De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:39

snowdon schreef:
Shiva zal waarschijnlijk niet voldoende aan het rastype voldaan, als ze op een opnamekeuring verschijnt en dan dus niet worden opgenomen in het register. Het arabierenbloed is duidelijk zichtbaar.

Bruine paarden hebben ook die zwarte plekken die je beschrijft, dus driekleur = bruinbont :j
Welk stamboek heeft wel een bruinbonte hengst opgenomen dan?

Ik vind Shiva wel een erg leuk paardje overigens, zit duidelijk een derde ras bij... anders had ze niet bont kunnen zijn toch.
Wat weet je nog meer van de vader?

Wat ik van de vader weet, nou ja, ik schreef dus al dat ik in ieder geval weet dat hij geen zuivere arabier is, maar ik weet ook niet wat er wel bij inzit, ik kan de fokker eens vragen, ik ken hem....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:42

Adil18 schreef:
janderegelaa schreef:
Wat ik alleen erg onverstandig vind is dat ze james Bont Jr. toestaan om te dekken. Begrijp me niet verkeerd, James Bont Jr. is een prachtige en goeie hengst maar het Barockpinto stamboek wil zwartbonte paarden hebben. James Bont Jr. in combinatie met een Fries zal in 99 van de 100 gevallen een zwartbonte geven omdat er bijna geen Friezen zijn met de vosfactor. Maar alle nakomelingen uit die combinatie zijn dragers van de vosfactor en dat duurt tientallen jaren voordat je dat er weer uitgefokt hebt.

Shiva is ook bruinbont terwijl haar moeder Fries is...

Is haar vader misschien bruinbont?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:43

Adil18 schreef:
janderegelaa schreef:
Wat ik alleen erg onverstandig vind is dat ze james Bont Jr. toestaan om te dekken. Begrijp me niet verkeerd, James Bont Jr. is een prachtige en goeie hengst maar het Barockpinto stamboek wil zwartbonte paarden hebben. James Bont Jr. in combinatie met een Fries zal in 99 van de 100 gevallen een zwartbonte geven omdat er bijna geen Friezen zijn met de vosfactor. Maar alle nakomelingen uit die combinatie zijn dragers van de vosfactor en dat duurt tientallen jaren voordat je dat er weer uitgefokt hebt.

Op de site staat niks expliciets over zwartbont trouwens...

Het staat bij hengsten onder de advertentie van James Bont Jr.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:45

janderegelaa schreef:
Adil18 schreef:

Shiva is ook bruinbont terwijl haar moeder Fries is...

Is haar vader misschien bruinbont?

Ja, dat was ook de vraag, of het dan wel kon, ik heb echt ballen verstand van kleurvererving :o

Vader is trouwens wel extreem donkerbruin, bijna zwartbont...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:46

janderegelaa schreef:
Het staat bij hengsten onder de advertentie van James Bont Jr.

Oh ja, gezien! Inderdaad, dan zal het wel niet gaan, jammer! (hoewel er staat: in de toekomst...?)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:48

snowdon schreef:
Welk stamboek heeft wel een bruinbonte hengst opgenomen dan?

BPS

Afbeelding
Nakomelingen in combinatie met Friese merries kunnen worden geregistreerd bij het BPS.

(hij's wel erg knap zeg...)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:50

Absoluut een mooi en goed paard. Maar niet bruinbont. Vosbont... En opgenomen bij het IHW.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:52

janderegelaa schreef:
Absoluut een mooi en goed paard. Maar niet bruinbont. Vosbont... En opgenomen bij het IHW.

Zag het toen ik het plaatste! Dom! Had ik inderdaad alleen al aan de manen kunnen zien!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:53

Adil18 schreef:
Heb geen verstand van de benamingen, maar onder haar manen is ze zwart, op de kroonrand van een been en de overgang van wit naar bruin aan de voorbenen is ook pikzwart.

Maar een bruin paard (die heeft zwarte manen en staart en een bruin lijf) noem je toch ook geen tweekleur? En als jouw paard geen witte vlekken had, dan was het gewoon een bruine. Maar bruinbont en driekleur is allebei even prachtig hoor ;)

Overigens staat dit op de site van de fokker van bonte willem. Volgens mij heeft deze fokker een flinke vinger in de pap bij te stamboek. Op de site van het BP staat het niet zo expliciet:
Willem is 50% Fries maar hij heeft ook 22% Engels volbloed in zijn bloed. Dat scheutje bloed zorg direct voor prestatie en hardheid. De Arabo Fries bevat Arabisch bloed maar ik ben ervan overtuigd dat we met het Engels volbloed in de toekomst verder komen aangezien op Olympisch niveau het arabieren bloed niet van betekenis is. De arabieren fokkerij in Europa is ook een plaatjes fokkerij terwijl de volbloed op prestatie wordt afgerekend. Zelf in de huidig KWPN sportpaarden fokkerij wordt weer veel volbloed gebruikt.

Overigens begrijp ik dat paarden met een onbekende afstamming alleen in het 'voorboek' worden opgenomen mits ze aan de eisen voldoen en hun nakomelingen pas als echte BP geregistreerd kunenn worden. En verder staat er ook op de site dat er met hengsten van andere stamboeken gedekt mag worden, waaronder het AES en het NRPS (maar dus niet het AVS) mits de nakomelingen een voldoende percentage fries bloed hebben. Het AES en het NRPS voeren dus wel arabisch bloed. Ik denk dus dat dan een klein beetje arabisch bloed niet zo'n probleem is....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:00

Ok... wat is het IHW?
Inderdaad (schitterend) vosbont paard ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:00

jasmijn78 schreef:
Overigens begrijp ik dat paarden met een onbekende afstamming alleen in het 'voorboek' worden opgenomen mits ze aan de eisen voldoen en hun nakomelingen pas als echte BP geregistreerd kunenn worden. En verder staat er ook op de site dat er met hengsten van andere stamboeken gedekt mag worden, waaronder het AES en het NRPS (maar dus niet het AVS) mits de nakomelingen een voldoende percentage fries bloed hebben. Het AES en het NRPS voeren dus wel arabisch bloed. Ik denk dus dat dan een klein beetje arabisch bloed niet zo'n probleem is....

Ik bedoelde ook het voorboek, dat ze zelf niet direct zou worden opgenomen was me duidelijk ;)

Vader is overigens helemaal niet bij een stamboek voor zover ik weet...volgens mij laat ik het maar voor wat het is. Shiva is mijn wensproductje, en ben super trots op haar. Het was alleen leuk geweest als we bij haar nakomelingen evt. een papiertje erbij hadden kunnen krijgen...Nou ja, we zullen zien...!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:56

snowdon schreef:
Ok... wat is het IHW?
Inderdaad (schitterend) vosbont paard ;)

www.ihwstudbook.com

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:26

Lizz schreef:
Dat had ik wel gelezen, maar dit geldt niet voor een ruin.

Een ruin is voor zo'n nieuw stamboek ook totaal niet van waarde, het gaat er natuurlijk om dat het ras gefokt word en dat is met een ruin een beetje lastig.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:27

pluklief schreef:
Lizz schreef:
Dat had ik wel gelezen, maar dit geldt niet voor een ruin.

Een ruin is voor zo'n nieuw stamboek ook totaal niet van waarde, het gaat er natuurlijk om dat het ras gefokt word en dat is met een ruin een beetje lastig.

voor fokken niet, maar misschien voor de verkoopswaarde ;)

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:23

Wat een apparte ras, maar hij is wel mooi.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:56

onzin zeg een fries hart gewoon zwart te zijn die bonte willem is een schande voor het friese stamboek

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:59

hanny_jelke schreef:
onzin zeg een fries hart gewoon zwart te zijn die bonte willem is een schande voor het friese stamboek

De oorspronkelijke fries was ook niet zwart ;)

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:56

hanny_jelke schreef:

er staat ook nergens dat BW 100% fries is...?????? :D

Lyonesse

Re: De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:59

En dit topic gaat niet over Friesen?

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:32

nee, niet over De Friesen, maar over het gebruik van het friese bloed.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:53

Was een reactie op hanny_jelke ;)

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:45

Lyonesse schreef:
Was een reactie op hanny_jelke ;)

aiaiai. snorry :o

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:56

Ik vind het prachtige paarden! Ik vind ze veel uitstraling hebben!
Met sommige reacties ben ik het dan ook niet eens, dit is een nieuw ras, geen Fries. Ik vind het prima dat er gekruisd wordt om betere (en mooie) paarden te krijgen, al vind ik het zelf niet belangrijk welk ras of kleur een paard heeft. Ik kan mij heel goed voorstellen dat het voor bijvoorbeeld fokkers wèl belangrijk is voor de keuringen en prestaties.
Maar goed, ik heb altijd al van Friezen en bonte paarden gehouden dus deze combinatie vind ik wel geslaagd. :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:03

Hallo mensen! Ik wilde even laten weten dat ik een mailtje heb gekregen van het stamboek en dat het ook mogelijk is Shiva in het voorboek op te laten nemen! *\o/* Reactie op mijn vraag:

Citaat:
Hallo Lisanne

Ja alles wat voor het toekomstige fokdoel gebruikt kan worden, wordt ingeschreven

Arnold

Woehoe!!!!! :D :D :D

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:09

Super!!!!, Gefeliciteerd!!!