Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

19LindA83

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:46

Ik heb ook een kruising fries, zie profiel.... dit was een foutje (hengst was losgebroken) maar ik ben toch wel heel blij dat dit foutje gemaakt is!
Verder vind ik het wel belangrijk dat je een laag inteelt percentage hebt... Eigenlijk vind ik het net als bij mensen, je moet het niet binnen de familie doen

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:02

Zo is het maar net!! geen incestpraktijken.... Heb voor dit jaar dan ook een hengst op het oog die en de inteelt naar beneden brengt en het verwantschap, deze komt dus niet uit dezelfde lijnen als de moeder en deze heeft al een laag inteeltpercentage.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:05

Ik had geen zin om alles te lezen.

Ik denk dat het fries ras ten dode is opgeschreven...we fokken het dood. En om een fries zuiver te houde moet je niet gaan kruizen maar omdat het ras te klein is is dat erg moeilijk. verder hebben we nog met de ineens erg populariteit te maken en kruist en fokt iedereen er maar een beetje op los.
kruizen met barokke types zie ik nog wel als een soort van oplossing....maar geen arabieren of kwpn.

Echter heb ik wel eens ergens gelezen dat in amerika bv al een hele andere bloedlijn is ontstaan doordat met destijds paarden vanuit nederland heeft laten overkomen. dat zelfde geld wellicht voor andere rassen.
Misschien wordt het eens tijd om daar een kijkje te gaan nemen en wellicht paardn hierheen te halen.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:02

Met een ras dat zo ver verspreid is over de wereld en zoveel paarden kent moet het te doen zijn om de inteeltnadelen weg te halen. Taak voor een fokkerijleiding. Trek wat lijnen die laag vertegenwoordigd zijn naar voren m.b.v. adviesparingen en stel een maximum percentage inteelt in voor registratie.

Klaar!
Laatst bijgewerkt door letsgoko op 30-03-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:03

Heeft het canadees paard niet veel kenmerken die overeenkomen met friezen?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:01

Cowgirl schreef:
Ik had geen zin om alles te lezen.

Ik denk dat het fries ras ten dode is opgeschreven...we fokken het dood. En om een fries zuiver te houde moet je niet gaan kruizen maar omdat het ras te klein is is dat erg moeilijk. verder hebben we nog met de ineens erg populariteit te maken en kruist en fokt iedereen er maar een beetje op los.
kruizen met barokke types zie ik nog wel als een soort van oplossing....maar geen arabieren of kwpn.

Echter heb ik wel eens ergens gelezen dat in amerika bv al een hele andere bloedlijn is ontstaan doordat met destijds paarden vanuit nederland heeft laten overkomen. dat zelfde geld wellicht voor andere rassen.
Misschien wordt het eens tijd om daar een kijkje te gaan nemen en wellicht paardn hierheen te halen.

Zou toch maar even alles lezen.... ;)

Edsko, daar zijn ze al lang mee bezig....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:31

janderegelaa schreef:
@Horseyfries:

Als de pers de Arabofriezen "turbo friezen" noemen en jij vindt ze slecht, hoe slecht is de echte fries dan?

Ik vind de resultaten helemaal niet slecht.

http://www.arabofriesiansporthorses.net ... en_nl.html

Beste Jan,

Dit zijn de resultaten die de vereniging claimt, niet de werkelijke prestaties. Omdat het een beetje offtopic is zal ik hier per pb
verder op ingaan.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:51

Dan verwacht ik in de toekomst gezonde Friezen. Zou mooi zijn want ze hebben gewoon wat.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:40

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:40

horseyfries schreef:
janderegelaa schreef:
@Horseyfries:

Als de pers de Arabofriezen "turbo friezen" noemen en jij vindt ze slecht, hoe slecht is de echte fries dan?

Ik vind de resultaten helemaal niet slecht.

http://www.arabofriesiansporthorses.net ... en_nl.html

Beste Jan,

Dit zijn de resultaten die de vereniging claimt, niet de werkelijke prestaties. Omdat het een beetje offtopic is zal ik hier per pb
verder op ingaan.

Vreemd toch dat mensen altijd geïrriteerd reageren als blijkt dat ze geen gelijk hebben... :D

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 07:11

Sommige bewijzen komen hard aan in een droomwereld... :P

Mijn droomwereld is ook al in duigen gevallen... ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:56

Ach joh het echte leven is veel leuker! ;)