Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:23

Nemurin schreef:
Ja, niet dus, want Jesito's pony wordt er WEL te dik van. Het hangt echt van de pony af of ze wel of niet dik worden van onbeperkt hooi/stro.



Jesito´s pony wordt dit van onbeperkt hóóí eten.

Dat is niet hetzelfde.
Hooi is slecht één van de vele invullingen van ruwvoer geven.
Ook is ´hooi´ en enorm brede verzameling van verschillende gedroogde gewassen met of zonder hele halm.
Ik schrijf zelf dat ook ´stro´ al knap breed is en verschillend van inhoud is.

Het geven van voedingsarme cellulose als stapelvoer heeft verschillende positieve effecten op het paardenwelzijn.
Een cellulosebuik is een voor het paard normale buik.

Varieer gerust de inhoud van ´ruwvoer´ door het hooi, het stro en de verhouding bij het paard te kiezen.

hc

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:10

Maar hoe zit dat dan eigenlijk, in de natuur komt het ook wel eens voor dat paarden langere tijd geen voer hebben.
Soms moeten ze dan eerst weer een flink stuk lopen om weer een beetje te vinden.
Dan heb je dus veel beweging en een minimale opname van (ruw)voer.
Paarden in gevangenschap bewegen zowiezo al minder en eten ook nog eens veelal stilstaand, in ieder geval met veel minder beweging.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:26

Waar het in essentie om gaat is dat het spijsverteringsstelsel van een paard ingesteld is op doorlopend 'iets' eten, iets te knabbelen.
Als een maag te lang stil staat en geen speeksel aangevoerd wordt om de sappen te 'remmen' komen er sneller problemen in de 'paardenfabriek'. Niet kauwen= géén voldoende speeksel.
Ruw voer kan van alles zijn, zelfs boomschors. Paarden maken alleen maar speeksel aan als ze kauwen, wij mensen doen het doorlopend.
Daar ligt het punt.

Knabbelen en scharrelen gaat ook verveling tegen de meesten hier kennen vast wel paarden die zich, heel vaak uit verveling zich klem eten met stro.

In de 'natuur' knabbelen paarden heel wat af, niet zo rijk als in gevangenschap maar voldoende speeksel om het fabriekje draaiende te houden. In de natuur hebben paarden echter vaak tekorten of eten de verkeerde dingen.
Ook daar gaat vaak genoeg 'iets mis'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:55

Ja iedereen weet het wel, maar dat hooibuikje of dat grasbuikje en dan heel de dag met hun maatje in de weer, geen energie meer voor de zware dressuurtraining...., daarom het alternatief.

Maar goed je hebt show paarden en luxe paarden. :D Het luxe paard mag vies op de wei met vriendje en een hooiruif vol...., de omgekeerde wereld. Maar dat was het al toen wij voor onze paarden gingen werken om op ze te kunnen gaan zitten.

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:07

Ik heb niks tegen een dikke gevulde buik, maar mijn pony wordt er echt veel te dik van.
Harde nek, vet aan de schouders en gewoon stijf zijn van dikkigheid.

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:18

Arabesk schreef:
tja velen allang gesneden koek, maar voor nog eens zoveel, nog lang geen gesneden koek vrees ik :=




Ja, dat dacht ik ook. Advies van de DA alleen hooi geven. Nu bijna een jaar verder heb ik een paardje staan met een vergiftiging!
Krijg te weinig binnen aan voedingsstoffen. Heeft wel genoeg vitamine en mineralen maar is aan zijn eigen vet begonnen om dat te verteren! Advies DA brokken bij gaan geven.

Let dus goed op met alleen hooi geven (onbeperkt)

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:37

jomaro schreef:
Arabesk schreef:
tja velen allang gesneden koek, maar voor nog eens zoveel, nog lang geen gesneden koek vrees ik :=




Ja, dat dacht ik ook. Advies van de DA alleen hooi geven.



Die DA heeft geen kristallen bol waarin hij kan zien hoe jij dat gaat uitvoeren.
Begrip is een schone zaak.

Onbeperkt ruwvoer, onbeperkt celulose in de buik, is goed. Punt.
Voor goede uitvoer is het net als met alles voorwaarde dat de paardhouder énig benul heeft van het enorme verschil in voedingswaarde binnen ´hooi´ en ´stro´.
Daar moet de hoúder zich in verdiepen :)*
Ook in dat dit aangepast geldt voor paarden met een gedragsstoring en dat specifiek rassen mogelijk specifieke aandacht nodig hebben. Dat zijn uitzonderingen die de regel bevestigen.
Als de houder geen zin heeft of niet in staat is voldoende kennis te verwerven hoort deze geen paard te houden.

hc

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:50

russel schreef:
Ja iedereen weet het wel, maar dat hooibuikje of dat grasbuikje en dan heel de dag met hun maatje in de weer, geen energie meer voor de zware dressuurtraining....,


Dát is een illusie.
Dressuurtraining is lichamelijk niet zwaar.
Elk niet ondervoedt paard heeft daar voldoende energie voor op voorraad en de paarden in NL zijn doorgaans tot en met gezondheidbedreigend óvervoedt.

De kern van dat ´dressuurpesteren´ is dat een paard wat bárst van de energie lekker ´voorwaards´ is en megaflistend op signaleren reageert. Zo´n stuiterbal hoeft niet gemotiveerd te worden, alleen maar beperkt. De ontplofscenarios zijn voorgeprogrammeerde afgeleiden.
Het druipnat zweten en de ´noodzaak´ voor scheren zijn géén resultaat van fysieke inspanning maar van de voedingsgeïnduceerde stress.

hc

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:05

Er is recent een rapport van een onderzoek naar voedingsgeraleerde stress bij paarden gepubliceert hier.
De ethologie-afdeling van de Universiteit van Cordoba heeft hier 6 maanden bij 50 controle paarden onderzoek naar gedaan.
Het onderzoek is betaald door de Junta de Andalicia en Purina. Dit geeft een bril waarmee het eindrapport gelezen moet worden doch de data zijn data.

Met name voor de dressuurp(r)esteerders is het informatief omdat de paarden wel degelijk identiek fysiek kunnen presteren met een groot verschil in voedingsgeïnduceerde stress.

Het onderzoek is niet on-line beschikbaar. Het is wel via de UCO verkrijgbaar.

´Los investigadores de la Universidad de Córdoba (UCO) trabajan con Purina para diseñar un pienso para caballos rico en grasas, con el objetivo de reducir el estrés de estos animales. En este sentido, una investigación coordinada por el profesor Alberto Redondo, del departamento de Zoología de la UCO, ha detectado que aumentar las grasas del alimento pasando del 3% actual a un 10%, manteniendo la cantidad de energía total que consumen, hace que los animales "estén más tranquilos y se asusten menos ante los peligros", y también que tengan menos problemas digestivos, según destacó el responsable del estudio.´

Verder
´Los resultados de esta investigación fueron presentados en un documental dentro de las actividades de la 7 Semana de la Ciencia. En la película los espectadores conocieron el desarrollo del estudio y los científicos también explican la alta sensibilidad de los caballos, que les lleva a advertir los riesgos antes que las personas.´
....en deze documentaire is beschikbaar via de UCO.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:09

HC er worden heel wat paarden afgemat tijdens hun trainingen. Ze MOETEN soepel worden, desnoods een half uur galopperen. Een beetje buik vinden ze al lelijk.

Er gebeurd heel wat in paardenland wat eigenlijk alleen met scoren te maken heeft, de mensen zelf hebben al uit het oog verloren dat ze door zijn geslagen. Maar dat zijn onderwerpen die niet aangesneden mogen worden. De dressuurruiter heeft toch altijd al het idee dat ze meer weten dan de niet-dressuurruiter, dus degelijke onderwerpen zoals meer rust, meer weidegang en meer sociaal contact worden rare discussies. Helaas. In mijn omgeving begin ik er al niet meer aan.....

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:17

Huertecilla schreef:
Ja, dat dacht ik ook. Advies van de DA alleen hooi geven.


Die DA heeft geen kristallen bol waarin hij kan zien hoe jij dat gaat uitvoeren.
Begrip is een schone zaak.

Onbeperkt ruwvoer, onbeperkt celulose in de buik, is goed. Punt.
Voor goede uitvoer is het net als met alles voorwaarde dat de paardhouder énig benul heeft van het enorme verschil in voedingswaarde binnen ´hooi´ en ´stro´.
Daar moet de hoúder zich in verdiepen :)*
Ook in dat dit aangepast geldt voor paarden met een gedragsstoring en dat specifiek rassen mogelijk specifieke aandacht nodig hebben. Dat zijn uitzonderingen die de regel bevestigen.
Als de houder geen zin heeft of niet in staat is voldoende kennis te verwerven hoort deze geen paard te houden.

hc



Paardje moest op advies grof overjarig hooi. Geen stro. Maar goed er zullen best uitzonderingen zijn. Wil alleen maar aangeven dat het niet altijd goed is om alleen maar hooi te geven. Oogkleppen op om maar van de brok af te blijven.
En om dan gelijk maar te schrijven dat zulke mensen geen paarden moeten bezitten/houden is niet zo heel erg aardig. Je weet n.l niet in hoeverre de dierenarts/eigenaar met zo'n paard bezig is.

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:24

russel schreef:
HC er worden heel wat paarden afgemat tijdens hun trainingen. Ze MOETEN soepel worden, desnoods een half uur galopperen. Een beetje buik vinden ze al lelijk.

Er gebeurd heel wat in paardenland wat eigenlijk alleen met scoren te maken heeft, de mensen zelf hebben al uit het oog verloren dat ze door zijn geslagen. Maar dat zijn onderwerpen die niet aangesneden mogen worden. De dressuurruiter heeft toch altijd al het idee dat ze meer weten dan de niet-dressuurruiter, dus degelijke onderwerpen zoals meer rust, meer weidegang en meer sociaal contact worden rare discussies. Helaas. In mijn omgeving begin ik er al niet meer aan.....



Misschien worden er ook paarden afgemat door ze te willen laten lopen op onvoldoende krachtvoer.
Overal is er wel wat te vinden wat niet door de beugel kan zowel bij recreatie , dressuur, springen of bij paarden die alleen maar in de wei lopen. Neem aan dat we allemaal handelen vanuit ons hart,
Neem niet weg dat vele openstaan om te luisteren en te leren van andere. Vooral ervaringen / onderzoeken kunnen belangrijk zijn.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:02

Citaat:
Die DA heeft geen kristallen bol waarin hij kan zien hoe jij dat gaat uitvoeren.
Begrip is een schone zaak


Hoewel de bovenvermelde quote geen reactie is op een post van mij, vind ik de uitspraak (nog eens benadrukt in het vervolg van de post) plaatsvervangend toch storend. Het sluit weliswaar naadloos aan bij "The world according to HC" maar ik vind het toch wel wat arrogant als je een schrijfster voor de voeten gooit dat er kennelijk geen begrip opgebracht is voor een simpel DA-advies zoals "hooi voeren". Wellicht wordt het tijd dat ik je eens een leesboekje ga aanraden "Neurosis and Human Growth" Karen Horney.. ( ik denk dat zelfs EHBO-gediplomeerden de medisch-psychiatrische terminologieën van dit boek wel zullen begrijpen :+ )

Terug on topic dan maar weer: ik zet vraagtekens bij de stelling dat een buik altijd goed gevuld moet zijn, of beter gezegd: in die mate dat het paard een bolle buik toont. Dat gaat wellicht op bij een paard in ruste maar zelfs voor amateur fysiologen is het wel bekend dat een volgepropt darmstelsel geen goede combinatie vormt met het leveren van zwaardere prestaties. De combinatie van bloedaanvoer ( c.q. energie) naar de darmen voor een evenwichtige, koliekloze vertering én de vraag van de spieren voor zuurstofaanvoer en afvoer van afvalstoffen noodzakelijk bij het leveren van "prestaties" is gewoon niet goed. Dat ruwvoer (hooi/gras/kuil/stro met mate) het leeuwendeel van de voeding moet zijn is wat mij betreft niet ter discussie. Maar aan 'grasbuiken' zit ook een ander aspect en ik denk dat verstandige mensen nét iets verder kijken dan de 'slanke buik' alleen maar voor het mooie plaatje zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:23

jomaro schreef:
russel schreef:
HC er worden heel wat paarden afgemat tijdens hun trainingen. Ze MOETEN soepel worden, desnoods een half uur galopperen. Een beetje buik vinden ze al lelijk.

Er gebeurd heel wat in paardenland wat eigenlijk alleen met scoren te maken heeft, de mensen zelf hebben al uit het oog verloren dat ze door zijn geslagen. Maar dat zijn onderwerpen die niet aangesneden mogen worden. De dressuurruiter heeft toch altijd al het idee dat ze meer weten dan de niet-dressuurruiter, dus degelijke onderwerpen zoals meer rust, meer weidegang en meer sociaal contact worden rare discussies. Helaas. In mijn omgeving begin ik er al niet meer aan.....



Misschien worden er ook paarden afgemat door ze te willen laten lopen op onvoldoende krachtvoer.
Overal is er wel wat te vinden wat niet door de beugel kan zowel bij recreatie , dressuur, springen of bij paarden die alleen maar in de wei lopen. Neem aan dat we allemaal handelen vanuit ons hart,
Neem niet weg dat vele openstaan om te luisteren en te leren van andere. Vooral ervaringen / onderzoeken kunnen belangrijk zijn.



Ach, die genen die hun paard laten lopen zonder krachtvoer is niet te vergelijken. Dat lopen is meer een beetje beweging geven. Dat punt zie ik niet zo. Maar mijn ervaring is dat de dressuurprikkers niet snel open staan voor de recreanten. Die kennis wordt vaak maar belachelijk gemaakt en dat is gewoon eeuwig zonde. Het niet kunnen of gewoon die interesse niet hebben wordt ook vaak niet gezien. Op een beetje geschoold paard kan ik een leuk rondje rijden, maar trainen voor wedstrijden zul je mij nooit zien. Heb er niets mee. Mijn paard nu krachtvoer geven tijdens het weideseizoen is vragen om problemen, maar hij wordt wel gereden. Als een paard moe is laat hij dat merken en voor een leuk ritje van een niet wedstrijdpaard hoeft het paard niet perse nog even dat rondje af te maken, die oefening nog even, dan even 5 minuten lange teugel en nog even ditte aanpakken. Dus zonder dat krachtvoer redt hij het wel.

De grens met een paard conditie geven of leegrijden of een paard spieropbouw of spierafbraak te geven is iets wat vaker niet dan wel gedoseerd kan worden. Ik ken helaas genoeg dressuurruiters die louter voor de punten gaan en niet met het hart rijden. De ergenis top 1 voor mij waardoor ik wedstrijdterreinen al een paar jaar vermijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-09 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:24

Na zeven pagina's doorgeworsteld te hebben kom ik tot de trieste conclusie dat dit topic, wat zo goed begon, de verkeerde kant op gaat. Omdat bepaalde mensen het beter blijken te weten. Jammer.

Even inhoudelijk:
Onbeperkt ruwvoer is goed wanneer dit ruwvoer is aangepast op de behoeftes van het paard. DA's weten over het algemeen veel te weinig van paardenvoeding. Iemand zei dat je goed voert met je ogen, maar dit gaat toch over het algemeen niet op; hoe wil je aan de buitenkant zien dat de darmflora wordt verstoord? Of dat teveel suikers de weerstand verminderd?

Ik blijf erbij dat de paardenhouder verantwoordelijk is voor alle aspecten die komen kijken bij het houden van een paard en dus ook van alle aspecten verstand moet hebben. Dat je dit ook doet wanneer je van je paard(en) houdt lijkt mij niet meer dan logisch, maar helaas denken veel mensen met paarden hier anders over.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:32

Huertecilla schreef:
russel schreef:
Ja iedereen weet het wel, maar dat hooibuikje of dat grasbuikje en dan heel de dag met hun maatje in de weer, geen energie meer voor de zware dressuurtraining....,


Dát is een illusie.
Dressuurtraining is lichamelijk niet zwaar.
Elk niet ondervoedt paard heeft daar voldoende energie voor op voorraad en de paarden in NL zijn doorgaans tot en met gezondheidbedreigend óvervoedt.

De kern van dat ´dressuurpesteren´ is dat een paard wat bárst van de energie lekker ´voorwaards´ is en megaflistend op signaleren reageert. Zo´n stuiterbal hoeft niet gemotiveerd te worden, alleen maar beperkt. De ontplofscenarios zijn voorgeprogrammeerde afgeleiden.
Het druipnat zweten en de ´noodzaak´ voor scheren zijn géén resultaat van fysieke inspanning maar van de voedingsgeïnduceerde stress.

hc


mee eens :j
Helaas zijn stuiterende paarden die schuimen en zweten nu de norm (ooit op de spaanse rijschool een paard zo zien zweten en schuimen als die van dressuurtopruiters? ik niet)

en russel legt inderdaad de vinger op de zere plek

russel schreef:
Er gebeurd heel wat in paardenland wat eigenlijk alleen met scoren te maken heeft, de mensen zelf hebben al uit het oog verloren dat ze door zijn geslagen. Maar dat zijn onderwerpen die niet aangesneden mogen worden. De dressuurruiter heeft toch altijd al het idee dat ze meer weten dan de niet-dressuurruiter, dus degelijke onderwerpen zoals meer rust, meer weidegang en meer sociaal contact worden rare discussies. Helaas. In mijn omgeving begin ik er al niet meer aan.....


Als Anky nou maar eens overging op wat andere zaken, zou het al enorm veel schelen. Half, nee bijna heel, paardrijdend NL ziet haar toch als norm en als voorbeeld. Iedereen vindt zichzelf al snel een wedstrijdruiter met een sportpaard, dus heel veel paarden die in de B starten moeten ook al veel op stal, dresuur-biks, dekentje op en scheren.

Net als dat nu in de BIT heel mooi stond verwoord dat de S&T ook een beetje statussymbool is geworden. Zo is het net met voeding en huisvesting. Een paard met een mooi hazewindhondbuikje en geschoren onder een dek geeft al meer aanzien dan een L1 paard met winterhaar en een grasbuik. Soms zijn pensionstallen met binnenbakken eerder boulevards waar je elke avond een uurtje gaat paraderen met je paard :=

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:12

hahaha arabeskt toch natuurlijk gaat ze dat niet veranderen
die paarden worden toch hardstikke ziek als ze heel de dag of 24/7 zonder deken buitenlopen ! :+
Geen risico met paarden van een paar miljoen he ! ookal is het wat minder natuurlijk voor de paarden het enigste wat telt is geen risico!
Heb die van mij trouwes sinds gister 24/7 buiten gelaten ,kwam vanochtend naar der kijken en ze heeft het overleeft! :D
Maarja komt natuurlijk omdat ze niet een paar miljoen is en geen wedstrijdpaard ;)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:17

dorientjuh schreef:
Iemand zei dat je goed voert met je ogen, maar dit gaat toch over het algemeen niet op; hoe wil je aan de buitenkant zien dat de darmflora wordt verstoord? Of dat teveel suikers de weerstand verminderd?


Die opmerking heb ik geplaatst. En ik hou er ook aan vast!
Natuurlijk kun je op micro-niveau niet bepalen wat er zich in een lichaam afspeelt en dat is ook niet nodig. Maar ik ben absoluut de overtuiging toegedaan dat als je je paard goed observeert, je in staat moet zijn voor- of achteruitgang gerelateerd aan voeding te constateren en waar nodig maatregelen te nemen. Dat het soms een kwestie is van 'trial and error' is duidelijk en op zich ook helemaal niet erg - als je maar goed je koppie erbij houdt en, mocht je de verkeerde beslissingen genomen hebben, deze ook tijdig terugdraait.

Citaat:
Ik blijf erbij dat de paardenhouder verantwoordelijk is voor alle aspecten die komen kijken bij het houden van een paard en dus ook van alle aspecten verstand moet hebben. Dat je dit ook doet wanneer je van je paard(en) houdt lijkt mij niet meer dan logisch.. (knip)


Dit ben ik zeker met je eens. Het is voor iedere paardenhouder een must om je te verdiepen in voeding in zijn algemeenheid en vooral zélf je hersens te gebruiken. Dat betekent dus niet klakkeloos overnemen wat de voedselfabrikanten, bokkers, website-schrijvers of collega paardenhouder te melden hebben, maar naar je eigen paard(en) kijken, de zin en onzin van bepaalde zaken proberen te doorgronden en vooral niet achter allerlei "hypes"aanlopen.

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:05

russel ben ook geen wedstrijdruiter hobbel al vele jaren door de wei of langs de weg. Maar wil dat wel graag op een paardje die zelf graag wil lopen.

Jannepauli Ik observeer mijn paard goed, zie vaak dat zijn houding , en merk dat dan ook met rijden dat er iets niet in orde is. Kijk naar zijn ogen die staan dan vaak dof en schijnen niet.. Haal dan in mijn ogen deskundige erbij. Verteld dan mijn bevindingen en die zijn dan voor een DA altijd erg belangrijk om een juist onderzoek te kunnen doen.
Ben voor veel ruwvoer, maar als dat niet schijnt te werken moet je helaas toch anders gaan denken en doen. Terug draaien en leren van de verkeerde beslissing die is genomen, mee eens.

Heb in de loop der jaren al veel over voeding gelezen.
De hype in paardenvoerderland, luzerne b.v. prima ruwvoer volgens vele , had altijd zoiets van kan je beter voor dat geld hooi in de wei gooien hebben paarden meer aan.

Blijf erbij dat paarden iets te eten moeten hebben kijk maar naar het gedrag van paarden in een kale wei, staan een beetje doelloos te hangen. Gooi er een paar balen hooi in en er is leven in de wei. Lopen, stoeien en vechten om hetzelfde plukje hooi.
Over paarden op stal tja mijn eigen pony stond 20 jaar terug altijd op stal, ze konden daar niet naar een wei. Was nooit ziek, liep altijd , nooit een dierenarts bij geweest, buiten de entingen om dan.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:15

jomaro schreef:
, buiten de entingen om dan.


Je bedoelt tetanus elke 10 jaar? ;)

Onder de streep is stressverlagend voederen niet in het ruiterbelang van de modale
dressuurp(r)esteerster.
In de krul blindgetrokken afremmen is al zelfs een streefbeeld geworden :Y)
Liever een paard moeten verdoven voor wat eigenlijk tot basisopvoeding behoort dan een paard wat gemotiveerd moet worden om te wíllen presteren.
Een paard wat bol van de stress gevoerd is, wíl niet lopen :)* het zoekt een uitlaatklep!!
Een paard laten willen presteren vraagt heel wat vaardigheid. Een schep extra krachtvoer is veel makkelijker.

Hoog tijd voor de door mij al járen voorgstelde objectieve meetcriteria voor de ringdressuur.

hc

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:41

Huertecilla

Op een manege ben je verplicht om entingen te geven. Zowel tetanus als influenza.
Nu is dat anders ben ik eigen baas over wat er in mijn paard gespoten gaat worden.

Maar daar gaat het hier niet over, ging over het belang van ruwvoer en gedrag van paarden.

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:10

Hallo allemaal,

Heb dit topic met belangstelling en soms ook wel, met wat verwondering gelezen. " Don't shoot the messenger " gaat hier wel een beetje op. Arabesk bedoeld het goed en in wezen heeft ze gewoon gelijk. Paarden zijn gewoon geboren om op een karig grasrantsoen te kunnen overleven, anders bestonden ze al lang niet meer. Hun spijsvertering is ingesteld om onbeperkt, ruw vezelig gras, bladeren en boombast te verteren. In tegenstelling tot de mens maken ze bijna alle vitamine's zelf en kunnen functioneren van min 40 tot wel plus 50 graden C. Ze hebben een spijsvertering die hen van binnenuit verwarmd en de hoeven passen zich probleemloos aan, aan de ondergrond waarop ze moeten lopen. Ze hebben geen spieren onder de sprong en voorknie en ze ontwikkelen een vacht die alle weertype's aan kan. Wonderbaarlijke en unieke dieren !!!

Wat mij opvalt in dit topic, is, dat de term "onbeperkt beschikking over ruwvoer" wordt vertaald in hoeveelheid en niet in tijd. Algemeen is bekend dat een volwassen gebruiks/sportpaard ongeveer 10 tot 13 kg hooi van goede kwaliteit per dag nodig heeft. Als je dit in 1 keer in de paddock neerkiepert is het na een paar uur op. Ik ben van mening dat met bovengenoemde term, de tijdsduur wordt aangegeven. Onbeperkte tijd om die 13 kg te verorberen. Hooinetten met kleine mazen of twee hooinetten in elkaar om snelle hooi opname te bemoeilijken kunnen dit bewerkstelligen. Paarden zijn dan lang bezig om hun hongergevoel te stillen.

Onbeperkt ruwvoer verstrekken is volgens mij onnatuurlijk en dus schadelijk. Ons gras/hooi en voordroog bestaat uit vooral, Engels raaigras, wat ooit gekweekt en ingezaaid is, als gras bedoeld voor melkkoeien. Hoog eiwitgehalte maar ook met een heel hoog fructaangehalte(suiker) Onbeperkte gift hiervan zal onze paarden en pony's te vet maken omdat de suikers(koolhydraten)niet worden aangewend voor energie, maar omgezet worden in- en afgezet- als vet.

Ik ben zo'n 4 jaar geleden overgeschakeld van traditioneel paarden houden naar een meer natuurlijke vorm. Ze lopen zomer en winter ongeschoren buiten in de wei en in een bestraatte paddock(met schuilstal), krijgen alleen maar gras, hooi, voordroog en stro met een liksteen KNZ, doe wormeitellingen(nog nooit hoeven ontwormen) en op blote voetjes. Deze totale omschakeling heeft wel 2 jaar gekost, maar nu loopt alles op rolletjes. De darmflora is overgeschakeld van zetmeel- naar cellulosevertering, de huid glanst en we kunnen gewoon wel 40 km p/d kuieren langs s'Heren wegen, zonder problemen.

Mijn paarden zijn rustiger en evenwichtiger geworden tussen hun oren. Nooit meer bokken, grote schrik, verzet of naar gedrag. Heb de neiging te geloven dat ze ook meer mensgericht/aanhankelijker zijn geworden. Beslist niet slomer of afgemat.

Ik rij nog steeds met bit, dus Arabesk wordt nooit mijn vriendin :D Grapje !!!
Alhoewel..zij rijdt nog steeds boomloos.... :(

HG. A3

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:13

En wat als je paard nu 24/7 op de wei staat en 's winters 24/7 beschikking tot hooi heeft en nóg te mager is? :+ paard in kwestie is verder gewoon gezond.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:56

Adrian schreef:
en kunnen functioneren van min 40 tot wel plus 50 graden C.


Paar weken terug 62 graden op de schoft gemeten :wow:
Was 45 graden in de schaduw maar ze lopen gewoon in de zon stoppels te knagen.
Dit laatste geeft gelijk jouw gelijk mbt onbeperkt weer.
Onze haremgroep vertoont alle gedrag uit het equid ethogram. Ze hebben meer te zien/doen dan eten :D
Omdat die van mij zo geboren en getogen zijn, zijn het geen schrokkers en kan ik ze ook gerust twee balen in de voederkratten geven.
Ik schreef heel bewust: ´in alle opzichten normale paarden´ :)*

hc

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:34

Citaat:
In tegenstelling tot de mens maken ze bijna alle vitamine's zelf


Je posting is heel boeiend, en ik denk dat er veel interessants in staat, maar dit is absoluut onjuist !
Paarden maken echt géén vitaminen zelf aan.