

Overigens wordt het hier dan ook gemierd over het vangen van kalfjes met een lasso; het ziet er misschien heftig uit, maar op deze manier worden kalveren als honderden jaren op de Amerikaanse ranches gevangen. Het is zelfs zo dat het vangen met de lasso voor de dieren minder stressvol is dan andere manieren.
De personen die de video gemaakt hebben hebben precies bereikt wat ze willen; alle uitzonderingen op een rijtje zetten en je kan de publieke opinie weer fijn manipuleren. Ik heb heel veel rodeo's gezien in Amerika en ropers die kalfjes vingen ( kalfjes hadden "helmpjes" zodat de rope niet zou snijden) en op ranches het echte werk gezien. Niks mis mee!

Jammer genoeg zijn er ook "wilde rodeo's" waar men het niet zo nauw neemt met dieren welzijn, maar dat soort misstanden vind je hier in Europe ook.
Als wat door de PRCA georganiseerd wordt moet aan eisen voldoen: http://www.prorodeo.com/

Herinnert u zich deze nog: http://www.youtube.com/watch?v=F4tqCsvJdEE
of zoiets als dit: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Laten we het racen dan ook afschaffen, springen liefst ook want daarwil het ook nog wel eens misgaan. Om niet te spreken van een heleboel andere paardensporten.

..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:20

ElCid schreef:
Toch zonde, al die mensen hier die dit veroordelen en niet weten hoe het zit, waarschijnlijk nog nooit een rodeo in het echt gezien hebben.
In de "gewone" sport sterven ook paarden omdat ze verkeerd terechtkomen, omdat ze een been breken vanwege een ongelukkige misstap, te jong gelongeerd worden, door hun ruiter te zwaar worden belast, etc.
Dit is een uitzondering: paard breekt nek of rug: oliebol happens! Leuk is het niet nee, vinden de cowboys daar ook niet, maar het kan in het weiland ook gebeuren.

..

Maar jij hebt het ook over uitzonderingen in de ''GEWONE'' sport. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:23

Net als deze val van het rodeopaard ook een uitzondering is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:29

Er kan altijd iets met een paard gebeuren...in de wei, op stal, in de sport. Wat dat betreft is dit ongeval inderdaad een ongeval zoals de meeste andere: pech!
De andere vraag is of rodeo überhaupt een acceptabele bezigheid is voor een paard. Daar kunnen we het lang en breed over hebben, maar staat wat mij betreft los van dit incident dat inderdaad overal had kunnen plaatsvinden.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:46

jasmijn78 schreef:
Ik heb het idee dat de paarden die voor de rodeo's gebruik worden toch voor de slacht zijn bestemd (amerika kampt volgens mij met een overschot aan mustangs/halfwilde paarden die toch al niet veel waard zijn en daardoor een paardenleven toch al niet veel waard is... Dat met die kalveren vind ik ook gruwelijk. Nou was ik toch al niet wild van cola en macdonalds, maar vanaf nu boycot ik ze zeker.

Goede rodeopaarden zowel hengsten als merrie's (ze hebben liever merrie's die bokken beter) worden voor de fok gebruikt. Er zijn in Canada speciale ranches vooral in Alberta waar ze Rodeopaarden fokken de meesten hebben zelfs een volpapier Mustangs hebben dat niet.
Als jou paard/pony afgekeurd wordt dan mag hij lekker oud worden je zult hem nooit naar de slacht brengen. Ik ken alleen teveel mensen die dat wel hebben gedaan. En kijk eens alleen naar het paardenoverschot hier in Nederland. Er gaan heel veel volle vrachtwagens naar het buitenland..... Slacht??? misschien...
Voorlopig maar niet naar Spanje en Italie lijkt me.....

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:57

jeetje wat verschrikkelijk! |(

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:57

ElCid schreef:
Dit is een uitzondering: paard breekt nek of rug: oliebol happens! Leuk is het niet nee, vinden de cowboys daar ook niet, maar het kan in het weiland ook gebeuren.

Overigens wordt het hier dan ook gemierd over het vangen van kalfjes met een lasso; het ziet er misschien heftig uit, maar op deze manier worden kalveren als honderden jaren op de Amerikaanse ranches gevangen. Het is zelfs zo dat het vangen met de lasso voor de dieren minder stressvol is dan andere manieren.
De personen die de video gemaakt hebben hebben precies bereikt wat ze willen; alle uitzonderingen op een rijtje zetten en je kan de publieke opinie weer fijn manipuleren. Ik heb heel veel rodeo's gezien in Amerika en ropers die kalfjes vingen ( kalfjes hadden "helmpjes" zodat de rope niet zou snijden) en op ranches het echte werk gezien. Niks mis mee!

Jammer genoeg zijn er ook "wilde rodeo's" waar men het niet zo nauw neemt met dieren welzijn, maar dat soort misstanden vind je hier in Europe ook.
Als wat door de PRCA georganiseerd wordt moet aan eisen voldoen: http://www.prorodeo.com/

Herinnert u zich deze nog: http://www.youtube.com/watch?v=F4tqCsvJdEE
of zoiets als dit: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Laten we het racen dan ook afschaffen, springen liefst ook want daarwil het ook nog wel eens misgaan. Om niet te spreken van een heleboel andere paardensporten.

..

Amen! Mooi verwoord! Bokt zou Bokt niet zijn als bij elk zogenaamd 'zielig' filmpje weer boze posts komen over dierenmishandeling, etc. En dan ben ik op mijn beurt weer heel benieuwd hoe deze schrijvers met hun eigen paard omgaan. Ik vraag me af of die lekker met een kudde op de wei staat van tig hectare, elke dag gecheckt wordt, altijd direct medische zorg krijgt en heel belangrijk: nooit bereden wordt (want dat is toch ook hartstikke zielig, zo'n zadel die je hartstikke stevig vast snoert? Om maar te zwijgen over zo'n koud metalen stuk in hun bek waar vervolgens aan getrokken wordt) }> :D ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:03

Goede rodeopaarden zijn heel veel geld waard en zeker geen slachtpaarden; rodeo stieren zijn hun gewicht, en dat is veel, zo ongeveer in goud waard.
Op wilde rodeo's ( in Amerika, maar des te meer in andere landen) worden soms wel eens slachtpaarden gebruikt, maar dat is i.m.o. onacceptabel.
Goede rodeo paarden ( bronco's ) en stieren zijn geliefd, worden uitstekend verzorgt en vaak flink oud.
De link van de PRCA over gezondheid van de dieren en hoe dat in de gaten gehouden wordt.
http://www.prorodeo.com/animal_welfare.aspx?xu=3

Bodacious: de ongeslagen rodeo stier; 10 x hebben 6 verschillende cowboys het de vereiste 8 seconden volgehouden op zijn rug:
http://www.metacafe.com/watch/873878/bo ... odeo_bull/
http://en.wikipedia.org/wiki/Bodacious_(bull)
Hieronder vind je , onderaan de pagina, een ode aan Midnight en Five Minutes to Mignight; rodeopaarden,
http://www.wyomingtalesandtrails.com/frontierdays2.html
en nog een aardige, Engelstalige link, over "bucking horses"
http://www.naiaonline.org/articles/archives/rodeo.htm

Edit: @yarah: we hebben dezelfde link neergezet! :D
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-07-09 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:04

yarrah schreef:

Dan nogmaals mijn vraag, waarom is dan die flankriem nog nodig als ze toch al uit zichzelf bokken? Toch iets waar ik nog steeds geen antwoord op heb.
En een paard/kalf/koe zo behandelen ter vermaak van publiek vind ik nog steeds iets anders dan een ongeluk dat gebeurt in bv de wei. Want zover ik heb kunnen zien hebben de kalfjes in het tweede filmpje geen helmpje op, en de kalfjes bij de boer waar ik sta worden ook op een iets andere manier behandeld. IK blijf het ziek vinden, of ik dan een Sielugh Penny gehalte heb wat sommige betreft zal me eerlijk gezegd mijn rug roesten, wat ik denk van mensen die dit goed praten laat ik maar even in het midden....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:07

Eerlijk gezegd vind ik de beelden nogal meevallen.
Paard komt ongelukkig terecht en dat kan in alle takken van sport gebeuren als een paard steigert en omklapt.

Ik ben zelf ook bij verschillende rodeo's in de VS geweest en geloof me, die beesten worden prima verzorgd en staan er super bij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:10

Die riem, gevoerd met schapenbont, loopt inderdaad door de liezen ( en dus niet over de geslachtsdelen zoals soms beweerd wordt) en geeft een extra prikkel om flink te bokken. Die zit er, als het lang is dus 8 seconden.
De kalfjes bij jouw boer staan lekker in het land, is heel fijn voor ze. De kalfjes op een grote Amerikaanse ranch staan op stukken van vaak honderden hectare en moeten een paar keer per jaar gevangen worden voor controles. Aangezien die kalfjes geen mensen en stallen gewend zijn, maar altijd samen met hun moeder buiten rondrennen komen ze dus niet als je ze roept.
Dus worden ze samengedreven in een corral en daar met de lasso gevangen, net als op de rodeo's, nagekeken en binnen enkele minuten mogen ze weer naar mama en korte tijd later weer hun vrijheid tegemoet.

De kans dat ze ooit in een ligboxenstal belanden en nooit meer gras zien is nihil!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-07-09 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:10

waarom!! waarom noemen ze dit een 'sport' een beetje dieren pijn doen, :( :(

echt vreselijk voor die mooie merrie!. jammer dat ze niet'helemaal' boven op die man is gekomen!!. arme diertje :( .
dit moet gestopt worden!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:12

Ach, die cowboys vinden dressuurrijden misschien wel dierenmishandeling, daar vraagt een paard ook niet om. Zo heeft iedereen zijn eigen perspectief.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:13

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:14

Misselijkmakende PIEPPPPPPRODEOOOO ik snap niet dat dit niet allang is afgeschaft en dat het uberhaubt gesponsord word is echt belachelijk... Sorrie hoor maar als die mensen zo van gevaar en risico houden laat ze dat lekker zonder dieren doen en van een of andere cliff afspringen , lekker spannend en geheid ook bloederig en spectaculair voor dit soort zieke geesten om naar te kijken...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:18

ElCid schreef:
Die riem, gevoerd met schapenbont, loopt inderdaad door de liezen ( en dus niet over de geslachtsdelen zoals soms beweerd wordt) en geeft een extra prikkel om flink te bokken. Die zit er, als het lang is dus 8 seconden.
De kalfjes bij jouw boer staan lekker in het land, is heel fijn voor ze. De kalfjes op een grote Amerikaanse ranch staan op stukken van vaak honderden hectare en moeten een paar keer per jaar gevangen worden voor controles. Aangezien die kalfjes geen mensen en stallen gewend zijn, maar altijd samen met hun moeder buiten rondrennen komen ze dus niet als je ze roept.
Dus worden ze samengedreven in een corral en daar met de lasso gevangen, nagekeken en binnen enkele minuten mogen ze weer naar mama en korte tijd later weer hun vrijheid tegemoet.

De kans dat ze ooit in een ligboxenstal belanden en nooit meer gras zien is nihil!

Zoals jij het eraan toe gaat op de ranches heb ik er ook helemaal geen probleem mee, het gaat om de rodeo's. Je maakt me echt niet wijs dat dat gesnok aan die nekken goed is voor die dieren ook al duurt het dan maar kort. Ik ben er idd zelf nooit geweest, zal dat ook nooit doen. Nogmaals, de verhalen die ik heb van mensen die er wel geweest zijn zijn anders dan de voorstanders hier doen voorkomen en hebben zij ook met eigen ogen gezien. Toch "fijn" dat er schapenbont om de flankriem zit, zal ie vast geen pijn doen, dus kan ie er in feite gewoon af als zijnde onnuttig, want het paard bokt toch al van zichzelf? En de stroomstokken komen er ook niet aan te pas, dus gebeurt dat ook niet... Yeuh wright...

De kalfjes van mijn boer komen overigens ook niet fijn aanhobbelen als je ze roept, sterker nog die rennen weg omdat ze niet in de hand komen. Daar mag je niet aan de nekken rukken van de boer wegens de schade die ze dan oplopen :)* dus moeten ze met beleid gevangen en getransporteerd worden. Zouden USA kalfjes dan anders gebouwd zijn dan NL kalfjes? Die overigens gewoon elke dag het land opgaan en dus elke dag gras zien....

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:21

Needje schreef:
Net als deze val van het rodeopaard ook een uitzondering is.

Niet in mijn ogen maar dat is mijn gedacht :o paarden worden op hol geslagen en dan krijg je zo'n ongevallen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:36

Voor zo ver ik heb gekeken is het paard zo te zien meteen weg.
Ik heb het verder niet gekeken maar hoop dat het zo was voor het paard!
Vreselijk!

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:39

Aldewereld schreef:
Wat een rotfilmpje. Wat een verschrikkelijk roteinde voor deze mooie merrie. Wat een rotmensen en wat een rotsport die rodeo ;(

sorry ,ik kan dit geen sport noemen,ik vind het werkelijk dierenmishandeling!
arm dier,het zou verboden moeten worden