Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:41

Ik ben het helemaal met Amondi eens. Ik vind ook niet dat er speciale 'bitloze' jury's moeten komen, een paard loopt goed of niet zoals Kiwiko ook al zei. Het enige wat er dan aangepast moet worden is de toestemming om bitloos te mogen starten, dus hoeven ze de eer ook niet aan zichzelf te houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:53

Ik ben het ook met Amondi eens, maar ik zie in de post van Bandida dat het wel eens zou kunnen zijn dat je zonder bit niet aan het gewenste plaatje kan of wil voldoen. In dat geval vind ik dat je dan ook niet hoeft te verwachten dat wedstrijden goed gaan en ik vind al helemaal niet dat je dan de principes van de wedsrijden maar aan moet passen om te zorgen dat die manier van rijden wel binnen de normen past. Waar ik wel bang voor ben is dat na toestemming ook gelijk een hele batterij aan smoezen en klachten los komt, omdat men vervolgens meent oneerlijk te worden beoordeeld.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:03

Maar dat is dan hun probleem.... niet het probleem van de KNHS.

Dat heb je nu ook met alle dravers, fjorden, friesen, haflingers etc. waarvan de ruiters stellig beweren dat ze gediscrimineerd worden..
Toch zijn ook die allemaal toegestaan in de reguliere dressuur en dan kunnen ze kiezen of delen!

En als ze kiezen( zie ook Sjovir) dan kunnen ze prima meedraaien. En als ze delen gaan ze fijn iets anders doen!

Ik kan met mijn KWPNér niet meedoen met een tuigpaard rubriek...en voor voltigepaard is hij ook niet geschikt.... dus dat doen we ook maar niet dan.

Maar het zou fijn zijn als de beslissing bij de ruiter ligt.

Ik vind het gewoonweg al fantastisch dat de KNHS zich zo aan het vernieuwen is! We rijden al eeuwen in een rouwkleur en moeten perse links opstappen en nu is tenminste alles bespreekbaar!

Het ultieme doel voor mijzelf is dat je in de subtop niet meer verplicht met stang en trens hoeft te rijden.... Dat! vind ik persoonlijk nl volkomen achterhaald en onnodige bling bling voor een paard!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:21

amondi schreef:
Het valt me inderdaad op dat iedereen die erbij is geweest ook hetzelfde oordeel hebben:

1. niveau dat getoond werd wijkt niet af van de gemiddelde streekwedstrijd.
2. Bitloos kan net zo behoorlijk of onbehoorlijk zijn als met bit.
3. overal kom je er 1 tegen die alle regels aan hun laars lappen en totaal geen rekening houden met andere ruiters( vroeger waren dat alleen de Z dresuur ruiters, de zg trutten)
4. Sommige optomingen lenen zich meer voor bitloos rijden dan andere.
5. de jurering was soms wel erg streng en soms abnormaal soepel( whats new?)

Hoera! een Bokt unicum, we( de aanwezigen) zijn het eens met elkaar en alleen mensen die niet aanwezig waren.... ach, dan hadden we een parkeer probleem gehad niet waar?

Ook ik het hier niet anders als mee eens zijn. Mooi gezegd (of getikt :+ )

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:28

amondi schreef:
Maar dat is dan hun probleem.... niet het probleem van de KNHS.

Dat heb je nu ook met alle dravers, fjorden, friesen, haflingers etc. waarvan de ruiters stellig beweren dat ze gediscrimineerd worden..
Toch zijn ook die allemaal toegestaan in de reguliere dressuur en dan kunnen ze kiezen of delen!

En als ze kiezen( zie ook Sjovir) dan kunnen ze prima meedraaien. En als ze delen gaan ze fijn iets anders doen!

Ik kan met mijn KWPNér niet meedoen met een tuigpaard rubriek...en voor voltigepaard is hij ook niet geschikt.... dus dat doen we ook maar niet dan.

Maar het zou fijn zijn als de beslissing bij de ruiter ligt.

Ik vind het gewoonweg al fantastisch dat de KNHS zich zo aan het vernieuwen is! We rijden al eeuwen in een rouwkleur en moeten perse links opstappen en nu is tenminste alles bespreekbaar!

Het ultieme doel voor mijzelf is dat je in de subtop niet meer verplicht met stang en trens hoeft te rijden.... Dat! vind ik persoonlijk nl volkomen achterhaald en onnodige bling bling voor een paard!

ik kan anders prima op hem staan, en de koprol eraf!

en gisteren wou mijn nichtje ook even rijden, dus ik zeg klim er maar op.
en dat deed ze aan de rechter kant! Voor haar schijnbaar makkelijker :o ik zei er niks van, want inderdaad hoezo perse links?!

en die verplichtte stang en trens regel...tja belachelijk.
het probleem is echter vooral dat het in alle landan verplicht is.
als de KNHS het afschaft, mogen de GP ruiters dan nog wel meedoen zonder stang en trens in buitenland wedstrijden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:32

amondi schreef:
ik zie Bitloos in de wedstrijd sport dus niet anders dan met bit. Overal wordt ge expirimenteerd met optomingen, D trens of watertrens? Tongboog, 3 dubbelgebroken, dun of dik, aansnoer neusriem of lage neusriem, hackemore en zo ja welke? kruislings achterlangs of kaptoom....
Take your pick.
Paard moet gewoon lopen voor wat ze kunnen en dan is het bit of geen bit eigenlijk niet belangrijk, dat heb ik nu wel gezien!

Maar als je bitloos wil rijden op een manier dat het er precies uitziet zoals met bit dan heb je constante aanleuning en dus druk op de neus nodig. Waarom wil je dan nog bitloos rijden? Druk in de mond of druk op de neus, what's the difference?
Ik ben ook niet verrast dat de hack's goed gescoord hebben, zeker op paarden die een deel van hun leven in dressuur op een bit gereden zijn.

Lovely schreef:
In dat geval vind ik dat je dan ook niet hoeft te verwachten dat wedstrijden goed gaan en ik vind al helemaal niet dat je dan de principes van de wedsrijden maar aan moet passen om te zorgen dat die manier van rijden wel binnen de normen past. Waar ik wel bang voor ben is dat na toestemming ook gelijk een hele batterij aan smoezen en klachten los komt, omdat men vervolgens meent oneerlijk te worden beoordeeld.

Volgens mij heeft de KHNS keuze tussen niets doen (bitloos niet toegelaten), een paar optomingen toelaten en verder geen regels maken (dan lost het probleem zichzelf op) of iets losstaand ontwikkelen (en dan is het ook opgelost, want dan heeft de bestaande dressuur er geen 'last' van)

De openbaring van bitloos rijden had voor mij niks met de afwezigheid van dat bit te maken, maar met het feit dat ik door een totaal andere training en rijstijl eindelijk zijn hoofd niet meer hoef rond te dragen en m'n paard voor zichzelf loopt en denkt, handen vrij yeehaa.. ik snap dit hele bitloos dressuur ding niet. Maar dat terzijde.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:36

@ moonprayer: 1 stap tegelijk graag.,, Nederland was ook het eerste land met een homo huwelijk.

En nu Duitsland zichzelf ten gronde richt als dressuurland numero uno, gaat wellicht de hele goe gemeente wel naar onze basis principes kijken.

Andere kleur jasjes, echte veiligheidscappen bij pony's op FEI wedstrijden, met of zonder bodyprotector( kan je ook van stellen dat men rechter op kan zitten dan zonder...), jury opleidingen, jeugd opleidingen, de KNHS kan niet beschuldigd worden van een logge organisatie die achterover hangt en maar afwacht wanneer de bom barst!

Mag ook wel eens gezegd worden, ik ben het vaak zat niet met ze eens, maar nu wel.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:39

Citaat:
Maar als je bitloos wil rijden op een manier dat het er precies uitziet zoals met bit dan heb je constante aanleuning en dus druk op de neus nodig. Waarom wil je dan nog bitloos rijden? Druk in de mond of druk op de neus, what's the difference?
Ik ben ook niet verrast dat de hack's goed gescoord hebben, zeker op paarden die een deel van hun leven in dressuur op een bit gereden zijn.

inderdaad, what's the diffrence.. dus waarom kan he tniet toegestaan worden?

en ik zie het nut er wel degelijk van in.
als paarden wisselen, maar je wel wedstrijd ervaring wilt opdoen.
en wat als je paard zoals in mijn geval een hapgrage harry is, die zijn mond opensnijd aan het draad.
dan is het met zo'n littekenweefsel vorming in de mond fijner voor beide partijen om bitloos te rijden.

en het is helemaal niet het geval geweest dat de hackamores nou zo opvielen door hun betere prestaties.
ik kan een heel rijtje opnoemen van "niet hackamore" combinaties die er prima uitzagen.

ik reed met hackamore en een wedstrijd ervaren paard. toch kroop hij langs de bungalows van de jury's. Erg spannend was het allemaal

@ amondi, dat is zeker waar, het is geen achterover hangende organisatie inderdaad

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:43

moonprayer schreef:
inderdaad, what's the diffrence.. dus waarom kan he tniet toegestaan worden?

Volgens mij is dat wat gaat gebeuren.. x aantal optomingen toegelaten. En verder niets van aanpassing.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:47

ik ben blij als ze een hackamore in het Z gaan toestaan.
al is het maar het bloemetje. dan ga ik daar wel verder op trainen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:48

nou dat is toch prima dan! Zolang de kansen maar gelijk blijven zie ik geen probleem en als er dan een paar gaan janken dat je met Hack of dubbelgebroken bit meer punten krijgt dan op een trens..... dan staat het ze vrij om te veranderen!

Nou nog de bitringen in de hogere dressuur nog toestaan, dat is nu echt iets wat ik nooit heb begrepen......

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:18

Als je besluit om zonder bit te gaan rijden, waarom dan wel met zweep en (wiel)sporen? Hang dat bit er dan ook maar in. Een paard werkt voor je omdat hij dat wil en niet omdat het opgelegd wordt. Dat vraagt geduld en kennis maar dan heb je ook wat. ;) Ik rijd zelf op een trekpaard en tinker zonder bit. Ik geef eerlijk toe dat het geen dressuur is; ik rijdt polder, maar voordat ik mijn eigen paarden had heb ik wel altijd dressuur gereden (met bit, omdat ik niet beter wist).
Ik was er overigens wel bij :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:53

Billy schreef:
DL_ schreef:
Een succes? met 19 ruiters en scores van krap aan de 60% en winnaars met ruim onder de 60%??

Dat noemen ze serieus een succes? Waar waren al die schreeuwers die hier altijd het hardst roepen?! Stonden die langs de kant??

Dapper. :n

Waar was jij gisteren dan?
Als je het niet live gezien hebt kun je geen oordeel vellen.....

Ik heb bij de plaatselijke streekwedstrijd dit jaar vergelijkbare scores in een baan gezien hoor...
Dan heb je 25 deelnemers in 1 baan in de L of de M en hebben er maar 1 of 2 een winstpunt.
Bij de indoorwedstrijden heeft van de 24 deelnemers vaak maar 6 of 7 een winstpunt.
Bij de Z-dressuur pony's ook vaak genoeg dat de winnaar geen winstpunt had.

19 deelnemers over zoveel verschillende klassen, dan kun je gewoon niet zoveel zeggen over het gemiddelde niveau.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:03

chb schreef:
Als je besluit om zonder bit te gaan rijden, waarom dan wel met zweep en (wiel)sporen? Hang dat bit er dan ook maar in. Een paard werkt voor je omdat hij dat wil en niet omdat het opgelegd wordt. Dat vraagt geduld en kennis maar dan heb je ook wat. ;) Ik rijd zelf op een trekpaard en tinker zonder bit. Ik geef eerlijk toe dat het geen dressuur is; ik rijdt polder, maar voordat ik mijn eigen paarden had heb ik wel altijd dressuur gereden (met bit, omdat ik niet beter wist).
Ik was er overigens wel bij :+

ik besloot bitloos te rijden omdat het paard last van zijn mond had.
rijd dan welliswaar nie tmet zweep. maar wel met sporen.
sporen zijn verplicht vanaf de L dacht ik. én ze geven de drijvende hulp nauwkeurig door.
Dat is je streven in de dressuur, je paard het werk laten doen op hulpen die je niet ziet.

ik krijg mijn paard ook wel zo ver dat hij de polders door wil zonder dwangmiddelen

wat jij doet is echt appels met peren vergelijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:24

Bandida schreef:
Ik rijd zelf al jaren met dit soort optoming, super materiaal en op vlak van rijden een andere (betere!) wereld.. maar dus ook een ander type van dressuur.

(*) r- is het wegnemen van een vervelend gevoel als beloning bij goed gedrag, p+ is actief straffen, vervelend gevoel veroorzaken bij ongewenst gedrag
http://en.wikipedia.org/wiki/Operant_conditioning

Jij bent destijds hierheen gekomen voor het invullen van het hoé-dan? van de omschakeling van P+ gebaseerd naar R+ gebaseerd. Een P+ loze optoming was een logische, afgeleide, voorwaarde.

Met bit is P+ loos dresseren onmogelijk, dus P+ loze dressuur.
Dit geldt in verschillende mate ook voor ´de beter geschikte´ bitloze optomingen. Bijvoorbeeld de mechanische hackamore, welke ook, is niet P+ loos te gebruiken. Idem een touwhalster en verschillende anderen.
Hoewel het P+ gebaseerde bitloze per definitie niet onde de noemer ´Klassiek´ kán, is de manier van dresseren vergelijkbaar bij hetzelfde P+ gebruik.
Bij een mechanische hackmore is dat inherent hetzelfde en dus is dat het makkelijkste vergelijkbaar.
Blijft dat het niet ´Klassiek´ genoemd kan worden omdat het niet ´Klassiek´ ís.
P+ gebaseerde bitloze optomingen kunnen prima binnen de structuur van ringdressuur, ook met de zelfde jury, doch per definitie onder een andere noemer dús niet in dezelfde klasse.

P+ loze optomingen kunnen op geen enkele manier, ook niet onder een correcte naam, vergeleken worden binnen de ringdressuur-structuur omdat het een op een ander uitgangspunt gebaseerde manier van dresseren, communiceren en rijden is.

Samengevat:
1. FEI ringdressuur-proeven of welke dressuurproeven ook kunnen met elke bitloze optoming en zonder gereden worden (doch niet alles wat optomingsloos kan, kan met een P+ gebaseerde optoming, met of zonder bit).
2. P+ gebaseerde bitloze optomingen passen naadloos binnen de structuur van FEI ringdressuur doch ís niet ´Klassiek´ en dient dús onder een andere noemer te vallen.
3. P+ loze optomingen passen niet binnen de structuur van FEI ringdressuur omdat het fundamenteel een andere dressuurvorm is.

hc

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:03

Sorrie, p+ of R+.... gaat me ver boven de pet.... Als je doel is te stellen dat het ideaalbeeld voor de FEI dressuurcomissie met velerlei optomingen te bereiken is en niet alleen met stang en trens.... dan ben ik het volkomen met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:08

Arabesk, kom je in dit topic ook met de filmpjes? Dat vind ik nou eens leuk om een topic leerzaam te houden. De discussie over die schimmel is al ellenlange pagina's door gegaan en daar gaat het nu niet om.

Echt super leerzaam als ruiter als je zo een filmpje hebt. Gat in de markt, een paar minuten film is leerzamer dan een uur priveles, mits je natuurlijk zelfkritiek hebt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:14

Nou, héhé, heb alle topics weer doorgelezen :D .
Ja, Arabesk; heb je mij toevallig ook gefilmd (donker schimmel, zonder sjabrak, bruine laarzen)?

Ga ff verders hier niet reagern over P- etc want dat snap ik niet. Word wel moe van alle negativiteit, tjongejonge! En het was zo'n leuke avond en mooie accomodatie :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:25

Evelienepien schreef:
Ga ff verders hier niet reagern over P- etc want dat snap ik niet.

Op http://www.huertecilla.net
onder het kopje: ´Je krijgt wat je beloont´
staat een eenvoudige samenvatting van het wetenschappelijk verantwoorde fundament van (be)leren.

Een bit werkt volgens R- en P+. Idem de bitloze optomingen met P+ mógelijkheid.
Goed begrip van het (be)leer-fundament is essentieel voor begrip van aanleren = dresseren = dressuur :)*

hc

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:44

Ik zou het ook leuk vinden als hier de filmpjes geplaatst worden Arabesk. Niet alleen voor de ruiters op het filmpje maar ook voor ons, een foto is toch een momentje en een filmpje zegt al iets meer.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:48

zo ik heb ook 2 topics bijgelezen, deze en die gesloten is.
Mijn naam kwam naar voren, wat leuk :D
dankje voor de complimenten. En inderdaad Fahya is nog nooit met bit gereden. Wel met sporen 1 keer omdat ze een poos niet goed reageerde op mijn beenhulpen, op advies met sporen gereden en nu hangen ze weer in de kast.
Daarom ben ik het dus ook niet eens met de stelling; zweep en sporen? Dan ook maar een bit. De ruiter werkt met het materiaal, niet het paard. Dus de ruiter bepaald de scherpheid/gemeenheid.

ben echt blij dat we een goede proef hebben neergezet. We werken nog meer naar minder druk op de teugels eerlijk gezegd tijdens de lessen.
Zit Sjolvir hier nu ook? Want ik zou graag een topic openen met fotos van jou namelijk als dat mag. En wellicht een filmpje dan van Arabesk?
En als nog meer mensen foto's hebben graag. Ik wilde mezelf laten zien op deze speciale wedstrijd, maar ik wil dus wél proberen om op hoger niveau te komen dan de tot nu toe gereden B klasse. Volgende wedstrijd ga ik denk ik toch maar eens een L proef proberen (lesgeefster vind toch al dat ik dat moets doen haha).

hebben jullie trouwens mijn úiterst geconcentreerde hoofd gezien op 9 van de 10 fotos :P woehaha dat mn lippen er nog aan zaten na de proef :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:52

Ga mee met de al meer dan 10 x gequote opsomming van Amodi.

Verder zou ik zeggen sta aantal bitloze optominingen toe, op reguliere wedstrijden. En 'tuurlijk moet je dan aan een bepaald plaatje voldoen, maar je hebt dan meer mogelijkheden om voor je eigen combinatie te kiezen wat passend is.

Ik zie mezelf nog wel met een bloem rijden, of gewoon met S&T, een S-hack vind ik ook wel wat.
Blijf het nu nog wel even moeilijk vinden, wanneer ze goed loopt, met bitten kan ik dat met mijn ogen dicht voelen, met andere optomingen moet ik nog een referentie punt zoeken (spiegel) om gevoel te refereren aan hoe ze loopt.

Overigens had ik mijn reguliere hack aangepast met bandje onder de kaak door om in oogjes kruipen van de bakstukken te voorkomen, wat naar ik vernam bij het gesprekje na de proef, volgens P.Stolk en de mevr. die erbij stond inderdaad een probleem was van de hack en die vonden een S-hack een goed alternatief en suggereerden mij ook om daar naar te kijken.

off-topic, hoop dat Arabesk hier langs komt wegens sluiten andere topic.
Ontzettend gaaf filmpje van de winnaar in het Z.
Ben ook wel benieuwd naar filmpje van mijn beige geluk, iemand trouwens nog foto's?

En wat valt er te zien voor niet leden op het http://www.juryplatform.nl, las iets over negatief, maar ik
ben natuurlijk geen lid daar en kom niet verder dan de openings tekst.

Ik vind het top dat ook van nature echt niets met bitloos hebbende bokkers in Ermelo kwamen kijken.
(En voorlezen :D ) Ook voor mij geld dat ik niet in hart en nieren bitloos ben, echter zie wel dat het
voor sommige combinaties een manier van rijden kan zijn.

FF, Sjol ook aanwezig, en zoals ik al schreef, leef je uit met de foto's mits niet commercieel.
Commercieel gebruik wel even melden bij mij.
Vanavond laat plaats ik de laatste.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:55

oh lekker is dat andere topic dicht? nou ja. ik zal ze wel hier plaatsen. Ik zal er uiteindelijk een website van maken en die plaatsen in mijn onderschrift zodat het altijd terug te vinden is ;-)

Ik ga álle deelnemers die we hebben gefilmd wel uploaden. :j Alleen merk ik dat het heel traag gaat hier, dus wat geduld aub. Ik moet ook filmpjes gaan inkorten omdat het anders niet lukt. Vannacht heeft ie ook een filmpje uitgespuugd dat te groot was. Logisch want een paar seconden filmen wordt in highspeed al snel een heel aantal minuten :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:56

hebben ze echt gezegd dat ze de S-hack een goed alternatief voor de hackamore vonden? Dat zou fijn zijn... als ze een beetje positief zijn over de S-hack!
ik heb al bijna de puntjes voor de Z1 dussuh!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:58

als ze de gewone hackamore niet ok vinden, dan zijn ze hypocriet }:) want dan is ook de stang met hefboomwerking niet ok 8-)