Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:17

Iemand een idee hoeveel starters er per jaar zijn ? Zal snel in de 1000 den lopen als het geen 10.000 den zijn. Heb je het over 192 starters per week. En dat is weinig over heel nederland. 100.000 per jaar 1923 deelnemers per week.

Bij 10.000 Zeg 50 per concours dat is 4 concourse. En er zijn er wel veel meer als 4 per week. En grotere als 50 deelnemers.

Ben maar wat met getallen aan het gooien.

Maar hoeveel is 5 dan mensen ???

5% is veel ! 5 paarden niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:34

Anya schreef:
Waar een wil is, is echt wel een weg. En zelfs al wil ik het paard niet meenemen, dan nog BEPAAL IK ALS EIGENAAR. Niet de KNHS. De KNHS is geen wetgevende macht. Dat zij in de regeltjes douwen dat ze over mijn eigendom zouden mogen beschikken bij overlijden op hun terrein maakt het nog niet wettig.

Ik denk dat het wel gewoon rechtsgeldig is hoor. Als zij het in hun regels (voorwaarden) zetten... en jij accepteerd die voorwaardes door te starten, tjah, dan heb je denk ik geen poot om op te staan. Jou paard of niet.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:37

Shiloh schreef:
Anya schreef:
Waar een wil is, is echt wel een weg. En zelfs al wil ik het paard niet meenemen, dan nog BEPAAL IK ALS EIGENAAR. Niet de KNHS. De KNHS is geen wetgevende macht. Dat zij in de regeltjes douwen dat ze over mijn eigendom zouden mogen beschikken bij overlijden op hun terrein maakt het nog niet wettig.

Ik denk dat het wel gewoon rechtsgeldig is hoor. Als zij het in hun regels (voorwaarden) zetten... en jij accepteerd die voorwaardes door te starten, tjah, dan heb je denk ik geen poot om op te staan. Jou paard of niet.

Klopt helemaal je heb dus geen keus als je wil starten...

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:48

Dan heb ik 1 van die 3 tot 4 keer per jaar meegemaakt..

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:03

Ieder zijn mening , maar waar ik moeite mee heb is: " ik ben de eigenaar en ik bepaal wat er met mijn paard gebeurt" Brrrrrr. >;) Wat kun je dan allemaal wel niet bepalen als je de eigenaar bent van een paard?

Janine1990

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:25

Ben ik dan een van de weinigen die dit een goede regeling vindt? Oké, juridisch gezien klopt het volgens een bokker dus van geen kant. Ik denk dat ze voldoende hebben uitgezocht om te weten wat wel en niet kan.
Wanneer je niets te verbergen hebt, maakt het toch ook niets uit dat de KNHS sectie wil verrichten? Ik zou het zelf heel fijn vinden dat het voor mij werd geregeld.. Op zo'n moment red je dat zelf toch niet, emotioneel gezien.

En inderdaad wat Neff vindt... :j
Ik vind dat een griezelige gedachte, ik denk dat de KNHS niets dan goeds voor onze sport heeft.

En wat een gezeur, als je niet eens lid van de KNHS bent. Pff...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:34

Ze mogen een monstertje bloed en that's it.

Mijn paard : mijn beslissing.
Ben het volledig met Anya eens. principe kwestie

Als ze slim zijn houden ze het vrijwillig en verplichten ze alleen het bloedmonster

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:46

Het gaat totaal niet om of je wel of iets te verbergen hebt maar om iets veel fundamentelers, heeft een organisatie het recht om voor jouw iets heel belangrijks te beslissen over je paard (en sectie is echt wel even wat anders dan een bloedmonstertje..) of hebben ze enkel het recht om dat aan te bieden als dienst (en dan dus de keuze laten bij de eigenaar). Ik krijg in elk geval ontzettende jeuk bij de gedachte dat een club het recht heeft te beslissen wat er met mijn paard gebeurt. Ik maak toch zelf uit waar hij heen gaat en of er wel of niet sectie wordt verricht en niemand anders! Ik zou het wel heel mooi vinden als ze het als dienst zouden aanbieden en je er dus zelf voor kon kiezen, sterk nog ik denk dat heel veel mensen dit heel fijn zouden vinden en er ook op zouden ingaan. Maar niet verplicht!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:56

Maar als ze dat voor zichzelf willen weten, en jij daar niets van wilt horen, kun je dat mogelijk weigeren? Enveloppen kun je vernietigen...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:08

Ben 't eens met Anya, Laui!, troi....

Vooral dan wanneer het paard zijn been breekt... En de idee dat daar dus inderdaad mogelijks nog iets aan te doen is, maar dat dat niet kan volgens de regels.
Bovendien, het gaat puur en alleen om doping inderdaad. Waardevol afscheid, snelle afhandeling?? Denk dat elke eigenaar van een op concours overleden paard dat zelf heel snel kan regelen. Diegene die het echt over hebben voor hun paard, zullen hun geld steken in het hem afvoeren op hun eigen manier. En diegenen die het er niet voor over hebben, zullen hem door KNHS laten afvoeren. Dus een keuze.

Het enige geval waarin dat niet opgaat is dus duidelijk het geval van doping... Dat ze daar dan meteen duidelijk over zijn, en extra controles doen. Ze gaan dus sowieso 4-5x per jaar de kosten moeten betalen van volledige sectie (tenzij die buiten de uren valt... euh concours op zaterdag & zondag IS buiten werkuren, dus waarschijnlijk zal een deel van de eigenaars toch moeten betalen zie regeltje 21 en niet het vetgedrukte 20)... Kunnen ze dat ook steken in extra bloedstalen.
En dat ze dan geen "sectie" verrichten op paarden met een gebroken been... Want dat heeft geen nut, doodsoorzaak is bekend.

En ik denk ook dat ze ondanks sectie een hoop doodsoorzaken NIET kunnen bepalen... Plots neervallen, kan oorzaken hebben die je gewoonweg niet kan uitvissen met een standaard sectie. Dat weten zij ook wel. Voor een deel van de gevallen echt uit te pluizen zullen ze ook jou als eigenaar vragen willen stellen... En als je dat niet wilt? Heb je dan ook geen keuze?

Ik vind het echt niet kunnen... :n

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:14

Vudress schreef:
Wat voor ideeen hebben de tegenstanders eigenlijk dan met de dode paarden?

Krijgen we dan gruweltopics op bokt met verhalen hoe akelig dode paarden een trailer opgesleept worden?

Degene die de andere paarden in de kudde afscheid wil laten nemen: het is een paard, geen mens. En hoeveel sportpaarden worden er in kuddeverband gehouden?

Besteed deze energie liever aan het beter leren rijden.....

op dit stukje moet ik even reageren... mijn pony (6) stond in de wei dood door blikseminslag hij heeft daar toch echt een nacht gelegen zodat de kudde (8 paarden) incl zijn moeder afscheid kon nemen, toen ze hem uit de wei wilde slepen ging zijn moeder voor de trekker staan en weigerde ervoor vandaan te gaan... een paard heeft zeker wel gevoelens.. en zeker wel dat ze afscheid willen nemen. Vind het een ondoordachte zin van jou. Je hebt waarschijnlijk nog nooit een dood paard gehad. mijn pony leefde om 12 uur nog om 3 uur was hij dood..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:22

Kirri: Ik denk dat meer aan je instelling ligt en niet aan het feit of je al eens een dood paard hebt gehad.
Als je een paard verkoopt laat je ook niet eerst afscheid nemen, of wel dan? Zoals een mooi gezegde al zegt: "Het afscheid verlengen is niets waard, je verlengt niet de aanwezigheid, maar het vertrek."

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:24

Als eigenaar heb je in sommige gevallen thuis ook niets in te brengen als je paard overlijdt. Zoals gezegd moet ieder dood paard gemeld worden bij de gezondheidsdienst. Is er iets verdachts, wat een ziekte betreft, heb je dus niets meer te zeggen. Bij het plotselinge overlijden van een van onze paarden jaren geleden mocht het paard niet weggehaald worden ivm de mogelijkheid van miltvuur. Dan heb je dus totaal niets te zeggen. Je paard blijft liggen waar hij ligt, er komt iemand die een oor afsnijdt en dan wacht je op toestemming tot het paard opgehaald mag worden. Weet niet of dit nu nog steeds zo is. In ieder geval niet als een paard door een ongeval of andere reden door de dierenarts ingeslapen wordt. Dan kan hij gewoon opgehaald worden. Het is een contract dat de KNHS met de Gezondheidsdienst heeft afgesloten en ik denk dat dit heel goed is. Meenemen, indien dat zelfs mogelijk zou zijn, zou hoe dan ook niet mogen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:25

het ging mij meer om de zin dat een paard geen gevoelens heeft zo als zij het stelt. Mijn merrie heb ik nog nooit zo kapot gezien, ze weigerde gewoon echt om uit de weg te gaan. Ze wilde niet ze ging niet. Mss is het anders als het paard niet bij de kudde was. Maar geloof me zoiets zieligs heb ik nog nooit gezien :n

Edit: ik ben in mijn leven 4 paarden kwijtgeraakt Jetje vanwege een bevalling van een tweeling alle 3 dood en Jip vanwege bliksem inslag. Het is gewoon niet beschrijven als je het zelf niet hebt gezien

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:27

kirri schreef:
Vudress schreef:
Wat voor ideeen hebben de tegenstanders eigenlijk dan met de dode paarden?

Krijgen we dan gruweltopics op bokt met verhalen hoe akelig dode paarden een trailer opgesleept worden?

Degene die de andere paarden in de kudde afscheid wil laten nemen: het is een paard, geen mens. En hoeveel sportpaarden worden er in kuddeverband gehouden?

op dit stukje moet ik even reageren... mijn pony (6) stond in de wei dood door blikseminslag hij heeft daar toch echt een nacht gelegen zodat de kudde (8 paarden) incl zijn moeder afscheid kon nemen, toen ze hem uit de wei wilde slepen ging zijn moeder voor de trekker staan en weigerde ervoor vandaan te gaan... een paard heeft zeker wel gevoelens.. en zeker wel dat ze afscheid willen nemen. Vind het een ondoordachte zin van jou. Je hebt waarschijnlijk nog nooit een dood paard gehad. mijn pony leefde om 12 uur nog om 3 uur was hij dood..

Kirri: ik ben het met je eens als een paard THUIS overlijdt en het dus bewust wordt meegemaakt door de rest.

Maar waarom je paarden overstuur maken om er ineens een dood paard voor te gooien (in het geval van "Ik neem hem hoe dan ook mee naar huis om afscheid te nemen") Ik laat mijn paard niet 2 dagen op een concoursterrein liggen omdat ik niet wil dat de KNHS sectie verricht. Ik laat hem liever direct afvoeren met een sectie (dan daar maar overheen stappen) dan dat hij daar zonder toezicht moet liggen.
En zolang het illegaal is om een paard te vervoeren en ik gesleep verschrikkelijk vind, is het niet anders. Kun je nog zo hard roepen dat je er sch**t aan hebt; als puntje bij paaltje komt ga jij echt niet met je trailerauto je paard van 600kg verslepen en vervoeren!

Ik ben het ook wel eens dat het niet zo overtrokken moet worden hoor. Overleden is overleden. Niemand wil dat op wedstrijd waar nog zoveel mensen kunnen meegenieten... Moet er niet aan denken. Krijg daar altijd zo de kriebels van.

Overigens vind ik het wel een goede reden dat ze de MOGELIJKHEID bieden. Stel dat een paard overlijdt door een ziekte oid die een ander paard kan helpen? Of juist een epidemie kan voorkomen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:53

Caesar schreef:
Overigens vind ik het wel een goede reden dat ze de MOGELIJKHEID bieden. Stel dat een paard overlijdt door een ziekte oid die een ander paard kan helpen? Of juist een epidemie kan voorkomen?

:j mogelijkheid... geen verplichting... Dan zouden dat veel meer mensen doen. Het is een principekwestie. En de enkeling die het echt niet wilt, zal genoeg gemotiveerd zijn om zijn paard daar op eigen kost snel weg te halen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:10

Caesar schreef:

Die paarden storten niet van het ene op het andere moment neer op het concoursterrein, met een ziek paard ga je niet rijden, laat staan naar een wedstrijd gaan. En als ze wel wat besmettelijks bij zich hebben dan is de rest al besmet voordat het paard dood neervalt.

Op het totale aantal paarden die jaarlijks op concoursen komen is het aantal van 3-5 verwaarloosbaar, waarom op deze absoluut niet representatieve groep sectie gaan verrichten?
Als ze willen controleren op doping dan denk ik dat het nuttiger is als ze bij iedere wedstrijd van een aantal paarden bloedmonsters afnemen.

Gelukkig start ik niet met mijn paard en ben ik alleen lid van de KNHS omdat ze daar tegenwoordig het ruiterbewijs hebben ondergebracht. Voor mij is het paard geen ding en wil ik fatsoenlijk de tijd krijgen om afscheid te nemen en niet weggejaagd worden van mijn eigen paard omdat iemand anders het licht heeft gezien en op ieder gestorven paard sectie wil laten verrichten..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:15

Esther schreef:
Op het totale aantal paarden die jaarlijks op concoursen komen is het aantal van 3-5 verwaarloosbaar, waarom op deze absoluut niet representatieve groep sectie gaan verrichten?
Als ze willen controleren op doping dan denk ik dat het nuttiger is als ze bij iedere wedstrijd van een aantal paarden bloedmonsters afnemen.

Gelukkig start ik niet met mijn paard en ben ik alleen lid van de KNHS omdat ze daar tegenwoordig het ruiterbewijs hebben ondergebracht. Voor mij is het paard geen ding en wil ik fatsoenlijk de tijd krijgen om afscheid te nemen en niet weggejaagd worden van mijn eigen paard omdat iemand anders het licht heeft gezien en op ieder gestorven paard sectie wil laten verrichten..

Heeft iemand hier ooit al eens bedacht dat het misschien juist vóór het welzijn van het paard wordt onderzocht?
Mocht er doping geconstateerd worden, zal die conclussie allicht kunnen leiden tot een strengere controle op doping.
De knhs wil écht niet jouw paard afnemen (geld voor iedereen hier), die wil de sport verbeteren, vriendelijker maken.
Maak het niet erger dan het is, je wordt heus niet bij je paard weggejaagd, ze begrijpen best dat je afscheid wilt nemen. Misschien moet je daarom juist blij zijn dat de knhs met dit initiatief komt, in plaats van een Rendac auto laten komen.

Waar ik wel tegen ben is het hoe dan ook uitvoeren van sectie op een levend paard. Een lijdend paard schiet je af, die laat je niet langer lijden dan nodig.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:16

Anya schreef:
No fucking way dat op mijn paard in opdracht van de KNHS sectie wordt verricht. Dat besluit ik nog altijd zelf. En daar wil ik wel een rechtszaakje over beginnen. Om het principe :j

Dan denk ik dat je die zaak moet beginnen voordat je weer op wedstrijd gaat. Starten betekent dat je bekend bent met de regels van de KNHS en deze accepteert. Onder die regel valt dus óók de sectie als je paard er dood bij neervalt. Als je het daar niet mee eens bent zit er volgens mij weinig anders op dan stoppen met wedstrijden rijden...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:22

Even over het afscheid laten nemen: Hoe wil je dat doen als je je paard verkoopt??

Ik had mijn paardje in de kliniek staan (hele verhaal in profiel) het moment dat ik haar in liet slapen kon zij niet meer overeind komen, hoe wil je je andere paarden dan afscheid laten nemen van dat paard??
Tuurlijk als ie in de wei overleidt kan ik het me voorstellen, maar anders ga je er toch niet meer mee zeulen?

En als de KNHS de sectie betaald, heb je grote kans dat jij als eigenaar geen uitslag krijgt.
Ik kon bij de kliniek ook kiezen voor sectie, kosste me 100 euro. Toen ik aangaf dat het voor mij niet hoefde stelde ze me de vraag of studenten er kosteloos sectie op mochten verrichten. Ik weet zeker dat dit gebeurd is aangezien ze heel sterk verdacht werd van Grass Sickness, maar ik heb nooit een uitslag gekregen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:24

Esther schreef:
Caesar schreef:

Die paarden storten niet van het ene op het andere moment neer op het concoursterrein, met een ziek paard ga je niet rijden, laat staan naar een wedstrijd gaan. En als ze wel wat besmettelijks bij zich hebben dan is de rest al besmet voordat het paard dood neervalt.

Ik snap je punt, en in mijn ogen is dat aantal ook verwaarloosbaar, maar je zult net zien dat er zonder regels gedonder komt. Ik heb zat paarden gezien die niet fit op wedstrijd verschenen. Dat ze daardoor dood neer zouden vallen is erg overdreven, maar ik heb liever dat het uitgesloten wordt; dan genegeerd. En de rest zal heus wel besmet zijn; maar dan is er misschien wel actie te ondernemen. (in het ergste geval van ziekte).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:24

MarvanTom schreef:
Anya schreef:
No fiets way dat op mijn paard in opdracht van de KNHS sectie wordt verricht. Dat besluit ik nog altijd zelf. En daar wil ik wel een rechtszaakje over beginnen. Om het principe :j

Mee eens. Gedeeltelijk.
Bij een gebroken been is sectie immers niet nodig.
Ik denk dus ook dat het 'dood neervallen' wordt bedoeld.
In dat laatste geval zou ik zelf wel graag willen weten wat er nou aan de hand was.
Wie dan voor de sectie zorgt, maakt niet uit, zolang ik dat maar vergoed krijg van de verzekering.
Is dat dan wel geregeld, eigenlijk?

idd, ook wel fijn voor alle andere paardeneigenaren om te weten of het een besmettelijke enge ziekte was of wat anders...

toch zou ik inderdaad ook niet zomaar voor mij beslist willen hebben hoe en wat...

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:31

Vudress schreef:

Ik ken meer wedstrijdpaarden die wél dan die níet in een kudde worden gehouden. Ik weet niet wat jij verstaat onder 'sportpaarden' maar B-paarden vallen ook onder het KNHS-reglement. Zelfs pony's in de Bixie.

Verder zie ik niet in wat je laatste opmerking toevoegt aan de discussie, maar dat terzijde.

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:35

Ik meen dat zo'n sectie een optie moet zijn en geen verplichting. Ik denk wel dat iedere paardeneigenaarop zo'n moment moet bedenken dat de sectie die de KNHS als verplicht wil hebben een goed doel zal dienen, namelijk de verbetering van (de gezondheid in) de paardensport. Het lijkt me verstandig als een paard zo dood neervalt, dat er dan direct een sectie wordt verricht. Natuurlijk, als een eigenaar iets te verbergen heeft, zal hij op dat moment waarschijnlijk geen sectie laten verrichten. Dus, gewoon weer een geval van de goeden moeten onder de kwaden lijden of is het een kwestie van eigenaren zelf het heft in handen geven op zo'n moment? Lastig! Maar ik meen dat de KNHS geen verplichting voor zo'n sectie mag invoeren. Nou, ik heb de discussie op enkele punten weer mooi samengevat... :x Ik moet dan ook bekennen dat mijn mening steeds wankeler wordt... Ik blijf de discussie volgen!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:41

Janine1990 schreef:
Esther schreef:

Heeft iemand hier ooit al eens bedacht dat het misschien juist vóór het welzijn van het paard wordt onderzocht?
Mocht er doping geconstateerd worden, zal die conclussie allicht kunnen leiden tot een strengere controle op doping.
De knhs wil écht niet jouw paard afnemen (geld voor iedereen hier), die wil de sport verbeteren, vriendelijker maken.
Maak het niet erger dan het is, je wordt heus niet bij je paard weggejaagd, ze begrijpen best dat je afscheid wilt nemen. Misschien moet je daarom juist blij zijn dat de knhs met dit initiatief komt, in plaats van een Rendac auto laten komen.

Waar ik wel tegen ben is het hoe dan ook uitvoeren van sectie op een levend paard. Een lijdend paard schiet je af, die laat je niet langer lijden dan nodig.

Als het voor het welzijn van het paard wordt onderzocht waarom dan op een niet representatieve selectie uit het aantal (dode) paarden?
Ik denk dat er namelijk veel meer paarden onverwacht sterven dan die paar op wedstrijd.

Sport vriendelijker maken doe je niet door dode paarden te gaan onderzoeken. Dat doe je door strengere controle op het losrijterrein op de manier van rijden van mensen en de behandeling van het paard op de wedstrijd. En door van levende paarden bloed af te tappen voor controle op doping, dan kun je misschien nog wel voor zijn dat een paard dood neervalt.