Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:33

crazycactus schreef:
@msqt die van jou kan andere paarden zien.... maar Haron stond echt weg te kwijnen in zijn dichte schuur.

Dat heb je vertelt ja, en dat vind ik ook echt niet kunnen.
Die van mij ziet elke dag de paarden van de buren, en die staat dus ook zoveel mogelijk buiten, maar als het echt hopeloos weer is laat haar binnen staan en dat vind ze dan ook niet erg.
Laatst was het 4 dagen achter elkaar zulks sh*t weer en toen heeft ze dus ook 4 dagen achter elkaar binnen gestaan, ik voelde me toen ook echt schuldig dat ze niet naar buiten kon, maar uit eindelijk heb ik haar toen even 2 uur naar buiten gedaan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:35

@pipo, nee hoor, maar ik denk dat we het allebei over een ander boek hebben. Zolang sportpaarden ook lekker in de wei komen vind ik het prima.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:36

juval schreef:
Misschien..
je hobby uitoefenen mag imo niet ten koste van het welzijn van je paard gaan... of je nu in de randstad of daarbuiten woont..

Het paardenvlees zal dan wel goedkoop gaan worden binnekort :D

Nee, zonder gekheid.. Tuurlijk is "verwildering" het beste voor zo`n paard. Het liefst zo`n groot mogelijke wei (maar dan wel weer met schuilmogelijkheid) en het liefst boom en bitloos rijden..

Maar feit blijft dat als je echt van paarden houd, je er dan eigelijk het beste geen kan kopen.. want zodra je erop stapt doe je al iets wat niet past binnen het plaatje welzijn.. En daar wil de DB misschien nog wel naartoe. Paardrijden is zielug!

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:39

Sjongejonge, nog even en ik moet mijn auto met de deuren open ergens parkeren omdat die nu eenmaal ook even lekker door moet waaien.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:40

Lovely schreef:
Sjongejonge, nog even en ik moet mijn auto met de deuren open ergens parkeren omdat die nu eenmaal ook even lekker door moet waaien.

Wat dacht je van muizenvallen en rattengif? Je moet die arme dieren juist voeren :D

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:41

Nou, moeten we de andere kant op weer even overdrijven :roll: ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:42

En kakkerlakken?? Mag je die nog wel gewoon doodtrappen, of is daar ook een bevrijdingsfront voor opgericht?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:42

Yinari schreef:
Nou, moeten we de andere kant op weer even overdrijven :roll: ...

Nou, als je sommige mensen ziet rijden... ;( Dan staat het dier volgens mij liever in een stal..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:44

Ja dat is waar :j. Maar dat is toch de discussie niet? ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:46

Dan is het natuurlijk vrij simpel en zijn er bij deze meteen 100en paarden te koop.
Hier in de randstad staan 100en paarden gehuisvest, waarvan hooguit 10% de mogelijkheid heeft om lekker buiten te staan overdag. Dus wanneer al deze manege's en stallen de deuren moeten sluiten, dan hebben we toch een klein probleem ben ik bang.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:47

Wat ik het liefste zou zien in de meeste gevallen is een soort van HIT actiefstal, maar dan eventueel wel met individuele stallen (ivm de lageren in rangorde). Nu snap ik dat dat op veel stallen echt geen haalbare kaart is, maar er zijn ook simpelere manieren om zoiets een beetje na te bootsen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:47

:j raakt het oosten overbelasten en noorden :D want daar staan allll dieee paarden lekker op de weide

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:48

Dat hoeft ook helemaal niet. Het is ook niet de bedoeling om het van de één op de andere dag te veranderen (neem ik aan), want dat gaat inderdaad niet. Je moet alleen wel ergens beginnen, en de DB doet dat hier. Nou, prima toch?

Het zou prachtig zijn als nieuwe stallen hier rekening mee gaan houden bij de bouw, en oude stallen langzaamaan hun systeem gaan omvormen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:48

Dan krijgen we het volgende probleem;
Er staan teveel paarden per ha weide.

Crazycactus; Hoe zou je dat op willen lossen?

Ik ben het er wel mee eens dat het inderdaad goed is dat er aandacht aan besteedt wordt. En er zullen inderdaad mensen zijn die wel de mogelijkheid hebben om het paard buiten te laten spelen, maar nooit nagedacht hebben over het belang daarvan. Maar voor het grootste gedeelte van de paarden is het simpelweg niet mogelijk. Er is hier in de regio (Rotterdam) al een overschot aan paarden en een tekort aan stallen. Als die stallen dan nóg minder in aantal gaan worden, dan denk ik dat de paarden er in het algemeen nog niet op vooruit zullen gaan. Want waar moeten die paarden heen die eerst op een stalletje stonden, maar nu geen stal meer hebben omdat de manege van 100 3x3 boxen en geen paddocks, naar 50 boxen en paddocks gaat????
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 03-03-09 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:49

Wat ik gezien heb van een hitstal, ik zou mijn paarden er nooit inzetten.. Mooi idee voor een kleine, stabiele groep. Maar niet voor grotere stallen.

@Sjonniej :
Daarom zei ik al, het paardevlees zal wel goedkoper worden dan :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:51

Yinari schreef:
Dat hoeft ook helemaal niet. Het is ook niet de bedoeling om het van de één op de andere dag te veranderen (neem ik aan), want dat gaat inderdaad niet. Je moet alleen wel ergens beginnen, en de DB doet dat hier. Nou, prima toch?

Het zou prachtig zijn als nieuwe stallen hier rekening mee gaan houden bij de bouw, en oude stallen langzaamaan hun systeem gaan omvormen.

Nee dat kan niet en voor ons in de randstad en omgeving is het veels te laat.
Bovendien zijn er meerdere factoren die belangrijk zijn dan enkel weidegang.
En die ook paard afhankelijk zijn.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:53

Ik zou echt niet weten waarom dat niet kan. Je moet natuurlijk wel wíllen hè :).

Wat voor factoren heb je het over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:56

crazycactus schreef:
Wat ik het liefste zou zien in de meeste gevallen is een soort van HIT actiefstal, maar dan eventueel wel met individuele stallen (ivm de lageren in rangorde). Nu snap ik dat dat op veel stallen echt geen haalbare kaart is, maar er zijn ook simpelere manieren om zoiets een beetje na te bootsen.

Alsjeblieft niet zeg..............staan die dieren, vierkant op ijzers op een veel te klein stuk om ook maar 1% van een natuurlijke kudde na te bootsen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:56

Yinari schreef:
Ik zou echt niet weten waarom dat niet kan. Je moet natuurlijk wel wíllen hè :).

Wat voor factoren heb je het over?

Omdat er geen ruimte is???
Enige oplossing is dan om 75 van de 100 paarden weg te sturen en de ruimte die dan vrij komt te gebruiken voor paddocks. Maarja, waar moeten die 75 paarden dan heen??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:57

vierkant op ijzers?? dat zeg ik toch ook weer niet.... ik zeg ook soort van he ;) lezennnnnn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:59

crazycactus schreef:
vierkant op ijzers?? dat zeg ik toch ook weer niet.... ik zeg ook soort van he ;) lezennnnnn :P

Nee jij zegt dat je een hitstal een goed iets vind. Een heel groot gedeelte van de paarden staat vierkant op ijzers.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:00

Met een wisselsysteem is er wel genoeg ruimte. Ik gebruik de stal bij ons maar even als voorbeeld. Een erg traditionele manege, waar de paarden altijd op stand stonden en verder niets. Over een langere periode veranderd in een stal waar de paarden de mogelijkheid krijgen buiten te worden gezet. Nee, ze hebben niet meer ruimte gekregen, en het land is ook superslecht. Met een paar paddocks en een wisselsysteem met vaste groepen kom je al een heel eind. Er staan rond de 150 paarden....

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:01

Als mijn paard nou wel tegen eiwit kon en de andere paarden eens niet probeerde te vermoorden zou hij op een stal kunnen met weidegang.
Helaas zal hij altijd een stalpaard moeten blijven vanwege deze 2 problemen of alleen op een landje zonder paarden ernaast en een paar uur tot paar uur per dag hooguit, anders ligt ie op zij rug.
En een paddock zonder gras wil hij naar een kwartier weer uit, dat vind ie niks.

Ze willen bij ons het gras ook niet kapot hebben omdat daar wedstrijden op gehouden worden, dus weiland hebben we uberhaupt niet helaas.
Laatst bijgewerkt door pandabeertje op 03-03-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:02

Manege's hier in de buurt hebben gemiddeld 100 paarden staan en 2 kleine paddocks. Ga maar wisselen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:05

Ik vind het wel een goede campagne, schrik me iedere keer weer rot over de weinige kennis die mensen hebben over hoe je een paard moet houden. De vraag is wel of je deze groep bereikt via de Dierenbescherming, want ws. denken deze mensen dat ze niks fout doen - en de DB wordt toch vaak geassocieerd met dierenmishandeling en dat soort zaken.