Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Don_Zhivago schreef:supertammy schreef:Een chip kan gaan wandelen door het lichaam en dat kan levensbedreigend worden. Een brandmerk loopt in ieder geval niet weg.
als de chip wordt gezet door een veearts die ervaren is met chippen gebeurd dit niet zo snel hoor..
Cayenne schreef:http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie
Volgens veel mensen in het brandmerken de beste methode, en deze groep supporters was dan ook van mening dat er onvoldoende bewijs is om aan te kunnen tonen dat brandmerken veel pijn doet.
Cassidy schreef:Als een brandmerk op mijn lijf betekend dat die hele ellende van de chip permanent van de baan is, dan meld ik me hierbij vrijwillig aan! Maar aangezien dat niet gaat gebeuren, is je aanbod bij deze afgewezen![]()
De chipverplichting is maar om een reden in het leven geroepen: pure geldzucht. Niet voor de voedselveiligheid, of het belang van het paard. Het is gewoon Kassa voor de Chipfabrikanten. Want er zijn alternatieven op de markt, waar de EU niet aan wil. En wat betreft de ontheffing die in NL geldig was, en die vanaf 1 Juli niet meer geldt: waarom moet ik een chip in een paard douwen (ter bevordering van de voedselveiligheid) als mijn paard niet voor menselijke consumptie gebruikt gaat worden?
Kan iemand me dat uitleggen? Als ik niet chip, mag het paard niet voor menselijke consumptie gebruikt worden. Waarom moet ik laten chippen en dan later aangeven dat het alsnog niet de bedoeling is?
Wie wordt er nu onnodig gemolken? Dat zijn de paardeneigenaren. Want uiteindelijk gaat de chip betekenen dat je belasting mag betalen. Let op mijn woorden!
Adri schreef:Moet mijn frustatries eventjes kwijt, ben zojuist op een paar dagen voor de zoveelste keer mijn geloof in het chippen kwijt gespeeld, het chippen van paarden is voor mij van voorbijgaande aard. Het chippen van een paard stelt niets voor, er zijn teveel hiaten, teveel mensen die lachen met het chippen en de overheid die gewoon veel geld verdient en op hun luie kont blijven zitten.
De stamboeken worden rijk door het chippen, de paarden de dupe van één of meerdere chips.
Iedere eigenaar zou in mijn ogen zijn paardje mogen laten merken, eventueel, brandmerk, irisscan, dna en daar zou voor ieder land een neutrale kantoor moeten voor zijn, die eveneens contact hebben met het buitenland, natuurlijk een hoop werk, maar waarvoor moeten zij anders betaald worden.
Citaat:Dat een paard een 2e transponder krijgt, ligt niet aan de regeling, maar aan de mens... die of niet controleerd of niet goed controleerd.
nickyu schreef:en ik alleen maar nadelen
te weinig voordelen die op zouden kunnen wegen tegen de
geziene en mogelijke nadelenCitaat:Dat een paard een 2e transponder krijgt, ligt niet aan de regeling, maar aan de mens... die of niet controleerd of niet goed controleerd.
uhhnee dus .. in mijn geval geheel aan de regeling
![]()
nickyu schreef:niet dat het incl het papier werk ook maar enig nut gehad heeft ..
GEEN ENE INDENTIFICATIE REGELING heeft nut als er geen eigendoms bewijs naast ligt
dan zullen de mensen daar echt wel zuiniger en correcter mee omgaan
nu worden paspoorten vaak niet overgeschreven in nl dan want het kost slechts geld en heeft geen enige meer waarde
nickyu schreef:in belgie heb je mutatie formulieren
maar of die nu wel of niet op de juiste naam staat
maakt voor de verkoop of slacht niet uit
Citaat:in je andere uitleg bleek toch duidelijk dat het aan je chipper lag... icm een oudere chip etc etc
Ligt niet aan de regeling, de regeling chipt niet, dat doet de chipper...en die behoort te controleren
nickyu schreef:Citaat:in je andere uitleg bleek toch duidelijk dat het aan je chipper lag... icm een oudere chip etc etc
Ligt niet aan de regeling, de regeling chipt niet, dat doet de chipper...en die behoort te controleren
niet goed gelezen of verkeerd begrepen dan
nieuwe chip was 2 ledig
bij lezen is de chip gelezen
de chip kon volgens de chipper niet geregistreerd worden vanwege niet recent nummer
+ aan de "verkeerde kant"gechipt
nickyu schreef:maw komt er een in spanje gechipt paard in belgie
mag je der een andere chip in duwen
ipv de aanwezige chip registreren
nickyu schreef:of indien die aan de wandel gegaan is en niet meer goed op oorspronkelijke plek zit
mag je der ook een nieuwe induwen
nickyu schreef:tenminste dat is dus mijn ervaring in belgie
daar de landen onderling geen afspraken hebben en alle europese wetten
anders inpreteren tja ..
nickyu schreef:en JA ik denk dat als je een deel 1 bij paard blijven en deel 2 eigendoms bewijs
overschrijfbaar bij postkantoor hebt
(bij verkoop deel 1 niet gelding zonder deel 2 en vica verca)
dat er veel beter bekend word welk paard van wie is
en daar het een veel waardevoller papier is deze niet zomaar kwijtraakt
daar er en deel 1 en deel 2 is er minder fraude zal zijn
nickyu schreef:als er ergens in de lijn van eigenaars er 1 iemand voor gekozen heeft
om te kiezen voor GEEN slachtpaard ,
het dus levenslang geen slachtpaard meer worden kan
als dat genoteerd word op deel 1 en 2
dat altijd aan da getoond dient te worden
( en ja er zijn ook da's die frauderen .. )
nickyu schreef:Indien GEEN slachtpaard hoeft medicatie dan niet worden bijgehouden
indien het WEL als slachtpaard is genoteerd dat dan ALLE MEDICATIE ingeschreven dienen te worden
DESNOODS alle NIET slachtpaarden toestaan een uiterlijk kenmerk te hebben
zoals vroeger de A van afgekeurd
en JA nog zal er fraude zijn
maar dat word zo wel een stuk kleiner
Alane schreef:Omdat jij niets kunt garanderen... als je paard DNA getest is, en het om welke reden dan ook (kan ook diefstal zijn) in andere handen terecht komt, heb jij het paspoort... Jantje laat je paard alsnog chippen en eindigd leuk in de frikandellen..
Cassidy schreef:Alane schreef:Omdat jij niets kunt garanderen... als je paard DNA getest is, en het om welke reden dan ook (kan ook diefstal zijn) in andere handen terecht komt, heb jij het paspoort... Jantje laat je paard alsnog chippen en eindigd leuk in de frikandellen..
Er wordt in geen enkele centrale database geregistreerd dat een dier niet voor menselijke consumptie gebruikt mag worden. Ook een dier met een chip dat bijv. medicijnen heeft gehad waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt is, kan uiteindelijk in de frikandellen belanden. "Verlies" het paspoort, laat desnoods een nieuwe chip plaatsen en vraag een nieuw paspoort aan (en al die losliggende vellen voor registratie van medicijnen die bij oudere paspoorten aangevraagd konden worden zijn ook erg veilig) en je kunt weer vooruit.