Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:48

Damn, dit is toch echt niet normaal!

Ik zou als ruiter echt nooit zoiets vreselijks doen, rijden gaat toch om het plezier van het rijden zelf.
Toch niet voor je paardje te martelen zo dat die zen benen wat hoger heft.

Vreselijke om te zien :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:49

Ik denk dat je volledig de plank misslaat want waar komt menig paard vandaan in de huidige topsport, waar zijn ze begonnen, juist, op die provinciale keuringen. Verder is het fokken van KWPNers en goeie Friezen niet zo hobbymatig als het eruit ziet, moet je eens kijken wat voor bedragen er in om gaan. Ja, je leest het goed, in onze Nederlandse huis- tuin- en keukenfokkerij.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:50

Toch snap ik niet dat je hier nog (zo komt het over) lachend over potjes sambal en of andere hulpmiddelen kunt praten. Echt. Er moet een schroefje los zitten ergens wil je dat bepleiten onder het mom van: het gebeurd meer.

Er worden ook wel eens mensen vermoord, is nog geen reden voor mij om er ook mee te beginnen of vinden dat daarmee andere moordenaars minder fout zijn....

Daphaan

Re: Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:52

Mijn opa fokte friese merrie-kampioenen. Heb hem nooit met sambal in de weer gezien.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:52

Afschuwelijk! Pure mishandeling!

Voel ik me al schuldig al mn paard een keer een tik op zn neus geef omdat hij voor je 30ste keer in mn jas hangt.

Een paard opvoeden zodat het een mens respecteerd prima, wij respecteren hen ook (ik tenminste wel)

Zulke praktijken komen ook dichtbij huis voor hoor. Paarden die op stal staan met een longeersingel en bijzet "hij laat niet los, dat moet ie leren" of topsporters die voordat ze de ring in gaan even de stangteugel aantrekken om het paard te waarschuwen, bierdopjes in bandages wikkelen bij springpaarden zodat ze dr benen niet meer willen stoten tegen de balken! Ook dat vind ik al mishandeling!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:54

suleilitha schreef:
Ik denk dat je volledig de plank misslaat want waar komt menig paard vandaan in de huidige topsport, waar zijn ze begonnen, juist, op die provinciale keuringen. Verder is het fokken van KWPNers en goeie Friezen niet zo hobbymatig als het eruit ziet, moet je eens kijken wat voor bedragen er in om gaan. Ja, je leest het goed, in onze Nederlandse huis- tuin- en keukenfokkerij.

Maar het KWPN stamboek heeft al/of gaat problemen krijgen. Ze fokken namelijk allemaal voor de topsport, terwijl maar 1 op de 1000 paarden ook echt de topsport ingaat. Hetzelfde probleem hebben de duitse stamboeken gehad, die nu juist weer heel erg aant promoten zijn dat hun ras ook geschikt is voor de recreatieruiter omdat ze hun paarden gewoon niet meer kwijt konden, dat zal je over een paar jaar ook in NL krijgen.
En tsja, ik hou gewoon niet zo van de commerciële dierenbusiness, dat hoeft misschien niet alleen topsport te zijn zoals ik eerder zei.

Daphaan

ik herhaal: schroefje los ^^
moet ie maar leren XD wat een idioot

dejavu

Vind ik ook Karlijn1985, alles wat hier gebeurt achter gesloten deuren, ik wil het niet eens weten, maar dat rechtvaardigt dit nieuws niet. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:55

Er zit nog een heeeeeel breed stuk tussen een lik sambal van 20 jaar geleden en moorden plegen, Daphaan. Maar goed, als je vind dat er bij mij een schroef los zit, mij best, het is jouw feestje ;)
Maar ik denk dat ik wat meer heb beleefd door de jaren heen binnen de wereld die paarden heet en tja, ook die wereld is veranderd in een tijdsbestek van twee decennia.
Overigens is een gedragen staart bij een Fries uit de boze, Daphaan. Je zult dus op een Friezenfokdag geen Conimex-dekseltjes tegen komen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:58

Als je goed had gelezen, vergeleek ik die zaken niet, maar het principe erachter suleilitha.
Daarnaast las ik dat het 20 jaar terug was, misschien dat je fouten maakte toen je jong was. Als je het nu echter nog steeds bepleit dat het geen kwaad kan, dan vind ik dat echt abnormaal.

En ik weet dat het bij friezen niet is toegestaan, je hoeft me daarover geen uitleg te geven. Ik heb misschien ook wel wat ervaring .......
Wederom: het principe. Dat is mijn punt.

Anoniem

Re: Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:01

Ach, een beetje sambal bij een tuiger kan echt geen kwaad. Verder is het geen fout maar een gebruik wat er in is geslopen door de jaren heen. De keus is aan mensen of ze het gebruiken ja dan nee. Ik niet meer in elk geval, ik hoef nooit meer paarden keuringsklaar af te leveren op keuringsterreinen her en der omdat ik al langere tijd een andere weg ben in geslagen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:02

Daphaan schreef:
Mijn opa fokte friese merrie-kampioenen. Heb hem nooit met sambal in de weer gezien.

Nee dat zou ook aardig dom zijn aangezien hij waarschijnlijk niet wil dat zijn merrie de staart op de rug gooit......
Ik ken een fokker hier uit de buurt die dit soort sambaltrucs 2 á 3 keer per jaar toepast op concours.
Daarna worden de paarden goed gewassen dus de schade blijft beperkt tot max 3 keer 20 minuten.
Zijn paarden staan wel het hele jaar door, zij het met deken, in de wei.
Ze hebben genoeg vrijheid,eten,arbeid en aandacht.
Ik moet zeggen dat ik me er bij niet heel erg aan stoor, hij verdient zijn geld met het fokken en uitbrengen van tuigers; hij probeert zo goed mogenlijk voor zijn dieren te zorgen en slaagt daar imo ook goed in.
Ik heb hier véél minder moeite mee als met de gemiddelde dressuurruiter die zijn paard 23 u/p/d met 5 kg krachtvoer in een stal laat staan.
Tenslotte blijven het wel dieren, geen mensen.
De voorbeelde van dit topic gaan idd véél en véél te ver maar alles over 1 kam scheren tot en met een corrigerende tik aan toe, dat gaat me ook te ver.
In dat geval mogen jullie hier de DB wel eens langs sturen :+

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:03

Ik heb niet heel het topic door gelezen maar even over het begin stuk en het filmpje.

Als ik het zo zie denk ik inderdaad dat het mishandeling is. Als je al kijkt hoe die paarden hun achterbenen neerzetten. dat is toch ook niet natuurlijk.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:06

Wildgirl schreef:
Daphaan schreef:

Nee dat zou ook aardig dom zijn aangezien hij waarschijnlijk niet wil dat zijn merrie de staart op de rug gooit......
Ik ken een fokker hier uit de buurt die dit soort sambaltrucs 2 á 3 keer per jaar toepast op concours.
Daarna worden de paarden goed gewassen dus de schade blijft beperkt tot max 3 keer 20 minuten.
Zijn paarden staan wel het hele jaar door, zij het met deken, in de wei.
Ze hebben genoeg vrijheid,eten,arbeid en aandacht.
Ik moet zeggen dat ik me er bij niet heel erg aan stoor, hij verdient zijn geld met het fokken en uitbrengen van tuigers; hij probeert zo goed mogenlijk voor zijn dieren te zorgen en slaagt daar imo ook goed in.
Ik heb hier véél minder moeite mee als met de gemiddelde dressuurruiter die zijn paard 23 u/p/d met 5 kg krachtvoer in een stal laat staan.
Tenslotte blijven het wel dieren, geen mensen.
De voorbeelde van dit topic gaan idd véél en véél te ver maar alles over 1 kam scheren tot en met een corrigerende tik aan toe, dat gaat me ook te ver.
In dat geval mogen jullie hier de DB wel eens langs sturen :+

Tsja, je kan alles wel gaan vergelijken. Als ik naar de gemiddelde tuigpaard in Marokko kijk, dan hebben de dressuurpaarden het weer goed. Zo kan je alles wel goedpraten.
Ik vind sambal en andere rare middeltjes gebruiken gewoon een walgelijke kwestie.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:07

wildgirl, ook jij hebt niet goed begrepen wat met die opmerking bedoeld werd. ik had ook verzwaarde hoefijzers, stokken, wasknijpers, of wijnglas neer kunnen zetten.

GEEN hulpmiddelen nodig om iets goeds af te leveren.

En suleilitha, stop zelf lekker een beetje sambal naar binnen, en kijk wat je ervan vind. Ik zou het mezelf graag besparen, en ik denk dat veel paarden dat ook vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:08

Ndewilde schreef:

Filmpje even half bekeken, en zie een cowboy met een stroomstootapparaat de paarden even wakker maken die duidelijk even geen zin hebben. Niet dat ik het goedkeur, maar een bronc heeft doorgaans toch een beter leven dan die Walkers.

Over het fenomeen rodeo zijn andere topics geweest, zullen we deze daarmee dan niet gaan vervuilen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:08

Tuigpaarden ook al in Marokko Piera???? Ik wist niet dat ze daar ook geliefd waren!!! Wie weet een exportmarktje!
Verder doe je het potje er niet in, maar slecht een heel klein beetje......

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:10

Pff, vind het niet normaal dit :n ..
Niet normaal dat mensen dit op de eerste plaatst met hun paarden doen, en dat ze het dan ook nog eens mooi vinden..

Ik vind het echt ronduit walgelijk :r

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:10

Daphaan schreef:
En suleilitha, stop zelf lekker een beetje sambal naar binnen, en kijk wat je ervan vind. Ik zou het mezelf graag besparen, en ik denk dat veel paarden dat ook vinden.

suleilitha schreef:
Ach, een beetje sambal bij een tuiger kan echt geen kwaad. Verder is het geen fout maar een gebruik wat er in is geslopen door de jaren heen. De keus is aan mensen of ze het gebruiken ja dan nee. Ik niet meer in elk geval, ik hoef nooit meer paarden keuringsklaar af te leveren op keuringsterreinen her en der omdat ik al langere tijd een andere weg ben in geslagen.

Begrijpend lezen is echt een probleem voor je, of heb ik 't mis?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:11

Ik zat me net te bedenken; wat geeft dit topic een prachtig beeld neer van mensen die bedrijfsmatig met paarden werken en hierin hun geld verdienen en ,helemaal aan de andere kant, de hobbymatige paardenhouders.
Daphaan, jouw intonatie staat mij niet zo aan eigenlijk, dat je het ergens mee oneens bent is prima maar veroordeel niet een ander.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:12

suleilitha schreef:
Tuigpaarden ook al in Marokko Piera???? Ik wist niet dat ze daar ook geliefd waren!!! Wie weet een exportmarktje!
Verder doe je het potje er niet in, maar slecht een heel klein beetje......

Of de nieuwe exportmarkt voor sambal? :P Misschien kennen ze die truc daar nog wel niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:14

Klopt Wildgirl, ik verdiende er in de zomermaanden een leuke boterham mee..... en dan ga je er gewoon anders mee om dan iemand die een of twee paarden thuis heeft staan. Verder denk ik dat die sambal vergeleken met bijvoorbeeld iets als aambeien echt peanuts is. ;)
maar goed, we gaan weer hopeloos off topic, ik wilde alleen aantonen dat er ook in Nederland genoeg getrickte paarden rondlopen in de sport, en op keuringen al valt het in het niet bij wat men in Amerika doet....

Ik blijf toch nieuwsgierig naar die tuigpaarden in Marokko, kun je me daar meer over vertellen Piera? (Sul ruikt centjes)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:16

Ga zelf een sambal aan je poepert smeren en vertel mij dan eens of je dat 3x per jaar wilt doen voortaan.. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, wat mij betreft een prima principe en niet enkel toepasselijk voor mensen onder elkaar..

Dat je zaken vroeger als bleu meisje nadeed, so be it, niemand is zonder zonde. Maar dat je dergelijke praktijken afdoet als 'niet zo ernstig' terwijl je nu wel beter weet :n

Onwetendheid is niet iets om je voor te schamen. Maar willens en wetens een ander wezen kwetsen, hoe groot of klein ook, ik snap dat niet...

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:17

Ik lees hier ook even dit topic mee.
Echt afschuwelijk hoe sommige mensen zover kunnen gaan.
Helaas gebeurt dit echt nóg steeds alledaags.

Met name in de tuigsport kan t er flink aan toe gaan.
En dan is dat ene "potje sambal' nog heilig(van suleiitha),dan wat ik jullie nu vertel...
(hoop niet dat ik nu heel bokt over me heen krijg, want begrijp me niet verkeerd, ik ben hier ook geen voorstander van)
Maar het kan gewoon nog veele malen erger

Paar keer getuige geweest van een hackney wat in "de schoenen" werd gezet.
En geloof me, dat wil je écht niet zien.
Ze worden zoo vastgesnoerd dat ze het ene been pas kunnen neerzetten als ze het andere been tot een extreme hoogte word opgetild.
Dit paard wat ik zag werd geprikt met de welbekende "varkensprikker" (stroomstoot) om te zorgen dat tie bleef door lopen.
Tot 2 keer aan toe viel dit paardje over de kop.

Een ander voorbeeld wat veel bij tuigers voorkomt (met name de oude boertjes) is dat ze hun paard "opzetten" in de stal voor een paar uur.
Een soort werktuigje welke hoog op de rug vast gezet, waarbij z'n hoofd halshouding in de hele hoge oprichting word gehouden.

Dit soort trainings-taferelen gebeuren dus echt nóg steeds!!
Laatst bijgewerkt door sernet op 26-03-09 00:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:17

@Daphaan: Sul geeft toe dat ze dingen die ze in het verleden gedaan heeft tegenwoordig niet meer toe zou passen. Hulde daarvoor.

Maar menigeen is dom geboren en heeft nooit wat bijgeleerd. In mijn ogen geen reden om Sul aan te vallen aangezien ze dit niet meer doet en niet meer gaat doen....