Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Alane schreef:jacobus schreef:Ik ram te hard op het toetsenbord dus een deel van mijn bericht is ongecensureerd al verstuurd.....vervolg:
Wat betreft de volksgezondheid is het inderdaad waar dat er een half jaar wachttijd geldt. Zullen de residuen er wel uit zijn. Het papier is geduldig, alle da s zijn even heilig als de paus ook als het om geld gaat even vergeten het paspoort in te vullen door een spoedgeval . Wie kan hem dat nu kwalijk nemen? Net zo n papieren tijger als de receptplicht voor ontwormingsmiddelen. Maar wat maakt het uit . Als het op papier maar klopt dan is het toch GOED? Worden de transponders afgemeld? Worden ze gevonden bij het slachten? Moet je het paard vernietigen! Gaat vast en zeker gebeuren! Maar ja het is lekker makkelijk om elkaar voor de gek te blijven houden.
Ben je wel eens in het slachthuis geweest? Heb je wel eens gezien in wat voor ongelooflijk rap tempo die dieren compleet geslacht worden? En dan denk jij dat ze gaan zitten prutsen en zoeken naar dat chippie? Uit oogpunt van volksgezondheid is de chip eerder een gevaar . De gehaktmolen draait er wel overheen en klaar is Kees.
Chippen biedt geen enkele garantie ,maar kan eerder schadelijk voor de volksgezondheid zijn.
Ik geef je feiten... jij komt enkelen alleen met aannames...
jacobus schreef:En dan nog dat onderzoekje over migratie van de chip.
54 EZELS EN EEN PAARDENKOP. Is dit al het onderzoek wat er mondiaal naar gedaan is? Wie was de opdrachtgever? Wie heeft het betaald? Hebben de producenten daar zo weinig voor over gehad om met met zo n summier en dus onbetrouwbaar flutonderzoekje weg te komen? Daar zakt mijn broek van af!!Ze hebben hun budget zeker opgemaakt aan het sponsoren van grote ledenorganisaties van mensen met paarden.Ze hebben hiermee de organisaties voor zich gewonnen en deze organisaties laten inspreken bij de politiek. Dat is veel effectiever dan zich om het paard zelf te bekommeren. Wat doen die verklevingen in de hals . Wat voor permanente stressfactor is de chip in de hals voor het paard. Is de chip kankerverwekkend enz. Ik merk een ding : in deze hele discussie is er een ding wat niet centraal staat en dat is het paard
Het is 1 onderzoek, er zijn er meerder + jaren praktijk ervaring... of denk je dat Nederland het ei heeft uitgevonden??
Vwb kanker en transponders... Wie publiceerd er zonder gedegen onderzoek? Een vereniging die tegen bigbrotherpraktijken is Caspian...
hoe geloofwaardig is een een publicatie van een groep mensen die bevooroordeeld is?
Lees de bronnen eerst eens door.
Coliena schreef:Beste allemaal, Jaba heeft mij gesmeekt om hier ook nog eens te reageren. Tegen mijn zin, want heb de indruk dat de meeste anti-chippers stoicijns doof zijn. Maar goed, weer een poging.
Eerst en vooral @Jacobus: Jaba is inderdaad geen dierenarts en ook geen chipper. Maar heeft wel verstand zitten in het hoofd. Was kritisch in het begin, maar heeft zich grondig ingelezen en om uitleg en bewijzen gevraagd. Ik heb daar bij geholpen. Die test-chip heeft ze van mij gekregen. Reden: ik vroeg mij ook af of het magneet-verhaal zou kunnen kloppen of niet. Hebben het dus samen getest en geloof mij, er klopt dus niks van. Het ding is niet te verwoesten. Hebben het geloof ik twee weken geleden nog eens gescand, werkt nog perfect. Is trouwens maar zo groot als een rijstkorrel om het absurde idee van een staaf maar eens te ontkrachten.
Verder ben ik dus WEL dierenarts, en bovendien erkend chipper, wat inhoudt dat ik een cursus heb moeten volgen om te mogen chippen. Chip hoort in de MANENKAM te zitten, voor de zoveelste keer. Wat men in Nederland uitspookt, dat kan mij geen bal schelen, maar de correcte plaatsing is in de manenkam. Komt geen spier bij te kijken. Heb al honderden paarden gechipt, waaronder ook massaal veel veulens. Heb nog NOOIT een probleem vastgesteld mbt de chip. Dus als jullie je kop in het zand willen steken en niet willen kijken naar al dit bewijsmateriaal, dan gaan jullie je gang maar. Mits correct aanbrengen, nul komma nul problemen, bij honderden paarden over tien jaar. Problemen zijn er enkel als je zo stom bent om een chip onhygiënisch en in een spier in te brengen. Wat betreft internationale wedstrijden: chip is daar al lange tijd verplicht, dus ik denk niet dat de Anky's hier aan zullen ontsnappen of ontsnapt zijn. Anders mogen ze eenvoudig weg niet starten. Rest mij nog om te zeggen dat het absoluut een extreem eenvoudige inbreng is. Duurt minder lang dan vaccineren. Een halve seconde werk. Dus dierenmishandeling? Komaan zeg! Ook het voorbeeld van Nickyu over de pil die uitzonderlijk slechte bijwerkingen heeft? Wat is dan je oplossing? De pil maar verbieden voor iedereen?
Zo, dat was het dan al weer voor deze keer. Mensen met vragen kunnen die altijd stellen, maar ik wens niet meer deel te nemen aan dergelijke zinloze discussies. Anti-chippers zijn volkomen blind en doof voor gelijk welke grootschalige populatie paarden die je kan opnoemen die geen enkel probleem hebben. Bewijs dat de chip schadelijk is, is er namelijk hoegenaamd niet. En voor de geïnteresseerden, ik ben niet pro-chip, geeft ons een hoop werk en verdienen doen we er niet aan. Ik ben wel anti-paniek zaaien en kan moeilijk verdragen dat onzin verkondigd wordt.
En nog iets Nickyu, dat jouw paard tot drie maal toe van eigenaar is gewisseld zonder dat het mutatiedocument is aangepast, wie zijn schuld is dat? Niet de schuld van het systeem, maar de schuld van gewone mensen als jij. Een systeem is maar zo sterk als de mensen die er aan meewerken. En als er een hoop koppigaards rondlopen, die weigeren dingen in orde te brengen, tja, dan krijg je dus dit. Is dit erg? Neen, het is gewoon zoals het voordien was. Het systeem is niet perfect, zal nog aangepast worden, maar is dat een reden om de chip aan te vallen? Als individuele en ondubbelzinnige identificatie is het gewoon het beste, veiligste en snelste middel.
jacobus schreef:Beste Alane,
Met alle respect voor je volhardendheid vind ik je antwoorden verbijsterend.Je zegt dat je met de feiten komt en geeft een lijst van Eu richtlijnen en verordeningen en dat ik daar eerst maar eens naar moet kijken. Op jouw verzoek heb ik ze (snel gezien mijn beperkte tijd) nogmaals doorgelezen , want ik kende ze al. Toch was dat wel nuttig want wat niet was blijven hangen was dat bij bemettelijke paardenziekten in principe paarden niet geruimd mogen worden. Voor de rest zijn de feiten uit de door jouw weergegeven links en tekst dat:
Alleen dwingend het passpoort is voorgeschreven EN DUS NIET DE CHIP ZOALS JIJ MET STELLIGHEID BEWEERD. MIJN FEITEN WEERGAVE IS HIER DUS CORRECT
De dierziektebestrijding door vervoersverboden wordt geregeld 100km vervoersverbod en 100 km toezichtsgebied om een ziektegeval. EXACT WAT IK HIER ALTIJD BEWEERD HEB. Men geeft zelfs nog aan dat de chip nuttig KAN zijn om dieren waaraan een afvoerverbod is gegeven goed te kunnen identificeren en controleren ,dat ze er nog steeds staan bij controle. Die enkele verdachte dieren zou je ook ter plaatse kunnen chippen als je dat zou willen in het algemeen belang.
jacobus schreef:KORTOM DE FEITEN ONDERSCHRIJVEN MIJN UITSPRAKEN DAT CHIPPEN IN ZIJN ALGEMEEN IN PRINCIPE GEEN FUNCTIE HEEFT TER BESTRIJDING RESP. VOORKOMING VAN BESMETTELIJKE DIERZIEKTEN.
En hiermee zijn bakerpraatjes die het tegenovergestelde beweren naar de prullebak verwezen.
jacobus schreef:Wat betreft de voedselveiligheid is er inderdaad een wachttijd op papier van 6 maand. Hier heb ik qua uitwerking in beperkte mate al eerder iets over gezegd en op grond daarvan geeindigd dat de chip geen garantie biedt mbt de voedselveiligheid , integendeel.
jacobus schreef:Wat betreft dieren welzijn heb geen enkel argument gehoord anders dan : zie er niks aan. Hoe goed is er dan gekeken ,anders dan hij kan zijn kop nog steeds aan de grond krijgen en naar links als naar rechts kijken. Dat zegt compleet niets over de stressfactoren zoals irritatie door verklevingen ,zich moeilijkER inbuigen naar een kant, zich een paar cm scheef gaan voortbewegen ,minder lang nageeflijk kunnen blijvenen , sneller zijn balans verliezen en weet ik veel wat nog meer. En mijn probleem is nu.................... Men doet maar zonder precies te weten wat en maakt gewetenloos het dier door een ingreep tot sluitpost van een computersysteem. Iedereen mag van mij chippen, als ik minister was zou ik het verbieden, maar dwing mij niet om aan deze volkomen volksverdwazing mee te doen want dat is een brug te ver.Iemand dwingen om in zijn ogen immorele dingen te doen is om ernstige problemen vragen
jacobus schreef:Hoe geloofwaardig is de info die gehaalt wordt van een site die geschreven is door tegenstanders?Hoe geloofwaardig is een onderzoek dat geregiseerd en betaald wordt door de belanghebbende ?
jacobus schreef:Het diefstalverhaal is inmiddels ook al doorgeprikt
DUS ZIJN ALLE BEDROGARGUMENTEN DOOR DE MAND GEVALLEN DAT CHIPPEN ERGENS GOED VOOR ZOU ZIJN !!
Hoe geloofwaardig ben je zelf nog ,nu jouw meeste uitspraken gelogensraft zijn? en dan nog suggeren dat tegenstanders anti KNHS zijn? Schreef je in het begin niet dat je niet aan duimzuigerij deed? Of probeer je op stiekeme wijze de tegenstanders te stigmatiseren?
jacobus schreef:En verder staat er ondubbelzinnig in de door jou aangehaalde EU richtlijn ....DAT ALTERNATIEVEN MBT DE CHIP ALS IDENTIFICATIEMIDDEL VOORHANDEN MOETEN BLIJVEN. DE MINISTER HANDELDT MET HET ONTNEMEN VAN DE BURGERS VAN ALTERNATIEVEN DIRECT IN STRIJD MET DE EU REGELGEVING EN DUS IS HAAR BESLUIT NIETIG , OMDAT DE NEDERLANSE WETGEVING ONDERGESCHIKT IS AAN DIE VAN DE EU.
Alane schreef:jacobus schreef:Beste Alane,
Met alle respect voor je volhardendheid vind ik je antwoorden verbijsterend.Je zegt dat je met de feiten komt en geeft een lijst van Eu richtlijnen en verordeningen en dat ik daar eerst maar eens naar moet kijken. Op jouw verzoek heb ik ze (snel gezien mijn beperkte tijd) nogmaals doorgelezen , want ik kende ze al. Toch was dat wel nuttig want wat niet was blijven hangen was dat bij bemettelijke paardenziekten in principe paarden niet geruimd mogen worden. Voor de rest zijn de feiten uit de door jouw weergegeven links en tekst dat:
Alleen dwingend het passpoort is voorgeschreven EN DUS NIET DE CHIP ZOALS JIJ MET STELLIGHEID BEWEERD. MIJN FEITEN WEERGAVE IS HIER DUS CORRECT
De dierziektebestrijding door vervoersverboden wordt geregeld 100km vervoersverbod en 100 km toezichtsgebied om een ziektegeval. EXACT WAT IK HIER ALTIJD BEWEERD HEB. Men geeft zelfs nog aan dat de chip nuttig KAN zijn om dieren waaraan een afvoerverbod is gegeven goed te kunnen identificeren en controleren ,dat ze er nog steeds staan bij controle. Die enkele verdachte dieren zou je ook ter plaatse kunnen chippen als je dat zou willen in het algemeen belang.
Je praat nu over draaiboeken als een er een vermoeden bestat/geconstateerd is dat er een ziekte is uitgebroken....
Als men in een bepaald gebied een vervoersverbod wilinstellen dan moet men welweten wat zich binnen die cirkel bevind... en dan zijn we weer bij de I&R regeling paardachtigen... ... ...jacobus schreef:KORTOM DE FEITEN ONDERSCHRIJVEN MIJN UITSPRAKEN DAT CHIPPEN IN ZIJN ALGEMEEN IN PRINCIPE GEEN FUNCTIE HEEFT TER BESTRIJDING RESP. VOORKOMING VAN BESMETTELIJKE DIERZIEKTEN.
En hiermee zijn bakerpraatjes die het tegenovergestelde beweren naar de prullebak verwezen.
Niemand schrijft dat een transponder an sich ziektesbestrijd, enkel en alleen paard en paspoort verbind, die I&r regeling die dit beschrijft is oa ter voorkoming versprijding ziektes...jacobus schreef:Wat betreft de voedselveiligheid is er inderdaad een wachttijd op papier van 6 maand. Hier heb ik qua uitwerking in beperkte mate al eerder iets over gezegd en op grond daarvan geeindigd dat de chip geen garantie biedt mbt de voedselveiligheid , integendeel.
Maatregelen vallen en staan doordat mensen wel of niet volgens die regels werken en leven...
Je spijkerd het een stukje verder dicht als je paard en paspoort makkelijker kunt koppelen... DNA duurt te lang voor je zeker weet of paard en paspoort samen horen, transponder is zo uitgelezen en weet je of paard en paspoort samen horen.
Opmerkelijk is dat de mensen die tegen transponders het alleen of fraude hebben... Denk je dat zonder chip het minder fraudegevoelig is?jacobus schreef:Wat betreft dieren welzijn heb geen enkel argument gehoord anders dan : zie er niks aan. Hoe goed is er dan gekeken ,anders dan hij kan zijn kop nog steeds aan de grond krijgen en naar links als naar rechts kijken. Dat zegt compleet niets over de stressfactoren zoals irritatie door verklevingen ,zich moeilijkER inbuigen naar een kant, zich een paar cm scheef gaan voortbewegen ,minder lang nageeflijk kunnen blijvenen , sneller zijn balans verliezen en weet ik veel wat nog meer. En mijn probleem is nu.................... Men doet maar zonder precies te weten wat en maakt gewetenloos het dier door een ingreep tot sluitpost van een computersysteem. Iedereen mag van mij chippen, als ik minister was zou ik het verbieden, maar dwing mij niet om aan deze volkomen volksverdwazing mee te doen want dat is een brug te ver.Iemand dwingen om in zijn ogen immorele dingen te doen is om ernstige problemen vragen
Nogmaals heb je enig idee hoelang men al paarden voorziet van transponders?
Hoe denk je dat je dat ze tot dit product zijn gekomen, in deze vorm en deze materialen?
Waarom zou dat ding langwerpig zijn en niet balvormig? Waarom is dat soort materiaal gekozen,terwijl bijv. plastic ook als omhulsel zal kunnen dienen?jacobus schreef:Hoe geloofwaardig is de info die gehaalt wordt van een site die geschreven is door tegenstanders?Hoe geloofwaardig is een onderzoek dat geregiseerd en betaald wordt door de belanghebbende ?jacobus schreef:Het diefstalverhaal is inmiddels ook al doorgeprikt
DUS ZIJN ALLE BEDROGARGUMENTEN DOOR DE MAND GEVALLEN DAT CHIPPEN ERGENS GOED VOOR ZOU ZIJN !!
Hoe geloofwaardig ben je zelf nog ,nu jouw meeste uitspraken gelogensraft zijn? en dan nog suggeren dat tegenstanders anti KNHS zijn? Schreef je in het begin niet dat je niet aan duimzuigerij deed? Of probeer je op stiekeme wijze de tegenstanders te stigmatiseren?
Omdat jij dat zegt,gebasseerd op een mening en geen feiten?
Kom dan is een met feiten...
Hoeveel paarden zijn er gechipt inmiddels in NL, hoeveel paarden hebben er problemen, hoelang waren die paarden al gechipt?jacobus schreef:En verder staat er ondubbelzinnig in de door jou aangehaalde EU richtlijn ....DAT ALTERNATIEVEN MBT DE CHIP ALS IDENTIFICATIEMIDDEL VOORHANDEN MOETEN BLIJVEN. DE MINISTER HANDELDT MET HET ONTNEMEN VAN DE BURGERS VAN ALTERNATIEVEN DIRECT IN STRIJD MET DE EU REGELGEVING EN DUS IS HAAR BESLUIT NIETIG , OMDAT DE NEDERLANSE WETGEVING ONDERGESCHIKT IS AAN DIE VAN DE EU.
Vergeet je alleen een belangrijk stukje tekst...
Paardachtigen moeten worden voorzien van een transponder, ofschoon alternatieve methoden ter controle van de identificatie van het dier ook mogelijk moeten zijn, mits die alternatieve methoden gelijkwaardige garanties bieden ter voorkoming van het meervoudig verstrekken van identificatiedocumenten.
Welke methode biedt dan gelijkwaardige garanties?
DNA niet, een 2e transponder is te plaatsen maar de 1e blijft uitleesbaar... een paard waarvan DNA geregistreerd staat,laat je chippen en klaar... nieuw paard nieuwe identiteit...
Irisscan verhaal, duurt nu inmiddels al 4 a 5 jaar... enerzijds roepen dat een veulen niet stil blijft staan als het een transponder ingebracht krijgt, maar zal wel stilblijven staan met een irisscan?? Waarvan ook weer gebleken is dat die niet waterdicht is als identificatie methode op zich en er nog een 2e methode voorhanden moet zijn...
Coliena schreef:@jacobus: Ik zou van mijn leven niet in een spier chippen. Niet omwille van ethische bezwaren, maar gewoon omdat het mij zo geleerd is. In tegenstelling tot wat jij denkt, zijn er wel degelijk onderzoeken gebeurt met betrekking tot de beste locatie voor inbreng van een chip bij paarden. Wij leren het op de cursus met alle achtergrond er bij. Er is nooit sprake van dat er in de spier wordt gechipt, dus die discussie gaat eigenlijk niet echt op.
jacobus schreef:Coliena schreef:@jacobus: Ik zou van mijn leven niet in een spier chippen. Niet omwille van ethische bezwaren, maar gewoon omdat het mij zo geleerd is. In tegenstelling tot wat jij denkt, zijn er wel degelijk onderzoeken gebeurt met betrekking tot de beste locatie voor inbreng van een chip bij paarden. Wij leren het op de cursus met alle achtergrond er bij. Er is nooit sprake van dat er in de spier wordt gechipt, dus die discussie gaat eigenlijk niet echt op.
Coliena,
Wij moeten in Nederland in de halsspier chippen. Vind jij dat gezien je vorige uitspraken over chippen in de spier verantwoord?
Coliena schreef:Neen, ik vind chippen in de halsspier niet verantwoord. Spieren zijn belangrijk, je krijgt reactie, bindweefsel, kan je paard belemmeren. Anderzijds heb ik ook al paarden gezien die vroeger gechipt werden en die ook in de spier werden gechipt en die nergens last van hadden.
Correcte plaats, na onderzoek en hier aangeleerd, is 1 à 2 cm onder de manenkam op de overgang tussen onderste derde en bovenste tweederde van de hals, aan de linkerzijde. Ik zou eisen dat mijn paard op die plaats wordt gechipt. En door een dierenarts.
jacobus schreef:Hoi Alane,
Je schrijft dat :als een ziekte uitbreekt en een vervoersverbod wordt afgekondigd moet je weten welke dieren in die circel staan........ Maar als je de door jouw aangeleverde informatie beter had doorgelezen , zou je geweten hebben ,net als mij , wat ik al eerder gemeld heb, dat uit de EU VOORSCHRIFTEN BLIJKT DAT VERVOERSBEWEGINGEN VAN PAARDEN ZO FREQUENT ZIJN DAT DIT IDENTIFICATIE MIDDEL NIET BEDOELD IS ,OM BEWEGINGEN VAST TE LEGGEN OF TE TRACEREN. iets wat jij wel als heilig doel met die onmogelijke aan en afvoer meldingen poneerde. Dus weet je helemaal niet welke verplaatsingen zich voor en na het vervoersverbod hebben voorgedaan. De door jouw gesuggereerde bijdrage ter voorkoming/bestrijding van ziekten is dus totaal uit de lucht gegrepen. In zulke gevallen is je enige houvast een intensieve controle op naleving van dat vervoersverbod en dat is wederom een algemene maatregel die niets met identificatie van doen heeft.
jacobus schreef:Je schrijftpmerkelijk dat mensen tegen chippen het alleen over fraude hebben......
Heb ik het alleen over fraude? Ik laat niet af om voortdurend en uitvoerig toegelicht aan te tonen ,dat de fabeltjes waarom chippen nuttig zou zijn uit de lucht gegrepen zijn en nergens op slaan. En heb je het in je reactie zelf niet over fraude? Dan zou je ook een anti chipper moeten zijn . En die indruk krijg ik nu net niet.
jacobus schreef:Hoe lang men al dieren chipt, heb je dacht ik al verteld. Ik ben het wel met je eens dat de chip wel verbeterd is ,maar dat neemt niet weg dat er in de onderzoeken eigenlijk alleen maar is gekeken de migratie van de chip en de globale gezondheid van het paard had al duidelijk minder prioriteit.
jacobus schreef:Onafhankelijke onderzoeken wat er nou precies in de hals gebeurd , zijn mij ten ene male onbekend. Jij hebt ze blijkbaar ook niet kunnen vinden , anders had ik ze wel verwacht , maar ik houd me aanbevolen.
jacobus schreef:Buitengewoon verdacht vind ik de geslotenheid van Virbac over de klachtenregistratie. Hoeveel meldingen zijn er binnen gekomen. Wat was de aard ervan. Wat hebben ze er aan gedaan enz. Beleidstechnisch vind ik het een misser dat er geen onafhankelijk meldingspunt bestaat ,waar klachten gemeld konden worden. Als er dan zo weinig fout kon gaan zou ik als producent met de resultaten van dat onafhankelijke meldingspunt uitbundig voorop staan te zwaaien . Niets van dit alles. Integendeel.DE NEGATIEVE GEVOLGEN VAN CHIPPEN KOMEN NOG STEEDS VOOR REKENING VAN DE EIGENAAR. Het lijkt erop dat Virbac slim zakelijk zijn kaarten meer gezet heeft op het zwaar sponsoren van de organisaties, dan te demonstreren met het openbaar maken van het gesuggereerdeooit een centje pijn.
jacobus schreef:De feiten waar ik volgens jou mee op de proppen moet komen ,zouden onafhankelijk vastgelegd horen te zijn. Dan had de minister bij haar uitleg in de kamer ook niet - beschamend van niveau- hoeven te stotteren : er lijken in de praktijk weinig problemen mee te zijn.
jacobus schreef:Wat betreft jouw geloofwaardigheid nog maar weer eens een voorbeeldje.
Ik vergat een stukje volgens jou:.........mits die alternatieve methoden gelijke garantie bieden ter voorkoming van het meervoudig verstrekken van identificatiedocumenten. Jij stelt: huppa chip in DNA paard en een nieuwe identiteit dus afgifte van 2 paspoorten, . Dus het DNA alternatief voldoet niet qua gelijkwaardigheid mbt de chip.
jacobus schreef:Alane, Alane. Hoelang blijf je nog onzin uitkramem? Je weet en ik moet me zwaar vergissen als dat niet zo is, dat het DNA nummer in het paspoort staat en als er een chip in duwt heb je geen nieuwe identiteit.
jacobus schreef:Hoogstens 2 middelen om het paard aan het identificatiemiddel te verbinden. In geval van een verloren paspoort? Dan kan je horende de berichten dat de chip altijd blijft zitten er vanuit gaan dat je met een van de weinige DNA paaren te maken hebt. DUS ....... trek je haar van dat paard en laat je het door de computer matchen met de opgeslagen DNA patronen bij VHL. Zo kan men ook met DNA bv de vader van een paard traceren die volslagen onbekend is mits dat DNA van de vader ergens bekend is. Dan heb je het slechts over 50% van het DNA dat moet matchen. Nogmaals van ieder dna paard ligt het genenpatroon voor 100% vast. Dit geeft minstens zoveel garanties als met de chip waar als het moet, ook mee te frauderen is.
jacobus schreef:wat is dan het probleem: behalve dat de chip meer voordelen heeft: direct af te lezen, geen tussenkomst van derdenDus :
chip is zeker niet betrouwbaarder dan DNA
jacobus schreef:behalve dat bij baasloos paard eigenaar terug te vinden is, en dat diefstal onaantrekkelijker wordt als paarden te identificeren zijn.chip is geen oplossing mbt diefstal
jacobus schreef:*zucht*chip -registratie levert geen bijdrage mbt de locaties en contacten van paarden onderling en is daardoor onbelangrijk mbt voorkomen en bestrijden van ziekten
jacobus schreef:Is ook nooit anders naar buiten gebracht... alleen door derden anders verwoord om zo duidelijk te naken dat men anti transponder is....chip biedt geen garanties mbt volksgezondheid ,integendeel Chip is slechts een van de middelen
die paard aan paspoort verbind
jacobus schreef:en daar blijft het bij chip gevolgen mbt welzijn en bruikbaarheid zijn nooit in kaart gebracht
Chip lijkt ,IN STRIJD met eu wetgeving , VERPLICHT TE GAAN WORDEN
chip beleid minister is qua welzijn en bruikbaarheid gebaseerd op drijfzand
chipbeleid minister schoffeert mensen die hier grote problemen mee hebben
Chip beleid minister dwingt mensen tot burgerlijke ongehoorzaamheid
Coliena schreef:Daar heb ik geen enkel idee van. Dat wordt hier bij ons nooit gezegd. Wij leren de correcte inbrengplaats (overgang onderste derde en tweederde van de hals, 1 a 2 cm onder de manen), moet geschoren en gedesinfecteerd worden en paard moet voor en na het chippen grondig gescand worden. Om na te gaan of er reeds een chip aanwezig is en of de ingebrachte chip aanwezig is. Paarden mogen gewoon werken, hebben nergens last van. Waarschijnlijk chippen ze bij jullie nog steeds in de spieren? BIj ons gebeurt dat nooit. Net zoals in verschillende andere landen. Moet wel zeggen dat chippen hier ook beperkt is tot dierenartsen. ENKEL dierenartsen die een CURSUS gevolgd hebben, mogen chippen. Is verboden aan anderen.
Lyonesse schreef:Coliena schreef:Daar heb ik geen enkel idee van. Dat wordt hier bij ons nooit gezegd. Wij leren de correcte inbrengplaats (overgang onderste derde en tweederde van de hals, 1 a 2 cm onder de manen), moet geschoren en gedesinfecteerd worden en paard moet voor en na het chippen grondig gescand worden. Om na te gaan of er reeds een chip aanwezig is en of de ingebrachte chip aanwezig is. Paarden mogen gewoon werken, hebben nergens last van. Waarschijnlijk chippen ze bij jullie nog steeds in de spieren? BIj ons gebeurt dat nooit. Net zoals in verschillende andere landen. Moet wel zeggen dat chippen hier ook beperkt is tot dierenartsen. ENKEL dierenartsen die een CURSUS gevolgd hebben, mogen chippen. Is verboden aan anderen.
Wel jammer dat de perfect functionerende oostenrijkse chip (die overigens al 18 jaar in mijn paard zit) niet gelezen kon worden door een nederlandse chipreader.
Citaat:Waarom zou VIRBAC zich moeten verantwoorden tegen over jou of mij????
Citaat:jacobus schreef:
Hoi Alane,
Je schrijft dat :als een ziekte uitbreekt en een vervoersverbod wordt afgekondigd moet je weten welke dieren in die circel staan........ Maar als je de door jouw aangeleverde informatie beter had doorgelezen , zou je geweten hebben ,net als mij , wat ik al eerder gemeld heb, dat uit de EU VOORSCHRIFTEN BLIJKT DAT VERVOERSBEWEGINGEN VAN PAARDEN ZO FREQUENT ZIJN DAT DIT IDENTIFICATIE MIDDEL NIET BEDOELD IS ,OM BEWEGINGEN VAST TE LEGGEN OF TE TRACEREN. iets wat jij wel als heilig doel met die onmogelijke aan en afvoer meldingen poneerde. Dus weet je helemaal niet welke verplaatsingen zich voor en na het vervoersverbod hebben voorgedaan. De door jouw gesuggereerde bijdrage ter voorkoming/bestrijding van ziekten is dus totaal uit de lucht gegrepen. In zulke gevallen is je enige houvast een intensieve controle op naleving van dat vervoersverbod en dat is wederom een algemene maatregel die niets met identificatie van doen heeft.
Beste Jacobus,
Als je mijn aangehaalde links/verwijzingen had doorgelezen dan had je geweten dat het door jou aangehaalde betreffende verplaatsingen betrekking heeft op verplaatsingen binnen NL, en dat de I&R regeling praat over grensoverschrijdend.. buiten de de EU etc etc...
En daarom nogmaals... lees/leer/en laat je informeren
jacobus schreef:
Je schrijft pmerkelijk dat mensen tegen chippen het alleen over fraude hebben......
Heb ik het alleen over fraude? Ik laat niet af om voortdurend en uitvoerig toegelicht aan te tonen ,dat de fabeltjes waarom chippen nuttig zou zijn uit de lucht gegrepen zijn en nergens op slaan. En heb je het in je reactie zelf niet over fraude? Dan zou je ook een anti chipper moeten zijn . En die indruk krijg ik nu net niet.
lees je eigen berichten eens door... alles wat anti transponder is gaat over het hoe het te manipuleren is.. te omzeilen.. etc etc...
Je eigen woorden gingen hoe simpel het was om een duplicaatpaspoort aan te vragen
chip is geen oplossing mbt diefstal
behalve dat bij baasloos paard eigenaar terug te vinden is, en dat diefstal onaantrekkelijker wordt als paarden te identificeren zijn.
en daar blijft het bij chip gevolgen mbt welzijn en bruikbaarheid zijn nooit in kaart gebracht
lees en leer......jacobus schreef:Hoi Alane,
Beste Jacobus,
Als je mijn aangehaalde links/verwijzingen had doorgelezen dan had je geweten dat het door jou aangehaalde betreffende verplaatsingen betrekking heeft op verplaatsingen binnen NL, en dat de I&R regeling praat over grensoverschrijdend.. buiten de de EU etc etc...
En daarom nogmaals... lees/leer/en laat je informerenjacobus schreef:Je schrijftpmerkelijk dat mensen tegen chippen het alleen over fraude hebben......
lees je eigen berichten eens door... alles wat anti transponder is gaat over het hoe het te manipuleren is.. te omzeilen.. etc etc...
Je eigen woorden gingen hoe simpel het was om een duplicaatpaspoort aan te vragenjacobus schreef:Hoe lang men al dieren chipt, heb je dacht ik al verteld. Ik ben het wel met je eens dat de chip wel verbeterd is ,maar dat neemt niet weg dat er in de onderzoeken eigenlijk alleen maar is gekeken de migratie van de chip en de globale gezondheid van het paard had al duidelijk minder prioriteit.
In ruim 20 jaar,en dat houd ik het laag aan, praktijk ervaring?????
Met alle respect, ik heb niet echt het idee dat je weet waar je het over hebt.... Hoe denk je dat ze op het idee zijn gekomen om paarden daar te chippen waar ze nu chippen? Waarom rundreen oormerken hebben en geen transponder krijgen?
ONDERZOEK over JAREN... NL heeft niet een wiel uitgevonden, NL gebruikt een wiel wat reeds uitgevonden is....jacobus schreef:Onafhankelijke onderzoeken wat er nou precies in de hals gebeurd , zijn mij ten ene male onbekend. Jij hebt ze blijkbaar ook niet kunnen vinden , anders had ik ze wel verwacht , maar ik houd me aanbevolen.
Die zijn er, en nadien jááááren praktijk evaring... de latsten friezen en fjorden stamboek, chippen al sinds ca 1996... probleemloos... vind je het niet vreemd dat in alle praktijk gevallen geen fries of fjord te zien is???jacobus schreef:Buitengewoon verdacht vind ik de geslotenheid van Virbac over de klachtenregistratie. Hoeveel meldingen zijn er binnen gekomen. Wat was de aard ervan. Wat hebben ze er aan gedaan enz. Beleidstechnisch vind ik het een misser dat er geen onafhankelijk meldingspunt bestaat ,waar klachten gemeld konden worden. Als er dan zo weinig fout kon gaan zou ik als producent met de resultaten van dat onafhankelijke meldingspunt uitbundig voorop staan te zwaaien . Niets van dit alles. Integendeel.DE NEGATIEVE GEVOLGEN VAN CHIPPEN KOMEN NOG STEEDS VOOR REKENING VAN DE EIGENAAR. Het lijkt erop dat Virbac slim zakelijk zijn kaarten meer gezet heeft op het zwaar sponsoren van de organisaties, dan te demonstreren met het openbaar maken van het gesuggereerdeooit een centje pijn.
komen we weer terecht op KNHS...
maar Virbac is de importeur, de eerste schakel die registreerd, die zorgt voor de landcode bij NL transponders....
Waarom zou VIRBAC zich moeten verantwoorden tegen over jou of mij????jacobus schreef:De feiten waar ik volgens jou mee op de proppen moet komen ,zouden onafhankelijk vastgelegd horen te zijn. Dan had de minister bij haar uitleg in de kamer ook niet - beschamend van niveau- hoeven te stotteren : er lijken in de praktijk weinig problemen mee te zijn.
Ben ik niet bij geweest, en kan ik niet over oordelen... maar schijnbaar zijn die feiten geen echte feiten, anders was je er wel mee op de proppen gekomen... en anders de anti chip groep maw zal het allemaal wel meevallen of geen feiten zijn....jacobus schreef:Wat betreft jouw geloofwaardigheid nog maar weer eens een voorbeeldje.
Ik vergat een stukje volgens jou:.........mits die alternatieve methoden gelijke garantie bieden ter voorkoming van het meervoudig verstrekken van identificatiedocumenten. Jij stelt: huppa chip in DNA paard en een nieuwe identiteit dus afgifte van 2 paspoorten, . Dus het DNA alternatief voldoet niet qua gelijkwaardigheid mbt de chip.
DNA is net zo min te manipuleren als een transponder, met dien verschil... een transponder is altijd af te lezen en te herkennen, DNA is van buiten niet zichtbaar... maw: peerd geen transponder dan transponder erin, en niet eerst afwachten of er mischien ooit DNA vastgelegd is..jacobus schreef:Alane, Alane. Hoelang blijf je nog onzin uitkramem? Je weet en ik moet me zwaar vergissen als dat niet zo is, dat het DNA nummer in het paspoort staat en als er een chip in duwt heb je geen nieuwe identiteit.
Het is het onzichtbare... peerd en geen paspoort/reader over en geen chip is chippen en paspoort aanvragen, niets geen duplicaat.
DNA is onzichtbaar, niet direct zichtbaar te maken..
Waarom denk je dat runderen oormerken hebben en geen dna vastlegging???jacobus schreef:Hoogstens 2 middelen om het paard aan het identificatiemiddel te verbinden. In geval van een verloren paspoort? Dan kan je horende de berichten dat de chip altijd blijft zitten er vanuit gaan dat je met een van de weinige DNA paaren te maken hebt. DUS ....... trek je haar van dat paard en laat je het door de computer matchen met de opgeslagen DNA patronen bij VHL. Zo kan men ook met DNA bv de vader van een paard traceren die volslagen onbekend is mits dat DNA van de vader ergens bekend is. Dan heb je het slechts over 50% van het DNA dat moet matchen. Nogmaals van ieder dna paard ligt het genenpatroon voor 100% vast. Dit geeft minstens zoveel garanties als met de chip waar als het moet, ook mee te frauderen is.
Ken je die affaire van dat paard van Zoer (ging maar over de afstamming...)? Denk je nu werkelijk dat, als je het al hebt over manipulren van transponders en duplicaat paspoorten,dat men dan zomar haar laat trekken van het paard?? kom maar met een gerechtelijk bevel... en tegen die tijd maar hopen dat het paard er nog is.. terwijl je met een transponder zonder aanraking de transponder kunt aflezen....jacobus schreef:wat is dan het probleem: behalve dat de chip meer voordelen heeft: direct af te lezen, geen tussenkomst van derdenDus :
chip is zeker niet betrouwbaarder dan DNAjacobus schreef:behalve dat bij baasloos paard eigenaar terug te vinden is, en dat diefstal onaantrekkelijker wordt als paarden te identificeren zijn.chip is geen oplossing mbt diefstaljacobus schreef:*zucht*chip -registratie levert geen bijdrage mbt de locaties en contacten van paarden onderling en is daardoor onbelangrijk mbt voorkomen en bestrijden van ziektenjacobus schreef:Is ook nooit anders naar buiten gebracht... alleen door derden anders verwoord om zo duidelijk te naken dat men anti transponder is....chip biedt geen garanties mbt volksgezondheid ,integendeel Chip is slechts een van de middelen
die paard aan paspoort verbindjacobus schreef:en daar blijft het bij chip gevolgen mbt welzijn en bruikbaarheid zijn nooit in kaart gebracht
lees en leer......