Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:21

bulck schreef:
Deze afwijking is chronisch in die zin dat ze niet weg zal gaan.
Maar je hebt hier niet te maken met een beperkt paard.
Dat dier loopt nu toch al enige tijd mee in de sport, en denk niet dat de gemiddelde ruiter zelf zo'n dier te baas kan.
Verder is er nu een hele discussie aan de gang, die losstaat van het topic. Shivering diseas heeft verschillende gradaties, deze heeft het absoluut niet in de ergste vorm, want dan had hij nooit daar gestaan qua niveau. Niemand is perfect, ook geen paard. Want dan met al die 'cornage' paarden in de sport, paarden met speciale ijzers, enzo.

Isabelle is terecht geschorst door haar bond en geweigerd voor deelname CHIO Aken, maar dit paard nu plots aanzien als niet sportwaardig is gewoon belachelijk voor woorden.

Nou hehe, dat is wat ik nou ook al de hele tijd wil zeggen. Hoezo niet geschikt voor de sport, hij lóópt al in de sport, dus geschikt is ie.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:57

Met dit ziekte beeld is het eerder "hij loopt NOG in de sport"

bulck schreef:
Het is dus een degressief syndroom, niet progressief dan e ;-)

Nee hoor bij ziektebeelden is het progressief. De symptomen verergeren, het ziekte beeld neemt toe , gaat verder door zeg maar. Progressief is bij ziekten geen positief effect dus beteken niet vooruitgang in de gunstige zin van het woord.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:05

jasmijn78 schreef:
Waar de DA die mijn paard onderzocht ook voor waarschuwde is dat zelfs het geven van een simpel pepermuntje aan een paard ook voor een positieve dopingtest kan zorgen (in pepermunt schijnen dus ook 'verboden' stoffen te zitten). Of wanneer je paard neust met een paard wat vlak daarvoor medicijnen door zijn eten heeft gehad.

Is dat serieus?

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:11

LDRD schreef:
jasmijn78 schreef:
Waar de DA die mijn paard onderzocht ook voor waarschuwde is dat zelfs het geven van een simpel pepermuntje aan een paard ook voor een positieve dopingtest kan zorgen (in pepermunt schijnen dus ook 'verboden' stoffen te zitten). Of wanneer je paard neust met een paard wat vlak daarvoor medicijnen door zijn eten heeft gehad.

Is dat serieus?

Ja. (Al kunnen bepaalde pepermuntjes wel, dacht ik.)
Mijn instructrice heeft dit ook wel eens gezegd (heeft enkele jaren gewerkt voor internationale topruiter).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:13

Oeps :o .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:45

Hermelientje schreef:
Overigens is het middel wat Isabel haar paard had gegeven geen geneesmiddel voor paarden, maar een redelijk heftig medicijn voor mensen met ernstige psychische aandoeningen, het is dan ook verboden voor paarden, dus had ze het ook niet van te voren kunnen aanmelden want het hoort niet thuis in een paardenlichaam. Ze heeft gewoon geen rekening gehouden met nieuwe opsporingsmethoden, zoals ze eigenlijk zelf al verbolgen aangeeft. Als ruiters er achterkomen hoe lang allerlei ongeoorloofde troep nu nog aantoonbaar is in het paardenlijf zouden er wel eens wat afmeldingen kunnen komen voor Aken. (Ik weet inmiddels hoe lang maar ik verklap niks, ik vind dat ik ruiters die hun paarden geestvernauwende of -verruimende middelen toedienen niet hoef te waarschuwen).

Dat wilde ik net gaan schrijven. Het is een off-label middel voor paarden. Het is overigens niet de eerste bij wie dit middel tot schorsing lijd...toeval?

Overigens wordt een middel met dezelfde werkzame stof in de USA wel voorgeschreven aan paarden die verplicht boxrust moeten hebben, om ze kalm te houden.

Als je onder de vlag van de FEI start moet je je aan de regels houden en ik denk dat de ruiters op dat niveau die zeker weten. Voer geven zonder certificaat van de leverancier dat er geen verboden stof in zit is al not done laat staan geneesmiddelen..

Doping in de topsport en de controle blijft een kat en muisspel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:41

pffff zo alles bijgelezen

mijn mening is simpel
voor de lol sport annex basis , ja daar moet van alles mogelijk zijn , zowel voor de mens als dier

maar in de vorm van topsport ..
dan vind ik dat je niet mag starten als je niet zonder medicatie
kan

ook voor de mens
als de mens niet kan functioneren zonder medicatie
die bij een gezond mens positieve werking zou kunnen hebben
op de prestaties ben je dus simpel weg NIET geschikt als brood
top sporter

en het zelfde teld voor dieren

punt is anders dat jantje met genoeg geld bij dierenarts x een verklaring kan krijgen dat zijn paard
dat medicijn nodig heeft om te kunnen presteren / leven
en pietje met een iets mindere aandoening ook

dit heeft een reactie op het vermogen van presteren
en dus mag keesje met een gezond paard best ook proberen er mee weg te komen
jantje met een paard die niet zonder kan en pietje met een paard die als rewcreatie paard best zonder zou kunnen hebben immers ook baat bij dat middel
en keesje denkt dan ja wacht ff mijn paard doet het ook beter met dat middel
en doping is geboren
waar gaat dan de grens liggen ??

als je niet kan functioneren als topsporter zonder medicatie
dan ben je dus niet geschikt als topsporter
simpel ..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:12

nickyu schreef:
als de mens niet kan functioneren zonder medicatie
die bij een gezond mens positieve werking zou kunnen hebben
op de prestaties ben je dus simpel weg NIET geschikt als brood
top sporter

Wat echt individuele sporten als atletiek, wielrennen en dergelijke betreft ben ik het met je eens. Maar bij bijvoorbeeld de paardensport niet. Omdat een mens wel aan kan geven wanneer hij niet meer kan, en veel paarden (vooral die je in de topsport vind met toch behoorlijk wat bloed er in) dit niet goed kunnen.