Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:01

je hebt helemaal gelijk....maar ik heb al een aantal keren dat sedatie spul weg moeten gooien...over de datum....want hier gebeurt nooit wat....even afkloppen...dit heet de goden verzoeken ,volgens mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:09

Geerke, dan heb jij vast nog wel ergens een praam liggen voor het geval dat.... of materiaal waarmee je in luttele minuten eentje kan fabriceren ;)
Ik zeg altijd dat een dierenarts ook maar een mens is, net als een "mensendokter". Ik vind dat je ten alle tijde als eigenaar eindverantwoordelijk bent.

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:33

suleilitha schreef:
Wat? oeps, een paardeneigenaar die nog nooit van Sedalin, Tranqigel of een andere vorm van sedatie heeft gehoord? Eigenlijk hoort dit in elke stal-apotheek te liggen, voor het geval een paard bijvoorbeeld vast komt te liggen en in paniek raakt, evenals een praam....

Dat zei ik dus ook al...... Schijnbaar is dat voor andere mensen niet vanzelfsprekend.

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:34

nacho_lein schreef:
Province schreef:
Sammie, jij kent de mensen in zake waarschijnlijk, aangezien je aanvallende manier van reageren?

Misschien handig om op dezelfde manier te reageren als jij, hoewel dat dan meteen een nare smaak geeft.

Dit vind ik pas een aanvallende reactie. :x

Klopt, jij kan heel goed lezen!

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:40

Dat heb ik ook gezien!
Das toch niet normaal meer!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:56

Vreselijk voor het paard, maar een mens kan natuurlijk wel fouten maken. Misschien had de DA wel wat meer op zijn klant moeten vertrouwen, de meeste mensen bellen niet zómaar nog eens op dat hun paard echt pijn heeft.

Het is allemaal als.....als... Niet mogelijk om over te oordelen als je niet in die situatie bent geweest denk ik. Wat is uiteindelijk de uitspraak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:47

Vreselijk dat dit is gebeurt maar dit hoort erbij als je een paard koopt. Paarden zijn dieren en alles kan ermee gebeuren, en je hebt je paard gekocht in deze situatie dus het had je eigenlijk al eerder op moeten vallen.. Het zijn levende beeste! Maar je hebt het over het hoofd gezien. Dat kan gebeuren. Om daar nou perse een tv progamma bij te gaan halen is lichtelijk overdreven ;)
En de DA kan altijd fouten maken, zelfs de beste DA van Nederland had zoiets kunnen onderschatten.
Misschien hard om te zeggen, maar dit hoort erbij.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:50

__Marloes schreef:
en je hebt je paard gekocht in deze situatie dus het had je eigenlijk al eerder op moeten vallen.. Het zijn levende beeste! Maar je hebt het over het hoofd gezien. Dat kan gebeuren. Om daar nou perse een tv progamma bij te gaan halen is lichtelijk overdreven ;)
.

Volgens mij heb je en het programma en het topic niet helemaal gevolgd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:51

yvonnedv schreef:
__Marloes schreef:
en je hebt je paard gekocht in deze situatie dus het had je eigenlijk al eerder op moeten vallen.. Het zijn levende beeste! Maar je hebt het over het hoofd gezien. Dat kan gebeuren. Om daar nou perse een tv progamma bij te gaan halen is lichtelijk overdreven ;)
.

Volgens mij heb je en het programma en het topic niet helemaal gevolgd

Heb ik idd ook niet, maar ik wou het zelf eigenlijk ook niet ;) Juist omdat het levende wezens zijn en zoiets erbij hoort.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:57

Ik heb de aflevering gister ook bekeken, Sneu voor het paard.
Je zag duidelijk dat hij zijn coordinatie kwijt was.
Ik vind, als uit de opname, dat de eigenaar goed gehandeld heeft.
Je hebt imo vertrouwen in de kunde van je arts.
Gelukkig heeft ze een second opinion, door naar een andere DA te gaan, goed gedaan.

Wat ik mij alleen afvraag om welke DA gaat het.
Daar word niet over gesproken, natuurlijk niet relevant op dat moment, maar wel voor paardeneigenaren handig om te weten.
Je weet trouwens nooit of zo iemand toch weer aan het werk gaat als DA.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:03

nitouche schreef:
Gelukkig heeft ze een second opinion, door naar een andere DA te gaan, goed gedaan.

Daar word niet over gesproken, natuurlijk niet relevant op dat moment, maar wel voor paardeneigenaren handig om te weten.

Zo iemand heeft de schrik van zijn leven gehad, die gaat nooit meer aan de slag als DA... Volgensmij is het verschrikkelijk om als DA of als gewone arts zo'n fout te maken, gelukkig voor de DA, paard en eigenaar loopt dit met een sisser af!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:05

Ik heb het ook gezien,echt vreselijk. :x Die dierenarts had het meteen goed moeten onderzoeken,dan was al die ellende nooit gebeurt. :x

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:23

floorDaan schreef:
nitouche schreef:

Zo iemand heeft de schrik van zijn leven gehad, die gaat nooit meer aan de slag als DA... Volgensmij is het verschrikkelijk om als DA of als gewone arts zo'n fout te maken, gelukkig voor de DA, paard en eigenaar loopt dit met een sisser af!

Denk je dat? sommige mensen zijn hard leers..

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:28

De eigenanren zelf hebben niet eens die grote snee gezien, alleen dat kleine ronde wondje (wat waarschijnlijk door schuren komt) Pas na 3 keer bellen ze een ander en die scheert de rest weg en dan komt OEPS wat is dat dan? voor een mega ontstoken snee te voor schijn. ALS je mij vraagt, schuld is bij ze allebij te vinden. Kortom LAKSHEID van de mens

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:14

Province schreef:
Sammie, jij kent de mensen in zake waarschijnlijk, aangezien je aanvallende manier van reageren?
Nee ik ken ze niet. Waarom zou ik ze moeten kennen. En ik ben niet aanvallend, Ik ben direct :Y)

Citaat:
het is pas naïef om op 1 dierenarts af te gaan, en zelf je handjes en verstandjes van je paard af te houden, dat is pas naïef, en maar blindelings vertrouwen op een dierenarts.
Dus jij gaat dan standaard altijd langs 2 dierenartsen, omdat je de eerste bij voorbaat toch al niet vertrouwd?? Dat wordt een dure hobby...

Citaat:
Je probeert nu van alles goed te praten, maar we hebben alle foto’s gezien, en bij de eerste foto had ik al meteen een alarm bel laten rinkelen hoor, maar jij blijkbaar niet dus. Dat is toch prima? Dan heb jij geen instinct voor paarden
Het gaat hier niet om instinct.. als je dan over aanvallend hebt.. jij wordt persoonlijk.. (dat is duidelijk een gebrek aan goede argumenten) ik bekijk de uitzending wat nuchterder...praat niks goed.. en ik besef dat ik niet alle feiten heb (die worden immers ook niet allemaal genoemd) en ik ben één van de weinigen, zo niet de enige die de gaten niet gaat opvullen met eigen verzinsels..
De foto's, dat is dus de derde keer dat ik dit ga typen, waren van ná het scheren. Dat werd er gezegd, pas bij het scheren werd pas duidelijk hoe ernstig het was. Het tijdspad is mij trouwens ook onduidelijk.. er werd hier ergens getypt over vrijdag en dan maandag de tweede da bellen.
Ik ben blij met mijn Da('s), ik heb zelf al eens geklootviolt met een dierenarts die iets riep wat niks was. Dat was dan niet zo ernstig als dit, maar ik ben ook overgestapt naar een ander. Het beginsel bij een dierenarts is gewoon heel simpel. Je gaat er van uit dat die persoon het weet. Dat trek je niet direct in twijfel. Dat doet haast geen hond, tenzij je al eerder slechte ervaringen heb of persoonlijke ervaringen met soortgelijk iets dat die persoon uit z'n nek lult. Maar hij heeft gestudeerd, dus daar vertrouw je op. Dat doe je ook bij een huisarts, dan je ook niet altijd standaard naar een tweede huisarts. Als ik mijn dierenarts bel dan verwacht ik dat die komt, bij spoed direct en anders gewoon netjes een afspraak maken. Ik weet van deze da ook een verhaal dat niet netjes is afgehandeld, dus wat dat betreft. Iedereen maakt fouten, chirurgen ook.. Misschien dat deze man nu ook wel denkt: "Ja het was toch een stuk ernstiger dan ik had in geschat, stom.." Dat zal ook wel, ik hoop het wel. En de eigenaren zullen nu misschien nog eerder een da inschakelen. En voor ons, Bokkers, is het een ervaring om zelf ook kritisch te zijn en te worden. Dat effect hebben we al.. Ik denk dat dit voor iedereen een goed leermoment is. Leer hiervan, maar val niet gelijk een ander aan op basis van oncompleetheid.

Citaat:
Jou woorden “En als die niet meewerkt”… wat doe je als paardeneigenaar dan in hemelsnaam bij die dierenarts
Je vat het verkeerd op... Dit paard had niet zoveel pijn dat er niks mee te beginnen was, er kon (met moeite) aangezeten worden. Ze hebben immers ook kunnen scheren, na een spuit dat wel, maar het is gelukt... Wat ik wilde zeggen was simpel. Een paard dat écht zoveel pijn heeft daar kom je echt bij met de dingen die jij op noemt... Zo kwam je over, zo zul je het misschien niet bedoelen...

Zie je.. ik blijf vriendelijk, leg uit hoe ik het zie..op een directe manier :) Nu kan jij dit nog proberen zonder persoonlijke opmerkingen, anders houdt de discussie op ;)

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:42

Er zijn ook dierenartsen die eigenlijk geen dierenarts zijn, hetzelfde met hoefsmeden en tandartsen!! altijd controleren of ze bij de KvK ingeschreven zijn en of ze hun diploma's ook hebben!! vraag erna!! dat scheeld je een hoop gezeur.

maar die vrouw zal nu ook wel bij zichzelf denken, had ik maar eerder een andere dierenarts er bij gehaald, had ik maar dit.. had ik maar dat... (achteraf gesproken)

naar omstandigheden is het paard er nog goed van af gekomen, nou ja niet echt goed maar het had véél erger gekund!!!

mensen die dit hebben gezien gaan hopelijk niet dezelfde fout maken, zo blijven we leren van ons eigen- en een anders fouten!!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:58

Ik snap best wel dat deze mensen in eerste instantie op de DA hebben vertrouwd.. Een DA heeft er immers voor geleerd, ik niet.

Echter, als een DA van een afstand gaat staan kijken omdat hij het in 7 kleuren in de broek heeft hangen, dan bel ik een ander of zet ik paard op de trailer naar kliniek.

Ik vind dat zowel DA als eigenaren nalatig zijn geweest. DA omdat hij geen fatsoenlijk onderzoek heeft gedaan en eigenaar omdat deze het zo ver hebben laten komen..

En het paard is de uiteindelijke dupe!!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:14

Welke aflevering is het op de site ?

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:45

Ik heb de aflevering net bekeken tijdens lunch.

Er zijn natuurlijk meerdere feiten die niet belicht worden. Wat ik persoonlijk vond is als je paard altijd makkelijk is met aanraken en nooit een probleem heeft gemaakt om hem bij zijn staart vast te pakken, dan zou ik het echt vreemd vinden als je paard in paniek raakt als je er maar naar wijst. Maar dit werd niet verteld...., hierdoor kan ik eigenlijk niet goed de conclusie trekken of het echt aan DA of aan de eigenaar ligt. Want als je als eigenaar als niet durft te kijken omdat je paard slaat hoe kan je dat dan van je DA verwachten.

Ik ben wel geneigd om te zeggen dat als ik de eigenaar was en de DA kijkt van een afstandje, dat ik dan op zijn minst zal vragen waarom hij hem niet goed bekijkt en dat ik de reden paniek niet genoeg is, daar zijn ook middeltjes voor. Maar goed.. ken niet alle feiten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:40

Ik wou dat ik een euro kreeg voor iedere reaktie die hier begint met: ik zou .... Wat zijn er toch veel mensen die het beter zouden hebben gedaan. Onzin, want we maken allemaal fouten.
Waar het hier om gaat is dat de dierenarts niet herkent heeft wat er precies met het paard aan de hand was. Absoluut niet belangrijk of het paard eczeem had of niet, tenzij het met de wond te maken had, wat de DA dus had moeten herkennen.
Dit soort problemen komt niet zomaar bij Das je goed recht. Als klant sta je vrijwel machteloos tegenover een dierenarts. Als de dierenarts een fout maakt (kan natuurlijk, ze zijn geen van allen feilloos, net zomin als wij) kan dat alleen aangevochten worden als het om opzet of grove nalatigheid gaat. Er is hier vast wel het een en ander aan vooraf gegaan. Als een dierenarts dit overkomt moet hij gewoon heel open in de zaak zijn, en zsm kontakt opnemen met zijn aansprakelijkheidsverzekering om te proberen het financieel in ieder geval recht te trekken. Die mensen hebben een kostenplaatje van 3500 euro. Dat moet ergens vandaan terug komen, lijkt me logisch. Je hebt nu een paard, emotionele waarde even niet meegerekend, dat een zware waardevermindering heeft. In geval van verkoop, wat misschien nooit het geval zal zijn, kan je ervan uitgaan dat er niet veel terugkomt, ook al zeggen hier enkelen dat ze het geen probleem zouden vinden. Als het dan eenmaal een rechtszaak wordt, dan is dat niet van de ene op de andere dag, er zal al wel onenigheid over geweest zijn. Er is gelukkig een rechtszaak in Zwolle geweest die een precedent schept voor dit soort zaken. Dierenartsen kunnen zich niet altijd meer beroepen op hun algemene voorwaarden. Dit is een geval van grove nalatigheid. Doet helemaal niet ter zake of die mensen te lang gewacht hebben ja of nee. De dierenarts komt en beoordeeld wat er op dat moment aan de hand is. Dan kan hij zelf ook aangeven aan de mensen dat ze te lang hebben gewacht. Jammer dat het dier de dupe is. Als de staart er al zo beroerd aan toe was geweest toen de dierenarts de eerste keer kwam, en dan al niet meer te redden was geweest, dan had de fout bij de eigenaren gelegen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:01

Nou Mousmous, mijn euro krijg je in ieder geval niet!

Vind overigens dat je zelf wel een beetje de fout ingaat: niemand heeft de andere kant van het verhaal gehoord - wie weet wat de dierenarts te vertellen zou hebben als men hem aan 't woord gelaten had. Tot nu toe is er maar één kant van een verhaal bekend van kennelijk niet zo ervaren paardeneigenaren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:56

@ Jannepauli : Helemaal niet nodig ook, het is bij wijze van spreken.

Het tijdsbestek geeft aan dat het paard verslechterd is vanaf het 1e bezoek, wat als gevolg had dat bij het consult bij de 2e dierenarts de kosten opliepen met 3500 euro. Als de eigenaren in die tussentijd niets meer gedaan hadden (wat ze wel deden, zoals de volgende consulten aangeven) hadden ze gewoon niet in hun recht gestaan. Das je goed recht heeft ook geen zin om voor schut te gaan. De dierenarts zal misschien wel de mogelijkheid gehad hebben om te reageren, maar het zou kunnen dat deze daar geen behoefte aan had. Negatieve publiciteit door herkenning zal deze meneer ook niet op zitten wachten.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:41

Ik ben het met je eens Mousmous.
Ik vind het niet eerlijk en erg makkelijk dat iedereen hier zegt. Ik had dit gedaan of ik zou....
Een feit is gewoon dat je je eigen DA vertrouwd. En uit ontwetendheid handel je naar wat de DA zegt. Ik had hier al eerder gereageerd maar toen had ik het filmpje nog niet gezien en nu wel.
Mijn mening is niet verranderd door het filmpje.
Het gaat hier om eigenaren die veel om hun paard geven. En je gaat niet bij elk consult een 2e DA bij laten komen. Dan zullen de kosten wel erg hoog oplopen. Toen ze het niet vertrouwden hebben ze juist gehandeld en er een andere DA bij laten komen. Helaas was dit al te laat. Gelukkig stond dit paard niet bij een boer, dan was hij er misschien niet eens meer geweest.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:24

Achteraf is het altijd makkelijk roepen wat je gedaan zou hebben he ;)

Alleen je laatste zin daar ben ik het niet mee eens :) ik sta op een manege, beheerd door boeren, ze bellen inderdaad niet voor alles de veearts, maar ze hebben er echt wel kijk op wanneer het ernstig is en wanneer niet.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:45

Ook ik sta bij een boer en ook hij roept er niet altijd meteen een DA bij als er iets met de paarden is, terwijl ik dan denk: hm, bij die van mij had ik gelijk gebeld. Achteraf blijkt hij in alle gevallen nog gelijk gehad te hebben, in mijn geval 'boert' zijn familie al eeuwen en weet hij dus ook veel, ook al zijn "zijn" methodes niet altijd 'onze' manier als ik het zo mag zeggen.
Die van mij heeft ook ZE en daar leek de manenkam van het betreffende paardje ook wel op.
Tja, ergens is een fout (en) gemaakt en wie dat dan is..
Wat ik ervan heb begrepen was dat ze pas ECHT doorhadden hoe erg het was nadat de 2e DA de staart geschoren had en toen was het al te laat..
Wel vreemd vind ik het dat de 1e DA niet die zondag wilde komen toen het zo stonk! Dan had ik wel even goed aangedrongen!
Mijn pony was deze zomer in een ijzeren pin gelopen in haar been en toen kreeg ik de assistente van de DA aan de lijn, dat de pony maar in de trailer moest en dat we naar de kliniek moesten komen.. Beestje liep op 3 benen en was nog niet trailermak! Of ik haar dan niet kon sederen en toch inladen!
Was woest en toen erop gestaan dat de DA maar mooi naar mij toe moest komen.
Vond hij ook geen probleem overigens, het was de assistente die het 'afhield' toen we belden..