"Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:47

oomens schreef:
Is dat een reden om dan maar geen eisen te stellen? Dat mag je best vinden, maar dan moet er niet meer geroepen worden dat paardeneigenaren het beste met hun dier voor hebben.

Ik ben helemaal voor duidelijke regelgeving voor bebouwing, huisvesting ed. Je hoort mij ook nergens roepen dat ik dat niet zou willen.

Ik heb alleen wat problemen met de houding van bepaalde mensen door hun ideologische gedachten. Ieder zijn mening maar dring deze niet op aan anderen aub.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:07

Citaat:
Is dat een reden om dan maar geen eisen te stellen? Dat mag je best vinden, maar dan moet er niet meer geroepen worden dat paardeneigenaren het beste met hun dier voor hebben.

Eisen stellen aan uiterlijkheden ( want daar ging het toch over: verrommeling van het landschap) is héél wat anders dan commentaar leveren op de wijze van paard-houden en de ruiterij in Nederland zoals bedoeld door HC!
Eerder in dit topic gaf ik al een linkje naar Hippolog, waarin o.a. melding gemaakt wordt van een aantal geschriften die binnenkort verschijnen ( o.a. van de KNHS) of al verschenen zijn. Er wordt ook opgemerkt dat bepaalde voorzieningen domweg ontbreken, zoals ruiterpaden en uitrijgebied in het 'groene hart' van dit land.
Mensen willen hun sport of hobby bedrijven. De Nederlandse voetbalmeute krijgt ook wat ze willen: stadions, lichtmasten, vermaak en vertier. Met de bijbehorende overlast, heb ik daar persoonlijk wat meer moeite mee maar gun ieder het zijne.

Dat een paard in het verkeer én de plekken waar de dieren gehouden worden, onder de wettelijke regels zouden moeten vallen behoeft geen betoog. Maar dit soort discussies hoeven toch geen uitlaatklep voor nutteloze ijdeltuiterij en grof-door-de-bocht-oordelen te worden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:12

oomens schreef:
Wel geloof ik dat er véél minder mensen zijn die hun paard voldoende kunnen bieden dan er nu paardeneigenaren zijn in Nederland.

Door duidelijke eisen te stellen aan de huisvesting en verzorging van paarden en aan de kennis van eigenaren, zal het voor een deel van de mensen niet (meer) mogelijk zijn om paarden te houden (op de manier zoals ze dat nu doen of willen doen).

De bonafide ruiters zullen hun zaken nu al voor elkaar hebben. Die veroorzaken ook geen frictie.

De vingerwijzerij en angstagressie komt vanuit de hoek die weet dat ze deze problematiek veroorzaakt.
´Ja maar, dan kan ík geen paard meer houden!´ Prima! Als je suboptimaal bezig bent is dat helemaal terecht Pling
Dat komt de bonafide ruiterij ten goede.
Daar kan geen ruiter inhoudelijk iets anders over melden en dan treedt Boktregel #3 in werking: Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten word je persoonlijk.

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:37

Citaat:
De vingerwijzerij en angstagressie komt vanuit de hoek die weet dat ze deze problematiek veroorzaakt.

Alweer zo'n oordeel? Wellicht nu toch maar even de inhoud van je laatste post en de verwijzing naar de boktregels op jezelf toepassen! Want hoewel je je oordelen over 'groepen' uitspreekt, kunnen die oordelen nog altijd persoonlijk opgevat worden of op z'n minst mensen irriteren. Ik acht mijzelf te behoren tot de groep die omschreven wordt als 'bonafide' ruiterij, whatever that may be in jouw oordeel, maar ik interpreteer het dan maar als een keurig bijgehouden terrein, paarden die voldoende leefruimte hebben én het feit dat verkeer in mijn woonbuurt nauwelijks te vinden is. Desondanks gaan door grofmazige teksten mijn haren overeind staan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:39

Huertecilla schreef:
(1) De vingerwijzerij en angstagressie komt vanuit de hoek die weet dat ze deze problematiek veroorzaakt.

(2)´Ja maar, dan kan ík geen paard meer houden!´ Prima! Als je suboptimaal bezig bent is dat helemaal terecht

------------------
Vwb (1): Even voor de duidelijkheid, ik schaar me niet onder 'die hoek'. Maar ik vind dit toch wel een krasse uitspraak die m.i. zijn gebaseerd op vooroordelen.

Vwb (2): Ik mag hopen dat als er dan toch een wetgeving, regels, een 'vakdiploma' etc komt, dat dit dan niet wordt opgesteld door een groep mensen die een suboptimaal verstand hebben. Maar als ik die uitspraken van o.a. Agricola en Liesbeth Bronkhorst in de openingspost lees....tja...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:56

Ik kan me wel iets voorstellen bij wat Huertecilla bedoelt: omdat ook ik al jarenlang van mening ben, dat paarden huisvesten in een aanzienlijk deel van Nederland vaak inhoudt dat men ze slechts sub-optimaal kan houden, dus met grote compromissen tav huisvesting en leef en beweeg-omgeving, heb ik daaruit de conclusie getrokken, dat ik beter geen paard heb, dan een paard dat ik een onvoldoende paardwaardig leven kan bieden. Ook in verband met mijn omgeving heb ik liever geen paard, dan dat ik bij een buitenrit bij een kleine misstap van mijn paard, midden in het drukke verkeer een gevaar op de weg vorm. Dat legt mijn gevoel van verantwoordelijkheid me op. En dat gevoel van verantwoordelijkheid heb ik naar mijn paard (dat ik niet heb) toe, en naar de mensen in mijn omgeving.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:57

Misschien moeten we op de voetbalvelden dan ook maar boompjes gaan planten, vind dát toch zo'n doorn in het oog; die nepgroene rechthoeken met witte figuurtjes en 2 hokjes met een opening waar potverdikkie nog gaas in gespannen staat ook. Getsie wat lelijk.. Rolleyes

Wat een onzin zeg, paardenhouderij is juist een mooie tegenstelling van de vergrijzing waar men ook uren over door kan zeiken. (geldt ook voor voetbalvelden trouwens, niks tegen voetbal hoor Haha! )

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:29

om een voorbeeld te geven waarom dit artikel hoogstwaarschijnlijk heeft geschreven en gelijk een goed voorbeeld van verommeling

Afbeelding

prachtig hollands plaatje wat onderbroken wordt door witte lintjes die provisorisch zijn neergezet. Aan de linkerkant kan je nog net de voertonnen zien.

Geloof me, ik zie 1000x liever paarden in de wei ipv industrie gebied, maar als ik hier langsrij kan ik wel begrijpen dat ze hier wat aan willen doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:38

ik ben het er best mee eens dat dit een rommelig beeld is, en ook wel dat enige regulering op zijn plaats is. maar dat kan ook eenvoudig. Als in bovenstaand voorbeeld er strak, bruin lint wordt gespannen aan deugdelijke houten paaltjes, heb je al een heel ander beeld.

Wat mij wel stoort in het artikel, is dat het zo tendentieus is.
Wat nou, 'Veel mensen die puur een paard houden, niet om op te rijden, maar als statussymbool?"
wat nou, 'al die auto's op weg naar de manege' en hoe zit het dan met alle auto's die naar andere sportvoorzieningen gaan, of naar het bos om te wandelen?
wat nou, 'hondjes en paarden in het bos gaat niet samen'? Als de hond in kwestie zich niet misdraagt, doet het paarden dat ook niet. En ook zonder paard zie ik in het bos liever niet een woest blaffende hond op mij afstormen. Laten ze daar eerder wat van zeggen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:46

daar heb je helemaal gelijk in.

Ik viel meer over de bokkers die vinden dat de weiden en erven van paardenhouders er zo prachtig uit zien en dat regelgeving hierover niet nodig was.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:51

als er dan toch zo veel mensen iets met paarden doen is er toch geen probleem? Iedereen vind een paard mooi in de wei op de enkeling na dan die niet van paarden houd.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:53

crossmonster schreef:
Citaat:
Voor niet al te veel geld kan je een paar lessen nemen, zegt Liesbeth Bronkhorst

Ehm uit welk jaar dateerd deze uitspraak??
Mijn hemel, je betaald achterlijk veel geld voor een paar lessen tegenwoordig.

De paardensport is er in de jaren inderdaad echt niet goedkoper op geworden!
Maar ik denk gewoon dat de mensen tegenwoordig meer verdienen als vroeger dus in verhouding kan je het nu beter betalen als bijv. 25 jaar geleden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:00

Hetgeen op de foto is idd rommelig en ik zie het liever ook anders. Maar ik zie wat dit betreft wel meer dingen liever anders Lachen
Als ik het openingstuk lees, krijg ik echter het gevoel, dat 'men' het zeg maar op de paardensector gemunt heeft om minder eerbare motieven.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:06

Pebblesther schreef:
De paardensport is er in de jaren inderdaad echt niet goedkoper op geworden!
Maar ik denk gewoon dat de mensen tegenwoordig meer verdienen als vroeger dus in verhouding kan je het nu beter betalen als bijv. 25 jaar geleden.

Ze verdienen mss meer, maar alles is veeel duurder geworden, dus verhoudingsgewijs houdt je aan het eind van de maand juist minder over dan voorheen, denk ik.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:13

Ik vind het helemaal niet storend die foto. Ik heb juist een hekel aan dat aangeharkte gedoe in Nederland. Allemaal dezelfde huizen, allemaal hetzelfde draadje om de wei, allemaal zonder schuilstalletje. Eenheidsworst dat is het.

En dat staat los van de welzijnsdiscussie. Als het dan zo nodig moet kun je ook zorgen voor allemaal dezelfde nette, groene schuilstalletjes. Heb je paardenwelzijn en ruimtelijke ordening in één. Welzijn van de paarden staat niet persé gelijk aan minder paarden in NL.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:13

Wij hebben bruin lint rond de bak en wit lint rond het land. dat bruine is idd minder storend. Knipoog

Wel denk ik dat Nl idd vol met scheit ligt van onze viervoeters. Het is geluk hebben dat het niet stinkt, want als het varkenspoep was geweest, was ik waarschijnlijk geemigreerd.. Waar ik woon staan er op een vierkante km2 denk ik al zo'n honderd paarden.. Clown

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:37

detour schreef:
Wij hebben bruin lint rond de bak en wit lint rond het land. dat bruine is idd minder storend. Knipoog

Klopt. Wij hebben onlangs het witte lint (40 mm) inmiddels ook allemaal vervangen door bruin lint (40 mm). Om de zoveel palen en op de hoeken van die speciale span isolatoren zodat het superstrak blijft zitten. Staat heel erg netjes, op afstand is het net of dat er een houten omheining staat. Ook alle hoekpalen en die van de doorgangen vervangen door hele dikke ronde palen. Dan heb je die schuine stutpaaltjes niet meer nodig, wat ook al meteen een stuk netter staat.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:42

Agg het zal over een tijdje wel weer afzakken..
Altijd als anky de olypische spelen heeft gewonnen (nou ja altijd, maar je snapt wat ik bedoel Tong uitsteken )
Wil iedereen ineens "de 2e Anky worden" en gaat iedereen op paardrijden of koopt een paardje..
Denk dat daarvan 60% (of misschien wel meer) na een tijdje weer zal afhaken.. Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:44

denk je ik denk dat dat best wel mee zal vallen. Paarden beginnen gewoon meer bij de mensen te horen. Of eigenlijk wéér bij de mensen te horen vroeger was het de normaalste zaak van de wereld en was het hun enige vervoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:47

splash1999 schreef:
denk je ik denk dat dat best wel mee zal vallen. Paarden beginnen gewoon meer bij de mensen te horen. Of eigenlijk wéér bij de mensen te horen vroeger was het de normaalste zaak van de wereld en was het hun enige vervoer.

Terug naar de oudheid Go jij! Go jij! . Auto's eruit en iedereen een paard. Beter voor het klimaat en nog leuk ook Haha! .

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:51

geerke schreef:
verrommeling???nee,kilometers file en flats dat is mooi.....en de windmolens natuurlijk!!!prachtig!!

Ja, in 1 woord schi-tte-rend! Flat's en grote bedrijven, wouwie Pling Toch zonde als er een weiland met paarden enzo zouden komen.
Stomme, stinkende paarden... Vork

Ik vind het stukje toch aardig overdreven...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 07:03

beantsje schreef:
ik ben het er best mee eens dat dit een rommelig beeld is, en ook wel dat enige regulering op zijn plaats is. maar dat kan ook eenvoudig. Als in bovenstaand voorbeeld er strak, bruin lint wordt gespannen aan deugdelijke houten paaltjes, heb je al een heel ander beeld.

Wat mij wel stoort in het artikel, is dat het zo tendentieus is.
Wat nou, 'Veel mensen die puur een paard houden, niet om op te rijden, maar als statussymbool?"
wat nou, 'al die auto's op weg naar de manege' en hoe zit het dan met alle auto's die naar andere sportvoorzieningen gaan, of naar het bos om te wandelen?
wat nou, 'hondjes en paarden in het bos gaat niet samen'? Als de hond in kwestie zich niet misdraagt, doet het paarden dat ook niet. En ook zonder paard zie ik in het bos liever niet een woest blaffende hond op mij afstormen. Laten ze daar eerder wat van zeggen!

Dat zal wel vallen onder de journalistieke vrijheid, van die leuke one-liners die het goed doen in een artikel van deze strekking.

Wat mij betreft komt er zo'n vakdiploma, lijkt me een goede zaak. Daar is men toch ook al een beetje mee bezig? Meen me tenminste te herinneren dat ik dat eens ergens heb gelezen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:08

Zo'n vakdiploma zie ik dus absoluut niet zitten. Het gaat niet om het weten, maar om het doen.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:27

De lieden die er een rommeltje van maken met paarden, kunnen dit ook zonder paarden. Daar zal weinig aan veranderen met regeltjes.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:39

Misschien moeten we wel blij zijn dat er zoveel paarden zijn. Want als er minder paarden zouden zijn, en nog steeds net zoveel mensen die wilden gaan paardrijden. Dan werd het toch zielig voor de paarden?
Dus aan de ene kant is het wel fijn.
En ik vindt 'niks mooier dan al die paardjes buiten te zien lopen'
En jaa dat ze tegen woordig van die witte linden gebruiken is omdat wanneer paarden door prikkeldraad heen gingen, ze zich totaal verwonden. Dus ik vindt die witte draden dan echt geen hinder hoor Knipoog
liever meer paarden op een rij dan allemaal flats op het platteland erbij Knipoog