Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joyy schreef:dit is shokkend, maarja je moet eerlijk zijn. ga is gewoon op een jumping kijken al is t maar amateuristsch. vanaf de meter doen ze er ook veel voor om hun paard hard te laten springen.
een paar voorbeelden?
beenbescherming aflaten en heel verkeerd komen hopend op een fout. ze pas aandoen voor je je parcour binnen gaat
een oxer van de verkeerde kant aanrijden (als het achter hoger ligt zien ze de eerste balk vaak niet, die ze dan afspringen)
de kogelbeschermers zo strak doen voordat je binnen gaat zodat t pijn doet en ze mooi uitzwiepen met de achterbenen.
en zo kan ik nog heeel lang door gaan.
ieder weekend dat ik op wedstrijd ben, en ik ga inspringen zie je deze dingen gebeuren
Pipo schreef:Dit zijn meer de amateurs die proberen mee te komen met de rest. De profs zijn op dat nivo alleen nog maar aan het opleiden en die kijken wel uit om zo te rijden met hun jonge talentvolle paarden.
kitty_gomez schreef:net heel even klein stukje bekeken, toch maar af gezet.
wat ik denk is; een amateur is het welzijn en plezier samen met je paard nummer 1 en geld en presteren nummer 2.
en voor een topsporter is presteren en geld nummer 1, en welzijn van het paard komt op 2.
Ninx schreef:[
Dit betekent echter niet dat deze paarden van andere wanpraktijken gevrijwaard zijn...... helaas.
Ninx schreef:Tja Pipo: zo zitten er goede rechtvaardige ruiters tussen die zuinig zijn op hun 'werkmateriaal' en zitten er blijkbaar ook meer dan voldoende ook prof ruiters tussen die wel degelijk 'ranzig' bezig zijn.
Men verzint deze zaken niet voor fun... daar mogen we vanuit gaan.
Los daarvan weet ik er uit de eerste hand ook voldoende van, en dan vooral in Duitsland, om te kunnen concluderen dat er meer gaande is dan men denkt.
Huertecilla schreef:Ninx schreef:Tja Pipo: zo zitten er goede rechtvaardige ruiters tussen die zuinig zijn op hun 'werkmateriaal' en zitten er blijkbaar ook meer dan voldoende ook prof ruiters tussen die wel degelijk 'ranzig' bezig zijn.
Men verzint deze zaken niet voor fun... daar mogen we vanuit gaan.
Los daarvan weet ik er uit de eerste hand ook voldoende van, en dan vooral in Duitsland, om te kunnen concluderen dat er meer gaande is dan men denkt.
Ik verbaas me niet meer, ik begrijp het echter niet. Op een héél uitzonderlijke uitzondering na is hier op Bokt niemand op de hand van het paard.Al zou slechts 10% van deze ijsberg feitelijk onderbouwd zijn, dan nóg is dit duurzaam bewijs dat de sector niet in staat is het welzijnsbelang van het paard te waarborgen.
Paardenliefhebbers zouden dat onacceptabel vinden, vinden dit onacceptabel.
Érg jammer dat sport met paarden niet mogelijk blijkt, maar het rijmt echt niet met 21ste eeuwse bio-ethiek.
hc
mick75 schreef:Toen ik jaren geleden in de RAI werkte, toevallig ook tijdens de Jumping (nou ja, toevallig... jaartal weet ik niet meer precies) en door mijn werk toegang had tot het backstage gedeelte (stallen, losrijruimten en ruimten voor ruiters, verzorgers, grooms, vets e.d.) heb ik al dingen gezien waar ik serieus mijn twijfels bij had aan supplementen en trainingstechnieken (balken die onder spanning werden gezet of omwikkeld waren met prikkeldraad en in de dressuur geruk en gepluk en supplementen die de mond gevoeliger maken waardoor het paard scherper reageert op teugelhulpen).
Pipo schreef:mick75 schreef:Toen ik jaren geleden in de RAI werkte, toevallig ook tijdens de Jumping (nou ja, toevallig... jaartal weet ik niet meer precies) en door mijn werk toegang had tot het backstage gedeelte (stallen, losrijruimten en ruimten voor ruiters, verzorgers, grooms, vets e.d.) heb ik al dingen gezien waar ik serieus mijn twijfels bij had aan supplementen en trainingstechnieken (balken die onder spanning werden gezet of omwikkeld waren met prikkeldraad en in de dressuur geruk en gepluk en supplementen die de mond gevoeliger maken waardoor het paard scherper reageert op teugelhulpen).
Sorry hoor, maar dit gebeurd echt niet op een losrijterrein van een internationale wedstrijd! Daar staat een steward de boel te controleren.
Sjonge Jumping Amsterdam en een hindernis met prikkeldraad, het moet niet veel gekker worden.