Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pharagirlke schreef:Dabedoellikdus.
En zonder die zero-tollerantie zou die anti depressiva waarschijnlijk niet eens opgevallen zijn. (let wel; WAARSCHIJNLIJK gezien ik daar niet zeker van ben.)
ozzyhorse schreef:pharagirlke schreef:Dabedoellikdus.
En zonder die zero-tollerantie zou die anti depressiva waarschijnlijk niet eens opgevallen zijn. (let wel; WAARSCHIJNLIJK gezien ik daar niet zeker van ben.)
Maar iedereen weet, dat er nogal wat verschil zit tussen een antidepressivum of een smeersel of een hoestdrank.
oomens schreef:Misschien begrijp ik het verkeerd, maar die nuloptie betekent toch gewoon dat er van bepaalde middelen bij een wedstrijd niets mag worden aangetroffen in een paard?
Dat betekent dan toch niet dat die middelen niet gegeven mogen worden, maar dat een paard geen wedstrijden mag lopen totdat het middel uit het dier is verdwenen.
Er is geen enkele reden om geneesmiddelen volledig te verbieden, maar wel om te verbieden dat er prestaties gevraagd worden op het moment dat die geneesmiddelen nodig zijn, of in de herstelperiode daarna.
Is het niet hetzelfde als met menselijke doping?
Zolang het middel niet bij wet verboden is, mag iedereen het gebruiken, behalve de wielrenner die graag op dat moment de tour wil rijden.
pharagirlke schreef:oomens schreef:Misschien begrijp ik het verkeerd, maar die nuloptie betekent toch gewoon dat er van bepaalde middelen bij een wedstrijd niets mag worden aangetroffen in een paard?
Dat betekent dan toch niet dat die middelen niet gegeven mogen worden, maar dat een paard geen wedstrijden mag lopen totdat het middel uit het dier is verdwenen.
Er is geen enkele reden om geneesmiddelen volledig te verbieden, maar wel om te verbieden dat er prestaties gevraagd worden op het moment dat die geneesmiddelen nodig zijn, of in de herstelperiode daarna.
Zolang het middel niet bij wet verboden is, mag iedereen het gebruiken, behalve de wielrenner die graag op dat moment de tour wil rijden.
Doping is toch bij wet verboden?
En degene die op dit moment het meest in het nieuws is omdat ie niet mag rijden is iemand die coke snoof...
oomens schreef:Misschien begrijp ik het verkeerd, maar die nuloptie betekent toch gewoon dat er van bepaalde middelen bij een wedstrijd niets mag worden aangetroffen in een paard?
Citaat:Bandida, als je inhoudelijk wilt discussiëren kun je misschien hier nog op antwoorden?
Vind jij dit normaal?
Paardje_13 schreef:als je zelf ziek bent en je zit aan de medicijnen ga je toch ook geen marathon lopen of een dag keihard werken?
Bandida schreef:Billy schreef:Dan meet je dus met 2 maten...je eigen paarden mogen allerlei medicijnen krijgen zodat ze opknappen, maar een topatleet moet het met bijna niks doen omdat diezelfde medicijnen waar jouw paard dankbaar gebruik van maakt, voor hen op de verboden lijst staan.........
Nee hoor, alle paarden, ook die van de topatleten mogen van mij alles krijgen wat ze nodig hebben om op te knappen. En vervolgens horen ze niet aan competitie deel te nemen tot het uit hun systeem is. Als ze wat nodig hebben om op te knappen wil dat automatisch zeggen dat ze niet geschikt zijn voor topsport. Wil je wedstrijden rijden, zorg dan dat je paard 100% is, en niet 95..
pharagirlke schreef:En als elke wedstrijdregel ook thuis moet gelden waar ik het mee eens ben gaat mn moeder me niet dankbaar zijn. Dat word een hoop witgoed. En dan ook nog eens elke dag vlechtenNee dat word mooi.... Want je moet wel de lijn doortrekken als je 1 regel thuis ook moet toepassen dan het gehele regelement he. Afwisseling is er dan ook niet meer bij tenzij je ook gaat jumping rijden. Dan kan je nog een hindernisje in je proef zetten.
Ik snap niet hoe je de regel nultolerantie op wedstrijd kan doortrekken naar thuis
Dus ja KiWiKo, ik vind het onzin. Als je thuis blijft kan je je paard prima behandelen want thuis geld die regel niet.
WinBinChes schreef:Tja dat is maar net hoe je het bekijkt. Als mijn paard ziek is en een geneesmiddel nodig heeft start ik hem niet eens. Wat is daar nu diervriendelijk aan??? Presteren op wedstrijd als je aan de geneesmidelen zit. Dit vind ik een verkeerd uitgangs punt..
zipje71 schreef:Dan heeft nuloptie dus niks met diervriendelijkheid te maken maar met competitievervalsing....
Knavia schreef:De FEI heeft de regels opgesteld om de sport zo zuiver mogelijk te houden, en om de paarden te beschermen tegen de belangen van de eigenaars en ruiters. De regels zijn zwart-wit, maar in de praktijk worden er dus echt wel nuances doorgevoerd. Zo wordt er alleen actief gezocht naar stoffen waar 'gevaar' in schuilt. Of die op geen enkele veterinaire indicatie kunnen rekenen. Pijnstillers dus, of antidepressiva die worden misbruikt om paarden tammer te maken.
De FEI is er constant mee bezig om alternatieven voor de nuloptie te bekijken. Maar tot nu toe waren die er niet. En dan heb ik het over dagen-weken-maanden-jarenlang overleg tussen wetenschappers, vooraanstaande paardenartsen, advocaten, adviseurs en noem maar op.
Voor sommige stoffen geldt er geen nuloptie, b.v. voor acetylsalicylzuur = aspirine, omdat deze stoffen nu eenmaal een niet te vermijden bestanddeel van het normale rantsoen van onze paarden vormen. Ze zitten in minieme hoeveelheden in krachtvoer of ruwvoer, doordat ze ook in de natuur voorkomen. DMSO is hier een ander voorbeeld van. Voor deze stoffen is er een grenswaarde opgesteld. Komt een paard hierboven, dan is er wel sprake van (moedwillige) prestatiebeïnvloeding. Er wordt dus echt wel over nagedacht, hoe het allemaal het beste en eerlijkste kan.
In een ideale wereld zou je geen regels nodig hebben. Omdat mensen hun paarden allemaal altijd fair zouden behandelen, en omdat men uit sportief oogpunt niet op zoek ging naar oneerlijk voordeel op de concurrentie.
En wat eenieder thuis wel en niet aan zijn eigen dieren toedient, dat is voor deze discussie niet van belang. Omdat het hier gaat om de regels van de FEI. Die dus alleen gelden voor deelnemers aan FEI wedstrijden, of aan KNHS wedstrijden. De FEI heeft niets te zeggen over de ponyruiter die zijn dampige fjordje strak van de ventipulmin en prednisolon toch mee op ponykamp wil hebben.
Echt waar, voorlopig is de nuloptie gewoon het minst slecht...
Knavia schreef:1: Ik gebruik Domosedan als sedatie en kan zo gewoon tot 3 dagen voor een start scheren en op wedstrijd en een zuiver geweten behouden.
2: Ik bel m'n veearts en die weet me te vertellen dat ik clindamycine zalf in combinatie cortavance spray kan gebruiken, en zo de mok uitstekend kan behandelen zónder positief te testen. Ik kan 'm bij wijze van spreken 5 minuten voor de start behandelen.
3: voor de koliek laat ik de veearts (die weet dat ik een topruiter met toppaarden ben en daarom zich goed op dehoogte houdt van wat wel en niet kan) komen en Buscopan maar dan niet de compositum maar de zuivere scopolamine spuiten. Aaaahhh, krampkoliekje weg, en op scopolamine test de FEI bewust niet omdat er geen prestatiebeinvloedende werking van uit gaat.
En dit zijn dingen die Sjef, Anky, Isabel enz enz weten!
Citaat:Hij is door zijn bond geschorst na omstreden uitspraken over het gebruik van medicamenten.
horseyfries schreef:Dus, jij vind het terecht dat die mensen op de Olympische Spelen op die minimale sporen zijn uitgesloten, ook al is het over duidelijk dat het miniscuul kleine spoortje wat gevonden is never nooit niet ervoor gezorgd kan hebben dat hun paarden beter presteerden??