Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:21

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lijntje87

Re: Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:22

ik bedoelde jou, maar ik kan er wel om lachen. heb ik ook weer lol op mijn werk.. haha

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:29

Zo mensen, ik geloof niet dat hier nog iets nieuws gezegd gaat worden vanavond en aangezien ik midden in de proefwerkweek zit ga ik daarom maar eens verder met leren voor chemistry. Een hele goede avond allemaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:30

Blijven we wel ontopic?
Het is niet de bedoeling dat het een gezellig theekransje gaat worden Haha!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:32

excuses moi

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:14

Vele jaren terug heeft Ferdi Tyteca in België de kat ook al eens de bel aangebonden en hij is toen echt verketterd geweest door alle ruiters, instanties en dies meer. Natuurlijk heeft de man hier gelijk anoniem te blijven.
Barreren, insmeren enz... zijn schering en inslag.
Maar we moeten ook eens in eigen boezem durven kijken. De meeste mensen willen meer spectakel, bredere en hogere oxers, snellere tijd enz...
Net zoals in de Tour de France; die ook onmenselijk is geworden; zullen ruiters/eigenaren naar middelen grijpen om die belachelijke prestaties te kunnen leveren.
Zeker als het dan nog eens om fenomenale bedragen aan prijzengeld gaat !
We moeten met z'n allen veel meer "sociale controle" uitoefenen en wanneer een ruiter zijn paard eens goed in de hindernis rijdt vooraleer het parcours te betreden, zou de man die toezicht heeft op het voorterrein moeten ingrijpen.
Ook de toeschouwers zouden wat assertiever mogen zijn.
Het heeft ook heel veel te maken met het feit dat tegenwoordig zeer weinig paardenmensen zijn maar heel veel (vaak schatrijke) mensen met paarden. Mensen die kost wat kost op het hoogste schavotje willen staan en geen bal geven om de edele viervoeter die hen deze genoegdoening heeft bezorgd. Het bewijs is dat heel veel paarden; wanneer ze niet meer schitteren; gewoonweg naar de slager gaan...
Ik heb zelfs iemand gekend die een volledige vrachtwagen met wel 6 tot 8 paarden naar de slager verkocht omdat zoonlief er niet kon mee rijden. Iedereen wou de paarden kopen omdat ze zo goed waren maar vader was in zijn eer gekrenkt en liet ze allemaal afmaken...
Ik weet wel dat dit uitzonderingen zijn, maar het bestaat !
Vroeger kwam ik vaak in Engeland en daar zijn nog paardenmensen. Daar zijn de profs ook niet te beroerd om hun cracks eens een paar maanden los te gooien in de weide. Hier mogen veel paarden amper op de weide. Van box naar stapmolen, naar box, van box naar de piste....

Toch begrijp ik niet goed dat die "behandelde" paarden nog willen springen.... Een paard met een beetje karakter neemt het toch niet dat je hem/haar in het ootje neemt.
Ik heb altijd begrepen dat je de paarden happy moet houden opdat ze ook voor jou iets willen doen. Dan kan ik niet echt goed begrijpen dat ze maar blijven springen na dat gesmeer enz....

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:23

Vreselijk!

En ik maar denken dat adat alleen in de penny voorkwam Nagelbijten / Gniffelen
Maar wel goed dat dit aan het licht komt Lachen

Boy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:13

Eindelijk! Het zou eens tijd worden dat ze zelf naar buiten komen al deze toppers! Ik heb jaren in de internationale springsport gewerkt en vroeger gebeurde er mss wel eens wat, maar was dit jaar op een groot concours in nederland op stal en keek mijn ogen uit! Ze zijn allemaal de weg kwijt en het wordt tijd dat hier paal en perk aan gesteld gaat worden! Voor mij nooit geen leven meer als concoursgroom! Laat mij maar lekker me ding doen, maar met dat soort praktijken wil ik niet geassocieerd worden!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:31

Vroeger droomde ik ervan om een groot ruiter te worden maar er gebeuren steeds meer dingen in onze sport waar ik van walg. Daar wil je niet eens bijhoren.

Zo sneu dat zulke ruiters zo hun paarden beter moeten laten springen. Dan ben je geeneens een topruiter te noemen als je zonder al die sh*t je paard niet geweldig over de hindernis kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:35

joyy schreef:
dit is shokkend, maarja je moet eerlijk zijn. ga is gewoon op een jumping kijken al is t maar amateuristsch. vanaf de meter doen ze er ook veel voor om hun paard hard te laten springen.
een paar voorbeelden?

beenbescherming aflaten en heel verkeerd komen hopend op een fout. ze pas aandoen voor je je parcour binnen gaat

een oxer van de verkeerde kant aanrijden (als het achter hoger ligt zien ze de eerste balk vaak niet, die ze dan afspringen)

de kogelbeschermers zo strak doen voordat je binnen gaat zodat t pijn doet en ze mooi uitzwiepen met de achterbenen.

en zo kan ik nog heeel lang door gaan.
ieder weekend dat ik op wedstrijd ben, en ik ga inspringen zie je deze dingen gebeuren

Dit zijn meer de amateurs die proberen mee te komen met de rest. De profs zijn op dat nivo alleen nog maar aan het opleiden en die kijken wel uit om zo te rijden met hun jonge talentvolle paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:38

Pipo schreef:
Dit zijn meer de amateurs die proberen mee te komen met de rest. De profs zijn op dat nivo alleen nog maar aan het opleiden en die kijken wel uit om zo te rijden met hun jonge talentvolle paarden.

Dit betekent echter niet dat deze paarden van andere wanpraktijken gevrijwaard zijn...... helaas.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:42

kitty_gomez schreef:
net heel even klein stukje bekeken, toch maar af gezet.

wat ik denk is; een amateur is het welzijn en plezier samen met je paard nummer 1 en geld en presteren nummer 2.

en voor een topsporter is presteren en geld nummer 1, en welzijn van het paard komt op 2.

t zou me niks verbazen als het welzijn van het paard op een nóg lagere plek staat Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:45

Ninx schreef:
[
Dit betekent echter niet dat deze paarden van andere wanpraktijken gevrijwaard zijn...... helaas.

Sorry hoor, ik kom echt heel veel op concours en sta meestal bij het losrijden en ben redelijk bekend met het springwereldje. Het gros van de paarden in Nederland bij de goede springruiters worden super behandeld, komen 3 keer per dag hun stal uit, staan in de wei enz enz. Worden in alle rust opgeleid naar het hogere werk, het is nogal noodzaak om die talentvolle paarden heel te houden, dat levert geld op namelijk!

Dat een mindere bij verkoop een keer een tikkie mee krijgt gebeurd vast wel, maar ik lig meer wakker van die amateur die volgens de NH methode aan zijn paard loopt te hangen en plukken dan een prof die op degelijke wijze een paard wil opleiden.

En er zitten ook heus wel mafkezen bij die al die middelen wel proberen, maar dat zijn vaak alleen maar tijdelijke oplapmiddelen. Die werken op de termijn toch niet. De betere ruiters begint niet aan die rotzooi, die neemt gewoon afscheid van het dier omdat ie niet goed genoeg is voor de grote sport.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:55

Tja Pipo: zo zitten er goede rechtvaardige ruiters tussen die zuinig zijn op hun 'werkmateriaal' en zitten er blijkbaar ook meer dan voldoende ook prof ruiters tussen die wel degelijk 'ranzig' bezig zijn.
Men verzint deze zaken niet voor fun... daar mogen we vanuit gaan.

Los daarvan weet ik er uit de eerste hand ook voldoende van, en dan vooral in Duitsland, om te kunnen concluderen dat er meer gaande is dan men denkt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:06

Moderatoropmerking:
Ik ben een groot aantal offtopic reacties tegengekomen. Graag hier niet meer verder op doorgaan. Verder lijkt het mij ook niet nodig om namen te noemen van ruiters die bijvoorbeeld wel aan zulke praktijken zouden kunnen doen. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:39

Ninx schreef:
Tja Pipo: zo zitten er goede rechtvaardige ruiters tussen die zuinig zijn op hun 'werkmateriaal' en zitten er blijkbaar ook meer dan voldoende ook prof ruiters tussen die wel degelijk 'ranzig' bezig zijn.

Los daarvan weet ik er uit de eerste hand ook voldoende van, en dan vooral in Duitsland, om te kunnen concluderen dat er meer gaande is dan men denkt.

Ik verbaas me niet meer, ik begrijp het echter niet. Op een héél uitzonderlijke uitzondering na is hier op Bokt niemand op de hand van het paard.
Al zou slechts 10% van deze ijsberg feitelijk onderbouwd zijn, dan nóg is dit duurzaam bewijs dat de sector niet in staat is het welzijnsbelang van het paard te waarborgen.
Paardenliefhebbers zouden dat onacceptabel vinden, vinden dit onacceptabel.
Érg jammer dat sport met paarden niet mogelijk blijkt, maar het rijmt echt niet met 21ste eeuwse bio-ethiek.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:42

Tja HC, er is ook nog zoiets als geld in het geding en er zijn mensen die leven van de paardensport of paardenhandel. Het is even wennen maar zo werkt het gewoon. Al vind ik dat geen vrijbrief voor excessen zoals in dit topic beschreven.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:54

Ik lees hier over springruiters en springpaarden,maar wat denk je wat er gebeurt in de dressuurwereld ?daar worden de paarden net zo goed mishandeld omze maar te laten presteren.
Als ik rondkijk in het dressuurwereldje zie ik momenteel ook veel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.
Men kan bijna niet meer op een normale diervriendelijke manier rijden,ik ben echt niet tegen op een keer bijtikken met de zweep,maar als ik bv. het overmatig zweepgebruik bij een hoop ruiters en amazones zie om een paard maar "beter" te laten lopen,dan vind ik dat echt niet kunnen.
als de paardensector zo doorgaat draaien ze zichzelf de nek om,een hoop mensen gaat al die toestanden behoorlijk tegenstaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:58

Huertecilla schreef:
Ninx schreef:

Ik verbaas me niet meer, ik begrijp het echter niet. Op een héél uitzonderlijke uitzondering na is hier op Bokt niemand op de hand van het paard.Al zou slechts 10% van deze ijsberg feitelijk onderbouwd zijn, dan nóg is dit duurzaam bewijs dat de sector niet in staat is het welzijnsbelang van het paard te waarborgen.
Paardenliefhebbers zouden dat onacceptabel vinden, vinden dit onacceptabel.
Érg jammer dat sport met paarden niet mogelijk blijkt, maar het rijmt echt niet met 21ste eeuwse bio-ethiek.

hc

Laat me raden...jij bent een van die ruiters die WEL op de hand van het paard is? Vork

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:02

Toen ik jaren geleden in de RAI werkte, toevallig ook tijdens de Jumping (nou ja, toevallig... jaartal weet ik niet meer precies) en door mijn werk toegang had tot het backstage gedeelte (stallen, losrijruimten en ruimten voor ruiters, verzorgers, grooms, vets e.d.) heb ik al dingen gezien waar ik serieus mijn twijfels bij had aan supplementen en trainingstechnieken (balken die onder spanning werden gezet of omwikkeld waren met prikkeldraad en in de dressuur geruk en gepluk en supplementen die de mond gevoeliger maken waardoor het paard scherper reageert op teugelhulpen). Echter, ik was (te) jong om te beseffen wat er precies gebeurde en had zeker niet de kennis en ervaring die ik nu heb, dus heb er niets mee gedaan. Kon ook niet, was het pre-internet en pre-mobieltjestijdperk en fotograferen backstage was ten strengste verboden, stond ontslag op staande voet op. Je kon dus zowiezo niets bewijzen zonder ernstige gevolgen voor jezelf en ik kon me dat niet permitteren.

Vooraf was ik al gewaarschuwd door collega's die niets met de paardensport hadden, maar goedgelovig als ik was ging ik er vanuit dat er diervriendelijke trainingsmethoden werden toegepast. Not. Het zijn ook geen excessen, het is eerder regel.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het in elk geval al heel lang gebeurt en ik durf te zeggen dat Jumping echt niet het enige toernooi was waar het gebeurde. Het heeft er bij mij echter wel voor gezorgd dat ik de wedstrijdsport sindsdien mijd als de pest en ook zelf nooit aan wedstrijden deel zal gaan nemen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:05

@Mick75: Off-topic....ik ben verliefd op je onderschrift Haha!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:00

Ben blij dat er eens iemand praat!
Ik heb jaren met paarden gebeld en mijn ex is zelfs een goed springruiter, dit alles heb ik opgegeven omdat ik niet tegen het dierenleed kon Boos! verschrikkelijk gewoon zoals veel van zulke paarden behandeld worden!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:26

Inderdaad ! In de dressuurwereld gebeuren ook verschrikkelijke dingen.
Ik ben op St Georg geabonneerd en heb foto's gezien waar men paarden dedd "passageren" dmv katrollen en dergelijke. Walgelijk !
Ook ik ben afgeknapt op dat soort zaken en ga ook niet meer naar de grote concoursen kijken. Vroeger ging ik naar Aken enz... maar ik vind het allemaal té geworden.
Ik zie veel liever een klein hunterparcoursje waar kinderen of volwassenen op een mooie manier, in een mooi constant tempo hun parcoursje springen dan een of andere grote prijs.
En als je van paardenmensen spreekt : die vind je het meeste bij de military ruiters volgens mij. Jammer dat die sport zo negatief in de belangstelling komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:41

mick75 schreef:
Toen ik jaren geleden in de RAI werkte, toevallig ook tijdens de Jumping (nou ja, toevallig... jaartal weet ik niet meer precies) en door mijn werk toegang had tot het backstage gedeelte (stallen, losrijruimten en ruimten voor ruiters, verzorgers, grooms, vets e.d.) heb ik al dingen gezien waar ik serieus mijn twijfels bij had aan supplementen en trainingstechnieken (balken die onder spanning werden gezet of omwikkeld waren met prikkeldraad en in de dressuur geruk en gepluk en supplementen die de mond gevoeliger maken waardoor het paard scherper reageert op teugelhulpen).

Sorry hoor, maar dit gebeurd echt niet op een losrijterrein van een internationale wedstrijd! Daar staat een steward de boel te controleren.
Sjonge Jumping Amsterdam en een hindernis met prikkeldraad, het moet niet veel gekker worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:47

Pipo schreef:
mick75 schreef:
Toen ik jaren geleden in de RAI werkte, toevallig ook tijdens de Jumping (nou ja, toevallig... jaartal weet ik niet meer precies) en door mijn werk toegang had tot het backstage gedeelte (stallen, losrijruimten en ruimten voor ruiters, verzorgers, grooms, vets e.d.) heb ik al dingen gezien waar ik serieus mijn twijfels bij had aan supplementen en trainingstechnieken (balken die onder spanning werden gezet of omwikkeld waren met prikkeldraad en in de dressuur geruk en gepluk en supplementen die de mond gevoeliger maken waardoor het paard scherper reageert op teugelhulpen).

Sorry hoor, maar dit gebeurd echt niet op een losrijterrein van een internationale wedstrijd! Daar staat een steward de boel te controleren.
Sjonge Jumping Amsterdam en een hindernis met prikkeldraad, het moet niet veel gekker worden.

Hoezo, das toch de normaalste zaak van de wereld? Clown