Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:49

Het gaat erom dat je weet dat er een ongeluk vroeg of laat zit aan te komen, door heel hard te gaan en dan die idiote 30 hindernissen op 7 km rennen.

Voor alle taken van de paardensport en of wei enzovoort, dat is gewoon stomme ongelukjes en of hartaanval, daar is gewoon niks aan te doen, en verder, veel plezier met de discussie hierover, ga ik niet meer verder op in, het wordt toch welles nietes en blabla eindeloos op doorgaan, iedereen denkt anders en dat mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:52

Juist in de rensport gebeuren verhoudingsgewijze de minste ongelukken. Dit komt door het hoge nivo van de jockeys en de grote deskundigheid van de paardentrainers. Om over de kwaliteit van het paardenmateriaal nog maar te zwijgen.
Verder is een gemiddelde recreatieruiter met een paard in het verkeer gevaarlijker bezig dan deze mensen en daar verongelukken heel wat meer paarden mee. Een Volbloed is gefokt en getraind om te racen. Een jockey is er ook op getraind. Waren wij allemaal maar zo getraind, dan lagen we niet half zo vaak naast onze paarden....

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:55

Kun je deze race trouwens ook ergens terug zien? Aangezien een aantal mensen hem wel op televisie hebben gezien..;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:02

Sul, het is wel zo, dat er ook vaak ongelukken gebeuren onder ons, doordat we niet getraind zijn en of voldoende van nivo zijn, en of deskundigheid, er zijn er niet voor niets zoveel ongelukken met paarden en ponys, maar het is niet altijd met opzet, het gebeurd gewoon, ongelukken gebeuren overal en met alles.

Maar ik vind zelf, dat je erom vraagt door de 7 km te moeten afjakkeren en uit te putten en dan ook nog eens die 30 hindernissen, dan weet je gewoon dat er een kans bestaat dat er dooien vallen, en dat dat op een rotmanier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:05

Joh, zeven kilometer is peanuts voor die paarden, een Volbloed is immers een renpaard...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:06

wat een rotgezicht,die foto's.
nee dit is niet mijn tak van de sport.

ieder zn ding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:09

Waar staan de foto's dan!?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:11

Ragdollcat schreef:
Sul, het is wel zo, dat er ook vaak ongelukken gebeuren onder ons, doordat we niet getraind zijn en of voldoende van nivo zijn, en of deskundigheid, er zijn er niet voor niets zoveel ongelukken met paarden en ponys, maar het is niet altijd met opzet, het gebeurd gewoon, ongelukken gebeuren overal en met alles.

Maar ik vind zelf, dat je erom vraagt door de 7 km te moeten afjakkeren en uit te putten en dan ook nog eens die 30 hindernissen, dan weet je gewoon dat er een kans bestaat dat er dooien vallen, en dat dat op een rotmanier.

Dus de rensport vraagt erom? Er is meer risico dat is heel wat anders. En afjakkeren, komop die paarden hebben een conditie waar ieder sportpaard u tegen kan zetten, dus van afjakkeren is geen sprake, waarom denk je dat ze vaak meer dan een hele ronde nodig hebben voor de cooling down? Juist omdat de opwinding dan zo hoog staat dat ze verder willen rennen. Enkel ongecoördineerde sprongen veroorzaken ongelukken, daarbij hebben de hindernissen een speciaal meegevend mechanisme. Nee uitputting in een race daar is geen sprake van, daar heb je training voor.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:14

Gut, zo'n topic als dit mag bijna aangemerkt worden als reltopic....
Je weet dat alle leken, beestjesknuffelaars en amateurs zich erop storten als mestkevers op stront.
Zonder kennis van zaken wordt er een zeer gedecideerde mening gegeven, en iedereen die er anders over denkt wordt afgebrand.
Jammer genoeg zitten de meesten er flink naast...resport is topsport, en er gebeuren relatief heel weinig ongelukken in. De ongelukken die er wel gebeuren worden breeduit uitgemeten in de media, ten behoeve van...juist, de leken, beestjesknuffelaars en pennymeisjes, want dan hebben die ook weer eens wat om over te praten behalve: paardjes zijn zo lievvvv ;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:15

Dat paard dat zijn nek brak dan, wie was dat? Of was dat niet tijdens dezelfde race?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:17

Verder kijken ze wel uit om die paarden af te jakkeren, ze rijden ze heus niet moedwillig dood, zijn ze namelijk veel en veel te duur voor.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:17

Billy schreef:
Gut, zo'n topic als dit mag bijna aangemerkt worden als reltopic....
Je weet dat alle leken, beestjesknuffelaars en amateurs zich erop storten als mestkevers op stront.
Zonder kennis van zaken wordt er een zeer gedecideerde mening gegeven, en iedereen die er anders over denkt wordt afgebrand.
Jammer genoeg zitten de meesten er flink naast...resport is topsport, en er gebeuren relatief heel weinig ongelukken in. De ongelukken die er wel gebeuren worden breeduit uitgemeten in de media, ten behoeve van...juist, de leken, beestjesknuffelaars en pennymeisjes, want dan hebben die ook weer eens wat om over te praten behalve: paardjes zijn zo lievvvv ;)

Nou sorry hoor, maar ik zit toch echt al 6 a 7 jaar in de paarden, en ik ben zeker niet van de generatie die alles *sielug* vind maar dit gaat me toch echt te ver!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:18

het lijkt mij, dat als jij en jockey ben van amper 40 kg, dat je een paard van 400 kg niet zomaar stilzet als je bijv. een valse start hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:20

Zooo, al zes of zeven jaar in de paarden, ja dat is een hele tijd ;)
Stilzetten heeft niks met je gewicht te maken, Marjoow... en een paard van 400 kg....????? Nooit geweten dat er renpaarden van 400 kg bestaan, eigenlijk..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:22

dus trekken ze het bit door de mond.

Nee ik vind deze tak van de sport gruwelijk. Waarom? Omdat de paarden hier letterlijk dood neervallen IN de race! Dat heb ik bij een springwedstrijd nog niet eerder gezien.

Houd het lekker bij de paardenrennen zónder de steeple chases

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:22

waarom moet ik kennis van zaken hebben om hier een gevoel bij te hebben?
Noem mij een leek ...een knuffelaar ,ik vind het best....ik vind het geen prettig gezicht om te zien hoe een paard valt...

Net als dat ik het geen prettig gezicht vind om te zien hoe een koe in elkaar getrapt word die uitgeput op de grond ligt...

Nee...het heeft er allemaal niets mee te maken...ik probeer alleen uit te leggen dat als je van dieren houd je het niet leuk vind om te zien dat ze pijn hebben...

En het maakt me niets uit dat de paarden en jockey's getrained zijn en dat ze een goede verzorging krijgen en meer weidegang dan de paarden in nederland enzo,enzo....dat geloof ik graag..

Het gaat erom wat ik voel als ik z'on steeple chase zie....ik word er niet blij van....

Dus ik kijk er niet naar...prima voor de mensen die het wel een leuke sport vinden en er wel tegen kunnen...

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:25

Dat deze sport niet verboden is........ :(

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:53

suleilitha schreef:
Juist in de rensport gebeuren verhoudingsgewijze de minste ongelukken. Dit komt door het hoge nivo van de jockeys en de grote deskundigheid van de paardentrainers. Om over de kwaliteit van het paardenmateriaal nog maar te zwijgen.

Ga weg zeg.. wat je op tv-beelden ziet racen zijn de happy few (15% van wat gefokt wordt in VS bv.) die de subtop of top halen. Een dood paard per drie jaar in deze ene toprace bedoel je? De doden voor en na worden gemakkelijkheidshalve vergeten. Uit de groep van vandaag zijn er ook nog een handjevol die binnen drie weken 'kapot' blijken te zijn. De rensport is voornamelijk paardenvleesproductie, een paardenverslindende 'sport' die de kas van de eigenaars en bookmakers spijst. Ook in paardenlievend Engeland.
En nee, ik heb het niet over het handjevol amateurs dat dit met een eigen paard voor de lol doet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:57

LauraLala schreef:

Gekeken..

Sprong 1:
1 paard valt, 2 ruiters.
Sprong 3:
2 paarden vallen over elkaar heen, 2 ruiters.
Sprong 7:
1 paard 1 ruiter valt.
sprong 12:
1 paard en 1 ruiter valt
sprong 16:
paard struikelt,valt net niet ruiter valt wel
sprong 17:
1 ruiter valt
sprong 23:
4 ruiters, 2 paard,

Dus 10 minuten een wedstrijd..
7 paarden gevallen
12 ruiters gevallen.

Wordt er bij het dode aantal wat genoemd is ook meegerekend de paarden die vallen en een blessure oplopen ( peesblessure ect) en dus niet geschikt meer zijn voor de sport en misschien daardoor ook afgemaakt worden?

daarnaast is de rensport in nederland nog zo vriendelijk een maximaal aantal zweepslagen te geven, dus ga je daarover heen lig je eruit. Hebben ze bij deze wedstrijd zo te zien niet van gehoord. ( met name laatste 2 minuten gelet op bruin paard,bonte neusriem groen gekleedde jockey).

Je kan zeggen wat je wilt, als er 1 geen zeur is ben ik dat wel, maar dit is niet paardvriendelijk. Als er in 10 min tijd 7 paarden hard onder uit gaan en 12 ruiters.. Ik vind het dan een hartstikke linke sport.

Je kan het gaan vergelijken met springen,dressuur of wat dan ook.. Maar op een hele springwedstrijd ( dus ook makkelijk 30 deelnemers of meer) heb ik nog nooit meegemaakt dat er 12 ruiters afvallen of 7 paarden vallen.. Het is veel als er 1 of 2 paarden vallen en meer dan 2 ruiters. ( zeker op hoger niveau.)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:13

Katja schreef:
Mooie tekst Apple. Ik ben het zeker met je eens dat de betutteling in Nederland in heel veel opzichten is doorgeslagen.

Roosjelief schreef:
Ik ben het er mee eens dat in de dressuur en springsport ook niet alles goed verloopt. Maar bij een gemiddelde dresuurproeg gaan minder mensen en dieren dood of pijn lijden dan bij dit soort races
Mensen dood klopt zeker, dieren dood durf ik niet te zeggen maar pijn lijden ben ik niet met je eens.
Achter de schermen gebeuren helaas verschrikkelijke dingen het grote verschil met de rensport is dat je het in de ring niet te zien krijgt.

Je weet ook niet hoe de trainingen van deze paarden er thuis aan toe gaan en hoeveel paarden daarbij een ernstige blessure oplopen.. Dus ik vind dit geen goed argument.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:22

Het is gewoon geen leuke sport, hou het liever gewoon bij het rennen, dat is rensport.

Je ziet het, er zijn er meer die het ook een rotsport vinden.

Ik ben dus niet de enige.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:23

Jammer dat ik de Grand National gemist heb. Ik vind het een prachtige race om te zien. Wel zwaar, maar de paarden worden er ook voor getraind en - niet onbelangrijk - hebben ook lol in wat ze doen.
En die zweepslagen: heb je dat wel goed gezien? Meestal laten ze alleen de zweep zien in de ooghoeken van het paard zonder daadwerkelijk te slaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vroegah toen ik nog een pennymeisje was ook 'sielugh' vond maar na wat boeken over de rensport gelezen te hebben valt het allemaal erg mee.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:25

Fitzroy schreef:
Jammer dat ik de Grand National gemist heb. Ik vind het een prachtige race om te zien. Wel zwaar, maar de paarden worden er ook voor getraind en - niet onbelangrijk - hebben ook lol in wat ze doen.
En die zweepslagen: heb je dat wel goed gezien? Meestal laten ze alleen de zweep zien in de ooghoeken van het paard zonder daadwerkelijk te slaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vroegah toen ik nog een pennymeisje was ook 'sielugh' vond maar na wat boeken over de rensport gelezen te hebben valt het allemaal erg mee.

Ik zou zeggen kijk en oordeel zelf.. heb eerst de race gekeken en daarna pas geoordeeld :)

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:25

voor degene die het filmpje eens goed bekijken zie je ook dat alle paarden onmiddelijk weer zijn opgestaan en het grootste deel vrolijk ( en zonder dwang van een ruiter, want die ligt op de grond ) verder rennen....

ik zeg niet dat dit mijn favoriete tak van sport is maar om er nou een groot drama van te maken. Overigens is ook te zien in een slow motion dat de ruiters vooral veel bewegingen maken met de zweep en weinig echte tikken uitdelen.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:26

Fitzroy schreef:

je was me net voor over die zweepslagen! het valt allemaal heus wel mee