Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:27

horseyfries schreef:
Wat een dierenvrienden! Als paarden niet worden gehouden op de manier die ZIJ goed vinden vinden ze dat ze maar dood gemaakt moeten worden. Hoe ver wil je gaan in je extreme denkbeelden?

Lees nog even op je gemak en reageer dan opnieuw... Dit is inhoudelijk niet kloppend met wat er gezegd wordt natuurlijk. Ik sprak over een "overgangsperiode".
Maar als jij vraagt wat ik liever zie: een ongelukkig paard of een dood paard... dan kies ik het tweede.
Waarom? Als ik alleen maar uitzicht zou hebben op een leven van onvrijheid en daardoor altijd ongelukkig zou zijn... tja, dan zou ik er ook liever niet meer zijn. Klinkt wel logisch lijkt me...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:27

Ninx schreef:
Mensen ook, daarom overleefden we ook de oorlogswinter, of concentratiekampen of andere ellende.... dat maakt het evengoed niet wenselijk. Omdat wij een leuke hobby willen, moeten paarden hun 'overlevingsdrang' maar aanspreken? Lijkt me niet....

Nee, het ging erom dat Arabesk vond dat de paarden (die zo erg lijden onder hun huisvesting en omgang) dood beter af waren....

Sommige mensen kiezen ervoor om zwervend te overleven, terwijl ik wsl liever dood zou zijn als ik zo zou moeten leven.... Tis maar een voorbeeld!

Arabesk

Re: Dierenbescherming onthutst over punten Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:28

he he ik was niet de enige die dat vond he :7

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:31

Ninx schreef:
Veel veeteelt en landbouwgebied krijgt nieuwe bestemmingen omdat we veel producten uit het buitenland betrekken, dat is goedkoper. Daar kunnen we op een goed gereguleerde manier aantrekkelijke plekken van maken waar men paarden kan houden....
Maar goed, mensen wonen in steden, dieren wonen in de natuur.... klip en klaar.
Wil je een dier, dan moet je daar idd iets verder de stad voor uit.

En dan ben je weer bezig met het infrastructuur probleem groter te maken...., daarbij geloof ik niet zo in de nieuwe bestemmingen om die redenen. De meeste bestemmingen die het landbouwgrond innemen zijn huizenbouw en nu weer wateropvang... (gebieden onder laten lopen)

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:03

Ik lach me de stuipen als ik dit lees echt te kinderachtig voor woorden, dit gaat straks allemaal gecontroleerd worden door mensen die alleen maar wetjes en regeltjes controleren en dus totaal geen ene barst verstand van het houden van paarden hebben. DUS dan mag je je paarden ook 4 uur op de flink bevroren grond zetten zodat ze goed onderuit glijden als het
-10 is. Verder bemoeit men zich ook nog met het voeren van de paarden, wie bepaalt wat goed voor een dier is. Menig shetlander of minipony zal ontploffen als je ze het grootste deel van de dag ruwvoer geeft. Ik wens jullie succes blij dat ik niet in dat land woon.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:09

En wat als je paard om medische reden boxrust heeft? Dat mag dan zeker ook niet, laat die pees maar helemaal afscheuren, hij moet 4 uur in de wei...;)
Lijkt om onmogelijk om dit te controleren...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:09

Insider schreef:
Ik lach me de stuipen als ik dit lees echt te kinderachtig voor woorden, dit gaat straks allemaal gecontroleerd worden door mensen die alleen maar wetjes en regeltjes controleren en dus totaal geen ene barst verstand van het houden van paarden hebben. DUS dan mag je je paarden ook 4 uur op de flink bevroren grond zetten zodat ze goed onderuit glijden als het
-10 is. Verder bemoeit men zich ook nog met het voeren van de paarden, wie bepaalt wat goed voor een dier is. Menig shetlander of minipony zal ontploffen als je ze het grootste deel van de dag ruwvoer geeft. Ik wens jullie succes blij dat ik niet in dat land woon.

Houd toch eens op met die kul! Mijn paarden staan ook met -10 buiten, alle beentjes doen het nog en goh mijn shetten hebben idd 24/7 ruwvoer en verdomd ook die doen het nog gewoon. Paarden zijn niet van suiker, die hoef je niet altijd binnen te houden. Ook zonder beenbescherming, bandages, dekens of springschoenen kan een paard een paddock overleven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:16

LesleyLady schreef:
En wat als je paard om medische reden boxrust heeft? Dat mag dan zeker ook niet, laat die pees maar helemaal afscheuren, hij moet 4 uur in de wei...;)

Het gaat om het signaal dat we landelijk afgeven, wat vinden we met z'n allen gewenst?
Daarbij is het logisch dat er altijd mensen zijn die zich daaraan onttrekken, zoals er altijd mensen zijn die zich onttrekken die we landelijk met elkaar gemaakt hebben. Het overgrote deel zal echter toch inschikkelijk zijn en noodgedwongen zijn dier iets blijer moeten maken.
Enfin, bij ziekte en ongemakken lijkt me een uitzondering wanneer nodig op z'n plaats.... iemand met een gebroken rug sturen we toch ook niet naar school alhoewel diegene leerplichtig is? Lijkt me niet nodig dit soort gekkigheden er altijd bij te slepen....

Mag ik vragen waarom je dit zegt Lesleylady? Redt jouw paard die 4 uur pd regel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:38

horseyfries schreef:
Wat een dierenvrienden! Als paarden niet worden gehouden op de manier die ZIJ goed vinden vinden ze dat ze maar dood gemaakt moeten worden. Hoe ver wil je gaan in je extreme denkbeelden?

in hoeverre heeft een paard het in de gaten als hij ingeslapen word?

Ik denk dat een paard wat 23 uur opgesloten is erg ongelukkig is....niet in de zin van...goh,ik wil graag buiten lopen,ik weet niet hoe een paard denkt....maar zijn onvrede uit zich wel in gedragsstoornissen ...weven,windzuigen enzo...
wel leuk die regels maar wie gaat dat controleren???

(sommige instanties zijn al niet in staat te zorgen dat een pedofiel geen werk met kinderen doet....dat kunnen ze al niet controleren,dus kijken of paarden minimaal 4 uur buiten komen per dag????.......jawel heeft er wel mee te maken....is ook overheid)

Anoniem

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:07

Ninx schreef:
LesleyLady schreef:

Het gaat om het signaal dat we landelijk afgeven, wat vinden we met z'n allen gewenst?
Daarbij is het logisch dat er altijd mensen zijn die zich daaraan onttrekken, zoals er altijd mensen zijn die zich onttrekken die we landelijk met elkaar gemaakt hebben. Het overgrote deel zal echter toch inschikkelijk zijn en noodgedwongen zijn dier iets blijer moeten maken.
Enfin, bij ziekte en ongemakken lijkt me een uitzondering wanneer nodig op z'n plaats.... iemand met een gebroken rug sturen we toch ook niet naar school alhoewel diegene leerplichtig is? Lijkt me niet nodig dit soort gekkigheden er altijd bij te slepen....

Mag ik vragen waarom je dit zegt Lesleylady? Redt jouw paard die 4 uur pd regel?

"We" Ninx ? Wie zijn "we"? En wat hebben "we" te maken met een standpunt van de dierenbescherming, wat een organisatie op zich is?

Waarom wil je trouwens weten of Lesleylady's paard aan een niet bestaande 4 uur per dag regel voldoet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:14

Insider schreef:

Er staat niks over hoe dat ruwvoer gevoerd moet worden. Mogelijkheden zat om ervoor te zorgen dat er langzamer gegeten wordt. Kan je ook nog zo maken dat je hooi niet natregent of er veel gemorst wordt, dus rantsoen zonder verspilling en toch altijd kunnen eten. Een heel stel alternatievelingen weten dit al, en voor de andere mensen komt er gegarendeerd wel een handige handelaar die een (gelikte veel te dure) versie promoot.

Verder zal er met een DA verklaring best wat geregeld gaan worden door een aantal mensen die om wat voor reden dan ook niet aan de regeltjes kunnen voldoen.

Zolang die regels maar simpel genoeg zijn, en dat moet bijna wel als je dat intensief wil kunnen controleren, valt er in combi met een overgangsregeling heel wat te doen. Denk ook wel dat er alternatieven zullen komen voor paddock/weidegang zoals bv box + kleine uitloop, paar keer per dag met groepje los in de bak om beentjes te strekken (ook op manege handig, dan kunnen de paarden even raar doen zonder ruiter ipv in de les, komt ook de veiligheid ten goede).
En de maneges zullen voor een groot deel misschien proberen hun paardenbestand aan de boxmaat aan te passen ipv de stallen te verbouwen. Voordeel voor de manege is dat de meeste haflingers, fjorden, etc. sterker zijn en minder eten dan een grote kwpner.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:42

Vind het erg overtrokken allemaal, 4 uur weidegang? En als je nou geen weiland ter beschikking hebt? Oke dan maar geen paard? Alleen de gelukkige met stal en weilandmogen dan nog een paard, kunnen ze meteen de rest van alle paarden die dan weg moeten op zich nemen want die moeten dan verkocht worden. Paardenmarkten afschaften dat vind ik een goed plan, zeker vind het dieronterend maar kennelijk is er behoefte aan, zorg dan voor een goed alternatief voor handelaars, bv een markt zonder kermis en toeschouwers of zoiets noem maar wat. Zwepen verbieden tijdens draf en rensport, goede zaak maar wat van al die mensen die te pas en te onpas een zweep gebruiken? Kan wel even doorgaan zo, ach dierenbescherming wil gewoon wit voetje halen omdat paarden opeens een hot item zijn, beter kunnen ze eens serieus onderzoek doen als er een tip binnen komt en er ook eens werk van maken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:55

Stel dat dit wetgeving zou worden (zou best fijn zijn als dat zou gebeuren), dan komt het er in mijn ogen inderdaad op neer dat je geen paard zou mogen kopen als je het geen 4 uur weidegang kunt bieden. Waarom vind je dat overtrokken bezelbub?
Schijnbaar is het zweepgebruik in de draf- en rensport zo buitensporig dat daar direct een verbod op zou moeten komen? Ik weet niets over deze tak van sport, maar het zal niet uit de lucht komen vallen.
Waarom stel je hier bezelbub, dat de DB niet serieus op meldingen ingaat en een wit voetje wil halen. Ik denk dat je ze te kort doet!

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:03

Citaat:

Je mag het vragen hoor, mijn paard staat in de winter niet in de wei. Anderhalf uur rijden, 3/4 paddock en kwartiertje molen. En that's it. Lukt hier nou eenmaal niet hier in de Randstad om een stal te vinden met én alle gemakken en voldoende weidegang in de winter.

Waarom ik 'gekkigheden' erbij haal (als je het zo wilt noemen, ik noem het gewoon de realiteit), is omdat ik me voor kan stellen dat er mensen zullen zijn die hun paard binnenhalen, omdat ze het paard niet de wei op willen hebben. En dat zou onder het mom van een blessure natuurlijk wel kunnen, want dat kan men niet controleren.

Citaat:

En wat vinden we met z'n allen haalbaar ;)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:17

Persoonlijk maak ik me meer zorgen om mensen die denken dat ze best een Shet in de tuin kunnen houden dan menig sportpaard die alleen maar aan de hand mag grazen.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:18

Alet74 schreef:
Stel dat dit wetgeving zou worden (zou best fijn zijn als dat zou gebeuren), dan komt het er in mijn ogen inderdaad op neer dat je geen paard zou mogen kopen als je het geen 4 uur weidegang kunt bieden. Waarom vind je dat overtrokken bezelbub?
En als je nou geen weidegang ter beschikking hebt?
Hoe zit het dan in de winter, moeten onze dure sportpaarden in de winter ook 4 uur naar buiten? Paarden zouden er in blijven, echt waar, natuurlijk komen ze buiten en ook weidegang zomers maar wel in een gedraineerde paddock, we praten hier over paarden die gefokt worden voor het buitenland, mijn moeder zou er in blijven als ze swinters weidegang moesten hebben
Schijnbaar is het zweepgebruik in de draf- en rensport zo buitensporig dat daar direct een verbod op zou moeten komen? Ik weet niets over deze tak van sport, maar het zal niet uit de lucht komen vallen.
Goed lezen, ik schreef goede zaak maar waarom alleen bij draf en rensport?
Waarom stel je hier bezelbub, dat de DB niet serieus op meldingen ingaat en een wit voetje wil halen. Ik denk dat je ze te kort doet!
Uit ervaring.

Edit, oeps ik hoop dat je het kunt lezen, mijn antwoorden staan ertussen en weet even niet hoe ik het moet veranderen, wilde dus de quote knop gebruiken maar ging even helemaal niet goed denk ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:30

Caira schreef:
Insider schreef:

Houd toch eens op met die kul! Mijn paarden staan ook met -10 buiten, alle beentjes doen het nog en goh mijn shetten hebben idd 24/7 ruwvoer en verdomd ook die doen het nog gewoon. Paarden zijn niet van suiker, die hoef je niet altijd binnen te houden. Ook zonder beenbescherming, bandages, dekens of springschoenen kan een paard een paddock overleven.

De mijne stond met -10 ook gewoon buiten op bevroren grond. Hij leeft nog steeds. En hoe!!! :D
Verder denk ik dat je het woord 'weidegang' ook kunt vervangen door 'paddock' of 'bak'. In elk geval vind ik dat een paard er op zijn allerminst elke dag een paar uur uit die kleine gevangenis moet. :j

Lijkt me prima realiseerbaar als ik alleen al in mijn directe omgeving rondkijk naar alle maneges en pensionstallingen. Daarbij vind ik het inderdaad schandalig dat je dus blijkbaar dit soort regels en wetten nodig hebt om dit uberhaupt voor elkaar te krijgen bij mensen die een paard aanschaffen. Dat is toch iets waar je VOOR dat je een paard koopt al over nagedacht hebt? Juist omdat al die paardeneigenaren zo'n stalling zonder uitloopmogelijkheden pikken, werd dit jarenlang mogelijk. Ik kan dat niet begrijpen? Je wilt toch het beste voor je paard? Wat is dan 4 uur 'vrije uitloop' met soortgenootjes? Hoe kun je je paard dat nou onthouden? Hoe kun je nou moeilijk doen over 4 uurtjes van de 24 uur? Dat is nou iets wat ik werkelijk niet kan begrijpen!!!! :n :n :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:31

manic schreef:
Persoonlijk maak ik me meer zorgen om mensen die denken dat ze best een Shet in de tuin kunnen houden dan menig sportpaard die alleen maar aan de hand mag grazen.

Ik vind beiden situaties helemaal niets. Mag je dat ook vinden? :\

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:34

Caira schreef:
Insider schreef:

met vorst wel of niet buiten is ieder zijn eigen keus neem ik aan , ik heb eerder al verteld dat 1 vande drie hier er nu dus niet goed bij loopt vanwege brokkelen en dergelijke en flink vies inscheuren .
en nogmaals het ruwvoer , krijgen ze hier dus echt niet voor de hele vole dag en nacht !
en het leverprobleem kwam overigens niet van ruwvoer hij stond toen op de wei en had zuuring gegeten .
dat was een voorbeeld van utrecht die dus spark zijn eetlust zodanig vonden dat ze geen medicatie als prednisolon durfde toe te dienen laat staan volop aan het kuil of hooi ...

Maar paarden die de hele dag dag in dag uit binnen staan ja daar hebben jullie zeer zeker gelijk in dat dat niet kan

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:43

bezelbub schreef:
Vind het erg overtrokken allemaal, 4 uur weidegang? En als je nou geen weiland ter beschikking hebt? Oke dan maar geen paard?

Eerlijk gezegd, nee. Dan maar geen paard. Ik neem nu ook bewust geen paard omdat ik in de randstad woon en het paard dan nauwelijks weidegang kan bieden in de winter. Je gaat ook geen vissen houden in een jampotje omdat je ff geen geld hebt voor een aquarium. Nee, dan neem je geen vis.

Citaat:
Paardenmarkten afschaften dat vind ik een goed plan, zeker vind het dieronterend maar kennelijk is er behoefte aan, zorg dan voor een goed alternatief voor handelaars, bv een markt zonder kermis en toeschouwers of zoiets noem maar wat.

Er zijn wel meer dingen waar behoefte aan is die toch verboden zijn omdat ze andere mensen of dieren schaden (ik noem broodfokkers maar ook drugs, roken in kroegen en kan nog wel veel ergere dingen bedenken waar vraag naar is).

Citaat:
beter kunnen ze eens serieus onderzoek doen als er een tip binnen komt en er ook eens werk van maken.

Dat moeten ze óók doen, wil niet zeggen dat ze zich verder niet met iets anders kunnen bezig houden. Het is niet of of. Maar en en.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:45

Sparky10 schreef:
met vorst wel of niet buiten is ieder zijn eigen keus neem ik aan , ik heb eerder al verteld dat 1 vande drie hier er nu dus niet goed bij loopt vanwege brokkelen en dergelijke en flink vies inscheuren .
en nogmaals het ruwvoer , krijgen ze hier dus echt niet voor de hele vole dag en nacht !
en het leverprobleem kwam overigens niet van ruwvoer hij stond toen op de wei en had zuuring gegeten .
dat was een voorbeeld van utrecht die dus spark zijn eetlust zodanig vonden dat ze geen medicatie als prednisolon durfde toe te dienen laat staan volop aan het kuil of hooi ...

Maar paarden die de hele dag dag in dag uit binnen staan ja daar hebben jullie zeer zeker gelijk in dat dat niet kan

Natuurlijk is dat eigen keuze, maar kijk dan ook naar het individuele paard. Ik vind het nogal kinderachtig als je voor 'verwaarlozer' wordt uitgemaakt (gebeurde in een ander topic, hoor, is niet naar jou persoonlijk bedoeld dus ;) ), omdat je je buitenpaard wel buiten laat staan (juist omdat hij het prima kan hebben qua type, qua weerstand, qua wintervacht, qua leeftijd en gezondheid ;) ). Ik kan me prima voorstellen dat je sommige paarden meer binnen houdt tijdens die kou. Daar zul je mij niet over horen.

Overigens krijgen die van ons kuilgras en aangezien dat sobere paarden zijn, krijgen ze dat ook maar 2x per dag aangevuld. Doen ze best lang mee en daarnaast graasten ze ook gewoon nog daarnaast (jaja, bevroren gras :+ ). Water werd een paar keer per dag aangevuld/ontdooid/ontijst). Mijn paard is aardig 'vol' qua omvang momenteel, dus hij komt niets tekort qua ruwvoer.

Nogmaals, het is prima om naar het paardenindividu te kijken. Maar 4 uurtjes buiten, nou nee, daar zie ik nou werkelijk geen probleem in voor een gezond, normaal (stal)paard. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:49

Hier wil ik toch wel even op reageren.
In de draf en rensport zijn in NL (dat siw el belangrijk) erg veel regels zodat het zweepgebruik juist niet buitensporig wordt. Ik ben dit in andere takken nog niet tegen gekomen.
Het is alleen zo dat in vele andere landen het zweepgebruik in de draf en rensport veel minder streng is, waardoor men denkt dat het allemaal zo maar kan.
Er staat een regel op hoe vaak je mag slaan hoe je moet slaan, (je mag niet bovenhands slaan en niet boven de schouder en zo zeg maar. Doe je dit wel krijg je geldboetes.
Dat moet ik in de andere takken van de paardensport nog maar eens zien, dan schreeuwt iedereen moord en brand. Vind het dan ook heel onterecht dat ze de draf en rensport er als enig ebij zetten dan moeten ze gelijk de zweep in alle takken van de paardensport verbieden.
Alet74 schreef:

bezelbub

Meschien is het een idee dat iedere paarden houder verplicht word een curses te doen, net zoals autorijbewijs.
Onze paarden mogen dan wel niet dag en nacht buiten staan maar ze zijn gezond, vrolijk en in topconditie en ik zie het vaak genoeg anders.
Trouwens de paarden zouden alles kapot trappen swinters.

Edit, kyrkelover ieder zijn passie maar ik vind het schandalig zoals die paarden gemept worden, fijne sport het zijn paarden van amper 2 jaar en om daar zo op los te slaan, nee mijn sport is het niet.
Laatst bijgewerkt door bezelbub op 13-01-09 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sparky10

Twiggy2008 schreef:
Sparky10 schreef:

Natuurlijk is dat eigen keuze, maar kijk dan ook naar het individuele paard. Ik vind het nogal kinderachtig als je voor 'verwaarlozer' wordt uitgemaakt (gebeurde in een ander topic, hoor, is niet naar jou persoonlijk bedoeld dus ;) ), omdat je je buitenpaard wel buiten laat staan (juist omdat hij het prima kan hebben qua type, qua weerstand, qua wintervacht, qua leeftijd en gezondheid ;) ). Ik kan me prima voorstellen dat je sommige paarden meer binnen houdt tijdens die kou. Daar zul je mij niet over horen.

Overigens krijgen die van ons kuilgras en aangezien dat sobere paarden zijn, krijgen ze dat ook maar 2x per dag aangevuld. Doen ze best lang mee en daarnaast graasten ze ook gewoon nog daarnaast (jaja, bevroren gras :+ ). Water werd een paar keer per dag aangevuld/ontdooid/ontijst). Mijn paard is aardig 'vol' qua omvang momenteel, dus hij komt niets tekort qua ruwvoer.

Nogmaals, het is prima om naar het paardenindividu te kijken. Maar 4 uurtjes buiten, nou nee, daar zie ik nou werkelijk geen probleem in voor een gezond, normaal (stal)paard. :)

haha ja sober is de mijne ook fjord ;)
die krijgen hier ook kuilgras .

En ze staan buiten overdag , maar ja ook met de vorst vond ik dat ik ze buiten moest hebben voor hun , maar als ik nu naar spark zijn hoeven kijk kan ik wel janken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:50

Je blijft een discussie houden zolang er zoveel verschillen blijven bestaan. De een koopt een paard en probeert alles in het belang van het paard te doen. Een ander koopt een paard wat matcht bij de kleur rijlaarzen van de ruiter. De eerste groep neemt genoegen met een modderige weide en kopje thee uit een thermosfles. De ander komt de jaguar niet uit als er geen Latte Machiato geserveerd wordt in de kantine.

De manier van het houden van paarden verschilt zo enorm tussen deze 2 groepen dat ik denk dat dat nooit en te nimmer verenigbaar is.