Nimmy schreef:Verder, het klopt dat er zat bedrijven zijn die stagiaires uitbuiten, onderaan de ladder beginnen is logisch, maar zonder kans op hoger op te komen blijven mesten en vegen is ook oneerlijk... Met een goede instelling kun je een eind komen maar er zijn gewoon nog steeds veel bedrijven welke het mooi makkelijk vinden dat er goedkope krachten rondlopen.. (maar dat is ook in meerdere sectoren zo, niet alleen paardenbedrijven hebben er het handje van)...
Laat studenten voor ze beginnen een voorstage doen van een week of 4 ben je al een groep slechte kwijt, begeleid als school de keuze van het stagebedrijf (keur niet alles wat eaquor gecertificeerd is goed, maar hou ook eigen ervaringen bij) en begeleid de stage fatsoenlijk. Regelmatig contact met student en bedrijf en maak eventuele problemen op stage bespreekbaar...
Ik weet van mijn oude MBO klas dat de meeste tijdens stages zich over de kop gewerkt hebben (80 uur in een week), zelf ook vaak genoeg maar even mn lunch tussendoor weggepropt en geen pauze gehouden en tot 's avonds laat doorgaan omdat het moet. In zulke gevallen is het motiverend als het gewaardeerd wordt en dat is vaak niet zo
Ik geloof dat het gros van de mensen een opleiding in de paarden begint met het idee een eigen bedrijf op te kunnen zetten. Het is een feit dat het merendeel van de paardenbedrijven kleinbedrijf en zelfs familiebedrijf is. Als zulke bedrijven personeel aannemen is dat natuurlijk niet om hun "core-business" te runnen, maar voor de activiteiten eromheen (stallen uitmesten, voeren, onderhoud etc). En dat is logisch. Iemand die eerst door die periode heen bijt kan na enkele maanden wellicht genoeg krediet hebben opgebouwd om ook eens op de paarden te rijden of zelfs eens een paard te presenteren. Eerlijk is eerlijk, ik zou ook iemand eerst behoorlijk goed willen kennen voordat ik dat toe zou laten.
Stel dat dit punt er komt, dat je een eigen bedrijf kunt beginnen, dan zul je eerst behoorlijk wat startkapitaal moeten hebben (het is in deze branche niet mis wat je allemaal eerst moet investeren). Kun je binnen 2 tot 5 jaar niet uit te kosten zijn, dan is het niet eens interessant om te beginnen. Wat veel gebeurd is dat om concurrerend te zijn onder prijs wordt aangeboden (zowel lessen, training als paarden) en op die manier wordt de vicueze circel in stand gehouden.
Wat ik geloof is dat deze branche vooral (betaalbare) handen nodig heeft en geen volksstammen nieuwe ondernemers.