Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:57

Wij worden op jumping wel nogal raar aangekeken.

a) Onze paarden niet geschoren (maar wel goed gedekt)
b) Onze paarden altijd weidegang, te weinig op stal volgens hen

Dus ik vind ook wel dat er hier en daar zaken mogen veranderen hoor! Maar ik vind sommige regels zo drastisch.

Als je als eigenaar gewoon echt goed weet waar je mee bezig bent, en je je paard's welzijn vooropstelt, gaat het meestal wel goed.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:11

:n Ik was toch al van plan om de BIT op te zeggen maar dit artikel is de druppel.

Het valt me nog tegen dat er niet in staat dat alle paarden dagelijks gepoetst moeten worden en hun hoefjes uitgekrabt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:13

Dat staat dan wel weer in de Penny, Anne_GTI :P

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:07

VivaLaVida schreef:
Als jij een pessoa gebruikt om paarden op een correcte manier te beleren... dat is dat toch in het voordeel van de paarden?

en als jij wedstrijden rijdt met een dik behaarde haflinger... die na 10 minuten zeiknat is.... en dan nog 2 proeven moet en buiten adem zwetend de ring door moet... is dat diervriendelijk? of moeten we wedstrijden dan ook maar afschaffen?

Dan heeft ie misschien niet genoeg conditie, is dus niet goed genoeg getraint voor hetgene wat jij van hem vraagt. ;)
En zweten is niet paardonvriendelijk ofzo.
Maar allemaal dingen bedenken, daar ging het topic niet over. Ook niet over het al dan niet natuurlijk zijn van alles wat er hier geroepen wordt. Als dat de insteek was geweest, had het Bit wel geschreven dat stallen verboden moeten worden bijvoorbeeld.

Niemand kan toch ontkennen dat deze maatregelen (die tenslotte alleen nog maar een idee zijn van de Bit-redactie, meer niet dus waar maak je je druk om? ;) ) niet het welzijn van de paarden verbeteren of zelfs verslechteren? Dus waarom kan een paardenliefhebber / -ster het daar niet mee eens zijn?! Kost het teveel moeite, tijd en/of geld ofzo?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:38

Dus als Bit roept dat de maatregelen die zij noemen verbeteringen zijn, dan zijn dat ook verbeteringen? Sorry hoor, maar dan hol je in mijn ogen ook maar achter de meute aan? Wat is er mis mee om eens te kijken wat daadwerkelijk noodzakelijk is en wat overdreven!?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:58

Ik heb die dingen die de bit nu als eis wil altijd zelf al als eis gehad. Ik wil mijn paarden elke dag buiten met een maatje bijvoorbeeld. Ook het paard in de sport. Waarom niet? Hij heeft niet om het etiketje sportpaard gevraagt.
Voor mij wordt het eindelijk eens tijd dat er regels komen. Bang ben ik er ook niet voor, moet de eerste regel nog lezen waarin ik moet gaan veranderen.
Dus achter de meute aanhollen? Dan rende die 20 jaar terug al ergens voor me uit :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:02

Kazary, ik vind dat een hoop mensen met sportpaarden wat van jou kunnen leren, zoals jij er in staat. :j

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:06

Dank je wel.
En het leuke, ik kan op 1 hand de weide blessures optellen van de laatste 20 jaar en dan heb ik nog vingers over ook nog. :D Want dat is zogenaamd vaak de reden van niet op weide kunnen.
Bijna alle paarden lopen tot de 3, 4 jaar in de groep, waarom zouden ze dan ineens als ze eens een zadel gezien hebben anders reageren op paarden in de weide? Ineens dan kreupel worden enzo? Ik snap die redenatie nooit. :)
Gewoon naar buiten die hap, dikke deken op als dat handiger is voor de sport, maar voor de rest lekker paard laten zijn. En je hebt heerlijke frisse paardjes in het hoofd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:08

Helemaal mee eens. :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:16

Kymalin schreef:
Dus als Bit roept dat de maatregelen die zij noemen verbeteringen zijn, dan zijn dat ook verbeteringen? Sorry hoor, maar dan hol je in mijn ogen ook maar achter de meute aan? Wat is er mis mee om eens te kijken wat daadwerkelijk noodzakelijk is en wat overdreven!?

Ben jij nou echt zo dom of wat? Zijn het geen verbeteringen dan? En hoezo achter de meute aanhollen? Volgens mij is het eerder andersom. ;)
De meeste mensen met paarden doen maar wat de meesten doen, zonder te weten waarom.

Ik vind de ideeën van bit eigenlijk nog niet ver genoeg gaan! Hun minimum 'eisen' voldoe ik ruim aan en zelfs vraag ik me nog dikwijls af of het wel genoeg is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:55

sflj schreef:
Ben jij nou echt zo dom of wat?

Nou ja zeg! Een beetje respectvoller kan toch ook wel of niet? Ik zeg iets algemeens en blijkbaar voel jij je aangesproken!? Ik noem jou toch ook niet dom omdat ik er anders tegenaan kijk.

Even voor de duidelijkheid;
Mijn paarden komen ook alle dagen buiten.
Toen ik de kans kreeg mijn paard aan huis te krijgen heb ik er direct 1 bijgekocht omdat ik vind dat een paard niet alleen mag staan.
Ze hebben sociale stallen met een buitenluik.
Ik ga iets van 12x per jaar op concours.
Gebruik hooguit een hulpteugel bij longeren of bij een heeeeeel fris paard wat een gevaar voor zichzelf vormt.

Maar ik vind die nota van Bit geneuzel over puntjes! Laat ze eens kijken naar het grotere geheel. Lopen zeuren over een hulpteugel terwijl er dagelijks transporten naar o.a. Italië vertrekken en paarden verpieteren op een stukkie afgezette blubber. Graatmager eindigen ze vaak bij de slager.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:10

Dat zijn ook dingen waar ze zeker naar moeten kijken. Maar dat wil toch niet zeggen dat andere punten niet mee genomen mogen worden? Of op zijn minst niet eens goed onder de aandacht gebracht mogen worden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:19

Dat beweer ik ook niet maar het valt mij gewoon op dat sommige dingen tot in details benoemd worden terwijl andere, schrijnende zaken niet eens benoemd worden. Het zou veel logischer zijn om met hooflijnen te beginnen in plaats van o.a. de sport zo uit te hollen. Paardhoudend NL is breder dan slofgebruikende sporters die hun paarden nooit buiten gooien.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:09

Mee eens. Maar de dierenbescherming gaat nu al kijken bij een melding van paarden in de blubber bij een stalpaard nog niet.
Helaas door onze slappe wet kan de dierenberscherming niets doen aan paarden in de blubber als ze eens wat hooi krijgen, maar veel mensen zijn zich daar wel van bewust dat het niet zo goed is. Het stalpaard is nog steed goed volgens het beeld van vele.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:22

Of paarden verpieteren op een stukje blubber kun je over discussiëren, veetransport is sinds een aantal jaren aan strenge regels gebonden (ik zit zelf in 't transport ;) ) en wordt aan gewerkt, net als aan de bioindustrie en nu zijn de paarden aan de beurt. Of die andere maatregelen goed genoeg zijn of niet, is ook weer een andere discussie maar het is toch goed dat er nu naar het welzijn van de door ons geliefde (toch?) dieren gekeken wordt? Ik juich dat van harte toe! Blijkbaar vindt de redactie van Bit dat er nogal wat mankeert aan het hulpteugel gebruik en hebben ze dat erbij gezet. Vraag het ze het waarom eens, zou ik zeggen!
Maar je bent toch wel met me eens dat er iets moet gebeuren? En deze maatregelen het welzijn alleen maar bevorderen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:23

@Kazary; Klopt. Maar dan denk ik; leg zaken eerst eens op hoofdlijnen vast, o.a. zaken als paarden die 24/7 met tot de enkels in de modder staan, paarden die 24/7 op stal staan, verbod op export van slachtpaarden (in ieder geval levend) en stel hier zo'n dierenpolitie in zoals bijvoorbeeld de RSPCA. En laat die dan gaan handhaven. Da's een stuk realistischer (in mijn ogen da).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:27

sflj schreef:
Of paarden verpieteren op een stukje blubber kun je over discussiëren, veetransport is sinds een aantal jaren aan strenge regels gebonden (ik zit zelf in 't transport ;) ) en wordt aan gewerkt, net als aan de bioindustrie en nu zijn de paarden aan de beurt. Of die andere maatregelen goed genoeg zijn of niet, is ook weer een andere discussie maar het is toch goed dat er nu naar het welzijn van de door ons geliefde (toch?) dieren gekeken wordt? Ik juich dat van harte toe! Blijkbaar vindt de redactie van Bit dat er nogal wat mankeert aan het hulpteugel gebruik en hebben ze dat erbij gezet. Vraag het ze het waarom eens, zou ik zeggen!
Maar je bent toch wel met me eens dat er iets moet gebeuren? En deze maatregelen het welzijn alleen maar bevorderen?

Hmmmm, grappig, jij zit in de transport en dat vind je dus meevallen? Nou, ben je dan wel eens bij het laden alleen al geweest op bijvoorbeeld Zuidlaardermarkt? Daar gaat het altijd even netjes aan toe vind je? Daar wordt nooit overladen en daar gaan ze allemaal onbeschadigd de veewagen op, en niemand daar die de reistijden overschrijdt en de paarden onderweg constant drenkt?

Tuurlijk ben ik met je eens dat er naar welzijn moet worden gekeken. Graag zelfs! Maar kom dan ook met een breed en realistisch plan in plaats geneuzel over details.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 28-03-09 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:28

Als er niets anders is als blubber is voor mij persoonljk de discussie snel over. Net zo snel over als een paard de hele dag op stal. Persoonlijk vind ik beide echt niet kunnen.

En inderdaad, na al die andere dieren ook eindelijk eens de paarden aan de beurt. Als we het beste voor hebben, dan is er toch geen weerstand? Dan kunnen we alleen maar juichen.

@Kymalian, ik hoop ook echt dat er hier een keer een dierenpolitie komt die ook echt wat mag. Dan ga ik er in iedergeval solliciteren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:35

Dat vind ik ook. Kom maar op met die politie, die kunnen optreden en boetes uitdelen bij wanpraktijken, daar schiet je tenminste wat mee op en kun je de personen aanpakken die zich misdragen in plaats van heel paardhoudend NL over 1 kam te scheren.

Dat er een welzijnsnota moet komen is wat mij betreft helemaal geen discussie, dit topic gaat over de draai die Bit eraan geeft. Daarin heb ik ook aangegeven dat sommige dingen niet meer dan van zelfsprekend (zouden moeten) zijn, maar dat ik vind dat ze op sommige vlakken te ver doordraven. Niets meer en niets minder.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:40

Wat ik eerder ook al gezegd heb, hier of in een ander topic, ben de weg een beetje kwijt betreffende deze topics. :)
De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend.
Ik denk dat sommige regels echt geen volledige doorgang zullen gaan krijgen, wel dat ze benoemd worden zodat er wel iets mee gedaan kan worden als er wel sprake is van een mishandeling met bijvoorbeeld een hulpteugel. Als ze niet benoemd worden kan er zeker niets mee gedaan worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:00

Kymalin schreef:
sflj schreef:

Hmmmm, grappig, jij zit in de transport en dat vind je dus meevallen? Nou, ben je dan wel eens bij het laden alleen al geweest op bijvoorbeeld Zuidlaardermarkt? Daar gaat het altijd even netjes aan toe vind je? Daar wordt nooit overladen en daar gaan ze allemaal onbeschadigd de veewagen op, en niemand daar die de reistijden overschrijdt en de paarden onderweg constant drenkt?

Tuurlijk ben ik met je eens dat er naar welzijn moet worden gekeken. Graag zelfs! Maar kom dan ook met een breed en realistisch plan in plaats geneuzel over details.
waar zeg ik dat ik het vind meevallen? Van mij is het niet gauw te streng, als het om dieren gaat. Zij kunnen immers niet voor zichzelf spreken.
En ja dat heb ik vaak genoeg gezien, ik denk dat ik daar dichterbij woon dan jij en ja dat is aan strenge controles onderhevig. Maar daar ging het topic niet over toch? ;)
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. En niet lopen roepen: 'en zij dan, en dat dan, da's toch ook erg?!' enz. ;)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:40

Ik weet niet, ik krijg bij jou het gevoel dat je je erg vijandig tegen me opstelt. Het voelt als happen en heen en weer smijten. Fijn dat je dichter bij Z'laren woont dan ik, maar ik heb ook niet altijd gewoond waar ik nu woon :)* . En wat dan nog? Of je er nu naast woont of je bent een jaarlijkse bezoeker, maakt dat wat uit?

Overigens haalde ik de transporten aan als een voorbeeld waar heel veel verbetering mogelijk is en dat wordt niet in die bitnota genoemd. Waarop jij reageert met; aan het veetransport zijn strenge regels verbonden (ik zit zelf in het transport). Dat klinkt voor mij als dat het daar volgens jou dus wel goed gaat.

Verder maak ik er niet een en zij dan en zij dan discussie van, ik zeg dat ze eerst eens op hoofdlijnen moeten gaan zitten voordat ze bepaalde zaken zo gaan zitten uitdiepen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:23

Als je zelf in de transpordt zit komen die regeltjes te dicht bij het is makkelijker om een ander te vertellen wat er niet goed is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:07

Transport kan naar mijn idee ook beter, maar er zijn regels. Regels die door de tijd heen ook steeds zijn aangescherpt. wat in de toekomst ook nog verder zal gebeuren.
In de paardensector zijn geen regels. nul, niks. Lijkt me een goed plan om er nu eens regels voor te gaan maken. Dan zullen sommige regels blijven bij wat het is andere door de jaren heen ook scherper worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:35

stoffel schreef:
Als je zelf in de transpordt zit komen die regeltjes te dicht bij het is makkelijker om een ander te vertellen wat er niet goed is.

Schildpadje, dat heeft er toch niks mee te maken? En dat heb ik ook al een paar x proberen te zeggen.
Waaraan ik me erger is dat mensen hier op een paardenforum blijkbaar moeite hebben met ideeën (meer is het nog niet) die het welzijn van paarden bevorderen moeten en dan gaan zaniken over details die er trouwens in mijn ogen wel degelijk toe doen, in veel gevallen.