Maar in de omgeving is het volgens mij niet zo, dat er veel meer friezen zijn dan andere rassen. En de meeste mensen in de omgeving die een paard naar de kliniek moeten hebben, die gaan naar Boerma, want hij is goed en dichtbij. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maar in de omgeving is het volgens mij niet zo, dat er veel meer friezen zijn dan andere rassen. En de meeste mensen in de omgeving die een paard naar de kliniek moeten hebben, die gaan naar Boerma, want hij is goed en dichtbij. horseyfries schreef:Is dat ook zo in de praktijk van Boerma? Hij staat toch echt wel bekend als een "Friezendierenarts" en het zou dus best kunnen dat hij die veel meer in zijn praktijk heeft dan andere paarden, waardoor de relatieve kans op friezen euthaniseren ook groter wordt.

avdb schreef:Lott, een echte friesliefhebber, maar wel 1 waar er teveel van zijn namelijk de liefhebbers
die ontkennen dat er een groot probleem is en juist door deze mensen gaat de fries verder
ten onder.
maar je hebt vast gelijk wat die club betreft, dat geloof ik zo. Op IPC zijn ook wel veel friezen volgens mij.
Laten we dan eens naar de streekwedstrijden/selectiewedstrijden kijken: op de streekwedstrijden zie ik nog altijd veel meer KWPN paarden e.d.
(eigenwijs ben ik hè?
)
Ik rij regelmatig met Friezen vrij in de manege. Op welke uren kom jij?
Als ik er ben is er (bijna) altijd een Fries in de manege te vinden

suleilitha schreef:Pletje, Boerma staat er wel degelijk om bekend dat ie veel friezen over de vloer krijgt. Op zich is dat niet vreemd, je ziet rond Garijp ook bijna alleen maar Friese paarden
Broersma heeft met nog een paar dierenartsen een praktijk in Hardegarijp en woont in Veenwouden. Zijn voorletters zijn K.S.
Woon er vlakbij! horseyfries schreef:Dan heb je de website van de familie Jongsma ook nog nooit bekeken? Of artikels in de Phryso gelezen?
Het is gewoon een bekende dierenarts onder Friese paardenmensen. Dat is een feit.
Dat jij dat nog niet weet omdat je er nog niet zo lang in zit kan best natuurlijk.
Heb het wel nagevraagd bij mensen hier uit de buurt, of hij ook bij hun die "bijnaam" heeft. Eigenlijk wist geen van hen dat hij zo ook wel genoemd werd. Tussen de ondervraagden zitten ook mensen die al jaren actief zijn in de Friezenwereld.Pletje123 schreef:@Lante: eigenwijsheid is ook wijsheidIk rij regelmatig met Friezen vrij in de manege. Op welke uren kom jij?
Als ik er ben is er (bijna) altijd een Fries in de manege te vinden
![]()
PTC+ heeft ook een heel bestand aan Friezen inderdaad. De dekhengst Anne kwam uit een merrie van de Praktijkschool.
Ik heb de paarden op de streek- en regiowedstrijden nooit geteld... geen idee hoe de verhoudingen dan precies zijn.

Hij zal vast wel veel friezen krijgen, er zijn hier meer dan in andere delen van het land, al blijf ik erbij dat '3 keer zoveel als het aantal andere rassen' overdreven is, maar goed.
Pletje123 schreef:horseyfries schreef:Dan heb je de website van de familie Jongsma ook nog nooit bekeken? Of artikels in de Phryso gelezen?
Het is gewoon een bekende dierenarts onder Friese paardenmensen. Dat is een feit.
Dat jij dat nog niet weet omdat je er nog niet zo lang in zit kan best natuurlijk.
Niet alleen onder de Friezenmensen, maar ook onder de andere paardenliefhebbers en -houders hoorHeb het wel nagevraagd bij mensen hier uit de buurt, of hij ook bij hun die "bijnaam" heeft. Eigenlijk wist geen van hen dat hij zo ook wel genoemd werd. Tussen de ondervraagden zitten ook mensen die al jaren actief zijn in de Friezenwereld.
Ow en het is niet Boerma, maar Boersma (uit Hardergaryp) die voor het stamboek actief is/was! Toch niet in verwarring dan...?
horseyfries schreef:Is dat ook zo in de praktijk van Boerma? Hij staat toch echt wel bekend als een "Friezendierenarts" en het zou dus best kunnen dat hij die veel meer in zijn praktijk heeft dan andere paarden, waardoor de relatieve kans op friezen euthaniseren ook groter wordt.

Gaf alleen aan dat ik niet wist dat hij als Friezendierenarts bekend stond....