RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:46

Nou ja, als je de uitzending bekijkt dan kan je niet anders dan concluderen dat koopster niet netjes heeft gehandeld :).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:48

ElvierW schreef:
Grappig dit! Zou het niet zo kunnen zijn dat ze bedoelt "als hij weet dat ík weet dat Rubis ziek is dan tekent hij nooit meer".

Maar dan nog is het niet logisch dat hij wél heeft getekend, als hij daadwerkelijk wist dat hij ziek was.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:49

Goed voor het paard zorgen is wat anders als goed met verkoper de situatie aanpakken. Ik geloof het meteen dat Jytte goed is geweest voor Rubis, ook al heb ik die hele topics toen gemist.

Maar naar de verkoper toe is ze gewoon niet fair geweest door 3 maanden mooi weer te spelen, en vervolgens de verkoper te confronteren met een ziek paard terug willen brengen.
Verkoper kan niet ruiken wat er speelt, ze heeft zelf voor verkoop alleen klinisch laten keuren en daarop Rubis gekocht, en bewijs vervolgens maar in welke stal het paardje ziek is geworden. Had ze open kaart gespeelt, dan had ze van mij alle gelijk van de wereld gekregen. Maar met deze aanpak begrijp ik heel goed waarom de verkoper de deur dicht getrokken heeft

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:50

Ik denk ook niet dat hij wist dat Rubis ziek was. Máár... zij denkt van wel! En daarom heeft zij zo beredeneert en dan snap ik dat wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:52

ElvierW schreef:
Ik denk ook niet dat hij wist dat Rubis ziek was. Máár... zij denkt van wel! En daarom heeft zij zo beredeneert en dan snap ik dat wel.

maar dan zou ze ook niet moeten verwachten dat hij wel zou tekenen.... vind het maar een vreemd idee én vies gespeeld

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:59

Maar hoe vaak is er op Bokt niet een topic geweest over een paard dat iets bleek te mankeren en waarbij iedereen riep dat er natuurlijk moest worden terug gegaan met t paard? En dat je het dan slim moet spelen omdat je anders de sjaak bent bij die slimme fokkers/handelaren?

Nee, ze heeft het misschien niet helemaal netjes gedaan maar nogmaals, frustratie en woede zijn niet de beste raadgevers...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:02

ElvierW schreef:
Maar hoe vaak is er op Bokt niet een topic geweest over een paard dat iets bleek te mankeren en waarbij iedereen riep dat er natuurlijk moest worden terug gegaan met t paard? En dat je het dan slim moet spelen omdat je anders de sjaak bent bij die slimme fokkers/handelaren?

Nee, ze heeft het misschien niet helemaal netjes gedaan maar nogmaals, frustratie en woede zijn niet de beste raadgevers...

Ja, zodra het dier iets mankeert, meteen terug gaan, of iig op de hoogte stellen. Niet een jaar later alsnog een zaak aanspannen :).

En frustratie en woede zijn inderdaad slechte raadgevers en als ze nog meer pech heeft, knalt dat knetterhard in haar gezicht terug en verliest ze de zaak. En dan ben je ontzettend veel geld kwijt... Heel erg veel.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:08

Maar ze is toch na drie maanden terug gegaan, drie dagen nadat hij het contract had ondertekent? En volgens mij hield ze hem tussentijds ook op de hoogte toch?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:10

Maar na 3 maanden was er nog geen lyme oid vastgesteld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:10

ElvierW schreef:
Maar ze is toch na drie maanden terug gegaan, drie dagen nadat hij het contract had ondertekent? En volgens mij hield ze hem tussentijds ook op de hoogte toch?

hoe goed het ging ja.....
ipv wat er echt aan de hand was.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:11

PhiaBink schreef:
Nogmaals, het gaat over een consumentenkoop. Niet over lyme, beten enz. Dit kan door een niet paarden advocaat gedaan worden. Het is de zelfde wet als je een koelkast koopt. Er is geen verschil tussen een paarden aankoop consumentenkoop of een koelkast consumentenkoop.

Nogmaals, als het zo simpel is als jij doet lijken dan hebben handelaren en fokkers geen handel meer.
De wet onderschrijft de koop dan wel als dusdanig, maar er blijft toch een twist in het verhaal, namelijk dat van levende have. Veel (niet paarden) advocaten onderstrepen de wet dus ook als dusdanig, maar die vlieger gaat echt niet op. Dwaling komt dan nog het meest in de buurt, volgens mij.

Het kan toch niet zo zijn als een dier ziek word of zelfs dood gaat, er zonder pardon kan worden gedeclareerd bij de verkoper :?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:11

Ik ben al even aan het mee lezen en ook ik vind veel bokkers hier zwaar overdrijven en ik mijn opinie zeer ongepaste opmerkingen plaatsten.
Dit vind ik dus gewoon niet kunnen.
Wij kunnen niet in het hoofd van Jytte en of in die van de heer van den berg kijken.

Persoonlijk aan de hand van de uitzending en wat berichten wat ik hier op bokt van Jytte gelezen/gezien heb.
Ik denk zeker dat Jytte wat dingen heeft na gelaten:
De bloed test bij aankoop en het contract, dat had gelijk bij aankoop geregeld moeten zijn dit had een hoop kunnen schelen, maar goed dat is een koe in de kont kijken.
Verder was het ook zeer vreemd dat de heer van den berg het gedeelte consumenten recht in het contract heeft door gestreept.
Persoonlijk vond ik de prijs erg netjes dus begreep de opmerking niet van de dame van de db en vond deze ook ongegrond en compleet nutteloos.

Verder is lyme een een sluimerende ziekte die bv door stress en of de hoeveelheid werk wat is toegenomen voor rubis.
En voor zover ik weet heeft de borrelia bacterie (de bacterie die lyme veroorzaakt) een tijd nodig om zich te settelen en dus is het geen acute ziekte.

Kortom het kan maar zo zijn dat de heer van den berg hier niet van wist en of het niet opgepikt heeft, aan de andere kant afhankelijk van hoe lang rubis lyme al mee droeg zou het goed kunnen zijn dat de heer van den berg wel wist dat rubis niet 100% was.
Hij gaf ook duidelijk aan dat hij het in Limburg heeft kunnen oplopen.

De groei ringen waar ze het over hadden in de uitzending kan ook verschillende oorzaken hebben ook bv wisseling van voer en niet alleen medische behandeling.

Dus om een heel lang verhaal kort te maken kunnen we lang en kort hier speculeren of niet dit is een kwestie waar ze mee moeten schikken of een rechter over moet beslissen.
Hier gaan ze niet uit komen het is zijn woord tegen het hare.

Heeft de heer van den berg gelogen en het dier moedwillig door verkocht, of heeft hij het hoesten voor een koudje aan gezien en het vermageren hier aan ge koppelt en er verder niets mee gedaan/achter gezocht.
De enige die dit weet is eigenlijk de heer van den berg zelf en evt de mensen dicht bij hem.

Laat dit een les zijn voor de bokkers hier in het topic, koop je een paard laat het dier goed keuren incl een breed boed spectrum.
Ook de verkoper hoeft niet altijd te weten dat het dier wat onder de leden heeft.

Wat ik graag nog wel kwijt zou willen is dat ik Jytte toch ook nog sterkte wens, rubis was een speciaal dier en had zich al erg snel diep in jou hart genesteld dus makkelijk zal dit niet voor je zijn.
De heer van den berg hoop ik dat hij een goede oplossing kan vinden in deze vervelende kwestie, en ik vind het hem erg sieren dat hij toch echt wel voor de camera verschijnt om zijn kant van het verhaal te vertellen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:12

ElvierW schreef:

slim = wel eerlijk.
Slim is correct handelen, niet slordig bijv

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:24

superwoman schreef:
ElvierW schreef:

hoe goed het ging ja.....
ipv wat er echt aan de hand was.

Omdat ze toen zelf ook nog dacht dat het hengstengedrag was en niet dacht aan een ziekte als Lyme. Dus kon ze toch ook niet veel anders dan berichten dat eea was gebeurd maar ze verder erg blij was met m?

Rommulus verwoord mooi wat ik ook probeer te zeggen. Dat een hoop nu makkelijk achteraf gelul is en dat dit voor beide partijen een heel vervelende situatie moet zijn. En ik geloof echt niet dat Yitte nu in dr handen zit te wrijven vol teveredenheid over deze situatie of haar eigen handelen...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:29

Rommulus ik ben het met je eens!

Verder hoop ik dat jullie je speculaties lekker voor je houden, sommige zijn echt zeer ongepast!!
Dat de wond op Jytte haar rug misschien wel iets van iets anders kan komen? :? Dat gaat echt te ver jongens!! Zij is nog steeds kapot van de dood van Rubis en hoe het gelopen is. Misschien dat dat de reden was waarom ze inderdaad niet vrolijk keek tijdens de uitzending!!! Lijkt me duidelijk toch??

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:49

Hoewel ik absoluut vind dat Jytte in deze situatie niet eerlijk is en mi zelfs een vuil spel speelt, geloof ik niét dat zij van Rubis af wilde of dat die wonden door iets anders zijn ontstaan. :n

DaniPlonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:52

Waarom zegt rtl dat het paard 3 jaar is, en zie ik op haar topic 6 jaar staan?
Bij aankoop was dit paard ook niet mager, alleen op bodegraven kwam hij met fotos van de magere pony.
Als hij mager was op de keuring had de da dat wel opgemerkt zo ook de kringen op zijn hoef.
Dit was naar mijn mening allemaal niet aanwezig anders was hij wel afgekeurd of verder onderzocht.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:56

nee ,dat geloof ik ook niet ,ik heb haar topics toen der tijd gevolgd en ze was echt gek op rubis,en logisch,het was ook een geweldig gaaf paardje om te zien :j

ze heeft er ook super goed voor gezorgd.... :) dat weet ik echt 100% zeker,het is ook super verdrietig dat het allemaal zo gelopen is...

ik vraag me alleen af wat je nog meer moet doen als verkoper tegenwoordig om niet na maanden na verkoop alsnog beschuldigd te worden van het achter houden van verborgen gebreken,als een dier wat je verkoopt veterinair te laten keuren en dan het liefst nog door een dierenarts van tegen partij,zodat elke partijdigheid van een dierenarts uitgesloten kan worden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-12-12 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:57

Laat iedereen lekker zijn eigen mening geven. Als er mensen zijn die nav de uitzending en verhalen jytte ongeloofwaardig over vinden komen en de fokker eerder zijn gelijk zou geven, wat maakt dat dan uit? Dan had ze er niet voor moeten kiezen op het op de openbare televisie te gaan doen. Dan kan het zo zijn dat niet iedereen het met haar eens is. Dat vind ik nou niet door het slijk halen oid, maar gewoon je mening geven :-)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:58

Het gaat wel snel hier met de reacties, ben een poos bezig geweest met bijlezen!!
Verder wil ik geen uitspraken doen, ik sta er te dicht bij..

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:02

Iedereen mag zijn eigen mening hebben, en hier in Nederland mag je je mening uiten, niets mis mee. Mits je daarmee de ander niet schaadt (geen idee of dit ook in de wet staat, maar je hebt niet alleen te maken met wetten maar ook met normen en waarden, voordat ik daarmee om de oren word geslagen dat dit niet in de wet staat), en ik denk dat uitspraken als "en die bijtwond? ik geloof er echt helemaal niets van hoor, ziet er eerder uit als een hoefafdruk", of "nou ik denk dat Jytte alleen maar zo snel mogelijk van rubis af wilde" de ander toch écht wel schaden. En dan zijn dit nog maar twee voorbeelden van al die belachelijke (voor)oordelen. Dat Jytte het openbaar op televisie doet, wil nog helemaal niet betekenen dat jullie Jytte compleet de grond in horen te trappen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:04

Overdrijven is ook een vak :). Het verhaal zoals uitgezonden op tv spreekt niet in haar voordeel, klaar. En daar baseert het merendeel in dit topic zich op.

Liefde voor het paard in twijfel trekken of niet geloven dat de verwondingen niet op de beschreven manier ontstaan zijn is niet leuk om te lezen, maar mag gewoon gezegd worden, hoor. Zelf wil ik zo ver niet gaan, omdat ik absoluut geloof dat zij alles voor haar paard heeft gedaan wat mogelijk was. En dat siert haar.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:06

Ik vind persoonlijk dat als iemand zich afvraagde of de wind wellicht door iets anders veroorzaakt is dat dat gewoon je mening uiten is en niet perse iemand zwart maken of de grond in trappen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:12

ElvierW schreef:

Dat klopt ook niet helemaal volgens mij, ze weet volgens mij goed dat hij het niet wist. Hij zei namelijk in de uitzending was volgens mij met de advocaat erbij en zij zelf dat hij een gezond paard verkocht heeft zij reageerde daar op dat hij dat niet kon weten. Zelfde met het koopcontract als hij het echt had geweten dan had hij toch niet getekend. Dan had hij toch ook z'n vermoedens gehad waarom ze ineens na 3 maanden perse dat contract wil.
Blijft een treurige zaak, maar ik vindt haar toch echt onterecht overkomen naar de handelaar/fokker toe.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:20

Dan zien we dat anders. Ik heb niet het idee dat dit nog fatsoenlijk je mening uiten is. Met de nadruk op het woord fatsoenlijk.