Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:08

_Caitje__ schreef:
Ja, maar dat zal wel niet gebeuren in Nederland, helaas.
Er lopen gelukkig al veel meer trekpaarden met staart rond, maar eigenlijk zouden ze gewoon allemaal een staart moeten hebben.

ik heb er vandaag toevallig 1 bij gekocht zonder staart :o

geen spijt ervan kan zon beestje echt niet laten staan als ze voor de rest voor ons helemaal perfect is.
zal nu wel weer mensen over mij heen krijgen maarja zoals je dus lees maakt dat geen verschil.
en schuldgevoelens heb ik ook niet :+

Eva_D

Re: Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:11

Je kan het van 2 kanten bekijken he,
Of je denkt de staart is er toch al af en daar kan dat beestje nix aan doen.
Maar als iedereen zo denkt veranderd er natuurlijk nooit wat...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:33

Zo kun je ook gerust een jas van zeehondenbont kopen; dat beest is toch al dood!
Jammer dat de meeste mensen te dom en egocentrisch zijn zodat er eerst van hogerhand verboden moeten worden opgelegd (zoals in GB, blijkbaar) voor het welzijn van dieren verbeterd.
Het zou ze sieren als ze zelf dat soort dingen konden bedenken. En dan beweren ze ook nog van die dieren te houden.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:45

Het is toch onzin om een paard met een geweldig karakter te laten staan omdat hij geen staart heeft? Maargoed, menigen verschillen natuurlijk.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:39

engelina schreef:
_caitje_ het zou inderdaad opgelost zijn.

dat het strafbaar wordt om paarden zonder staart te bezitten maar dan wel leeftijd gebonden.

dus het eeste jaar veulen zonder staart verboden
2e jaar ook de jaarlingen
3e jaar ook de twenters en vul zo maar in.

dan is het opgelost en hoeven er geen paarden naar de slacht.
zo blijven de keuringen op leeftijd ook gelijk.

Dat is dus ook precies wat ik bedoel.
Ik kan me voorstelllen dat je bij het kopen van een trekpaard, kan vallen op een paard zonder staart..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:21

_Caitje__ schreef:
Het is toch onzin om een paard met een geweldig karakter te laten staan omdat hij geen staart heeft? Maargoed, menigen verschillen natuurlijk.

Nee dat is geen onzin. Er zijn duizenden paarden met een geweldig karakter én een staart!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:39

sflj schreef:
_Caitje__ schreef:

Nee dat is geen onzin. Er zijn duizenden paarden met een geweldig karakter én een staart!

Ik vind je wel een beetje kort door de bocht.
natuurlijk zijn er ook veel trekpaarden met staarten maar als jij nu net valt op een paard die gecoupeerd is in een tijd dat het nog mocht.....

Begrijp me goed...ik vind een trekpaard zonder staart vreselijk lelijk en zou zelf niet kiezen voor een paard zonder staart.

Ook denk ik dat het KNHS niet zomaar kan zeggen dat alle staartloze paarden geweigerd moeten worden maar dat er een overgangsregeling getroffen moet worden...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:10

Wat nou overgangsregeling?! Het is al 8 jaar verboden in Nederland!
En zoals ik al zei; verboden (al dan niet kort door de bocht) moeten soms omdat blijkbaar een hoop mensen te stom en egocentrisch zijn, niks om dieren geven of er gewoon niet genoeg vanaf weten.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:37

Ik wist niet dat het verbod al zo lang geleden was ingesteld. :o

Dus..
alle paarden van 8 jaar en jonger en die gecoupeerd zijn niet meer op wedstrijden accepteren dan..

Ik vind het ook belachelijk dat er nog nooit strenger op gecontroleerd is. En verbaas me des te meer dat het veulen wat ik elke dag op weg naar mijn werk zie dus gecoupeerd is ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:17

sflj schreef:
Wat nou overgangsregeling?! Het is al 8 jaar verboden in Nederland!
En zoals ik al zei; verboden (al dan niet kort door de bocht) moeten soms omdat blijkbaar een hoop mensen te stom en egocentrisch zijn, niks om dieren geven of er gewoon niet genoeg vanaf weten.

een ruin is toch ook lichamelijk mishandeld door de mens
dus ruinen zouden ook verboden moeten worden.

want alleen de mens heeft er profijt van. dat beest hoort ook ballen te hebben.

maar omdat anders meer als de heft van de mensen te on kundig zijn om hengsten te houden moeten de ballen er maar vanaf.......omdat het dan makkelijker is voor de mens....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:00

zit wat in. ;)
Ware het niet dat ze hun ballen niet nodig hebben om te communiceren, vliegen van 't lijf te houden, als evenwicht enz.
Daarnaast worden hengsten vaak/meestal apart gehouden en levert zo'n kleine opoffering dus een beter welzijn op voor het dier.
Op welke manier bevordert het couperen het welzijn van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:03

sflj schreef:
zit wat in. ;)
Ware het niet dat ze hun ballen niet nodig hebben om te communiceren, vliegen van 't lijf te houden, als evenwicht enz.
Daarnaast worden hengsten vaak/meestal apart gehouden en levert zo'n kleine opoffering dus een beter welzijn op voor het dier.
Op welke manier bevordert het couperen het welzijn van het paard?

couperen bevorderde vroeger wel het welzijnvan het paard op de zelfde manier waarom we nu ruinen.
(gemakzucht)
het vergt minder onderhoud voor die boeren die ze vroeger alleen maar hadden om mee te werken.
er kwamen wel degelijk lareven tussen de staart omdat de boeren er geen onderhoud aan deden.

ik heb nog geen trekpaard gezien met communicatie,evenwichts stoornissen en heb eral honderden gezien......

trekpaarden helpen elkaar met de vliegen (ook een communicatieve vaardiheid)en met de paarden liefde die ik volgens jou niet heb spuit ik vliegenspray

neemt weg dat ze van mij gerust een staart mogen hebben. het is ook niet mijn keus om die weg te laten halen.

hengsten kunnen prima in een kudde worden gehouden. het vergt alleen meer moeite van de mens om een goede kudde samen te stellen. dus ze hoeven niet alleen te zijn. maarja dit heeft weer met de moeite van de mens te maken, wat is makkelijker......
dus het welzijn verhaal gaat alleen op voor de mens!
alleen het gemakzucht verhaal

ook als hengsten worden gecastreerd en ze zijn nog in de groei wordt de groei erdoor beinvloed (ik zelf vind negatief)

ook enkele weken na de castratie zie je duielijk dat het beest niet happy is.

ook veranderd in het gedrag naar de mens en het paard bij sommige paarden.

en van de eens zo machtige hengst blijft er maar een klein beetje ruin over, al enkele gevallen helemaal zien invallen er er bleven sulletjes over.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:27

Ik zeg niet dat een hengst wel of niet gecastreerd mag worden he? ;) Bovendien ging het topic daar niet over.
Ik zei alleen dat ruinen in veel gevallen het beter krijgen dan wanneer ze hengst blijven. Of dat terecht is, is een ander verhaal. Het is wel de realiteit. Niet veel hengsten worden samen met andere paarden gehouden.
Mijn vraag aan jou was wat het voordeel voor het paard is, als ie z'n staart kwijt is.
Ík kan er geen enkele bedenken.

Ben trouwens even zo vrij geweest in je profiel te spieken en zie dat jouw paard (geboren in '05) ook geen staart heeft.
Én dat je graag wedstrijden wil rijden. ;)

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:29

Ben ik mee eens, staart couperen is gewoon mishandeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:51

sflj schreef:
Ik zeg niet dat een hengst wel of niet gecastreerd mag worden he? ;) Bovendien ging het topic daar niet over.
Ik zei alleen dat ruinen in veel gevallen het beter krijgen dan wanneer ze hengst blijven. Of dat terecht is, is een ander verhaal. Het is wel de realiteit. Niet veel hengsten worden samen met andere paarden gehouden.
Mijn vraag aan jou was wat het voordeel voor het paard is, als ie z'n staart kwijt is.
Ík kan er geen enkele bedenken.

Ben trouwens even zo vrij geweest in je profiel te spieken en zie dat jouw paard (geboren in '05) ook geen staart heeft.
Én dat je graag wedstrijden wil rijden. ;)

klopt toen wij hem kochten was zijn staart eraf gehaald in frankrijk
maarja wedstrijden zijn er genoeg dan maar niet volgens knhs.

kan de pret toch niet drukken.

voordeel dat zijn staart eraf is in deze tijd is er niet. ;)

maarja liever geen staart als een doodpaard voor de slacht.
vooral omdat hij er geen last van heb. en ik hem toch niet zou willen missen.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:01

Ja dat snap ik !
Zou je hem liever met staart gehad hebben ?
Of maakt dat je verder niet uit ?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:03

Je bewijst een hengst die niet mag dekken een gunst door hem te castreren. Voor paard (en mens) alleen maar voordelen.

Je bewijst een paard nooit een gunst door hem zijn staart af te pakken. Voor paard alleen maar nadelen.

Dusss… die vergelijking met ruinen gaat niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:10

Eva_D schreef:
Ja dat snap ik !
Zou je hem liever met staart gehad hebben ?
Of maakt dat je verder niet uit ?

liever met staart.
maarja daarom laat je het paardje nog niet staan.
teminste ik niet als het paard je voor de rest heel erg aanspreekt

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:44

Als je het zo bekijkt is het eigenlijk wel goed dat niet iedereen een paard op zijn uiterlijk kiest, want dat paard waarvan die staart eraf is heeft nu wel een gelukkig leven. En dat gunnen we ze toch ook wel weer?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:54

Denk dat ie gelukkiger was geweest als ie z'n staart had gehouden. ;) net als alle volgende die daarna bij diezelfde handelaar zijn gekocht. Had je 'm laten staan, was het misschien de laatste zonder staart geweest.
Maar goed, wordt een kip en ei- verhaal. Denk dat het pas beter wordt voor die paarden als er iets vanuit de clubs/leden zelf gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:19

sflj schreef:
Denk dat ie gelukkiger was geweest als ie z'n staart had gehouden. ;) net als alle volgende die daarna bij diezelfde handelaar zijn gekocht. Had je 'm laten staan, was het misschien de laatste zonder staart geweest.
Maar goed, wordt een kip en ei- verhaal. Denk dat het pas beter wordt voor die paarden als er iets vanuit de clubs/leden zelf gebeurd.

ik heb mijn 2e belg particulier gekocht en die heeft ook geen staart ;)
dus niet alleen handelaren doen het.

maar de handelaar bij wie ik pol heb gekocht verkoopt tegenwoordig ook liever met staart ;)
dus die haalt ze er niet meer af ;)
en enkele jaren gelden nog wel.
en dat terwijl ik menelg daar toch echt heb gekocht zonder staart.

ik weet niet of onze belgen gelukkiger zouden zijn met staart, die weten eingelijk niet beter.

ik denk dat het pas beter wordt als er regels met betreft de keuringen komen