Janine1990 schreef:Oprtalj schreef:
Nee, ik begrijp je inderdaad niet. Je haalt bij dit voorval met het veulen aan dat de hond nu eenmaal bloed heeft geproefd en daardoor onbetrouwbaar is geworden omdat hij dat dan zal blijven doen. Nu begin je er over dat de hond dan wel de link met eten moet leggen. Maar bij betreffend voorval heeft de hond het veulen toch niet opgegeten? Hij heeft hem ook niet gedood en het is ook maar de vraag of hij dat had willen doen. We weten tenslotte niet wat er is gebeurd en waarom.
De link met eten leggen doet ook nogmaals niet ter zake bij het ontstaan van ongewenst gedrag dat de hond zal blijven herhalen. Nee, natuurlijk zou ik een egel niet willen opeten en die hond wilde dat dus ook niet. Maar toch bleef hij specifiek egels vangen. Waarom deed hij dat dan? Omdat hij er kennelijk een ander soort genoegen uit haalde dan eten.
Nouja, ik ga hier niet op in, omdat jezelf er van weerhoudt goed te lezen.
Als je het duidelijk had gelezen, had je geweten dat ik mijn uitspraak ging uitleggen, lopendeweg het topic is die uitleg wat groter geworden.
Afijn, er is geen duidelijke theorie is omtrent mijn verhaal, en hetzelfde geld voor dat van jou... Tenminste, daar ga ik niet vanuit, je hebt geen feiten hier kunnen vertellen waardoor ik mijn mening bij kon stellen. Voor de duidelijkheid, geen bronnen e.d.
We hebben geen glasharde bewijzen, en verhalen op papier. En een beetje koppig tegen elkaar gaan spreken, heeft weinig zin...
Bronnen? Ik zou zeggen, vraag het aan elke willekeurige gedragstherapeut of aan iemand anders die net als ik dagelijks met honden werkt. Ik denk niet dat je dan nog iemand zal vinden die het bloedproefverhaal niet naar het rijk der fabelen verwijst.
)

) en die hond is zodanig bang geworden dat die heeft aangevallen na 9 maanden niets naar het veulen gedaan te hebben... Zelfs graag in de buurt geweest te zijn. Hoe groot is dan de kans dat hij een trauma heeft voor paarden en als die angst op komt bij het volgende paard dat hij ziet, hij weer "doordraait"? Niet vanuit slechte wil maar puur van uit angst?
Wat dan zeer jammer is... Ze kunnen er ook niet aan doen dat ze groter, sterker en krachtiger zijn?)