Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

johanna84

Re: Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:51

ik ben het ermee eens, en dan niet alleen voor de paarden (en alle andere dieren!!) maar vooral ook dat er altijd zoveel ongelukken mee gebeuren.
en als het idd nou bij die ene dag bleef . . . .
maar er wordt hier al een week van tevoren met vuurwerk geschoten, dan is het niet meer leuk.
jonge kinderen lopen met rugzakjes vol vuurwerk. voor hun zal het zekere heel leuk zijn. maar ook zeer gevaarlijk!
of de boetes hoger zodat het ook maar 1 dag per jaar is. of door de professionals overlaten.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:55

Nimmy schreef:
pastel schreef:
Vuurwerk afsteken alleen op oudejaarsdag vanaf 20:00 uur tot 03:00 uur ofzo.
Ook leuk voor de staatskas kunnen ze weer boetes uitschrijven Haha!
Gecontroleerd vuurwerk vind ik ook helemaal niet verkeerd.

Zoals ik al eerder aangaf, door dat geknal van te voren kunnen beestjes aan t geluid wennen, als alles in 1 keer de lucht ingaat in hele korte tijd wil ik niet weten wat de reacties dan zijn...

Bij ons voor t huis is t elk jaar weer raak, grote groepen en een nieuwjaarsvuur waar grote zwarte rookwolken uitkomen (tja caravans/ wasmachines en autobanden branden leuk)...

Gelukkig wordt t wel in de gaten gehouden, rijdt regelmatig politie of brandweer langs (of vliegt over) en zolang t op een weiland/ maisveld gebeurt is er niks aan de hand... (en t een beetje normaal blijft)

Die ene week per jaar dat t dan is (tja ze beginnen wel een paar dagen van te voren met zooi zamelen en vast wat wegbranden) kan ik me dr niet druk ommaken... Er zijn ergere dingen te bedenken.

Centraal vuurwerk afsteken is toch anders, waar laat je al die mensen? en als mensen dingen willen slopen doen ze dat toch wel, er is geen vuurwerk voor nodig om een auto te vernielen...

Als het vanaf 20:00 afgestoken mag worden is het ook niet massaal en kunnen ze er ook aan wennen.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:48

Ieder jaar erger ik mij mateloos aan dat "onnozel" gedoe dat van Nederland is overgewaaid. Meer en meer mensen beginnen te pas en te onpas heus vuurwerk te maken zonder rekeing te houden met buren en dies meer.
Ik wil niets verbieden maar dit jaar was het terug meer vuurwerk als vorig jaar. We moeten telkens weer naar de stallen gaan om de paarden gerust te stellen en te kalmeren.
De jonge paarden die vaak samen in boxen staan met uitloop, vormen het grootste gevaar.
Vorig jaar was er een veulen dusdanig aan het schudden en beven (in de stal !) dat ik mij erg zorgen maakte....
Wij wonen te midden in de polder en onze dichtste buren liggen zo'n 100 meter van bij ons en toch krijgen sommige het voor elkaar om pijlen af te schieten die boven de stallen ontploffen.
Het zijn vooral die pijlen de alsmaar ontploffingen veroorzaken (ik weet niet hoe dat noemt) waar ze bang van zijn....
Ieder jaar terug houden we ons hart vast en zijn we bang dat er iets gaat gebeuren.
Dit jaar was het precies oorlog. Zo'n kabaal !!!
Dat mensen een pijltje afschieten vind ik niet erg hoor maar het wordt alsmaar driester. Alsmaar meer, alsmaar langer en alsmaar heftiger. Er gaan echt eens problemen van komen.
Ik ben er duivels kwaad over want ik loop de ganse avond gespannen van de stress wat er zal gebeuren.
Dieren (en vooral paarden) zijn er duivels bang van dus vind ik dat er in de buurt van paarden geen vuurwerk zou mogen plaatsvinden.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:01

Opzich vind ik vuurwerk niet heel erg, hou zelf niet van dat geknal etc evenals mijn dieren.
Maar daarom zijn er nog wel heel veel mensen die het wel leuk vinden, en daarom denk ik niet dat je het helemaal kan verbieden.

Daarom vind ik zoals pastel zegt het een hele goede regeling Ja
Van 20.00 tot 3.00 dan kunnen de mensen die willen afsteken dan hun gang gaan, en de mensen die er niet van houden,
die hoeven dan niet de hele week van tevoren zich rot teschrikken van al die knallen.
Bij mij in de buurt steken ze gerust een 400 knaller al een paar dagen voor oudjaarsavond af Knipoog

Dus eigenlijk vind ik het en hele eerlijke deal Ja

Maar nou wou ik de petitie tekenen, alleen kan ik niet vinden waar ik dat moet doen.
Iemand enig idee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:09

Frosti schreef:
Het word steeds gekker allemaal.
Mijn paarden staan met de jaarwisseling en de overige dagen gewoon op het weiland.
Vuurwerk en carbid schieten wordt hier volop gedaan en mijn paarden hebben nergens last van.
Het is maar net hoe een eigenaar met zijn paarden opmgaat.
Je hoort ook weleens dat mensen ze tijdens de jaarwisseling opsluiten op stal met bovenluiken dicht, alsof je paard dan niet door heeft dat er iets engs gaat gebeuren, je bevestigd de angst alleen maar door al die praktijken uit te halen.
Volgens mij zijn gewoon grotendeels van de mensen meer bang voor vuurwerk dan de paarden zelf en moeten wij daar een petitie voor gaan houden Nors opkijken doe normaal zeg!

Ach meid, mijn paard staat zelfs ook gewoon buiten. Weliswaar in een buitengebied, waar vuurwerk gelukkig niet direct in de omgeving is. Ze doen het al jaren prima zo (de hele kudde).

Ik heb getekend, omdat ik vind dat er paal en perk gesteld dient te worden aan het afsteken van vuurwerk. Zeker de knallers, daar zit ik persoonlijk niet op te wachten en al mijn huisdieren al helemaal niet. Ik heb niet alleen maar een paard. Clown
Verder reed ik vorige week maandag door het bos en over de hei, waar een groepje jochies het leuk vond om knalvuurwerk naast onze paarden af te steken. Ik vraag me dan meteen af 'wat doen die gasten met vuurwerk in de natuur????' Of is dat een rare vraag?

Mijn paard is net ingereden, ruim 4 jaar oud. Wij maken voornamelijk nog maar stapritten buiten. Reken maar dat hij bang is voor vuurwerk zo dichtbij en kun je hem dat aanrekenen? Of mij? Ik doe verder al een hele tijd grondwerk (ook schrik- en obstakeltraining) en wandel met hem door het verkeer, maar vuurwerk is toch echt een heel ander verhaal, hoor. Knipoog

Met Oud & Nieuw vind ik het prima dat er vuurwerk wordt afgestoken, maar het gaat mij om de dagen ervoor en erna. En om al die vervelende jochies, die blijkbaar niet van huis uit geleerd hebben dat je bij dieren geen vuurwerk hoort af te steken.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:24

pastel schreef:
Als het vanaf 20:00 afgestoken mag worden is het ook niet massaal en kunnen ze er ook aan wennen.

Niet als er evenveel de lucht ingaat alleen in kortere tijd...
Tja vanaf begin dec hoor je af en toe wat geknal, gaat er eens een vuurpijl de lucht in, de laatste week wat erger en als t oudjaarsnacht goed weer is, is t vuurwerk daarna op en is t weer rustig.. (op een paar knallen op nieuwjaarsdag na)...

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:26

Onzin het is maar een keer per jaar en dan kan je je paard toch gewoon drie nachten op stal zetten? Kleine moeite zo gedaan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:30

Gelukkig is dit een vrij land en mag je altijd een petitie tekenen als je het anders wilt. Haha!

(Ik heb ook geen stal voor de vuurwerkdagen Knipoog . Wel voor als mijn paard ziek is, dan kan ik altijd wat regelen bij ons gelukkig).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:39

Mijn moeder had het een keertje, met haar leasepaard in het bos. 2 jongetjes die vuurwerk in hun handen hadden. Voordat ze het probeerde schreeuwde ze al: Als je het waagt vuurwerk onder mijn paard te gooien, dan rijd ik zo over jullie heen!!

Nou dat hebben ze dus niet gedaan.

Het punt is denk ik dat die jongetjes geen flauw benul hebben wat het kan veroorzaken. Daarom moeten ze maar eens mer aandacht besteden aan reclames maken over de gevolgen van vuurwerk. En niet een of andere petitie tekenen en het dan gelijk afschaffen.

Want een heleboel mensen die wel normaal met vuurwerk omgaan en de gevaren wel kunnen overzien worden hier gewoon de dupe van.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:42

ik vind het gewoon onzin om deze wet erdoor te drukken

en dat alleen maar omdat een paar snotjongens niet goed zijn opgevoed of ingelicht voor de gevolgen

ik vind het pas onverantwoord als ze vuurwerk ik een cafe afsteken waar weer eens alles in de fik vliegt zoals in bangkok
of die andere nieuwjaarsbrand

de eigenaren zouden daar beter in de ingang moeten controleren

en de snotjongens beter worden opgevoed of aangepakt

maar om nu zo een verbod er door heen te drukken nee sorry dat gaat er bij mij niet in

maar goed ze waren toch al met het geheel verbod bezig dus dit zal er dan als een klap op de pijl bovenop komen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:10

Vuurwerk verbieden vind ik bullsh*t. Wel vind ik dat er een leeftijdgrens ingevoerd mag worden, en er van te voren meer aandacht gegeven mag worden aan gevolgen van fout vuurwerkgebruik. Jaren geleden is er eens vlak voor oud en nieuw een documentaire op tv geweest over vuurwerkslachtoffers. Ook waren de spotjes van SIRE nogal confronterend. Dát moet eens wat vaker gedaan worden. En daar mag dan ook dierenleed door vuurwerk in naar voren komen. Hang maar eens een poster op van het veulen met de 3 gebroken benen, denk dat er wel wat kiddo's zijn die dat beeld wel onthouden. Verder vind ik dat we elkaar er wel op aan mogen spreken als er met voorwerk geklooid wordt.

Voor de paarden zijn er tegenwoordig mogelijkheden genoeg. Doordat er eerder begonnen wordt met knallen raken ze inderdaad gewend aan het geluid, er is verdovende middelen verkrijgbaar, en een kennis had succes met een doventolk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:16

Er IS een leeftijdsgrens mensen. 16 jaar.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:18

Je kunt vuurwerk natuurlijk niet verbieden, maar een vermindering ervan lijkt mij een goed idee Lachen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:31

Oei... Bloos Wat dan al die guppies dan met dat knalspul? Aanspreken, die gastjes! (en hun ouders)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:22

Voor iedereen die het met de petitie eens is: Teken deze ook alsjeblieft! Als je niet met naam en woonplaats op de site wilt, is daar ook een optie voor. En stuur de link door naar iedereen die je kent, die het waarschijnlijk ook met de petitie eens is. Hoe meer mensen er tekenen, hoe beter!

Edit, nogmaals de link: http://www.petities.nl/petitie/burgerin ... _vuurwerk/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-09 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:31

onley schreef:
ik vind het gewoon onzin om deze wet erdoor te drukken

en dat alleen maar omdat een paar snotjongens niet goed zijn opgevoed of ingelicht voor de gevolgen

ik vind het pas onverantwoord als ze vuurwerk ik een cafe afsteken waar weer eens alles in de fik vliegt zoals in bangkok
of die andere nieuwjaarsbrand

de eigenaren zouden daar beter in de ingang moeten controleren

en de snotjongens beter worden opgevoed of aangepakt

maar om nu zo een verbod er door heen te drukken nee sorry dat gaat er bij mij niet in

maar goed ze waren toch al met het geheel verbod bezig dus dit zal er dan als een klap op de pijl bovenop komen

Een paar? Het loopt steeds meer uit de hand. Met het jaar wordt het erger dus inmiddels kunnen we al niet meer spreken over een paar rot jongens

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:32

Waarom kunnen ze het niet verbieden dan?
Waarom kan dit in landen als Australie wel maar nederland niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:44

opala schreef:
We moeten opletten dat de paardenhouder niet weggestemd wordt Pling

Ik snap je punt helemaal, maar in de petitie komt het woord paard of paardenhouder niet voor Knipoog

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:59

Ik ga zeker tekenen, ben dat vuurwerk meer dan zat.
Al dat leed wat het kan veroorzaken. Laat het maar afgestoken worden door gecertificeerde mensen van de gemeenten.

Ik kan niet eens uitleggen wat ik van al dat vuurwerk vind, maar het komt erg overeen met de petitie.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:25

365 Dagen , Daarvan 1 dagje vuurwerk wat maakt het uit. Mensen hebben er lol om en vinden het mooi bovendien ga ik niet in de kou ergens naar toe om naar iemand anders zijn vuurwerk te kijken. ik zou het erg jammer vinden

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:35

1 dagje in Ijsselstein? Ik geloof er geen bal van Clown
Hier hoor je nog steeds her en der geknal en gesis... gelukkig geven mijn paarden er niets om, maar de hond is nog steeds van slag... Is ooit toen ie klein was ontzettend geschrokken. Hij lag toen altijd in de vensterbank te slapen en een stel etters heeft toen knalvuurwerk op de vensterbank afgestoken, met alleen het glas ertussen, daarna schijt ie voor vuurwerk.

Verder zou ik het persoonlijk behoorlijk 2 vliegen in 1 klap vinden. Vroeger ging ik altijd stappen met oud en nieuw, sinds mijn paarden zonder toezicht staan, ben ik dus daar.. dit was het 4e jaar zonder stappen of feestjes..... Als die troep verboden is, hoef ik 's nachts niet meer op de wei aanwezig te zijn én heb ik dus weer een feestje in de stad waar de profs vuurwerk afsteken Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:36

CCCCorine schreef:
Ik snap je punt helemaal, maar in de petitie komt het woord paard of paardenhouder niet voor Knipoog

Ik dacht uit de titel en beginpost dat opgemaakt te hebben Clown

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:38

Nee hoor lekker houden het vuurwerk!! Kan ik tenminste mijn werk houden in het ziekenhuis!! Haha! Mijn paarden sluit ik 4 weken op met gehoorbeschermers, mijn honden moeten maar op de wc, de kat in de kooi naast de papegaai. Heerlijk het is bijna oudjaar en wat zijn die vlinder/nitr. bommen leuk!! Was er alleen siervuurwerk kon ik tenminste ontspannen kijken.
Helaas moeten de goeien het weer ontgelden voor de slechterikken zo zijn we nu eenmaal ! Daar zijn we mens voor!! Huilen

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:44

Ik vind dit wel erg overdreven, dat het slecht is voor het milieu, goh zeg maar laat je auto 2dagen thuis en ga met de fiets naar je werk/school, beter voor t milieu en voor je conditie en paarden kunnen echt wel even op stal.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:46

Ik teken niet, die ene keer per jaar, ik vindt het altijd wel mooi om te zien hoe anderen hun geld de lucht in knallen Tong uitsteken
mijn paard en pony's hebben gewoon lekker in het land gestaan overdag, werd al weken geknald hier gras was belangrijker voor ze.
oudjaarsdag heb ik ze wat eerder naar binnen gehaald.
Radio aan en ben nog even wezen kijken om 1 uur toen het geknal minder werd.
Ze stonden me echt aan te kijken alsof ze wilde zeggen wat kom jij hier doen om dit tijdstip.