Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:27

Ibalia schreef:
zipje71 schreef:
Het middel was toch toegediend tbv een medische behandeling?
Heb een arabier gereden die bij jaarlijkse scheerbeurt zo veel rustgevende troep kreeg dat ie voor de rest van zijn leven positief zou testen. Eerst maar eens afwachten en dan met modder gooien!

Juist!

In de meest onverwachte dingen kan iets zitten wat onder de dopinglijst valt.
Wisten jullie bijvoorbeeld dat je als sporter geen Natterman hoestsiroop mag nemen bij een kuchje...zitten ook middelen in die onder de dopingwet vallen. :Y)

Hier sluit ik me helemaal bij aan, bovendien had de DA groen licht gegeven.
Wat betreft die Natterman: in de rode variant zit codeïne (al is het maar een ietsiepietsie), vandaar.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:28

Ibalia schreef:
zipje71 schreef:
Het middel was toch toegediend tbv een medische behandeling?
Heb een arabier gereden die bij jaarlijkse scheerbeurt zo veel rustgevende troep kreeg dat ie voor de rest van zijn leven positief zou testen. Eerst maar eens afwachten en dan met modder gooien!

Juist!

In de meest onverwachte dingen kan iets zitten wat onder de dopinglijst valt.
Wisten jullie bijvoorbeeld dat je als sporter geen Natterman hoestsiroop mag nemen bij een kuchje...zitten ook middelen in die onder de dopingwet vallen. :Y)

als er iets op de dopinglijst staat wordt daar echt wel door zo'n iemand op gelet naar mijn idee... Daarnaast zal ik als ik haar was ook zeggen dat ik er niets vanaf wist en het paard een medische behandeling had gehad :+

samwise

Re: Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:58

Als de problemen andersom waren dan hadden de duiters ons allang maandenlang door het slijk gehaald in alle mogelijke media.
Net als tijdens de rollkur hetze.

Wij houden het gelukkig bij de feiten, en vinden deze publiciteit zeker net zo erg dan de duitsers

kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:58

Fluphenazine is een middel dat wordt gebruikt bij bijvoorbeeld erg hete paarden, of bij kijkerige paarden. Het haalt net even het 'randje' eraf, zonder dat de paarden er suf van worden. Ze kunnen dus normaal presteren.
Het middel wordt in nederland ook bij paarden gebruikt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:59

Jeetje, wel erg veel Duitsers die de laatste tijd geschorst worden....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:09

Jammer. Maar met de opkomende Totilas heeft ze waarschijnlijk toch niet veel kans :P

Wel frapant, de laatste tijd alleen Duitsers in het dopingssysteem. Geloof toch niet dat ze veel verliezen? Of ze worden vreselijk opgelicht door iemand....

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:22

Ik kan me niet voorstellen dat zij dit met opzet gedaan heeft! Ze is zo'n voorstander van eerlijke sport!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:45

Welke wielrenner was dat ook weer die jaren voor de eerlijke sport had gevochten toen hij bekende dat hij eerder zichzelf gedopeerd had? Het was een heel bekende, maar de naam ontglipt me. Maar mijn punt is dat hoe iemand zichzelf profilieert en wat hij/zij zegt m.b.t. doperen, niets te maken heeft met wat hij/zij in werkelijkheid uitvoert.

Ik wacht af tot dit opgehelderd word, maar zou me nergens nog over verbazen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:19

Speculeren of niet, als ik op zo'n hoog niveau in de sport had gereden had ik wel 3 keer gecontroleerd of het medicijn doping positief kan testen of niet.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:08

Marjoow schreef:
Jammer. Maar met de opkomende Totilas heeft ze waarschijnlijk toch niet veel kans :P

Wel frapant, de laatste tijd alleen Duitsers in het dopingssysteem. Geloof toch niet dat ze veel verliezen? Of ze worden vreselijk opgelicht door iemand....

Nu weten we waarom :') ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:56

In veel onschuldige dingen zitten soms stoffen die op de dopingslijst staan. Het dopingbeleid mag voor alle sporten wel eens onder de loep genomen worden want in alle sporten geldt tegenwoordig de nultolerantie sinds de OS in Peking en HongKong. Als topsporters ziek zijn durven ze haast geen medicijnen meer nemen omdat ze bang zijn dat er iets zou kunnen in zitten wat op de doping lijst staat. Als er een stofje gevonden wordt in de 0,0000010 hoeveelheid vind ik het echt absurd om dan van doping te spreken. Het dopingbeleid moet ernstig hervorm worden want zoals het nu is is het ook niet meer houdbaar voor de sporters.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:58

www.knhs.nl

Citaat:
(ANP) Werth toont berouw
24 juni 2009

HAMBURG (ANP) - Dressuuramazone Isabell Werth heeft woensdag diepe spijt betuigd over de positieve dopingcontrole van haar paard Whisper. ,,Ik ben mij ervan bewust dat ik twijfel heb gevoed aan de zuiverheid van mijn persoon en onze sport schade heb berokkend'', meldde de vijfvoudige olympisch kampioene in een schriftelijke verklaring. ,,Ik verontschuldig mij tegenover iedereen in de paardensport.''

De Duitse paardensportbond maakte eerder op de dag bekend dat bij Whisper het verboden middel fluphenazine, een kalmerend middel, is aangetroffen. De bond legde Werth meteen een schorsing op, zodat ze komende week niet kan meedoen aan het CHIO van Aken.

Werth, al jaren de grootste rivale van Anky van Grunsven, verklaarde dat het verboden middel in een medicijn zat dat Whisper kreeg toegediend door een dierenarts. Het paard had last van het zogeheten 'shivering syndrom', een aandoening van het zenuwstelsel. Het middel zou evenwichtsstoornissen tegengaan. ,,We hebben Whisper eenmalig behandeld met het medicijn om te kijken of het werkte.''

Werth zegt ervan overtuigd te zijn dat ze correct heeft gehandeld. ,,Ik hoop dat de regels zo snel mogelijk worden aangepast. Zodat zinvolle medische behandelingen bij sportpaarden toegestaan zijn, zonder dat er meteen langdurige schorsingen dreigen.''

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:22

.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:03

Netjes en verstandig dat ze zelf ook een reactie gegeven heeft :)
Ik denk idd ook dat het hele dopingsbeleid eens grondig bekeken moet worden. Al ben ik ook wel van mening dat wanneer je een dergelijk middel toedient waarvan bekend is dat het kalmeert dat je dan niet meer aan de wedstrijden mee zou mogen doen.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:08

Vroeg me al af wanneer er een reactie van Isabell Werth kwam..

Blijft een apart verhaal..

Mijn mening: als een paard een medische behandeling nodig heeft om een GP-proef te lopen.. laat hem dan lekker thuis herstellen.. Weet er het fijne natuurlijk niet van, maar het betreffende medicijn klinkt niet als een kleinigheidje..

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:56

@ double: dat zou betekenen dat Whisper nooit meer een wedstrijd kan lopen, omdat het syndroom geen ziekte is wat betreft pijn etc. Maar een aandoening in het zenuwstelsels.

Overigens vind ik niet dat dit middel te dicht bij een wedstrijd gebruikt mag worden, aangezien het dus ook kalmeert.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:58

Ikowtje, je weet nooit zeker wat voor andere effecten het ook nog op zo'n dier heeft, en daarom vind ik het oneerlijk om medicatie toe te staan, om wat voor reden het dan ook gebruikt wordt :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:01

Cayenne schreef:
Ontopic: wel apart dat het steeds Duitsers zijn :?

Niet apart, in Duitsland wordt vele malen strenger gehandeld als het om doping gaat, hun dopingbeileid is veel strenger dan in Nederland!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:03

Pfoe, ik vind het een moeilijk verhaal. Aan de ene kant niks mis mee om een paard iets te geven om te kalmeren, maar als de onrust een structureel iets is, waarom loopt het paard dan in de sport? Want het middel dat het paard daarvoor nodig heeft, staat wel op de lijst van verboden middelen. En om nu neuroleptica aan een paard te geven? Wat is dan de waarde van een lijst met verboden middelen als we voor dergelijke zware middelen allerlei excuses zoeken? Kijk, de nulgrens vind ik te zwaar, want je kunt inderdaad een onschuldig middel geven voor bijv. een verkoudheid. Paard is allang weer beter, maar sporen van het middel zijn nog te zien in het bloed (neem zelf eens een asprobruis, dat is na tien dagen nog te zien in je bloed, maar je hoofdpijn is dan hopelijk al lang over! :D ). Het paard is echter absoluut niet meer ziek. Maar middelen die de geestesgesteldheid beïnvloeden? Ik weet het niet, hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:42

Als je een paard zo'n middelen moet toedienen zit er ergens iets heel erg fout vind ik. En niet bij het paard....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:46

Dat vind ik dus ook. Natuurlijk kan het noodzakelijk zijn een paard in bepaalde situaties te sederen, voor de veiligheid van het paard, maar als dit een structureel gegeven is om het paard toch te kunnen laten presteren, is er iets fundamenteel mis! Ik snap ook niet dat je dat als ruiter voor je paard zou willen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:51

Dan hoort zo'n paard wat mij betreft toch niet thuis in de hectische topsport! Als je zulke zware medicijnen nodig hebt om een paard 'in balans' te houden dan ben je toch zwaar fout bezig :x Lijkt me niet dat dat het beeld is van een happy athlete :x

Dat middel is niet een kleinigheidje en of je nu een goede reden hebt om het te geven of niet. Je zult ergens een lijn moeten trekken en die lijn blijft natuurlijk altijd discurabel.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:18

Shivers komt bij meerdere paarden voor en heeft geen effect onder het zadel, enkel bij optillen van een achterbeen hebben dergelijke paarden evenwichtsstoornissen en dat kan gevaarlijk zijn voor grooms, hoefsmeden enz.
Het olympisch paard van Beezie Madden heeft geloof ik ook shivers (zal dit even op zoeken om te bevestigen, ik kan dit verkeerd vernomen hebben), in ieder geval er zijn meer paarden op hoog nieuw met shivers.
Ikzelf heb ook een paard met deze aandoening (jammer dat die van mij niet hoog in de sport loopt :7)

Fluphenazine, is in eerste instantie een medicijn voor bi-polare aandoening. Maar er werd reeds vastgesteld dat in mensen met de ziekte van Parkisons, dit drug de ongecontroleerde bewegingen remde.
Het is aanneembaar dat er een vergelijknis zou kunnen zijn tussen de menselijke vorm van Parkinson en de paardvorm van shivers (of trekkerigheids syndroom). Vandaar dat bepaalde DA's Fluphenazine kunnen voorstellen om de ongecontroleerde bewegingen of neurologische stoornis te verminderen of tijdelijk te stoppen.

Vanuit deze hoek bekeken, heb ik begrip voor Isabell, ze wou haar paard helpen. De DA daarentegen had het of moeten doorgeven voor de wedstrijd of had zich beter horen te informeren over hoe lang dit middel in het lichaam aangetroffen kan worden.
Laatst bijgewerkt door PatsyDB op 25-06-09 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:40

Hoe verhoudt stress zich eigenlijk tot een bi-polare stoornis?

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:47

Sorry had er bij horen te vermelden in mensen wordt het soms gebruikt ter behandeling van bi-polare stoornis. (ak manisch-depressief) Zie :
http://bipolar.about.com/od/prolixin/a/sfx_prolixin.htm

In paarden is het bij de meest bekend als een langdurigwerkende verdoving, in de VS wordt het uitgegeven onder de naam Prolixin en gebruikt bij paarden op stalrust na operaties enzomeer.
Toch valt het niet onder de klasse sederende middelen, maar eerder anti-psychotisch.
Laatst bijgewerkt door PatsyDB op 25-06-09 16:56, in het totaal 3 keer bewerkt