Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:09

ik heb ook een paardenopleiding gedaan (was pure noodzaak eigenlijk uiteindelijk := wou eigenlijk da-assistente worden)
Maar idd ik denk echt dat de meesten op die opleiding echt een verkeerd beeld hadden. Ik wist dat ik er niet mee verder wou, maar vele andere met mij dachten echt een goede baan ermee te vinden en sommigen zelfs een eigen handelsstal op te kunnen zetten :+ dit zonder eigen vermogen, zonder goed te kunnen rijden, zonder enige kennis verder.. Dus erg penny achtig. Zelf heb ik de opleiding niet afgerond, maar de anderen wel. Er is maar een enkeling tot niemand die een baan hierin gevonden heeft.. beetje jammer van je opleiding.

Daarnaast is het werken echt zwaar. Ik heb nog steeds rugklachten van mijn laatste stage waar ik vele stallen uitgemest heb (iedere ochtend 25 in mn upje en in het weekend zeker het dubbele) Helaas nog steeds last hierdoor van mijn rug, dus moet er zeker er niet aan denken dit tot mijn 60ste te moeten doen....

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:11

KiWiKo schreef:
betekend alleen dat de manegelessen 2 x zo duur worden, privelessen 3 x zo duur worden..... pensionstallingen 4 x zo duur worden..... aan en verkoop veel duurder word........ je paard in training zetten 5 keer zo duur word.....

want niet om het een of ander........... maar dat geld moet wel ergens vandaan gehaald worden....... maw je moet dat wel overhouden van je bruto omzet :D :D

Juist ja. Ik denk dat het op de manier waarop op dit moment de paardensector georganiseerd is, het erg moeilijk is het hoofd boven water te houden èn een bedrijfsvoering erop na te houden die als passend zou mogen worden beschouwd voor èn het personeel èn de paarden. Accepteren deze situatie? Tijd voor nieuwe concepten misschien? Of toch maar weer de paardensport alleen voor de elite?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:11

Rana schreef:
@ Kim nou ja precies.... de stagaires welke ik moest begeleiden van de BOL opleidingen liepen altijd te piepen als ze een trein later moesten nemen (lees ze waren pas om 7 uur thuis en ik om 10 uur om hun zooi op te ruimen.) De meiden van de BBL zaten ook wel mutsen tussen, maar over het algemeen wisten ze wel wat ze konden verwachten... Gooi er maar uit die Bol opleidingen... mij heb je er niet mee

BOL eruit gooien lijkt mij niet de oplossing, er zijn ook mensen welke de mogelijkheden om door te studeren open willen houden en dan heb je echt meer kans met een BOL opleiding. Wel een betere aansluiting tussen praktijk en theorie, ik heb dierverzorging gedaan, de eerste stage was verplicht in een dierenwinkel en van te voren alleen les gehad in koeien en geiten etc. Na mn stage kwamen de lessen in de kleine huisdieren... Ik denk dat daar met de paardenhouderij ook wel het een en ander verbeterd kan worden.

Verder, het klopt dat er zat bedrijven zijn die stagiaires uitbuiten, onderaan de ladder beginnen is logisch, maar zonder kans op hoger op te komen blijven mesten en vegen is ook oneerlijk... Met een goede instelling kun je een eind komen maar er zijn gewoon nog steeds veel bedrijven welke het mooi makkelijk vinden dat er goedkope krachten rondlopen.. (maar dat is ook in meerdere sectoren zo, niet alleen paardenbedrijven hebben er het handje van)...

Laat studenten voor ze beginnen een voorstage doen van een week of 4 ben je al een groep slechte kwijt, begeleid als school de keuze van het stagebedrijf (keur niet alles wat eaquor gecertificeerd is goed, maar hou ook eigen ervaringen bij) en begeleid de stage fatsoenlijk. Regelmatig contact met student en bedrijf en maak eventuele problemen op stage bespreekbaar...

Ik weet van mijn oude MBO klas dat de meeste tijdens stages zich over de kop gewerkt hebben (80 uur in een week), zelf ook vaak genoeg maar even mn lunch tussendoor weggepropt en geen pauze gehouden en tot 's avonds laat doorgaan omdat het moet. In zulke gevallen is het motiverend als het gewaardeerd wordt en dat is vaak niet zo

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:15

Macusa schreef:
Juist ja. Ik denk dat het op de manier waarop op dit moment de paardensector georganiseerd is, het erg moeilijk is het hoofd boven water te houden èn een bedrijfsvoering erop na te houden die als passend zou mogen worden beschouwd voor èn het personeel èn de paarden. Accepteren deze situatie? Tijd voor nieuwe concepten misschien? Of toch maar weer de paardensport alleen voor de elite?

Klopt, daarom run ik ook een stal volgens een heel ander concept. Dat verdient tenminste goed.
BTW, de paardensector is totaal niet georganiseerd. Verbetering komt er pas wanneer de gevestigde orde geheel verdwijnt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:16

Indus: wat moet ik met zo''n tip? Ik ben de enige van mijn klas {BBL} opleiding die nog in de paarden werkt..en red het al 8 jaar op deze manier..Je moet gewoon goed kijken waar je gaat werken en inderdaad beseffen dat het hard werken is,dat je aardig pijnbestendig moet zijn en dat je priveleven zo goed als weg is..

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:17

Nimmy schreef:
Ik weet van mijn oude MBO klas dat de meeste tijdens stages zich over de kop gewerkt hebben (80 uur in een week), zelf ook vaak genoeg maar even mn lunch tussendoor weggepropt en geen pauze gehouden en tot 's avonds laat doorgaan omdat het moet. In zulke gevallen is het motiverend als het gewaardeerd wordt en dat is vaak niet zo

Vind ik persoonlijk een slechte zaak. ik ken ze ook die zo met hun personeel omgaan en dus ook met stagaires.
Niet goed!

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:19

Elisa2 schreef:
Indus: wat moet ik met zo''n tip? Ik ben de enige van mijn klas {BBL} opleiding die nog in de paarden werkt..en red het al 8 jaar op deze manier..Je moet gewoon goed kijken waar je gaat werken en inderdaad beseffen dat het hard werken is,dat je aardig pijnbestendig moet zijn en dat je priveleven zo goed als weg is..

Je geklaag...dan zeg ik....het wordt tijd voor wat anders.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:22

Nimmy schreef:
Verder, het klopt dat er zat bedrijven zijn die stagiaires uitbuiten, onderaan de ladder beginnen is logisch, maar zonder kans op hoger op te komen blijven mesten en vegen is ook oneerlijk... Met een goede instelling kun je een eind komen maar er zijn gewoon nog steeds veel bedrijven welke het mooi makkelijk vinden dat er goedkope krachten rondlopen.. (maar dat is ook in meerdere sectoren zo, niet alleen paardenbedrijven hebben er het handje van)...

Laat studenten voor ze beginnen een voorstage doen van een week of 4 ben je al een groep slechte kwijt, begeleid als school de keuze van het stagebedrijf (keur niet alles wat eaquor gecertificeerd is goed, maar hou ook eigen ervaringen bij) en begeleid de stage fatsoenlijk. Regelmatig contact met student en bedrijf en maak eventuele problemen op stage bespreekbaar...

Ik geloof dat het gros van de mensen een opleiding in de paarden begint met het idee een eigen bedrijf op te kunnen zetten. Het is een feit dat het merendeel van de paardenbedrijven kleinbedrijf en zelfs familiebedrijf is. Als zulke bedrijven personeel aannemen is dat natuurlijk niet om hun "core-business" te runnen, maar voor de activiteiten eromheen (stallen uitmesten, voeren, onderhoud etc). En dat is logisch. Iemand die eerst door die periode heen bijt kan na enkele maanden wellicht genoeg krediet hebben opgebouwd om ook eens op de paarden te rijden of zelfs eens een paard te presenteren. Eerlijk is eerlijk, ik zou ook iemand eerst behoorlijk goed willen kennen voordat ik dat toe zou laten.
Stel dat dit punt er komt, dat je een eigen bedrijf kunt beginnen, dan zul je eerst behoorlijk wat startkapitaal moeten hebben (het is in deze branche niet mis wat je allemaal eerst moet investeren). Kun je binnen 2 tot 5 jaar niet uit te kosten zijn, dan is het niet eens interessant om te beginnen. Wat veel gebeurd is dat om concurrerend te zijn onder prijs wordt aangeboden (zowel lessen, training als paarden) en op die manier wordt de vicueze circel in stand gehouden.
Wat ik geloof is dat deze branche vooral (betaalbare) handen nodig heeft en geen volksstammen nieuwe ondernemers.

Elisa2

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:25

Indus: dat is geen geklaag,dat is realiteit! Ik hoef geen duur huis en houd het niet uit op een kantoor.Maar het wil niet zeggen dat ik goedkeur hoe het gaat "in de paarden" daar heb ik al teveel voor gezien.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:28

Ik vind het een goede zaak dat ze dit bij de leerlingen duidelijk willen maken.

Ik ben zelf 4 jaar stagiaire geweest (paardensport opleining), en wij gingen 10 weken
naar school en dan 10 weken op stage. Dan weet je echt wel wat er van je verwacht wordt
hoor, ook is de opleiding hier altijd heel duidelijk in geweest, en werden wij op stal (school) al goed
aangepakt.
Na mijn opleiding heb ik 2 jaar op een dressuurstal gewerkt, waar ik tevens de stagiaires moest
begeleiden, omdat ik wist hoe het wa om stagiaire te zijn. Nou ik heb soms al het haar wel uit mijn hoofd willen
trekken. Sommigen waren gewoon bang voor paarden, en durfden niet een met het paard naar de wei te lopen.
Dan ben je imo toch aan de verkeerde opleiding begonnen. Wat bleek, enkele lessen op manege gehad, en ze vond
paarden zo lief.. zucht.. (sorry frustratie komt weer boven)

Ik ben van mening dat die dagstages, moeten veranderen, daar leer je niks van, krijg je dat ritme niet
te pakken, en dat ze op paardenhouderij en dierverzorging opleidingen meer moeten gaan kijken naar wat iemand
wil, en wat die gene kan. Misschien toelatingstesten doen? Doen ze bij paardensport wel, en dat scheidt je
toch een beetje het kaf van het koren.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:33

nou dat is dus het probleem het wordt iet duidelijk genoeg gemaakt.......

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:54

Rana schreef:
nou dat is dus het probleem het wordt iet duidelijk genoeg gemaakt.......

Misschien worden er wel verwachtingen geschept die helemaal niet realistisch zijn. Wie gaat er nou een opleiding volgen om daarna paden aan te vegen en stallen uit te mesten? Maar dat is volgens mij juist wel het niveau van mensen waar behoefte aan is, goede stalknechten. 80% van het werken met paarden bestaat nu eenmaal uit de verzorging en met "verzorging" bedoel ik echt niet het borstelen en toilleteren van paarden. Maar, ik zou me voor kunnen stellen dat dit wel het eerste beeld is wat iemand in zijn hoofd krijgt als zij de prospectus van de opleiding aan het lezen is.
Waar moeten mensen nu eigenlijk voor opgeleid worden en zijn er werkelijk zoveel vacatures dat iedereen terecht kan op het niveau wat en in de functie die zij ZELF voor ogen hadden, voordat zij aan die studie begonnen?
Een fatsoenlijke analyse van de paardenbranche heeft men nog niet kunnen maken. Er staat overal dik gedrukt dat kengetallen ontbreken. Hoe kan men dan aan de andere kant opleidingen in het leven roepen, omdat er "personeelstekorten" zijn in de paardenbranche?
1) Kan dat personeel wel betaald worden?
2) Wat is dat personeel dan waar zo'n behoefte aan is?

Men zal dan toch eerst moeten weten hoeveel bedrijven er zijn, hoeveel personeel er nodig is, voor welke functies, wat de moeilijk vervulbare functies zijn, waar overschotten en waar tekorten zijn. Nederland loopt volgens mij al vol met instructeurs, trainers en alternatief gediplomeerden. Als de overheid zelf niet eens een correct beeld heeft van de paardensector, hoe kun je dan verwachten dat leerlingen weten waar ze in terecht komen?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:00

indus schreef:
Nimmy schreef:

Vind ik persoonlijk een slechte zaak. ik ken ze ook die zo met hun personeel omgaan en dus ook met stagaires.
Niet goed!

het werd me niet verplicht, maar als het nodig is... (ook wel eens door samenloop van omstandigheden), tja dan loop ik wel wat harder... (sterker nog bij 1 bedrijf werd ik verplicht om pauze te houden)....

Denk dat het een combi is van betere voorlichting en verbetering van de sector, de paardensector is nog vollop in ontwikkeling, maakt een grote groei door, met daardoor ook een grote wildgroei van bedrijven (pensionstallen) zonder kennis en ervaring met paarden...

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:02

heb toen die tijd ook op de groene welle gekeken maar welke mensen in de paardenhouderij zaten waren niet echt mensen die een eigen pony hadden maar wel een vezorgpony (pennytypjes), maar ik vind dat het allemaal wel achteruit gaat qua kennis en alles en dat de scholen volgens mij gewoon wat mensen aannemen om aan hun leerlingen te komen!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:02

http://www.aoc-terra.nl/1/727/nl-NL/Paa ... derij.aspx
Citaat:
Wat zijn je beroepsmogelijkheden?
Als je deze opleiding hebt afgerond, zijn er vele beroepsmogelijkheden, o.a. stalmeester, assistent-bedrijfsleider, groom, ondernemer/hengstenhouder. Ook kun je na de opleiding aan de slag bij bijvoorbeeld ruitersportzaken, evenementenorganisaties, stallenbouw en trailerverkoop.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:04

bijzonder zeg, dat beeld leefde vroeger al; hard werken in een harde wereld voor weinig geld. ik vraag me af waar en hoe dat beeld veranderd is :)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:07

scholen vertellen echt gewoon te weinig en nemen alles aan.
bij mij in de klas een jonge die nog nooit op een paard had gezeten, maar ja dacht ach ga die opleiding maar eens doen, maar ja die jonge wilde leren en werkte hard en heeft dus ook zijn diploma gehaald.
maar als ik kijk wat er ook nog in de klas zat, ewl bah stallen mesten nee echt niet, nee ik wil alleen stage lopen waar ik kan rijden.
ow ik stuur mam wel ff naar dat bedrijf om te vragen voor een plek, mam kent ze wel.
Ik heb op een hengstenhouderij stage gelopen, nou daar werd echt iedereen gewoon gebruikt, doe ff ramen wassen, ga even schoffelen.
maar heb ook heel veel geleerd hoor, maar vond t gezeur altijd heel vervelend, was allemaal nooit goed genoeg, was ik aant mesten, strooien vegen kreeg ik een grote mond omdat ik iets nog niet gedaan had, ja..... ik dacht je weet toch van mij dat aan t eind van de rit alles op geruimd en schoon is.. dan denk ik kom op kan ook gewoon vriendelijk blijven, of gezeur van nou weet je hoe duur alles is blabla, ja uh tuurlijk anders werkte ik hier niet als ik geen geld nodig had :p
maar ook heb ik op een plek stage gelopen van een vrouw die gewoon 10 paarden had en zelf gewoon altijd rustig was, ik deed meestal de stallen (soms strooide ze ff mee op en vegen) reed een aantal paarden, sprong met de paarden, elke dag heel gezellig.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:10

Skygirl schreef:
Citaat:

Als je deze opleiding hebt afgerond, zijn er vele beroepsmogelijkheden, o.a. stalmeester, assistent-bedrijfsleider, groom, ondernemer/hengstenhouder.

hahahahahahahahahaahahahahaaahahahahahahahahahahahaha

nou nou alleen die groom komt nog in de richting :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:14

Macusa schreef:
Ik geloof dat het gros van de mensen een opleiding in de paarden begint met het idee een eigen bedrijf op te kunnen zetten.

*Heeft die ene zin nog steeds in het hoofd van de open dag*

AOC heeft daadwerkelijk een heel mooi verhaal opgehangen op de open dag dat je met de paard- en dierhouderij opleiding wel degelijk een bedrijf kunt opzetten. Dat verhaal herinneren zich erg veel mensen en met die instelling beginnen ze ook die opleiding.

(Deze woorden zijn dan even gesproken over het AOC Leeuwarden)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:18

magda_90 schreef:
Macusa schreef:
Ik geloof dat het gros van de mensen een opleiding in de paarden begint met het idee een eigen bedrijf op te kunnen zetten.

*Heeft die ene zin nog steeds in het hoofd van de open dag*

AOC heeft daadwerkelijk een heel mooi verhaal opgehangen op de open dag dat je met de paard- en dierhouderij opleiding wel degelijk een bedrijf kunt opzetten. Dat verhaal herinneren zich erg veel mensen en met die instelling beginnen ze ook die opleiding.

(Deze woorden zijn dan even gesproken over het AOC Leeuwarden)

nou in roermond dus ook, met de 4 jarige opleiding kun je je eigen bedrijf beginnen, verteld alleen niemand bij dat je het startkapitaal niet bij deze opleiding krijgt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:22

Skygirl schreef:
Citaat:
Wat zijn je beroepsmogelijkheden?
Als je deze opleiding hebt afgerond, zijn er vele beroepsmogelijkheden, o.a. stalmeester, assistent-bedrijfsleider, groom, ondernemer/hengstenhouder. Ook kun je na de opleiding aan de slag bij bijvoorbeeld ruitersportzaken, evenementenorganisaties, stallenbouw en trailerverkoop.

Vooral hengstenvasthouder denk ik? Zonder kapitaal of veel talent kom je niet zo ver..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:23

Zie daar fout nummero 1 al :n

Al met al vind ik IMO dat stagebedrijven én scholen veel meer met elkaar moeten samenwerken (zie voor aanvulling mijn edit nog even)

Voor de gein zou ik best al eens een stageopdracht hier willen neerzetten. Ik heb er met mijn stage nog overgehad dat die opdrachten daadwerkelijk nergens op slaan. IIg een groot deel van de opdrachten, ik moet nu niet gaan overdrijven :)

[edit] IMO hoort een stagiaire op een bedrijf te leren hoe het er aan toe gaat. Dus zowel de dierverzorging, maar ook het management gedeelte. Dus echt een kijkje achter de schermen. Uiteraard de (smerige) klussen horen er bij, maar een bedrijf bestaat gegarandeerd meer dan uit die klusjes). Door goede stageopdrachten in elkaar te zetten zal een stagiaire dus een heel goede inzicht krijgen in hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat op zo'n bedrijf.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 24-03-09 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:23

previr schreef:
nou in roermond dus ook, met de 4 jarige opleiding kun je je eigen bedrijf beginnen, verteld alleen niemand bij dat je het startkapitaal niet bij deze opleiding krijgt

Och die opleiding in Roermond stelt nul komma nul voor. Daar kan elke sukkel naar binnen lopen en die opleiding afmaken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:27

Vudress schreef:
De paardenhouderijstudenten hebben ook veel te weinig stages om een reëel beeld te kunnen krijgen van de sector. Stuur die leerlingen in het eerste jaar een halfjaar lang op stage om een beeld te krijgen van het werken in de paarden. Nu lopen ze af en toe ergens 2 weken stage en soms 1 dag per week, maar daar leer je vrijwel niets van. Pas als ze langere periodes intern op een bedrijf doorbrengen en vanaf het begin tot en met het eind meewerken plus de weekenden dan krijgen ze pas een idee wat het vak nou inhoudt.

ik loop anders elke maandag en dinsdag stage, en dan in de zomervakantie 6 weken intenr 100 km ver weg.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:34

ik heb oook paardhouderij gedaan, heb leuke stage bedrijven gehad.
maar je werkt net zo hard als het personeel, en school VERBIED het stage bedrijven om te stagaires te betalen.
je hoeft geen minimum loon te krijgen maar als je elke dag dat je fulltime de hele dag erloopt en goed functioneert 15,- euro krijgt voel je je al een stuk minder ''gebruikt''
dat is ook de rede dat ik gestopt ben, en het altijd en eeuwige haat van die wijven op school onderling.
je overleef het met een hoop kapsones en een grote bek op school tegenwoordig het beste