'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:28

detour schreef:
detour schreef:
Twiggy is behoorlijk ervaren en voorzichtig en duidelijk volgens mij.. Als een dier bij voorbaat al achterdochtig reageert is er imo ook iets mee gebeurd, no offense.. :o

mackie, in je reactie naar twiggy trok je imo een te snelle conclusie, vandaar. verder niet rot bedoeld, hoor. *D

Ja, heb je wellicht gelijk in. Twiggy, sorry

Ik vind het trouwens vrij normaal dat een paard ( als vluchtdier) achterdochtig op iets reageert dat hij niet kent of niet denkt te kunnen vertrouwen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:28

yep, Svdl. :D

moet zeggen dat ik niet zo'n moeite heb met een normale praam, als ie op het juiste moment op de goede wijze wordt toegepast kan het brokken schelen en een hoop stress. gaat beetje offtopic.. :o

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:30

Een oorpraam is hetzelfde instrument als een gewone praam, maar of je met draaien op een oor hetzelfde effect (endorfine-release) hebt als een op de neus betwijfel ik echter

detour

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:31

dabbedoel ik maar. Volgens deze vrouw gebruiken ze dan idd iets op het oor, wat volgens mij zeer pijnlijk is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:35

Er zijn ook recreatiepaarden die behoorlijk slijten, door verkeerd rijden of bijvoorbeeld lespaarden enzo.
Maar ik vind het wel wat anders als een paard op zijn 20e artrose heeft of al op zijn 5de of 10de e.d. Ik vind dat nog zo jong......... Dat hoort gewoon niet.

Wij hebben er trouwens eentje van 38 staan die ook artrose heeft, maar die heeft ook wat gelopen in haar leventje. Recreatiepaardje. Ik mag hopen dat die van mij zo oud wordt, want ondanks de artrose, doet ze het nog wel (ze geniet van haar pensioen).

Mackie, het is al goed, hoor. ;)
Er is een verschil tussen achterdochtig reageren op iets wat je niet kent of op iets wat je echt wel hoort te kennen. Snap je? En over dat laatste heb ik het. Ik weet echt wel dat paarden vluchtdieren zijn en op al het onbekende reageren op hun manier. Daar hou ik echt wel rekening mee...... Maar als je paarden een beetje kent, dan herken je het verschil.

Ik heb het over een paard wat bv alles behoorlijk in de gaten houdt, zijn staart vast plakt aan zijn lichaam, zodra je in de buurt ervan komt, om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik heb zelf een paard wat zich echt niet snel druk maakt, maar ook behoorlijk kan schrikken op zijn tijd door zijn relatieve onervarenheid (hij is nog jong). Hij is totaal niet wantrouwig, staat juist open voor alles.

De luchtzuiger is een triest geval. Dat zie je al aan de blik in zijn ogen, zijn hele lichaamshouding en de paden die hij op het land maakt (rondjes ijsberen, uren achter elkaar). Natuurlijk zijn er meer paarden die dit helaas doen, maar ik hoor van eigenaren van dravers vaak zulke verhalen ook over hun paarden. Waar komt dat dan vandaan? Vraag ik me oprecht af, hoor......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:38

detour schreef:

moet zeggen dat ik niet zo'n moeite heb met een normale praam, als ie op het juiste moment op de goede wijze wordt toegepast kan het brokken schelen en een hoop stress. gaat beetje offtopic.. :o

Ik heb die middelen liever niet aan mijn paard, eerlijk gezegd. Ik hou hem gewoon vast en stel hem gerust, werkt ook prima. En zo niet, dan hebben de mensen maar even wat meer geduld.

(Had vorig jaar een discussie met iemand, toen mijn paard zijn hoefzweer uitgesneden werd ;) . Die kwam meteen met een praam aanzetten en dat wilde ik niet hebben ;). Nou zeg, of je een pennymeisje bent, omdat je dat niet wilt hebben!!! :D Ik dacht 'het is mijn paard en ik bepaal').

Maar goed, ik weet niet wat ik zou doen bij extreem gedrag van het paard op zo'n moment, hoor. Daar kan ik dus niet over oordelen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:39

Een oorpraam is een gewone huis-tuin- en keukenpraam die om het oor van een paard wordt gedraaid. Wij kennen alleen de praam om de bovenlip en dat is een geaccpteerd dwangmiddel om een onopgevoed paard in toom te houden als je het goed doet maar menigeen weet niet dat men vooral vroeger ook pramen aanbracht om onderlippen, tongen en ja, zelfs oren.
Verder wordt er beweerd dat een paard door praamgebruik niks zou voelen wat ook bullshit is. Een praam is dermate pijnlijk dat een paard alle andere dingen om zich heen vergeet en zich daardoor volledig overgeeft.
Er is wel sprake van een endorine-release maar die wordt dan ook enkel en alleen opgewekt door, juist ja, de pijn.
Verder is het nog zo dat een té strakke praam geen resultaat zal geven, je snoert daarmee de zaak zodanig af dat de zenuwen worden verdoofd en het paard niks meer zal voelen van de praam.

Twiggy, dat ijsberende dier kan ik wel verklaren, die kan zijn energie domweg niet kwijt!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:42

Twiggy2008 schreef:
detour schreef:

Ik heb die middelen liever niet aan mijn paard, eerlijk gezegd. Ik hou hem gewoon vast en stel hem gerust, werkt ook prima. En zo niet, dan hebben de mensen maar even wat meer geduld.

(Had vorig jaar een discussie met iemand, toen mijn paard zijn hoefzweer uitgesneden werd ;) . Die kwam meteen met een praam aanzetten en dat wilde ik niet hebben ;). Nou zeg, of je een pennymeisje bent, omdat je dat niet wilt hebben!!! :D Ik dacht 'het is mijn paard en ik bepaal').

Maar goed, ik weet niet wat ik zou doen bij extreem gedrag van het paard op zo'n moment, hoor. Daar kan ik dus niet over oordelen.....

ik ben ook voor eerst proberen zoder praam....praam kan altijd nog als hij loopt te etteren

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:42

Welnee, endorfine wordt aangemaakt als je de praam beweegt over de bovenlip, dan worden ze zo stoned als een garnaal.
hetzelfde geldt met baby's en peuters die met hun vinger over hun bovenlip wrijven. Worden ze relaxt van. De natuur zit mooi in elkaar!

Als je een praam echter verkeerd gebruikt, ja, dán is het pijnlijk.
Als ik de bovenlip van mijn twneter stevig vastpak en heen en weer beweeg blfijt ze relaxt staan, slaapkamerogen en koppie laten zakken. :(:)

Een oor- of tongpraam lijkt me een middel van een heel ander kaliber. Deze draver liet zich prima bestasten op de bovenlip, níet aan het linkeroor.

geerke, ik grijp er trouwens ook niet zomaar naar, hoor.
Weet niet eens waar het ding ligt momenteel. :=
Laatst bijgewerkt door detour op 06-03-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:43

Lia_ schreef:
Laat ik het zeggen, ik zou liever een renpaard zijn dan een zebra is zijn dierentuin....

Ik ben absoluut geen voorstander van de rensport, maar hier ben ik het helemaal mee eens! :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:47

even een vraagje over een praam...nu we het er toch over hebben.....gebruikt jullie paardentandarts weleens een praam in cominatie met mondklem?
mijn fries is wat tegendraads...mondklem geen probleem,maar die herrie van die vijl vind hij 3x niets....en dan sta je dus in je eentje te klooien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:48

Klopt niet over de endorfine aanmaak dat dat puur door wrijving ontstaat, endorfine wordt pas aangemaakt n.a.v. pijn. Het is een natuurlijke verdovende stof die het lichaam dan aanmaakt. Een praam geeft wel degelijk eerst hevige pijnsignalen af.
Endorfine komt ook vrij bij duursporten maar voordat bij een hardloper het endorfinekraantje opengaat moet ook diegene eerst door de pijngrens heen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:49

suleilitha schreef:
Twiggy, dat ijsberende dier kan ik wel verklaren, die kan zijn energie domweg niet kwijt!!

Nee hoor, je zou hem eens moeten zien. Heeft niets met energie niet kwijt raken te maken. :n
Hij is superneurotisch, heeft echt psychische problemen. Kom van de zomer maar eens langs op een avond, dan kun je het zien...... Hij is tegenwoordig een lespaard (helaas), staat van mei tot medio november/december 24/7 op het land, naast de dagelijkse lesjes. Hoezo energie niet kwijt dan? Nee, je moet hem eens zien, eens aankijken. Dan weet je precies wat ik bedoel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:50

ik dacht inderdaad dat het paard als het ware afgeleid werd door de 'pijn' van de praam....en daardoor het andere 'ongemak' vergeet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:51

geerke schreef:
even een vraagje over een praam...nu we het er toch over hebben.....gebruikt jullie paardentandarts weleens een praam in cominatie met mondklem?
mijn fries is wat tegendraads...mondklem geen probleem,maar die herrie van die vijl vind hij 3x niets....en dan sta je dus in je eentje te klooien....

Nee, mijn tandarts gebruikt zelfs de mondklem alleen als het echt nodig is. Heb nog geen praam gezien bij hem en hij doet toch alle paarden bij ons, waar ook pittige tussen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:52

geerke schreef:
ik dacht inderdaad dat het paard als het ware afgeleid werd door de 'pijn' van de praam....en daardoor het andere 'ongemak' vergeet...

Correct Geerke, en dat het dier endorfine aanmaakt is "slechts" een bijwerking.
Vergelijk het met een mens die vergaat van de pijn, dan laten wij onze koppen ook hangen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:52

Als je theorie klopt dan zou die pijnprikkel erg kort moeten duren want maak hier zelden een heftige reactie mee eigenlijk.

De oorpraam faalt in dat opzicht in alle kanten. Dat dat ding dan kennelijk nog gebruikt word vind ik echt schandalig, maar word beetje offtopicdiscussie, vrees ik.
twiggy, als zijn staart zo vlug aan zijn lijf plakt, denk ik dat eht met energie ook weinig te maken heeft.
Onze draver begon te mesten aan het begin als je met tuig aan kwam lopen , ging in een hoekje staan en deed hetzelfde met de staart, koppie omhoog en oog wegdraaien. heeft tijdje geduurd voor vertrouwen was gewonnen.
Ze was een neurootje, maar ook in de vrolijke zin. Ik denk dat teveel energie en angst of verkeerde opvoeding ook samen kunnen gaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:53

geerke schreef:

Is zeker interessant, machteld van Dierendonck wijdde een compleet college van 2 uur af over de praam en zijn werking. Was mega interessant, opende veel ogen. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:54

Als je een paard voortdurend pijn doet met een praam raakt het van de adraline, stress, buiten zinnen. :+
Laatst bijgewerkt door detour op 06-03-09 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:56

Je doet een paard niet voortdurend pijn met een praam, je gebruikt deze immers hoogst indicenteel.
Quatsch, dus.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:00

Grappig dat je denkt dat je meer over dergelijke biochemische werking weet dan m van Dierendonck, no offense. Zij is inmiddels doctor in ehtologie en mbt dit onderwerp wetenschapper in de dop.
Met stress denkt een dier aan fright flight flight. Het functioneert niet meer "normaal" en leert niks.
Dat kan éénmalig incidenteel helemaal fout gaan.

Volgens mij kan hier beter een ander topic aan gewijd worden! ;)
ik laat het dan ook maar hierbij. :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:20

Twiggy2008 schreef:
Detour, maar waarom zie ik dan zoveel van die mentaal gestoorde dravers? En waarom zegt o.a. mijn DA dat ze wel degelijk vroege slijtage vaak vinden bij die paarden? Verzinnen ze dat dan? Lijkt mij stug.........

Het opvallende is dat wij op het draversforum, waar heel veel mensen met dravers als rijpaard komen, weinig berichten hebben over mentaal gestoorde dravers. Overigens ook weinig mensen met dravers met atrose. Er zijn zelfs een aantal mensen die nog volop actief zijn met hun draver op leeftijd.

Mijn ervaring is dat er zeker niet meer beenproblemen en stoornissen zijn dan bij andere rassen.

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:26

Het is maar goed dat er 100 jaar geleden auto's zijn uitgevonden, anders moesten wij allemaal een paard hebben maar dan hadden we er
waarschijnlijk meer verstand van

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:42

Nerwen schreef:
:roll:

Ik zou iedereen aan willen raden om zich in beide takken van 'sport' te verdiepen en dàn met een gefundeerde en onderbouwde mening te komen.

Zowel bij stierengevechten als paardenrennen komen misstanden voor. Dat zal ik niet ontkennen. MAAR men is geneigd altijd alleen naar de misstanden te kijken, terwijl men ook eens verder zou moeten kijken dan de neus lang is!

Het is zo makkelijk om altijd alleen het negatieve te onthouden... En het is ook zo makkelijk om te wijzen naar anderen en niet eerst naar jezelf te kijken. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

En probeer in plaats van alles zwart of wit te bekijken, ook eens door een grijze bril te kijken ;). Je zult verbaasd staan.

Halleluja!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:49

Ik denk dat het niet te vergelijken is ,het ene dressuur paard zal het beter hebben dan een ander paard,dat ligt aan ons mensen hoe goed een dier het heeft..
en die manager moet al helemaal niet zeuren met ze dierentuin,die beesten horen lekker in africa te lopen of waar ze ook vandaan komen ,en niet voor ons mensen om der naar te kijken!