Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:53

In de praktijk weet ik zo niet; ik kom er met mijn KWPN paarden ook en heel veel kennissen van mij ook met KWPN, maar ik kom er gelukkig te weinig om hierover echt een goed beeld te kunnen schetsen. :) Maar in de omgeving is het volgens mij niet zo, dat er veel meer friezen zijn dan andere rassen. En de meeste mensen in de omgeving die een paard naar de kliniek moeten hebben, die gaan naar Boerma, want hij is goed en dichtbij.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:24

horseyfries schreef:
Is dat ook zo in de praktijk van Boerma? Hij staat toch echt wel bekend als een "Friezendierenarts" en het zou dus best kunnen dat hij die veel meer in zijn praktijk heeft dan andere paarden, waardoor de relatieve kans op friezen euthaniseren ook groter wordt.

De Friezendierenarts..? Die titel heb ik nog nooit gehoord, in combinatie met de naam Boerma. Bij ons staat hij toch gewoon bekend als de dierenarts met een eigen kliniek voor bijv. het keuren van paarden voor de verkoop. Mijn merrie is er eens geweest, omdat ze een navelbreuk had.

Er is ook een Broersma, uit Hardergaryp. Daar ben je niet mee in de war toch? :)

@Lante: er staan hier in de omgeving wel bovengemiddeld veel Friese paarden hoor. Ik zie vaak meer Friezen dan KWPN-ers, ook bij ons op de club :j

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:54

avdb schreef:
Lott, een echte friesliefhebber, maar wel 1 waar er teveel van zijn namelijk de liefhebbers
die ontkennen dat er een groot probleem is en juist door deze mensen gaat de fries verder
ten onder.

je moet je misschien er eens beter in verdiepen.. namelijk hoeveel moeite het stamboek doet om dit overeind te houden!

Lante

Re: Inteelt verzwakt het Friese paardenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:13

Pletje: Ik heb nog nooit het genoegen mogen hebben om met een fries in de bak te vrijrijden in Trynwalden, :D maar je hebt vast gelijk wat die club betreft, dat geloof ik zo. Op IPC zijn ook wel veel friezen volgens mij. :) Laten we dan eens naar de streekwedstrijden/selectiewedstrijden kijken: op de streekwedstrijden zie ik nog altijd veel meer KWPN paarden e.d. :) (eigenwijs ben ik hè? :D :+ )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:58

@Lante: eigenwijsheid is ook wijsheid :D Ik rij regelmatig met Friezen vrij in de manege. Op welke uren kom jij? :P Als ik er ben is er (bijna) altijd een Fries in de manege te vinden :))

PTC+ heeft ook een heel bestand aan Friezen inderdaad. De dekhengst Anne kwam uit een merrie van de Praktijkschool.

Ik heb de paarden op de streek- en regiowedstrijden nooit geteld... geen idee hoe de verhoudingen dan precies zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:36

Pletje, Boerma staat er wel degelijk om bekend dat ie veel friezen over de vloer krijgt. Op zich is dat niet vreemd, je ziet rond Garijp ook bijna alleen maar Friese paarden ;)
Broersma heeft met nog een paar dierenartsen een praktijk in Hardegarijp en woont in Veenwouden. Zijn voorletters zijn K.S.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:28

suleilitha schreef:
Pletje, Boerma staat er wel degelijk om bekend dat ie veel friezen over de vloer krijgt. Op zich is dat niet vreemd, je ziet rond Garijp ook bijna alleen maar Friese paarden ;)
Broersma heeft met nog een paar dierenartsen een praktijk in Hardegarijp en woont in Veenwouden. Zijn voorletters zijn K.S.

Ik weet het verschil tussen die twee wel :D Woon er vlakbij!

Ik hoor alleen niemand over Boerma als zijnde Friezendierenarts. Ja, lees het nu net. Er zijn inderdaad veel Friezen in deze regio en ook ik denk dat er hier bovengemiddeld veel Friezen staan. Ik vraag me alleen af wat de verhouding is tussen de Friezen en de andere types/rassen hier in de buurt en wat er bij Dhr. Boerma binnenkomt. Als je bij Boerma komt, dan is er wel wat aan de hand. Hij komt namelijk niet op visite, heb ik begrepen. Daarvoor moet je bij Broersma en zijn collega's zijn. Of bij een andere praktijk in de buurt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:27

Dan heb je de website van de familie Jongsma ook nog nooit bekeken? Of artikels in de Phryso gelezen?
Het is gewoon een bekende dierenarts onder Friese paardenmensen. Dat is een feit.
Dat jij dat nog niet weet omdat je er nog niet zo lang in zit kan best natuurlijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:04

horseyfries schreef:
Dan heb je de website van de familie Jongsma ook nog nooit bekeken? Of artikels in de Phryso gelezen?
Het is gewoon een bekende dierenarts onder Friese paardenmensen. Dat is een feit.
Dat jij dat nog niet weet omdat je er nog niet zo lang in zit kan best natuurlijk.

Niet alleen onder de Friezenmensen, maar ook onder de andere paardenliefhebbers en -houders hoor :D Heb het wel nagevraagd bij mensen hier uit de buurt, of hij ook bij hun die "bijnaam" heeft. Eigenlijk wist geen van hen dat hij zo ook wel genoemd werd. Tussen de ondervraagden zitten ook mensen die al jaren actief zijn in de Friezenwereld.

Ow en het is niet Boerma, maar Boersma (uit Hardergaryp) die voor het stamboek actief is/was! Toch niet in verwarring dan...?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:32

Pletje123 schreef:
@Lante: eigenwijsheid is ook wijsheid :D Ik rij regelmatig met Friezen vrij in de manege. Op welke uren kom jij? :P Als ik er ben is er (bijna) altijd een Fries in de manege te vinden :))

PTC+ heeft ook een heel bestand aan Friezen inderdaad. De dekhengst Anne kwam uit een merrie van de Praktijkschool.

Ik heb de paarden op de streek- en regiowedstrijden nooit geteld... geen idee hoe de verhoudingen dan precies zijn.

Ik ben er meestal op de middag als er bijna niemand is haha! :+
Ik heb het genoegen om me te mogen bemoeien met de organisatie, startlijsten, ringmeesteren, dus ik heb wel een aardig beeld denk ik. :)

En inderdaad; Boerma doet geen visite's maar werkt samen met de 'gewone' veeartsen hier uit de buurt.
Ik ken hem ook niet als per definitie 'friezen' veearts. Ze hebben zelf niet eens friezen volgens mij! Wel KWPN'ers, leuke dieren van o.a. Rubiquil! :D Hij zal vast wel veel friezen krijgen, er zijn hier meer dan in andere delen van het land, al blijf ik erbij dat '3 keer zoveel als het aantal andere rassen' overdreven is, maar goed. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:55

Pletje123 schreef:
horseyfries schreef:

Niet alleen onder de Friezenmensen, maar ook onder de andere paardenliefhebbers en -houders hoor :D Heb het wel nagevraagd bij mensen hier uit de buurt, of hij ook bij hun die "bijnaam" heeft. Eigenlijk wist geen van hen dat hij zo ook wel genoemd werd. Tussen de ondervraagden zitten ook mensen die al jaren actief zijn in de Friezenwereld.

Ow en het is niet Boerma, maar Boersma (uit Hardergaryp) die voor het stamboek actief is/was! Toch niet in verwarring dan...?

Dus je geeft nu toe dat het een bekende dierenarts is onder Friezenmensen. Dank u.
Er staat helemaal niet dat hij die bijnaam heeft, dat maak jij ervan. Je noemt die mensen die je het gevraagd hebt "Friezenmensen", als je hen vraagt of ze weten dat dat hun bijnaam is zeggen ze ook vast dat ze dat niet wisten.....
Boerma heeft verschillende artikels gepubliceerd, Boersma misschien ook wel, maar die bedoel ik niet en daar ben ik ook niet mee in de war.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:42

K.S. Broersma (niet Broersma) is in het verleden actief geweest als jurylid op diverse keuringen. Verder klopt het dat hij er geen letter over heeft geschreven maar dat alle kretologie van kruisen met andere rassen etc. wel degelijk van de hand van Boerma afkomstig is.
Grappig detail is, dat K.S. enkele weken geleden nog heeft gezegd, dat je bij elk ras wel kanttekeningen kunt plaatsen, dus niet alleen bij de Friezen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:56

horseyfries schreef:
Is dat ook zo in de praktijk van Boerma? Hij staat toch echt wel bekend als een "Friezendierenarts" en het zou dus best kunnen dat hij die veel meer in zijn praktijk heeft dan andere paarden, waardoor de relatieve kans op friezen euthaniseren ook groter wordt.

Het toppunt van discussie? Jezelf tegenspreken!!! :D :D

Ik zeg niets wat uit de lucht komt vallen Horseyfries. En ik heb nergens ontkend dat hij niet bekend zou zijn bij de Friezenmensen of Friezenliefhebbers :) Gaf alleen aan dat ik niet wist dat hij als Friezendierenarts bekend stond....

Friezenmensen is overigens totaal niet negatief bedoelt. Het is maar net wat je er zelf van maakt :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:18

Jij MAAKT hiervan dat ik zeg dat dat zijn bijnaam is, maar dat STAAT er niet.
Het is idd maar net wat je er zelf van maakt, en jij schijnt de gave te hebben altijd precies het verkeerde te denken...
Ook een kunst! ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:25

Kom nen keer overeen hé :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:23

Dat is toch saai? ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:26

Moest het nu nog over de kern van de zaak gaan dan is het leuk om te volgen maar of het boera of boersma is. Laat me koud hoor :)

Wat ik me eigenlijk al tijdje afvraag is waarom die boe... (moet zorgen dat ik niet mis) dit zo publiek maakt, wat wil hij hiermee bereiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:40

Het was Boerma, het was Boersma niet, die heb ik vandaag nog gesproken en die staat er totaal niet achter, wat Boerma allemaal uit heeft gekraamd. Ik heb het even nagevraagd, al wist ik al van de hoed en de rand. Overigens bestaat de naam Boera niet in Friesland, wie weet in Centraal Afrika nog wel maar ik geloof niet dat Friezen daar een veel voorkomende diersoort zijn ;)
Ik denk verder dat dit verhaal nog wel een staartje krijgt en er bij Boerma ergens een aap uit een mouw gaat komen die te maken heeft met één of andere vorm van belangenverstrengeling. Ik kan je wel vertellen dat hij zich onder een groot deel van zijn klanten, Friezenfokkers, niet echt popi heeft weten te maken met zijn uitspraken over zogenaamde bloedverversing (noem het maar nog meer verpesten van het Friese ras)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:51

Feiten zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen maar toch snap ik het niet hoor. Hij gooit zijn eigen ruiten in, jaagt zijn eigen klanten in het harnas.
Friezenfokkers hebben 2 opties :
Ofwel kiezen ze voor de keuze van het stamboek en mits zeer zorgvuldige keuzes van hengst/merrie om inteelt naar beneden te halen.
Ofwel geloven ze niet dat dit kan en zijn er de gekende alternatieven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:54

Boerma moet maar doen wat hij niet kan laten, één ding heeft hij wel bereikt, in de Friese wouden is hij het gesprek van de dag, wie weet is de man mediageil, weten wij veel.
Verder is het geen optie om vreemd bloed in te kruisen in het Friese paard, want dan is het geen Fries meer. We hebben de Arabo, dit is geen Fries, en we hebben nu ook nog een of andere Barok Pinto geval, ook geen Fries. Het is geen vlees, het is geen vis, het is geen Fries.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:00

Misschien is dat ons schuld dat hij media geil geworden is ...
om 24u nog over dit topic discussieren terwijl het toch discussie zonder einde is.

PS : over die barok mag je zeggen wat je wil maar die andere moet je mee opletten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:07

Nou Arun, ik let altijd op en ben tot nu toe nog geen Arabo tegengekomen die me heeft kunnen overtuigen.
Verder, hoe je het ook wendt of keert, de momenteel beschikbare Arabo-hengsten hebben allemaal het Friese bloed in zich wat al gevestigd is in de Friezenfokkerij dus het inteeltprobleem vlak je er ook niet mee uit.....de pak m beet stuk of twaalf tot nu toe goedgekeurde hengsten binnen het Arabo-"ras" grijpen ook allemaal terug op het oude Friese bloed namelijk.

Ik herinner me nog het eerste uitstapje, de hengst Quibus, ik weet niet meer van wie, ik zat in de leeftijd dat ik nét een krant kon lezen....... maar wat ik wel weet is dat men van hem nooit meer iets heeft vernomen.
Dan dit, zie je het al voor je, een Arabo voor een Friese sjees in de ereklasse? Ik niet...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:44

Waarom zouden we moeten uitkijken met wat we zeggen?
Een kruising is per definitie géén Fries, dus heeft Suleilitha volkomen gelijk.
"Het is geen vlees, het is geen vis, het is geen Fries"... hij is leuk! Die houden we erin!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:03

Haha, lachen dit topic! :D
De fries is ook ergens ontstaan, dus het zou theoretisch mogelijk zijn om vers bloed aan te kruisen, maar ik denk dat wanneer je dat goed aan wilt pakken je langer bezig bent dan met beleid fokken en zo de problemen proberen uit de wereld te helpen. :)

En problemen zijn overal, zelfs bij een ingekruist stamboek als het KWPN, die zijn ook niet voor niks aan het PROKKEN, OCD onderzoeken aan het doen, cornage onderzoeken etc etc.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:11

Om maar niet te spreken over de befaamde hoefkatrolontsteking wat bij Friese paarden dan weer zelden voorkomt.
Het vreemde is dat Boerma ook sprak over cornage terwijl dat voor zover ik weet ook een aandoening is die bij Friezen juist veel minder voorkomt dan bijv. het KWPN.

Ik denk dat je gewoon gelijk hebt dat vreemd bloed inkruisen niet een kortere weg is, maar juist een veel langere. Alleen daarom is het al vreemd en vraag je je af waarom Boerma het nodig vind dat te moeten roepen. Zoals ik eerder zei: als hij de fokkers die hij tegenkomt met een waterhoofd of dwerg goed voorlicht hoeven die nooit meer een afwijkend veulen te vangen. DAT is pas een snelle oplossing!