KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:35

ik zou alleen de scharen van een hackemore kunnen uitlenen. heb er geen neusriem bij en als kin riem kun je de onderkant van een aansnoer neusriem kunnen gebruiken.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:54

Danielle14 schreef:
FahyaFemke schreef:
mij lijkt dan toch wel dat je van te voren met zon hoofdstel wilt oefenen?

en horseyfries sorry begreep je gewoon verkeerd.

Ja, geef ook pas op als ik een hoofdstel heb en ze er fijn op loopt :)

stuur buitenzinnig eens een PBtje.. lijkt me gaaf om jou bitloos in het Z2 te zien :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:44

ik heb Sidepulls genoeg..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:47

cheyentic schreef:
waar kun je eigk zien hoeveel mensen zich opgegeven hebben? 20 is natuurlijk niet heel veel dus denk dat ze zo vol zitten.. gaan ze dan een schifting maken? van alle klasses een paar oid?
?

Het zal wel zo gaan zoals bij wedstrijden gebruikelijk is: Je kunt je tot een bepaalde datum opgeven (in het geval van deze wedstrijd tot 3 juli) of tot het vol zit. Dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt. 20 is niet zo veel, dus als er veel animo is dan zal het zo vol zitten en dan wordt dus de inschrijving gesloten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:05

ja, maar ik denk als er 15 inschrijven voor de klasse B en 5 verspreid over de hogere klassen, zullen ze misschien niet alle B toelaten, maar wachtten tot mensen met een hogere klasse zich aanmelden.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:37

ja dat denk ik ook dat ze er 5 per klasse toelaten oid ben wel benieuwd hoor, ga denk wel kijken :j hoop echt dat er goede combinaties meedoen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:39

zou best kunnen, maar ik denk niet dat de KNHS gaat lopen leuren of er aub ruiters mee willen doen... En dat als zich nauwelijks ruiters op M/Z niveau aanmelden dat ze daar ook hun conclusies trekken...

Ik denk dat je heel goed moet beseffen dat de KNHS deze proefwedstrijd organiseert om te kijken of ze aan een vraag (om bitloos te mogen starten) tegemoet moeten komen, en niet dat ze een vraag (naar bitloze wedstrijden) aan het creeeren zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:01

och, de KNHS zal ook begrijpen dat als het nooit eerder is toegestaan er weinig op hoog niveau veel mee zullen oefenen zou het wel? Al zijn er alleen maar B-tjes. Als die op gelijk niveau presteren als een normale B ruiter (met bit) zal de KNHS ongetwijfeld ook haar conclusies trekken.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:25

He wat jammer, mijn ouders zijn dan op vakantie.. anders had ik wel mee willen doen :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:22

piezze schreef:
och, de KNHS zal ook begrijpen dat als het nooit eerder is toegestaan er weinig op hoog niveau veel mee zullen oefenen zou het wel? Al zijn er alleen maar B-tjes. Als die op gelijk niveau presteren als een normale B ruiter (met bit) zal de KNHS ongetwijfeld ook haar conclusies trekken.

Daar heb je wel gelijk in vind ik. Het zou vreemd zijn om terwijl het nog niet toegestaan is, wel te verwachten dat er al veel mensen op hoog niveau rijden.
Ik denk dat ze daar niet het wel of niet toestaan van bitloos wedstrijden rijden van kunnen laten afhangen.
Wel van het aantal mensen wat nu überhaupt belangstelling toont voor deze wedstrijd, en de manier waarop deze controle hebben over hun paard voor en tijdens de proef.
Verder denk ik dat de juryleden een grote rol spelen, omdat zij moeten aangeven of het bijv. mogelijk is om te beoordelen of een paard nageeflijk is met een bitloze optoming, omdat ze niet de mond open kunnen sperren of andere tekenen van verzet kunnen tonen die bij het rijden mét bit wel zouden worden afgestraft. Dan zal de KNHS op zijn minst de reglementering en beoordeling moeten aanpassen om te voorkomen dat iedereen die niet kan rijden mét een bit (paard komt tegen de hand, loopt met de mond open, slaat de tong over het bit, steekt de tong uit, enz.enz.) straks vrolijk een hackamore eraan hangt en nog altijd hetzelfde rijdt maar nu niet meer bestraft kan worden op verzet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:24

aan de nageeflijkheid zal het niet liggen............. das een paard zonder bit ook als het correct gereden word.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:52

Ja het zou jammer zijn als er geen 20 combinaties bij elkaar gesprokkeld kunnen worden voor die avond. Die van mij komt ook wel eens tegen de hand bitloos (als ik een fout maak bijvoorbeeld) maar dat kun je heel duidelijk zien ook zonder dat zijn mond opengaat. Zonder bit issie ook duidelijk veel relaxter. Met bit zit ze nog wel eens ermee te rommelen en uit te proberen. Zonder is ze rustiger. Uiteindelijk denk ik dat paarden echt liever zonder bit lopen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:14

Dat is dus mijn punt: zit ze te rommelen mét bit omdat jij niet goed rijdt, en rijdt je dus zonder ook niet goed maar valt dat minder op? Of rijdt je zonder bit beter, of heeft zij er minder last van?
Als een paard bitloos aan de loodlijn loopt, dan is er nog weinig wat afgestraft kan worden qua aanleuning, hooguit "spanning".
Als je mét bit rijdt kan je paard op de loodlijn lopen met zijn mond open, zijn tong eruit, de druk ontwijken aan één kant door te kantelen, noem maar op. Je kunt dus zeggen "zonder bit doet hij dat niet dus hij vind het prettiger", je zou ook kunnen zeggen "zonder bit heeft hij minder ontsnappingsmogelijkheden en valt slecht rijden dus minder snel op".

Dat is denk ik iets waar de juryleden die in Ermelo jureren ook over moeten oordelen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:50

Zonden bit kunnen ze ook prima kantelen hoor :j
Maar wat je zegt klopt als een bus, alles wat je verder noemt doen ze om de druk van dat bit te ontwijken :j En zonder bit zit dat druk niet op die plek en hoeven ze het ook niet te ontwijken. Reken maar dat paarden vindingrijk genoeg zijn om op een andere manier hun onvrede te laten blijken als de druk op de neus net zo onprettig ervaren wordt :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:15

Ja Horseyfries daar heb je inderdaad een punt. Ik denk dat de meeste protest van paarden komt door gebrek aan rijkunst van de ruiter maar ook door ongeregeldheden in de mond. De mijne heeft wolfstandjes dus vandaar het bitloze. Ik probeer op twee teugels met veel gevoel en zachte hand te rijden maar helaas ben ik ook niet zonder fouten. Dat laat ze feiloos merken, ook zonder bitje.
Best een zware taak voor de jury om te beoordelen waar de fout zit maar dat is denk ik zowiezo altijd al.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:36

Yeah, hier alvast een officiële deelnemer vd proefwedstrijd *\o/* . Heb vandaag bericht gehad en start voor alsnog in de L2. Vind het kei leuk :D

En ben idd heel benieuwd naar het beoordelen. Sinds ik bitloos rij, geeft hij met bit meer verzet (als hij de kans krijgt) en dat wordt dus in m'n echte proeven als tegen de hand of verzet gezien. Dus we zullen het antwoord tegen die tijd hier vinden :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:39

SUPER!!!!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:40

leuk evelienepien :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:16

nou ik heb vervoer. mijn vriendin wil ook starten!
dus ik heb me al opgegeven. we gaan samen heen. Zei in de B of L1 ik in de M2. !
Laatst bijgewerkt door moonprayer op 15-06-09 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:23

Kijk :) dat zijn de berichten :D :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:11

komt nog helemaal goed in Ermelo!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:20

ik vind het alleen jammer dat de grootste monden het af laten weten..........

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:53

Super dat jullie ingeschreven hebben!!! Kom jullie dan persoonlijk even succes wensen ;-).

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:30

quintusgl schreef:
Super dat jullie ingeschreven hebben!!! Kom jullie dan persoonlijk even succes wensen ;-).

Daar hou ik je aan :D alleen zul je me dan er wel aan motten herrineren ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:45

Als er in de toekomst aparte bitloosrubrieken komen lijkt me dat best leuk om eens mee te doen met mijn paard. Maar dan niet met zo`n gemene crossrope, ik ga hem niet met druk achter zn oren pesten. Maar een sidepull of neckrope vind ik wel geschikt voor hem voor een dressuurproef en zou in de ring leuke afwisseling voor mijn paard zijn. Op de gewone wedstrijden zou ik wel gewoon met bit blijven rijden trouwens.