dorientjuh schreef:Iemand zei dat je goed voert met je ogen, maar dit gaat toch over het algemeen niet op; hoe wil je aan de buitenkant zien dat de darmflora wordt verstoord? Of dat teveel suikers de weerstand verminderd?
Die opmerking heb ik geplaatst. En ik hou er ook aan vast!
Natuurlijk kun je op micro-niveau niet bepalen wat er zich in een lichaam afspeelt en dat is ook niet nodig. Maar ik ben absoluut de overtuiging toegedaan dat als je je paard goed observeert, je in staat moet zijn voor- of achteruitgang gerelateerd aan voeding te constateren en waar nodig maatregelen te nemen. Dat het soms een kwestie is van 'trial and error' is duidelijk en op zich ook helemaal niet erg - als je maar goed je koppie erbij houdt en, mocht je de verkeerde beslissingen genomen hebben, deze ook tijdig terugdraait.
Citaat:
Ik blijf erbij dat de paardenhouder verantwoordelijk is voor alle aspecten die komen kijken bij het houden van een paard en dus ook van alle aspecten verstand moet hebben. Dat je dit ook doet wanneer je van je paard(en) houdt lijkt mij niet meer dan logisch.. (knip)
Dit ben ik zeker met je eens. Het is voor iedere paardenhouder een must om je te verdiepen in voeding in zijn algemeenheid en vooral zélf je hersens te gebruiken. Dat betekent dus niet klakkeloos overnemen wat de voedselfabrikanten, bokkers, website-schrijvers of collega paardenhouder te melden hebben, maar naar je eigen paard(en) kijken, de zin en onzin van bepaalde zaken proberen te doorgronden en vooral niet achter allerlei "hypes"aanlopen.