Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:42

Janine1990 schreef:
Oprtalj schreef:

Nee, ik begrijp je inderdaad niet. Je haalt bij dit voorval met het veulen aan dat de hond nu eenmaal bloed heeft geproefd en daardoor onbetrouwbaar is geworden omdat hij dat dan zal blijven doen. Nu begin je er over dat de hond dan wel de link met eten moet leggen. Maar bij betreffend voorval heeft de hond het veulen toch niet opgegeten? Hij heeft hem ook niet gedood en het is ook maar de vraag of hij dat had willen doen. We weten tenslotte niet wat er is gebeurd en waarom.
De link met eten leggen doet ook nogmaals niet ter zake bij het ontstaan van ongewenst gedrag dat de hond zal blijven herhalen. Nee, natuurlijk zou ik een egel niet willen opeten en die hond wilde dat dus ook niet. Maar toch bleef hij specifiek egels vangen. Waarom deed hij dat dan? Omdat hij er kennelijk een ander soort genoegen uit haalde dan eten.

Nouja, ik ga hier niet op in, omdat jezelf er van weerhoudt goed te lezen.
Als je het duidelijk had gelezen, had je geweten dat ik mijn uitspraak ging uitleggen, lopendeweg het topic is die uitleg wat groter geworden.

Afijn, er is geen duidelijke theorie is omtrent mijn verhaal, en hetzelfde geld voor dat van jou... Tenminste, daar ga ik niet vanuit, je hebt geen feiten hier kunnen vertellen waardoor ik mijn mening bij kon stellen. Voor de duidelijkheid, geen bronnen e.d.
We hebben geen glasharde bewijzen, en verhalen op papier. En een beetje koppig tegen elkaar gaan spreken, heeft weinig zin...

Bronnen? Ik zou zeggen, vraag het aan elke willekeurige gedragstherapeut of aan iemand anders die net als ik dagelijks met honden werkt. Ik denk niet dat je dan nog iemand zal vinden die het bloedproefverhaal niet naar het rijk der fabelen verwijst.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:42

pharagirlke schreef:
maar niet met doel tot doden? (normaal gesproken.)

nee nee, tijdens de jacht zeker niet, dat mag niet. Het wilde moet ongeschonden terug. Daarom ook de rauwe ei-trainingen en (minder vriendelijke versie) trainingen met dummies waaruit scherpe pinnen steken zodat de hond niet doorbijt.

Maar ze zullen vaak wel doden buiten jacht om wanneer er niet even iemand is die op ze let....Is helaas bij mij ook gebeurd. Je kijkt even niet en meneer staat trots als een pauw met een halflevende waterhoen in zijn mond (hoewel deze wel eerst wegliep toen ik hem op de grond zette, maar toen ik een half uur later langs die plek kwam was hij dood, waarschijnlijk stress of toch inwendige bloedingen).

maar goed, Bruno is bijvoorbeeld bij katten niet te houden. Als daar niemand bij is om te zeggen dat hij de kat niet dood mag bijten doet hij dat (heeft hij ook al 1 keer gedaan...oeps.... :o )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:44

En enkel omdat die het uit verdediging doet, met kans dat dat ding hier dus een trauma aan over gehouden heeft, zou jij een volgend paard maar opofferen?

Ik wil niet k*ttig doen, maar als die eigenaren al eerder zo laks zijn geweest met het dier (wat natuurlijk heel jammer is) zullen ze dat nu beslist niet zomaar veranderen. Dus het risico is IMO te groot dat het dier het nog eens doet. Ook al is het dan niet uit agressie, dat maakt de beet niet zachter en het voorval niet minder ernstig. En de kans dat dit dier inderdaad enorm angstig geweest is, sluit ik al evenmin uit. Maar grote kans dat die dan nog sneller zal happen omdat die kennelijk een negatieve ervaring gehad heeft met dit paard. Een paard is een paard, of die nu zwart, wit of groen met paarse stippels is.

Adil: dat vind ik dus weer anders. Een hond die per ongeluk dood bijt of doelbewust. Een hond die doelbewust een kat naar de vaantjes helpt zou ik overigens ook niet happy mee zijn maar goed, zoals ik al zei, ik ben daar gewoon erg gevoelig en voorzichtig in. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:45

pharagirlke schreef:
breezy302 schreef:
Mijn honden eten spinnen, moeten ze dan ook afgemaakt worden? sorry maar jij hebt er echt geen idee van hoeveel versc hillende soorten agressie er bestaat!

Dat heb je me al eerder gezegd, maar gezien jij het niet uitlegt, jij kennelijk ook niet. ;)

Harder aanvallen en roepen maakt het bericht niet nuttiger hoor... Het feit dat ik het de eerste keer genegeerd heb moet toch iets zeggen? Je kan bv ook proberen om, zoals Adil, je bericht te onderbouwen. Zoals je ziet lukt discussiëren dan van beide kanten prima ook al zijn we het niet eens met elkaar.

honden hebben bijv hond en mens agressie. Hond agressie is heel simpel namelijk agressie naar andere honden, mensagressie is een heel ander verhaal, dit zijn meestal onbetrouwbare honden ( dat is elke hond maar je snapt me vast wel) Die kunnen door bepaalde "triggers" bijv: snelle en onverwachte bewegingen toeslaan. Een hond die alleen agressie vertoont naar honden is niet echt gevaarlijk voor mensen ( weer moeilijk uit te leggen aangezien elke hond agressief kan zijn en kan bijten maar weer je snapt me vast wel). EEn hond weet heel goed het verschil wat wel en wat niet kan. neem mijn hond vreselijk agressief naar andere honden maar naar mensen totaal niet. Daar zit het verschil in. En dat neemt natuurlijk niet weg dat er uitzonderingen bestaan en dat er idd dieren zijn die de kolder in hun kop kunnen krijgen. Ook zijn er andere factoren wat agressie kan veroorzaken, neem bijv; pijn, tumor in het hoofd en dergelijke zaken. Als jij je hond meeneemt naar de da, hij moet iets ondergaan wat pijnlijk is, dan heb je een grote kans dat ook jou hond van zich af bijt, of op andere manieren agressie toont zoals grommen, de lip optrekken. Wordt dat dan bij jou dan ook niet geoorloofd? En nee ik merk het totaal niet als je me negeerd, ik ga niet constant opletten of jij wel antwoord hebt gegeven op wat ik zeg

en het bloedproef verhaal; het klopt niet helemaal maar er zit een kern van waarheid in, een hond word nl niet agressief van bloed ruiken of proeven. Als je hond een andere hond aanvalt en het gevecht wint kan de dominantie wat meer worden waardoor de hond vaker gaat proberen om het mannetje te zijn maar dat heeft niets met bloed te maken, dan zou geen enkele ongestelde vrouw nog over straat kunnen lopen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:45

sunny_l0ve schreef:
[Ik duid er ook niet op dat hun hun prooi willen doden, ik wil alleen zeggen dat ze niet altijd het instinct hebben waarvoor ze gefokt zijn.
Ik snap waarom jij hem geen tweede kans zou geven, maar als je die hond nou eens goed zou evalueren. Gewoon onder constant toezicht, dat je die situatie zo min mogelijk bedreigend maakt. Dan denk ik toch dat het zou kunnen werken. Ik zou ook echt NOOIT willen dat die hond een kind of paard nog een keer zou grijpen, maar dat kan dan ook niet echt gebeuren als je hem streng onder toezicht houdt.

Ik reageer vanaf nu niet meer, aangezien ik mijn bedje ga opzoeken. Morgenavond weer een dag.
Ik respecteer jullie meningen allemaal, en begrijp ook goed waarom jullie er anders over denken. Toch wel weer een ervaring om die meningen te delen met elkaar.

Groetjes sasja

En wat met die twee minuten dat je niet omkijkt? Met andere woorden je kunt een hond nooit onder zo'n streng toezicht plaatsen hoe dan ook. Als je het zielig vind dat een hond die bijt wordt afgemaakt, wat dan met alle asielhonden die maar geen baasje vinden omdat ze te 'oud' zijn maar toch een heel leuk karakter hebben, en helemaal niet bijten, maar toch worden ingeslapen omdat niemand ze wil. Dan heb ik toch liever zo'n oudje in plaats van een hond waar al een ongelukje mee gebeurd is. Denk dat dit wel voor velen zo zal zijn. Ooit zei mn vroegere trainer waarbij ik met mn hond trainde, waarom zou je zo'n honden houden als er zoveel betere zijn. En eerlijk maar hij heeft wel gelijk. Ik zie nog elke dag baasjes gebeten worden door hun hond, en die laten het allemaal maar toe. zoiets snap ik niet, hoeveel mensen bang zijn van hun eigen hond, het zou niet mogen zijn. die van mij (en ik heb een dober) zou het dan ook geen een keer moeten proberen om mij te pakken te hebben of de kat of wie/ wat dan ook, en hij weet heel goed waar zn grenzen zijn. Maar je kan nooit voorspellen dat in een bepaalde situatie (die hem dan onbekend is niets zal doen), ook al heb je hem goed in het oog. Hou zo'n dier maar tegen als hij instinctief reageert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:47

BTW: jullie gaan me echt veels te snel

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:47

tja. Bij ons op stal zit de kat ook in de voerbak bij mijn verzorgpony, die vervolgens schoongelikt word door paardje. Andere stal sliep de kat op de rug van de shetlander. Ging shet naar buiten maar kat sliep nog? ging die mee.

Op de weide liepen al onze honden ook tussen de paarden, honden zijn sneller dan paarden dus paard zal hond nooit aanvallen en hond was zo verstandig om op afstand te blijven behalve als baas meeging.

maar op stal? geen hond die de staldeuren ingaat hoor :) die weten netjes niet verder dan kantine.

Maar in dit geval, hond afmaken? ja.
dit is geen verdeding geweest, dier heeft flink vol moeten houden om dit hele stuk eraf te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:50

Zitake: als je een hond hebt waarvan je weet dat die agressief kan zijn dan draai jij je echt geen 2 minuten om geloof mij! Binnenshuis maak ik me nergens druk om maar geloof me zodra ik met mijn hond buitenloop heeft hij geen enkele kans om ook maar wat te doen

smurffie: een kat is totaal anders dan een hond, ook een kat kan schade aanbrengen echt waar maar een hond kan veel meer schade aanbrengen zoals in dit geval is gebeurt.

en jij zegt dat een paard geen hond aanvalt? Dat is ook niet waar: heb het 5 weken geleden toevallig zelf meegemaakt dat een shetlander een hond aanviel

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:50

pharagirlke schreef:
En enkel omdat die het uit verdediging doet, met kans dat dat ding hier dus een trauma aan over gehouden heeft, zou jij een volgend paard maar opofferen?

Ik wil niet k*ttig doen, maar als die eigenaren al eerder zo laks zijn geweest met het dier (wat natuurlijk heel jammer is) zullen ze dat nu beslist niet zomaar veranderen. Dus het risico is IMO te groot dat het dier het nog eens doet. Ook al is het dan niet uit agressie, dat maakt de beet niet zachter en het voorval niet minder ernstig. En de kans dat dit dier inderdaad enorm angstig geweest is, sluit ik al evenmin uit. Maar grote kans dat die dan nog sneller zal happen omdat die kennelijk een negatieve ervaring gehad heeft met dit paard. Een paard is een paard, of die nu zwart, wit of groen met paarse stippels is.

Adil: dat vind ik dus weer anders. Een hond die per ongeluk dood bijt of doelbewust. Een hond die doelbewust een kat naar de vaantjes helpt zou ik overigens ook niet happy mee zijn maar goed, zoals ik al zei, ik ben daar gewoon erg gevoelig en voorzichtig in. :)

Wij vonden het natuurlijk ook niet leuk maar ook niet erg...Maar bruno liep in onze tuin waar hij niet uit kan, de kat sprong in de tuin (ik denk dat hij Bruno niet heeft gezien) en het kwaad was al geschiet. We kunnen hem er niet voor straffen...Gelukkig was de toenmalige buurman uiterst begripvol, ze hebben zelf een Duitse staandes die op alles jagen behalve katten omdat ze daar mee zijn opgegegroeit :')

En ik snap je punt geheel over het niet risico willen nemen dat nog een paard naar de haaien gaat, maar daarom vind ik het ook van die mensen zo onervantwoord dat ze een hond en een paard zonder toezicht bij elkaar laten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:51

en smurffie: een stafford heeft er totaal geen moeite mee om een oor eraf te rukken, is in 3 seconden gebeurt, we hebben het niet over een teckel die er idd moeite voor moet doen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:52

uniekhorse schreef:
Als ik zie hoe extreem mijn paarden reageren op een hond, snap ik best dat een hond flink uit zou halen.

Idd die van mij maakt met gemak een hond dood en das niet overdreven, deze zomer sjeesde ie nog in volle galop door de bak met zn voorbeen meppend achter de hond, had ie hem dan geraakt was het beestje dood. Daarom dat ik ook dubbel zo hard oplet dat er geen honden in de boxen achterblijven. Een box is een kleine plek, zou ik als hond niet met die van mij willen opgesloten zijn. Ik durf wedden dat bv mijn hond dan ook heel erg veel moeite zou moeten doen om niks te doen. Maar hij is wel slim genoeg om bij dat enge grote beest niet in de box te kruipen :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:53

breezy302 schreef:
en smurffie: een stafford heeft er totaal geen moeite mee om een oor eraf te rukken, is in 3 seconden gebeurt, we hebben het niet over een teckel die er idd moeite voor moet doen

*Ziet een Teckel aan een oor van een paard hangen* :')

Hey, maar geen Teckels onderschatten he! Zijn ook zeer temperamentvolle hondjes! :D

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:53

smurffie schreef:
dit is geen verdeding geweest, dier heeft flink vol moeten houden om dit hele stuk eraf te krijgen.

dat denk ik niet. dat oor was not niet zo groot hoor :P en heb jij wel eens de kaken en tanden van een staffordshire gezien?? ik weet niet wat jij je daar voor kracht achter bedenkt maar die kaken zouden je arm kunnen breken die zijn sterk hoor vergis je daar niet in!! de kakane van een hond zijn zijn veiligheid zijn voedsel en zijn rangorde.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:54

carolalisa schreef:
smurffie schreef:

dat denk ik niet. dat oor was not niet zo groot hoor :P en heb jij wel eens de kaken en tanden van een staffordshire gezien?? ik weet niet wat jij je daar voor kracht achter bedenkt maar die kaken zouden je arm kunnen breken die zijn sterk hoor vergis je daar niet in!! de kakane van een hond zijn zijn veiligheid zijn voedsel en zijn rangorde.

En vaak staan juist deze honden er om bekend wanneer ze eenmaal hebben gebeten niet los te laten...!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:55

breezy302 schreef:
Zitake: als je een hond hebt waarvan je weet dat die agressief kan zijn dan draai jij je echt geen 2 minuten om geloof mij! Binnenshuis maak ik me nergens druk om maar geloof me zodra ik met mijn hond buitenloop heeft hij geen enkele kans om ook maar wat te doen

smurffie: een kat is totaal anders dan een hond, ook een kat kan schade aanbrengen echt waar maar een hond kan veel meer schade aanbrengen zoals in dit geval is gebeurt.

en jij zegt dat een paard geen hond aanvalt? Dat is ook niet waar: heb het 5 weken geleden toevallig zelf meegemaakt dat een shetlander een hond aanviel

Idd maar ik vraag me af of je dat zeg maar al die jaren volhoudt. Ok als je nergens mee bezig bent enkel op wandeling aan de lijn, gaat perfect. Maar in dit geval moet je hem niet meer richting paarden meenemen toch? was een beetje wat ik bedoelde. :)

smurffie

breezy302 schreef:

ik heb het over onze paardjes die zijn opgegroeit met die dieren. Ben me ervan bewust dat elk paard keer kan uithalen hoor ;) amar op het oppervlak dat onze weide bevat niet ;)

en een stafford, moet echt agressie vertonen om een goed doorbloed oor er tot zo ver op de schedel in 1 keer af te krijgen ;) dat is geen schrik reactie want dan laat een dier ook los

Ayasha
Blogger

breezy302 schreef:
honden hebben bijv hond en mens agressie. Hond agressie is heel simpel namelijk agressie naar andere honden, mensagressie is een heel ander verhaal, dit zijn meestal onbetrouwbare honden ( dat is elke hond maar je snapt me vast wel) Die kunnen door bepaalde "triggers" bijv: snelle en onverwachte bewegingen toeslaan. Een hond die alleen agressie vertoont naar honden is niet echt gevaarlijk voor mensen ( weer moeilijk uit te leggen aangezien elke hond agressief kan zijn en kan bijten maar weer je snapt me vast wel). EEn hond weet heel goed het verschil wat wel en wat niet kan. neem mijn hond vreselijk agressief naar andere honden maar naar mensen totaal niet. Daar zit het verschil in. En dat neemt natuurlijk niet weg dat er uitzonderingen bestaan en dat er idd dieren zijn die de kolder in hun kop kunnen krijgen. Ook zijn er andere factoren wat agressie kan veroorzaken, neem bijv; pijn, tumor in het hoofd en dergelijke zaken. Als jij je hond meeneemt naar de da, hij moet iets ondergaan wat pijnlijk is, dan heb je een grote kans dat ook jou hond van zich af bijt, of op andere manieren agressie toont zoals grommen, de lip optrekken. Wordt dat dan bij jou dan ook niet geoorloofd? En nee ik merk het totaal niet als je me negeerd, ik ga niet constant opletten of jij wel antwoord hebt gegeven op wat ik zeg

Dat snap ik, Maar een hond die al agressie vertoond naar een andere soort die ook nog eens groter is dan hem... En zelfs al zou het uit angst zijn, dat maakt het niet minder ernstig, het risico van een trauma is dan wel erg groot (want ja, stel inderdaad dat veulenlief onbewust heeft uitgedaagd en eens gevoeld heeft met een teder hoefje :=) en die hond is zodanig bang geworden dat die heeft aangevallen na 9 maanden niets naar het veulen gedaan te hebben... Zelfs graag in de buurt geweest te zijn. Hoe groot is dan de kans dat hij een trauma heeft voor paarden en als die angst op komt bij het volgende paard dat hij ziet, hij weer "doordraait"? Niet vanuit slechte wil maar puur van uit angst?

Daar kan de woef niet aan doen, een nare ervaring heeft hem immers bang gemaakt en angst is nu eenmaal een erg sterk gevoel. Maar dat maakt hem niet minder gevaarlijk...

Adil en dat ben ik helemaal met je eens, het is verschrikkelijk hoe onverantwoordelijk mensen zijn met honden... En vooral met die kleine keffers.... (want ze zeggen wel altijd van stafords, maar die worden over het algemeen beter opgevoed dan die juffershondjes. Als je dan een hond met de kracht van een stafford gaat behandelen als een juffershondje, en die doet éxact het zelfde als zo'n verwend nest van een maltezer... Tja dan krijg je nieuwsberichten van gevaarlijke honden :(:) Wat dan zeer jammer is... Ze kunnen er ook niet aan doen dat ze groter, sterker en krachtiger zijn?)

Overigens denk ik dat een mens een oor nog wel zou kunnen afscheuren als die genoeg adrenaline heeft, dus een sterke stafford lukt het zeker. Daar voor hoeft die echt niet hard te sleuren/rukken. Zeker de oortjes van een veulen... Heeft ie er in 1 "hap" af. Wonde is helemaal niet zo diep, als die aan de basis van het oor gebeten heeft krijg je dit effect... Hond heeft nu eenmaal een grote mond... Daar past zo'n mini oortje helemaal in.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-01-09 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:56

ik heb ook teckel gehad hoor hahah! zijn idd hele temperamentvolle hondjes! meer als de staffords die ik nu heb!

en idd staffords hebben al hun kracht in hun kaken zitten, ze zijn zo sterk, dat is bijna niet te bevatten: er is ooit een onderzoek naar geweest ( moet de bron ff zoeken) dat ze bijna 500 kilo kracht kunnen zetten op hun kaken, dat geloof ik niet helemaal maar wel dat ze heel erg sterk zijn

Anoniem

Re: Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:58

pharagirlke; dat de hond heeft aangevallen naar een groter dier heb ik ook geen goede verklaring voor, mijn staff heeft 5 dagen geleden voor het eerst paarden gezien ( op een veilige afstand aangelijnt en gekorft) en hij deed zijn staart tussen zijn benen en wilde heel gauw weggaan hahah. maar een trauma zit er idd dik in, in dit geval niet meer natuurlijk aangezien de hond niet meer leeft maar anders wel. Net zoals dat het paard nu ook wel een trauma zou hebben voor honden

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:58

Adil18 schreef:
breezy302 schreef:

*Ziet een Teckel aan een oor van een paard hangen* :')

Hey, maar geen Teckels onderschatten he! Zijn ook zeer temperamentvolle hondjes! :D

:D ziet de teckel vervolgens door de lucht zeilen :)

Neen idd je kan zoiets niet vergelijken, kaakspieren van een stafford kunnen met gemak 5cm dik zijn. normale hond kan al doorbijten, maar die lossen niet meer. simpel. en een oor hangt zeg maar vast met huid. dat scheurt zo af. Hoeft die hond niet eens moeite voor te doen. vasthouden en paard dat zn hoofd omhoog doet zal al genoeg geweest zijN.

Splash_

Re: Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:00

Ahgut.. arm beest! Hopelijk is alles intact en kan hij gewoon vrolijk opgroeien met 1 oor minder.. :(:)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:00

weetje waardoor de kaken vasthouden? adrenaline.
dit komt vlak na de schrikreactie vrij, een te korte tijd om al op slot te schieten. Hond heeft zichzelf eerst onder controle voor er doorgebeten word

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:01

breezy302 schreef:
ik heb ook teckel gehad hoor hahah! zijn idd hele temperamentvolle hondjes! meer als de staffords die ik nu heb!

en idd staffords hebben al hun kracht in hun kaken zitten, ze zijn zo sterk, dat is bijna niet te bevatten: er is ooit een onderzoek naar geweest ( moet de bron ff zoeken) dat ze bijna 500 kilo kracht kunnen zetten op hun kaken, dat geloof ik niet helemaal maar wel dat ze heel erg sterk zijn

arme staffs, :) teckels zijn ook bijters :), neen serieus, valt echt op, das en abrikoospoedels, heb je ook altijd problemen mee :) haha. Zie je vaak in de kliniek, gek verschil weer, maar zo zie je maar hoe rassen kunnen verschillen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:01

Citaat:
merlinde:jeetje wat erg!!! Zonde zeg!
Wel goed dat die hond is ingeslapen.. ( al ben ik daar geen voorstander van, maar zodra ze gaan bijten... )

hier ben ik het niet mee eens, als het veulen idd op de hond is gaan liggen is dit gewoon uit paniek geweest. zelfs de liefste hond zou dan zo kunnen reageren en het is dan dus onterecht dat die hond is ingeslapen

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:03

breezy302 schreef:

dat bedoel ik. ik dacht dat het 300 kilo was maar weet het ook niet zeker. maar reken maar dat dat waar is hoor. ze meten de kracht als kilo's zegmaar. mijn mechelaar hapt wel eens uit enthousiasme speels in je arm helemaal niet gemeen bedoelt maar alleen de kracht van haar kaken kan al pijn doen (ik hoef ook alleen maar au te zeggen dan laat ze meteen los) en dat is nog maar de kracht van een herder en ook alleen maar spelenderwijs. de kaken van een staffordshire zijn veel sterker en een hond die uit angst of verdediging bijt bijt veel harder.