Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
amondi schreef:Het valt me inderdaad op dat iedereen die erbij is geweest ook hetzelfde oordeel hebben:
1. niveau dat getoond werd wijkt niet af van de gemiddelde streekwedstrijd.
2. Bitloos kan net zo behoorlijk of onbehoorlijk zijn als met bit.
3. overal kom je er 1 tegen die alle regels aan hun laars lappen en totaal geen rekening houden met andere ruiters( vroeger waren dat alleen de Z dresuur ruiters, de zg trutten)
4. Sommige optomingen lenen zich meer voor bitloos rijden dan andere.
5. de jurering was soms wel erg streng en soms abnormaal soepel( whats new?)
Hoera! een Bokt unicum, we( de aanwezigen) zijn het eens met elkaar en alleen mensen die niet aanwezig waren.... ach, dan hadden we een parkeer probleem gehad niet waar?
amondi schreef:Maar dat is dan hun probleem.... niet het probleem van de KNHS.
Dat heb je nu ook met alle dravers, fjorden, friesen, haflingers etc. waarvan de ruiters stellig beweren dat ze gediscrimineerd worden..
Toch zijn ook die allemaal toegestaan in de reguliere dressuur en dan kunnen ze kiezen of delen!
En als ze kiezen( zie ook Sjovir) dan kunnen ze prima meedraaien. En als ze delen gaan ze fijn iets anders doen!
Ik kan met mijn KWPNér niet meedoen met een tuigpaard rubriek...en voor voltigepaard is hij ook niet geschikt.... dus dat doen we ook maar niet dan.
Maar het zou fijn zijn als de beslissing bij de ruiter ligt.
Ik vind het gewoonweg al fantastisch dat de KNHS zich zo aan het vernieuwen is! We rijden al eeuwen in een rouwkleur en moeten perse links opstappen en nu is tenminste alles bespreekbaar!
Het ultieme doel voor mijzelf is dat je in de subtop niet meer verplicht met stang en trens hoeft te rijden.... Dat! vind ik persoonlijk nl volkomen achterhaald en onnodige bling bling voor een paard!
amondi schreef:ik zie Bitloos in de wedstrijd sport dus niet anders dan met bit. Overal wordt ge expirimenteerd met optomingen, D trens of watertrens? Tongboog, 3 dubbelgebroken, dun of dik, aansnoer neusriem of lage neusriem, hackemore en zo ja welke? kruislings achterlangs of kaptoom....
Take your pick.
Paard moet gewoon lopen voor wat ze kunnen en dan is het bit of geen bit eigenlijk niet belangrijk, dat heb ik nu wel gezien!
Lovely schreef:In dat geval vind ik dat je dan ook niet hoeft te verwachten dat wedstrijden goed gaan en ik vind al helemaal niet dat je dan de principes van de wedsrijden maar aan moet passen om te zorgen dat die manier van rijden wel binnen de normen past. Waar ik wel bang voor ben is dat na toestemming ook gelijk een hele batterij aan smoezen en klachten los komt, omdat men vervolgens meent oneerlijk te worden beoordeeld.
Citaat:Maar als je bitloos wil rijden op een manier dat het er precies uitziet zoals met bit dan heb je constante aanleuning en dus druk op de neus nodig. Waarom wil je dan nog bitloos rijden? Druk in de mond of druk op de neus, what's the difference?
Ik ben ook niet verrast dat de hack's goed gescoord hebben, zeker op paarden die een deel van hun leven in dressuur op een bit gereden zijn.
Billy schreef:DL_ schreef:Een succes? met 19 ruiters en scores van krap aan de 60% en winnaars met ruim onder de 60%??
Dat noemen ze serieus een succes? Waar waren al die schreeuwers die hier altijd het hardst roepen?! Stonden die langs de kant??
Dapper.
Waar was jij gisteren dan?
Als je het niet live gezien hebt kun je geen oordeel vellen.....
chb schreef:Als je besluit om zonder bit te gaan rijden, waarom dan wel met zweep en (wiel)sporen? Hang dat bit er dan ook maar in. Een paard werkt voor je omdat hij dat wil en niet omdat het opgelegd wordt. Dat vraagt geduld en kennis maar dan heb je ook wat.Ik rijd zelf op een trekpaard en tinker zonder bit. Ik geef eerlijk toe dat het geen dressuur is; ik rijdt polder, maar voordat ik mijn eigen paarden had heb ik wel altijd dressuur gereden (met bit, omdat ik niet beter wist).
Ik was er overigens wel bij
Bandida schreef:Ik rijd zelf al jaren met dit soort optoming, super materiaal en op vlak van rijden een andere (betere!) wereld.. maar dus ook een ander type van dressuur.
(*) r- is het wegnemen van een vervelend gevoel als beloning bij goed gedrag, p+ is actief straffen, vervelend gevoel veroorzaken bij ongewenst gedrag
http://en.wikipedia.org/wiki/Operant_conditioning
Evelienepien schreef:Ga ff verders hier niet reagern over P- etc want dat snap ik niet.