'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: 'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:21

Couperen is inderdaad afgeschaft. Ik weet eigenlijk ook geen enkel paard die hier nog gebrandmerkt werd (al lang niet meer...?). Ik zag ook lang geen jong paard met een brandmerk? Maar misschien lette ik er gewoon niet op

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:23

nee daarom, ik heb ook al heel lang geen paarden gezien met brandmerken (jonge paarden) maar is het nou verboden of niet?? :D

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:27

Ik zou t echt niet weten. Ik veronderstel als er geen meer gezien worden, dat t wel verboden zal zijn. Maar ik weet het echt niet ;-), hopelijk iemand anders van België wel, kom op mensen, vertel ons de waarheid :D!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:28

Don_Zhivago schreef:
supertammy schreef:
Een chip kan gaan wandelen door het lichaam en dat kan levensbedreigend worden. Een brandmerk loopt in ieder geval niet weg.

als de chip wordt gezet door een veearts die ervaren is met chippen gebeurd dit niet zo snel hoor..

Niet zo snel nee,, maar waarom het risico nemen? Er kan zoveel gebeuren met zo'n ding en niemand die er wat van zou merken.

Couperen is in België verboden alleszinds,, maar ik heb nog steeds nauwelijks boerenpaarden met een lange staart gezien.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:56

Cayenne schreef:
http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Volgens veel mensen in het brandmerken de beste methode, en deze groep supporters was dan ook van mening dat er onvoldoende bewijs is om aan te kunnen tonen dat brandmerken veel pijn doet.

das nie zo moeilijk daar duidelijkheid in te verschaffen dat dat WEL pijn doet: kom op jongens, billen bloot, ik wil wel een brandmerkje bij jullie zetten!
vrijwilligers uit deze groep mogen zich bij mij melden :D

gr leonie

llies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:07

Bij mij in de buurt staan er boerenpaarden met lange staarten, echt een apart uitzicht na al die jaren van korte knotjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:09

Als een brandmerk op mijn lijf betekend dat die hele ellende van de chip permanent van de baan is, dan meld ik me hierbij vrijwillig aan! Maar aangezien dat niet gaat gebeuren, is je aanbod bij deze afgewezen :D

De chipverplichting is maar om een reden in het leven geroepen: pure geldzucht. Niet voor de voedselveiligheid, of het belang van het paard. Het is gewoon Kassa voor de Chipfabrikanten. Want er zijn alternatieven op de markt, waar de EU niet aan wil. En wat betreft de ontheffing die in NL geldig was, en die vanaf 1 Juli niet meer geldt: waarom moet ik een chip in een paard douwen (ter bevordering van de voedselveiligheid) als mijn paard niet voor menselijke consumptie gebruikt gaat worden?
Kan iemand me dat uitleggen? Als ik niet chip, mag het paard niet voor menselijke consumptie gebruikt worden. Waarom moet ik laten chippen en dan later aangeven dat het alsnog niet de bedoeling is?

Wie wordt er nu onnodig gemolken? Dat zijn de paardeneigenaren. Want uiteindelijk gaat de chip betekenen dat je belasting mag betalen. Let op mijn woorden!

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:23

Mijn pony reageerde nauwelijks toen die werd gechipt, ik weet niet hoe
die reageert als die word gebrandmerkt.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:25

mijn paarden hebben het bijde, ik was erbij dat ze werden gebrandmerkt(waren toen nog niet van mij) maar dat viel me toch vies tegen! :( ze hebben er meer dan twee weken last van gehad en werden helemaal histerysch, terwijl ze met het chippen rustig bleven staan en er naar mijn idee bijna niets van gemerkt hebben, :z en tsja, het risico is zoooo klein dat de chip gaat zweven, en als het goed gebeurt moet het wel heel gek gaan dat ie uberhaupt gaat zweven! ;)

ik heb zelf ook wel eens een fikse brandwond opgelopen en dat wil ik NOOIT meer, dus ik ga echt voor het chipje!

ik zeg niets :7 maar het lijkt mij overduidelijk dat een brandmerk meer pijn doet dan zo'n chipje

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:30

Liever een paard 2 weken even een gevoelige plek laten hebben dan 5 chippen in zijn lijf en dat die dan lekker de handel ingaat.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:32

2 ponys van mij zijn gebrandmerkt(zitten in het stamboek bij duitsland) ik vind de ponys heftiger op de chip reageren dan het brandmerken, en hebben er ook echt geen 2 weken last van gehad en mocht ze ook gewoon op die plek aanraken zijn daar helemaal niet schuw geworden, ook ik heb niks tegen op brandmerken, op de keuringen geeft dit nooit problemen bij de paarden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:33

Je ziet de meeste paarden met branden gewoon stil staan
En je ziet de meeste paarden met chippen gewoon stil staan.
En bij beide zie je paarden die ontploffen.
Dus wat nu vervelender is?
Per paard verschillend denk ik.
Wil je testen moet de groep veel groter zijn.

Chip zonder fatsoenlijke database werkt in ieder geval niet.
Brandmerk ziet elke oen nog zitten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:14

waarom niet vriesmerken
okee doet zeker ook zeer
maar is duidelijker (ook als een brandmerk)
en geneest sneller dan brandmerken

wat ik in engeland gezien heb
is dat de ponys vanaf de weg al te indentificeren zijn
maw is behoorlijk duidelijk

bij schimmels uiteraard stukken minder :o

en hoe je het ook went of keert
de chip is niet van buiten te zien als uiterlijk kenmerk

de reden die de da aangaf voor het plaatsen van 2e chip bij pablo
was dat de 1e overigens (hele oude) belgische chip niet geregistreerd kon worden in belgie
(pablo stond in belgie ..)

bij de verhuis naar de weide elders in belgie
is de geen waarop die geregistreerd stond
als sanitair verantwoordelijke ongewijzigd gebleven
om diefstal ed te voorkomen (nou dat heeft geholpen _O- ^) not )

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:30

Moet mijn frustatries eventjes kwijt, ben zojuist op een paar dagen voor de zoveelste keer mijn geloof in het chippen kwijt gespeeld, het chippen van paarden is voor mij van voorbijgaande aard. Het chippen van een paard stelt niets voor, er zijn teveel hiaten, teveel mensen die lachen met het chippen en de overheid die gewoon veel geld verdient en op hun luie kont blijven zitten.
De stamboeken worden rijk door het chippen, de paarden de dupe van één of meerdere chips.
Iedere eigenaar zou in mijn ogen zijn paardje mogen laten merken, eventueel, brandmerk, irisscan, dna en daar zou voor ieder land een neutrale kantoor moeten voor zijn, die eveneens contact hebben met het buitenland, natuurlijk een hoop werk, maar waarvoor moeten zij anders betaald worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:24

Cassidy schreef:
Als een brandmerk op mijn lijf betekend dat die hele ellende van de chip permanent van de baan is, dan meld ik me hierbij vrijwillig aan! Maar aangezien dat niet gaat gebeuren, is je aanbod bij deze afgewezen :D

De chipverplichting is maar om een reden in het leven geroepen: pure geldzucht. Niet voor de voedselveiligheid, of het belang van het paard. Het is gewoon Kassa voor de Chipfabrikanten. Want er zijn alternatieven op de markt, waar de EU niet aan wil. En wat betreft de ontheffing die in NL geldig was, en die vanaf 1 Juli niet meer geldt: waarom moet ik een chip in een paard douwen (ter bevordering van de voedselveiligheid) als mijn paard niet voor menselijke consumptie gebruikt gaat worden?
Kan iemand me dat uitleggen? Als ik niet chip, mag het paard niet voor menselijke consumptie gebruikt worden. Waarom moet ik laten chippen en dan later aangeven dat het alsnog niet de bedoeling is?

Wie wordt er nu onnodig gemolken? Dat zijn de paardeneigenaren. Want uiteindelijk gaat de chip betekenen dat je belasting mag betalen. Let op mijn woorden!

Omdat jij niets kunt garanderen... als je paard DNA getest is, en het om welke reden dan ook (kan ook diefstal zijn) in andere handen terecht komt, heb jij het paspoort... Jantje laat je paard alsnog chippen en eindigd leuk in de fraikandellen..

Daarnaast zijn er niet zoveel chipfabrikanten in de wereld, en die zijn niet afhankelijk van de paar paarden in de wereld tegenover alle transport, antidiefstalbeveiliging, etc etc...
Ga maar kleding kopen.. RFID
mediamarkt, IDS=> RFID
KLM => RFID
grote magazijnen werken met => RFID

en zo zijn er nog tig bedrijven en voorbeelden te noemen...

Wat maakt het dan uit of een paard gechipt is of dat men alleen via DNA de identiteit kan laten vastleggen... de I&R regeling blijft dan het zelfde... en zou je dus met DNAvastleggen net zoveel kans hebben dat men belasting gaat invoeren...

e die andere regelingen zijn niet afdoende, ook DNA niet, en dan niet het DNA ansich maar de adminstratie erom heen, er gaat te veel tijd zitten in de identificatie... transponder is secondenwerk... DNA praat je over dagen.
Irisscan? vindt eens een veulen dat zolang stil wil blijven staan... wat denk je wat voor martelgang dat wordt omdat dier in een houtgreep te nemen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:28

Adri schreef:
Moet mijn frustatries eventjes kwijt, ben zojuist op een paar dagen voor de zoveelste keer mijn geloof in het chippen kwijt gespeeld, het chippen van paarden is voor mij van voorbijgaande aard. Het chippen van een paard stelt niets voor, er zijn teveel hiaten, teveel mensen die lachen met het chippen en de overheid die gewoon veel geld verdient en op hun luie kont blijven zitten.
De stamboeken worden rijk door het chippen, de paarden de dupe van één of meerdere chips.
Iedere eigenaar zou in mijn ogen zijn paardje mogen laten merken, eventueel, brandmerk, irisscan, dna en daar zou voor ieder land een neutrale kantoor moeten voor zijn, die eveneens contact hebben met het buitenland, natuurlijk een hoop werk, maar waarvoor moeten zij anders betaald worden.

Ik weet niet of het in België anders gaat/is dan in NL, maar ik betaal amper meer voor het schetsen incl. chippen dan voorheen voor alleen het schetsen (incl papieren en paspoort)
Dat een paard een 2e transponder krijgt, ligt niet aan de regeling, maar aan de mens... die of niet controleerd of niet goed controleerd.
Mij maakt het ook niets uit wat een ieder mag doen met zijn paard qua identificatie, maar de regels zijn anders..
en het is en blijft zo:
Iedere regel en/of maatregel valt en staat met de correcte naleving daarvan..

Ik heb tot op heden alleen maar voordelen gezien en gehad van de transponder....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:42

en ik alleen maar nadelen

te weinig voordelen die op zouden kunnen wegen tegen de
geziene en mogelijke nadelen

Citaat:
Dat een paard een 2e transponder krijgt, ligt niet aan de regeling, maar aan de mens... die of niet controleerd of niet goed controleerd.

uhh :( nee dus .. in mijn geval geheel aan de regeling :(

niet dat het incl het papier werk ook maar enig nut gehad heeft ..

GEEN ENE INDENTIFICATIE REGELING heeft nut als er geen eigendoms bewijs naast ligt
dan zullen de mensen daar echt wel zuiniger en correcter mee omgaan
nu worden paspoorten vaak niet overgeschreven in nl dan want het kost slechts geld en heeft geen enige meer waarde

in belgie heb je mutatie formulieren
maar of die nu wel of niet op de juiste naam staat
maakt voor de verkoop of slacht niet uit

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:55

Wat is de nieuwswaarde eigenlijk van het oorspronkelijke bericht? In Nederland is brandmerken toch verboden, dusse...
Duidelijk een voorbeeld van 'pro-chippers' die 'anti-chippers' weer zo nodig om de oren moeten slaan met een 'argument' waarom ze getikt zijn. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:01

nickyu schreef:
en ik alleen maar nadelen

te weinig voordelen die op zouden kunnen wegen tegen de
geziene en mogelijke nadelen

Citaat:

uhh :( nee dus .. in mijn geval geheel aan de regeling :(

in je andere uitleg bleek toch duidelijk dat het aan je chipper lag... icm een oudere chip etc etc
Ligt niet aan de regeling, de regeling chipt niet, dat doet de chipper...en die behoort te controleren

nickyu schreef:
niet dat het incl het papier werk ook maar enig nut gehad heeft ..

GEEN ENE INDENTIFICATIE REGELING heeft nut als er geen eigendoms bewijs naast ligt
dan zullen de mensen daar echt wel zuiniger en correcter mee omgaan
nu worden paspoorten vaak niet overgeschreven in nl dan want het kost slechts geld en heeft geen enige meer waarde

Omdat de I&R regeling daarin niet voorziet, en dat de mens niet de regels volgt heeft niets te maken met de regeling...
Als op een kruispunt verkeerslichten staan, maar een ieder rijdt bij rood gewoon door, ligt dat dan aan de verkeerslichten, verkeersregels, verkeerswet of aan de mens die de regels niet navolgt?

nickyu schreef:
in belgie heb je mutatie formulieren
maar of die nu wel of niet op de juiste naam staat
maakt voor de verkoop of slacht niet uit

Wederom de mens, en niet de regeling die schuld is...

Wat mensen vergeten is dat wanneer de regels niet nageleefd worden, dat men dan kan gaan/moet gaan controleren en controle kost geld, en dan kun je zoiets verwachten als een soort van vrijwaringsbewijs... dat jij niet meer de houder (is niet hetzelfde als eigenaar) bent van dat betreffende paard, en dat kan dan een dure grap worden voor de mensen die op pensionstallen staan, paarden die in de opfok lopen etc...
Immers zegt de I&R regeling dat het paspoort het paard moet vergezellen, dat betekend dat het dus bij de pensionhouder zou moeten liggen (vandaar ook dat het paspoort geen juridisch bewijs van eigendom kan zijn) of bij het opfokadres...

En dit alles heeft niets te maken met de transponder ansich, want zou men DNA vast laten leggen zouden al die mensen dan wel de mutatie formulieren invullen?

@Dorien66: de nieuwswaarde is dat mensen die tegen chippen waren als argument hadden dat chippen pijnlijker zou zijn dan brandmerken... en dat blijkt dus uit het onderzoek niet zo te zijn. En zo is een argument waarmee antichippers prochippers mee om de oren sloegen uit de wereld geholpen en hoeven er ook geen dure kamervragen over gesteld worden :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:09

Citaat:
in je andere uitleg bleek toch duidelijk dat het aan je chipper lag... icm een oudere chip etc etc
Ligt niet aan de regeling, de regeling chipt niet, dat doet de chipper...en die behoort te controleren

niet goed gelezen of verkeerd begrepen dan
nieuwe chip was 2 ledig

bij lezen is de chip gelezen
de chip kon volgens de chipper niet geregistreerd worden vanwege niet recent nummer
+ aan de "verkeerde kant"gechipt

maw komt er een in spanje gechipt paard in belgie
mag je der een andere chip in duwen

ipv de aanwezige chip registreren

of indien die aan de wandel gegaan is en niet meer goed op oorspronkelijke plek zit
mag je der ook een nieuwe induwen

tenminste dat is dus mijn ervaring in belgie
daar de landen onderling geen afspraken hebben en alle europese wetten
anders inpreteren tja ..

en JA ik denk dat als je een deel 1 bij paard blijven en deel 2 eigendoms bewijs
overschrijfbaar bij postkantoor hebt
(bij verkoop deel 1 niet gelding zonder deel 2 en vica verca)

dat er veel beter bekend word welk paard van wie is
en daar het een veel waardevoller papier is deze niet zomaar kwijtraakt
daar er en deel 1 en deel 2 is er minder fraude zal zijn

als er ergens in de lijn van eigenaars er 1 iemand voor gekozen heeft
om te kiezen voor GEEN slachtpaard ,
het dus levenslang geen slachtpaard meer worden kan

als dat genoteerd word op deel 1 en 2
dat altijd aan da getoond dient te worden

( en ja er zijn ook da's die frauderen .. )

indien GEEN slachtpaard hoeft medicatie dan niet worden bijgehouden

indien het WEL als slachtpaard is genoteerd dat dan ALLE MEDICATIE ingeschreven dienen te worden

DESNOODS alle NIET slachtpaarden toestaan een uiterlijk kenmerk te hebben
zoals vroeger de A van afgekeurd

en JA nog zal er fraude zijn
maar dat word zo wel een stuk kleiner

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:45

nickyu schreef:
Citaat:

niet goed gelezen of verkeerd begrepen dan
nieuwe chip was 2 ledig

bij lezen is de chip gelezen
de chip kon volgens de chipper niet geregistreerd worden vanwege niet recent nummer
+ aan de "verkeerde kant"gechipt

Het maakt geen piep uit aan welke kant je de reader houdt... de reader leest zowel links als rechts de transponder...
Voldoet de transponder niet aan de eisen die het land stelt... dan kan het zijn (ken de regels niet uit mijn hoofd van België) dat ze dus verplichten dat er een andere transponder die wel voldoet geimplanteerd wordt... en dat doet nog steeds niets af aan de regeling an sich...

nickyu schreef:
maw komt er een in spanje gechipt paard in belgie
mag je der een andere chip in duwen

ipv de aanwezige chip registreren

De regels nalezen van België en/of navragen... je verkondigd aanames als feiten...
en niet alleen de regels mbt chippen maar ook de regels mbt het invoeren van paarden naar België...

nickyu schreef:
of indien die aan de wandel gegaan is en niet meer goed op oorspronkelijke plek zit
mag je der ook een nieuwe induwen

Ook daar heb ik je al eerder op geantwoord, en zijn er procedures voor, en heb ik uit een ander topic begrepen dat het hier om je hond gaat en niet om een paard...

nickyu schreef:
tenminste dat is dus mijn ervaring in belgie
daar de landen onderling geen afspraken hebben en alle europese wetten
anders inpreteren tja ..

wederom aannames en geen feiten... navragen bij de instanties, en zo kom je erachter...

nickyu schreef:
en JA ik denk dat als je een deel 1 bij paard blijven en deel 2 eigendoms bewijs
overschrijfbaar bij postkantoor hebt
(bij verkoop deel 1 niet gelding zonder deel 2 en vica verca)

dat er veel beter bekend word welk paard van wie is
en daar het een veel waardevoller papier is deze niet zomaar kwijtraakt
daar er en deel 1 en deel 2 is er minder fraude zal zijn

Bij bijv welshpony's in NL kun je op het stamboekpapier aangeven dat jij als eigenaar de pony verkocht hebt aan de fam. jansen, die kunnen dan het papier opsturen en worden zo geregistreerd als eigenaar... als de fam. Jansen dit niet doet... is dat dan de schuld van welke regel dan ook?
Dan roepen er heel wat over paardenbelasting etc... nu worden in principe alleen de houders geregistreerd en niet de eigenaren... met een eigendomsbewijs, registreer je de eigenaar en niet de plek waar het paard staat.... en daar is de I&R regeling niet voor bedoelt...
Mischien iets om voorte stellen bij de diverse stamboeken en/of PUI

nickyu schreef:
als er ergens in de lijn van eigenaars er 1 iemand voor gekozen heeft
om te kiezen voor GEEN slachtpaard ,
het dus levenslang geen slachtpaard meer worden kan

als dat genoteerd word op deel 1 en 2
dat altijd aan da getoond dient te worden

( en ja er zijn ook da's die frauderen .. )

heb je het over frauderen... een sportpaard die niet geschikt is voor menselijke consumptie behoeft geen medicijnen geregistreerd te hebben staan, is ook lekker voor de verkoop... peerd mankeerd ik weet niet wat, maar staat niets geen medicijn gebruik in het paspoort....
Je paard is verzekerd, niet geschikt voor menselijke consumptie... dus niet naar de slacht (leverd immers de verzekering nog iets op) dus peerd verdwijnt in de handel... geen medicijngebruik in paspoort, en Fury wordt verkocht als sportpaard...

nickyu schreef:
Indien GEEN slachtpaard hoeft medicatie dan niet worden bijgehouden

indien het WEL als slachtpaard is genoteerd dat dan ALLE MEDICATIE ingeschreven dienen te worden

DESNOODS alle NIET slachtpaarden toestaan een uiterlijk kenmerk te hebben
zoals vroeger de A van afgekeurd

en JA nog zal er fraude zijn
maar dat word zo wel een stuk kleiner

Alsnog tranponder erin en de A is wederom van Algemeen kampioen.... Afgewezen op stamboekkeuring, voert Arabisch bloed boven een bepaald percentage.
Daarnaast is brandmerken wettelijk verboden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:03

Alane schreef:
Omdat jij niets kunt garanderen... als je paard DNA getest is, en het om welke reden dan ook (kan ook diefstal zijn) in andere handen terecht komt, heb jij het paspoort... Jantje laat je paard alsnog chippen en eindigd leuk in de frikandellen..

Er wordt in geen enkele centrale database geregistreerd dat een dier niet voor menselijke consumptie gebruikt mag worden. Ook een dier met een chip dat bijv. medicijnen heeft gehad waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt is, kan uiteindelijk in de frikandellen belanden. "Verlies" het paspoort, laat desnoods een nieuwe chip plaatsen en vraag een nieuw paspoort aan (en al die losliggende vellen voor registratie van medicijnen die bij oudere paspoorten aangevraagd konden worden zijn ook erg veilig) en je kunt weer vooruit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:14

Volgens mij is het ook gemeengoed om dieren met medicijnen in hun lijf gewoon net zo lang op de weide te pleuren, totdat die medicijnen eruit zijn zodat ze 'schoon' geslacht kunnen worden....

Nuloptie voor slachtpaarden is ook dieronvriendelijk dus. ;) }:)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:16

alane gaat in dit geval om MIJN PAARD
die HIER IN DE WEI STAAT
mag je komen testen als je wilt

en dit zijn MIJN ervaringen IN BELGIE

leuk als je een RAS paard hebt die OPGENOMEN IS EEN HET STAMBOEK om deze van eigenaar op papier te doen veranderen

voor ALLE ANDERE PAARDEN is dat niet mogelijk

daarbij is STAMBOEK PAPIER OOK OP NAAM HUIDIGE EIGENAAR
GEEN EIGENDOMS BEWIJS

ir is er voor de consumptie .. humane consumptie
TEVENS wil men hiermee evt uitbraak ziektes in de hand kunnen
houden .. en dan hebben we het niet eens over de droes ed nee afrikaanse pest ed
leuk .. terwijl ENIGSTE wat dan zin heeft
een VERVOERS VERBOD is dat kan men nu ook reeds doen
ingeval van nood

zie ervaringen elders in het land met andere beesten

enuh ... invoeren naar belgie ?
wat dacht je van uitvoeren ?

heb beide gedaan .. met mijn eigen paard
ach laat maar

wel mag je huidig paard komen checken op lokatie chips
en waar al dan niet af te lezen etc
de hond hebben helaas vrij recentelijk in laten slapen
die valt niet meer te checken ..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:30

Cassidy schreef:
Alane schreef:
Omdat jij niets kunt garanderen... als je paard DNA getest is, en het om welke reden dan ook (kan ook diefstal zijn) in andere handen terecht komt, heb jij het paspoort... Jantje laat je paard alsnog chippen en eindigd leuk in de frikandellen..

Er wordt in geen enkele centrale database geregistreerd dat een dier niet voor menselijke consumptie gebruikt mag worden. Ook een dier met een chip dat bijv. medicijnen heeft gehad waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt is, kan uiteindelijk in de frikandellen belanden. "Verlies" het paspoort, laat desnoods een nieuwe chip plaatsen en vraag een nieuw paspoort aan (en al die losliggende vellen voor registratie van medicijnen die bij oudere paspoorten aangevraagd konden worden zijn ook erg veilig) en je kunt weer vooruit.

En dan duurt het minimaal 6 maand eer je het paard voor menselijke concumptie kunt aanbieden/ dat het in de frikandellen terecht komt, als je het hebt over een duplicaatpaspoort... bij DNA hoef ik nog geen duplicaat aan te vragen, en kan ik gelijk laten chippen en geheel nieuw paspoort aanvragen.

@Nickyu: normaal letter type voldoet ook...
Mischien dat je zelf wat duidelijker moet zijn in je teksten, in een ander topic, waar ik je attendeerde op de formulieren en eventuele onkostenvergoeding schreef je dat het ging om je hond die een transponder zou hebben die verhuisd is naar zijn been...

Dat met dat ras was als voorbeeld.... en als jij een paard koopt dat in hewt buitenland geboren is behoor je daar documenten bij te krijgen van invoer...
En een stamboekpapier is geen eigendomsbewijs en wederom ging het om een voorbeeld, is het dan de schuld van het stamboek dat jij als koper geen mutatieformulier invult?
NEE, dat is de schuld van de mens die de regels niet volgt.
En schijnbaar is het in België wel mogelijk, immers hebben ze daar die mutatieformulieren voor :D