Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:30

Ik heb mijn verhaal op de mail gezet.
Ben erg benieuwd wat er mee gedaan en bereikt word!!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:16

een A op de bil,vreemd...
als een paard afgekeurd was kreeg tie een A op de linkerschouder.
op de bil lijkt het een "gewoon" brandmerk van het stamboek,en kon je een leek makkelijk op het verkeerde spoor zetten.

ben benieuwd Storm,krijg je te horen wat ze uiteindelijk met het onderzoek willen bereiken?

@ renske: ik heb mijn oude pony destijds ook af laten keuren op ernstige dampighied(weet niet welke verzekering) maar heb er daarna nog wel wedstrijden mee gereden etc,alleen nooit verkocht.
ze had een A op haar schouder,enkele jaren later was het nog een onduidelijke 4...maar het was toch handiger dan dat gedoe met chips en paspoorten,daar kan veel meer mee gerotzooit worden.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:43

ik zal zo snel mogelijk mijn verhaal versturen
vind het iig een goed initiatief!

donsballover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:56

hebben wij ook gehad men vriendin haar paard werd in beslag genomen en een jaar later is er eindelijk overheen ziet ze de buurman op haar paard rijden zij natuurlijk vragen hoe hij wer aan kwam en hij had gezegt dat hij het paard had gekocht van een handelaar die hem gekocht had van de verzekering die blijkbaar een foutje had begaan en het paard niet afgekeurt was zij met de ouders er naartoe en hebben ze aan geklaagt ze heeft hem nu weer terug en de verzekering wou hem toen nog een keer mee nemen toen zijn haar ouders zo boos geworden dat heb ik nog nooit gezien wat waren die pissig en ze hebben het paard niet gegeven. :( uiteindelijk was het wel een happy end maar natuurlijk is het lullig als je voorgelogen word en dan je paard een paar dagen later terug vind op marktplaats terwijl jij een nieuw paard probeert te vinden maar ja je jan hem dan misschien nog terug kopen. iop goede hoop dan maar he

kussies donsballover :D *D :* |(

donsballover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:57

ja dat vint ik ercht heel lullig

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:52

Renske_ schreef:
Tempus, in dat geval betaal je de verzekering een royale slachtprijs voor je paard en krijg je hem idd terug.
Je moet dan wel ondertekenen dat je het paard niet door zal verkopen, geen anderen voor de kosten laat opdraaien, niet meer de sport in gaat enz.

Als zo'n paard dan wel wordt doorverkocht is de oude eigenaar erg fout bezig, als die het paard eerst terugkoopt van de verzekering en haar vervolgens doorverkoopt.
Breng dan je dier naar de slacht, ze is niet voor niets afgekeurd en een niewe eigenaar zal niet weten wat er precies met het paard aan de hand is, waar het paard dus de dupe van wordt.
Erg sneu zoiets!

dat is niet helemaal waar...
Ik heb anmenlijk mijn verzekering er over gebeld en ik mocht haar gewoon verkopen als ik dat wilde.
al verkocht ik haar als top-sportpaard naar amerika. Moest ik zelf weten.
geen probleem dus! En ze konden dus ook niks met mijn verhaal...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:11

Maar is jouw paard aan jou uitbetaald door de verzekering?
Ik kreeg namelijk 90% van de verzekerde waarde uitgekeerd, omdat mijn paard afgekeurd was voor de sport.
Omdat ik dat geld kreeg mocht ik mijn paard niet meer verkopen, immers ik had al geld voor hem gehad.

Mijn andere paardje was ook afgekeurd voor de sport, maar omdat de verzekering haar aandoening niet uit wilde keren heb ik de verzekerde waarde nooit gekregen en ben ik vrij om te doen wat ik maar wil met haar, verkopen/verhuren/weggeven/enz enz
heb haar gehouden tot ze 'op' was en naar de slacht gebracht 9 jaar na het afkeuren.

Maar het lijkt me heel raar dat een verzekering jou betaald, en je vervlgens nog een keer geld kan vangen voor hetzelfde dier door het te verkopen.
Amev legde mij het zo uit: paard is afgekeurd voor gebruiksdoel, zij keren mij geld uit en zo worden zij eigenaar van mijn paard, ik kan dan het daar bij laten(en dus gaat paard evt als recreatiepaard de handel in, of als ie erg slecht is direct naar de slacht)
of ik koop het paard voor slachtprijs terug van hun, en dan ben ik dus weer eigenaar van het paard, maar met een regel er aan vast dat het paard afgekeurd&uitbetaald is en ik hem dus niet meer voor de sport mag gebruiken en niet mag verkopen.
Was hij daar nml nog geschikt voor, dan hadden zij hem niet aan mij uitbetaald.

de ander die was wel afgekeurd maar niet uitbetaald, die had ik idd ook als sportpaard door mogen verkopen, maarja aangezien zie niet goed liep zou toch niemand daar intrappen ;)

ben dus heel benieuwd hoe het bij jou is gegaan, en welke verzekering dat was?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:49

ja, mijn paard is gewoon uitbetaald geworden door de verzekering en ik heb haar toen teruggekocht voor een bepaald bedrag.
het verschilt wel per verzekering hope dit geregeld is!
Ik heb ook nooit ergens voor hoeven tekenen...

Niet bij de amev (eerste paard) en niet bij de EFO (tweede paard)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:56

Dat is wel héél raar, als ik nml iets doe met Q wat niet mag krijgen ik een boete en grote kans dat ze hem alsnog meenemen...
EFO is idd soepeler dat wist ik maar Amev was ik 2004 errug streng bij mij.
Was je paard als sport of als recreatiepaard verzekerd?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:07

als sportpaard., maar ook als recreatie paard afgekeurd...
volledig als rijpaard afgekeurd dus...
alletwee overigens...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:22

Heel apart dat Amev zo verschillend reageerde! Welk jaar was het bij jou? Voor of na oktober 2004?
Mijn pony was ook voor beide afgekeurd, maar wilden zeniet uitbetalen(HKO fase 4 zou door de spat komen en spat was erfelijke ziekte ipv aandoening enz enz dus naja dat viel buiten de verzekering)
Q was alleen voor sport afgekeurd, maar ze beweren zelfs dat als ik met zijn chipnr een startkaart aanvraag dat de KNHS direct ziet dat het om een afgekeurd paard gaat, en Amev mij dan een zware sanctie oplegt.

Wel heel vervelend trouwens dat jij ook 2 afgekeurde paaren hebt!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:41

na oktober 2004
Ik heb zelfs contact gehad met de KNHS en dat ze dat kunne zien, gelijk als de chip gelezen is geweest, is dikke bull!!!
In mijn geval moest ik eerst aangifte gaan doen en vervolgens konden ze miss wel een aantekening maken in het systeem...
Ik denk dat ze het meer tegen je gezegd ehbben om je bang te maken..
De KNHS staat namenlijk helemaal los van welke verzekering of welk stamboek dan ook, en ze kunnen gewoon niet serieus met dat soort dingen bezig zijn...
Dat is natuurlijk helemaal niet hun pakkie an.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:10

Dat dacht ik dus ook aangezien de KNHS wel meer dingen niet op orde kan houden, laat staan dat ze dus de chipnr's van afgekeurde paarden kunnen bijhouden.

Maar mijn paard is nogal bekend bij mij in de buurt, is hier gefokt e ook voor mijn tijd uitgebracht in de sport enz, en als ik doodleuk weer was gaan starten en iemand had het gezien en gemeld bij de Amev had ik alsnog die boete gehad, en evt geen paard meer.
Dus ja starten doe ik maar gewoon met anderen.
En verzekeren begin ik al helemaal niet meer aan ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:17

Ik heb nu al een aantal dagen terug mijn verhaal gemailt, maar ik heb nog helemaal niks gehoord, ook geen bevestiging dat ze het binnen hebben gekregen of een bedankje oid.
Hebben meer mensen dit niet gekregen?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:16

Storm,
je hebt pb

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:19

Heel goed idee!

Je hoort nog te vaak dat de paarden weer door verkocht worden!

Wij hebben de onze zelf weg gebracht naar de slacht en zijn pas gegaan toen hij dood was, mede om deze reden.

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:11

Mijn paard is eind oktober '08 opgehaald door de slagerij. Er is mij toen verteld dat ik het paspoort later teruggestuurd zou krijgen ( ik heb de stamboekpaieren uiteraard zelf gehouden en niet mee gegeven), maar het is nu bijna 4 maanden later en ik heb het paspoort nog niet terug. Weet iemand bij welke instantie het paspoort zou kunnen liggen, zodat ik hen kan bellen? alvast bedankt

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:33

mijn draver merrie had ik verkocht omdat die een dik beentje had.
der sesam .. beentje (weet even niet precies meer)
wat iets mee.
Versleten iig.
Heb haar verkocht aan iemand die haar graag als bij rijd paardje wilde.
kon ook kiezn voor de slacht maar dat durfde ik haar niet aan te doen..
Bij de verkoop had ik gezegt (ook in de advertentie)
dat ze niet gelongeerd mocht worden.
En liever nit meer
in de bak rijden want dat was te zwaar voor der been.
En werd ook afgeraden door de DA.
Ze zou na herstel alleen nog maar bereden worden op buiten ritjes.
Springen en longeren werd uitgesloten.Dat was te schadelijk.

Ze is een half jaar lang bij die mensen geweest en die konden toenw eer beginnen met ryden.
Werd af en toe wel op de hoogte gehouden.

Maar kreeg ineens te horen dat ze verkocht werd.
En ook dat ze gewoon longeerde en volop reden soms buitenritten van 4 uur lang etc..Schrok me er dood van.

Ze is helas een aantal keren door verkocht en helaas tot me grote spijt naar engeland..Niet wetende hoe t nu met der is..

En ze was verkocht door een handelaar waaraan ik helaas me paard had verkocht zonder dat ik t wist dat ze in paarden handelde..