Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:11

Veronica2 schreef:
Nee, maar dan bewandel je de daarvoor aangegeven wegen om het kenbaar te maken bij relevante instanties. Er zijn heel veel legitieme manieren om mishandeling, nalatigheid of wanprestatie aan de kaak te stellen. Geheimzinnige beelden van persoonlijke gesprekken en stiekeme filmpjes voor sensatiereportages zijn niet de juiste manier.

Je hebt vrees ik een ietwat romantisch beeld van het 'op correcte wijze' aan de kaak stellen van dierenmishandeling.
Welke instantie zou je hiervoor willen benaderen, en wat zijn de mogelijkheden die een dergelijke instantie heeft om deze zaken ook echt aan te pakken?
Zolang dergelijke zaken in de wetgeving nog niet goed geregeld zijn, kun je feitelijk helemaal niets.

Ik heb dit zelf ervaren. Na JAREN van contact met dierenpolitie, dierenbescherming en NVWA (er lagen inmiddels dode rottende paarden op het erf) waarin men OF niets deed, OF niets kon doen, heeft een stap naar een televisie-programma en de krant de dieren uit de ellende gehaald.
Voor de meeste dieren inmiddels te laat.
En dat is dan een situatie die zichtbaar is vanaf de weg, visueel duidelijk maakt dat er niets van klopt (dode dieren) en dus ook een gevaar is voor de volksgezondheid. En zelfs toen kreeg ik te horen dat bovengenoemde instanties te weinig tools hebben in de wetgeving om dergelijke zaken direct aan te pakken.

Dus wanneer jij melding maakt bij een instantie dat een miljardair paard mishandelt die in peperdure stallen staan in een halve meter stro met hooi en water, dan word je gewoon weer naar huis gestuurd.
Wellicht verdient het geen schoonheidsprijs onrecht ongevraagd te filmen. Maar al vele malen in de geschiedenis (sinds het ontstaan van beeld) heeft het mondiaal bewustzijn over bepaalde zaken doen ontstaan die daarna aangepakt zijn.
Het doel heiligt de middelen.

Ik vind het zorgelijk dat jij je continue opwindt over privacy, en nergens zie ik je verontwaardiging over deze omgang met paarden.
Kan ik hieruit opmaken dat je het acceptabel vindt?

nikkel

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:11

Privacy, wordt alleen maar gebruikt om verder te gaan met niet gewenste praktijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:12

Dat vind ik ook zorgelijk, privacy belangrijker vinden dan het stoppen van misstanden.

Soms heiligt het doel de middelen!

Mijn ervaring als klokkenluider is dat je echt bewijzen moet hebben voor mensen je geloven. Aan alleen woorden heb je niets. Bij een aangekondigd bezoek zijn dingen ook uiteraard altijd in orde.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:18

Het is idd zo dat als dit soort praktijken gemeld worden er niks mee gebeurd meestal.
Ik vind privacy heel belangrijk en dus ook goed dat dit middels een rechter is gegaan omdat ik vind dat je niet zomaar alles moet kunnen verspreiden zonder context en ook kan veel een moment opname zijn. Maar als er structureel dingen zo gaan en er is al van alles geprobeerd om dat kenbaar te maken. Dan is dit misschien wel de enigste manier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:40

Helgstrand heeft weer een reactie gegeven:

"Wij hebben helaas bericht gekregen van de Deense Ruiterbond en de Deense Ruiterbond dat zij per 31 december 2023 onze samenwerkingsovereenkomst als leeropleidingsplaats voor de Master Ruiter opleiding beëindigen.
Wij zijn natuurlijk ontzettend verdrietig over deze beslissing. We zijn ontzettend trots op onze student Master Riders, en we beschouwen hen hechte en vakkundige collega's.
De beelden van tv 2 hebben een hele grote indruk gemaakt. We begrijpen dat er een reactie moet komen op de beelden die getoond worden in Operatie X. Dat hebben we zelf gedaan. Daarom hebben we zowel de Deense Ruiterbond als de Deense Ruiterbond een open uitnodiging gestuurd voor een dialoog en een bezoekje aan Helgstrand Dressuur om zelf te zien hoe onze praktijk eruit ziet als leerlingwezen en hoe we in het verleden veel van onze omstandigheden hebben verbeterd jaar. We zijn zeer teleurgesteld dat noch de federatie noch de vereniging onze uitnodiging heeft aanvaard. Onze uitnodiging blijft open: beiden zijn welkom om langs te komen - ook onaangekondigd, waar ze de nodige keuringen kunnen doen van zowel paarden, trainingen, als studenten.
We zullen er natuurlijk alles aan doen om de dialoog voort te zetten zodat we onze getalenteerde studenten weer kunnen verwelkomen in Helgstrand Dressage, waar we ervan overtuigd zijn dat we een goed leerbedrijf met gezonde waarden en een sterke gemeenschap kunnen bieden."

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:01

Damage control.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:06

nikkel schreef:
Damage control.

En dat snap ik. Een faillissement zit er wel in op deze manier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:17

Dat hangt ee vanaf hoeveel vertrouwen de investeerders nog hebben in de toko.
Helgstrand heegt al eens moeten beloven dat de contracten duidelijker en het personeelsbeleid verbeterd zou worden.
Na dit schandaal zou hij nog veel meer dingen moeten verbeteren.

Ik denk dat het best pittige gesprekken zullen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:19

Afbeelding

Afbeelding

Er kwam nog meer voorbij gisteren. Dit is dan wel iets goeds wat ik lees. Denk ook wel dat dit is om faillissement te voorkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:25

Ja, het is een miljarenembedrijf, maar ook die krijgen klappen wanneer iedereen wegloopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:37

Ik heb begrepen dat Waterland Equity, de investeerder van Helstrand in Juni al een advocatenkantoor inhuurde om de praktijken van Helgstrand te onderzoeken. zette.
Er gingen naast de geluiden over paardenmishandeling ook geluiden rond over malafide handelspraktijken door Helgstrand. Het ziet ernaar uit, dat de touwtjes worden aangetrokken en dat Helgstrand een stuk minder ruimte krijgt in zijn bedrijfsvoering.

"Het onderzoek duurde van 31 mei tot 21 juni en daarbij werden onder andere de boeken van Helgstrand, facturen en contracten doorgelicht. De lijst met aanbevelingen, die Helgstrand volgens het vrijdag gepubliceerde persbericht heeft overgenomen, is lang en duidt op behoorlijke kritiek van het advocatenkantoor.
Het kantoor concludeert volgens het Helgstrand persbericht na haar onderzoek dat ‘onvolledige documentatie en gebrek aan schriftelijke gegevens de handel in paarden en mede-eigenaarschap in verschillende gevallen een risico op belangenverstrengeling en conflicten tussen partners en Helgstrand Dressage met zich meebrengt
."

Als ik de actiepunten zie die Helgstrand moet doorvoeren dan zie ik zo al een paar rechtszaken voor me.
Naast het verbeteren van de financiële administratie en de de arbeidsvoorwaarden
* Opstellen van een gedetailleerde en transparante mede-eigendomsovereenkomsten door een externe advocaat met goed inzicht in de branche
* Aanbieden van nieuwe en verbeterde mede-eigendomsovereenkomste voor alle huidige partners
* Volledige transparantie voor mede-eigenaren over alle kosten en berekening van garantiebedragen voor verrekening bij verkoop paarden.

https://www.horses.nl/dressuur/helgstra ... sparantie/

En nog wat meer van dit soort acties.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:06

Als ik ik dit lees en dan de reportage over de behandeling van paarden en personeel, dan regeert het geld toch? Hoe kan dit zo door de vingers worden gezien? Dan worden alle belangen ondergeschikt gemaakt aan de inkomsten. Blijkbaar kan zoiets ontstaan en blijven bestaan doordat omvang macht geeft. Word er eigenlijk treurig van. Werd ik ook toen boerin Steffie vreselijk blij stond te vertellen hoe goed Hennessy het daar toch had (bij Boer zoekt vrouw). Haar definitie van goed voor paarden is toch anders dan de mijne.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:17

Geld is het slijk der aarde, maar het regeert overal en altijd. Bij Waterland des te meer, dat is namelijk geen antroposofische instelling. Waterland gaat nu beter opletten bij Helgstrand, maar zo te zien kan dat verhoogde toezicht volledig op papier worden uitgevoerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:22

Ik denk dat je filantropisch bedoelt.

En nee, dat is zo'n bedrijf niet. Echter geven ze wel om imago, en die is nu aangetast.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:49

_San87_ schreef:
Ik denk dat je filantropisch bedoelt.

En nee, dat is zo'n bedrijf niet. Echter geven ze wel om imago, en die is nu aangetast.

Oh ja, filantropisch inderdaad.
Ze geven helemaal niks om reputatie, dat hoeven ze namelijk niet en de praktijken van Helgstrand 'met die paardjes' , doet weinig schade aan het bedrijf. Het enige wat enige interesse wekt is of de investeringen voldoende opleveren en daar gaan ze de komende maanden wel een dipje in zien. Maar straks in de zomer wil iedereen weer zo'n paard en dan komen de kopers weer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:17

BrankaZ schreef:
Als ik ik dit lees en dan de reportage over de behandeling van paarden en personeel, dan regeert het geld toch? Hoe kan dit zo door de vingers worden gezien? Dan worden alle belangen ondergeschikt gemaakt aan de inkomsten. Blijkbaar kan zoiets ontstaan en blijven bestaan doordat omvang macht geeft. Word er eigenlijk treurig van. Werd ik ook toen boerin Steffie vreselijk blij stond te vertellen hoe goed Hennessy het daar toch had (bij Boer zoekt vrouw). Haar definitie van goed voor paarden is toch anders dan de mijne.

Denk dat dat voor veel bedrijven in de paardenwereld zo is. Bij een van Uytert zal het er niet heel anders aan toe gaan.

Qua behandeling van personeel, dat is bekend. Ik werk nu op kantoor en was helemaal verbaasd in het begin hoe aardig iedereen was en dat ik gewoon ook eens mocht praten tussendoor en aan mezelf denken etc. :+

Helgstrand koopt toptalenten op, financieel kan hij een heleboel goedgekeurd krijgen als hengst en promoten. Hoe beter die paarden lopen hoe meer dekkingen natuurlijk en dan handelt hij ook nog in verder afgerichte Grand Prix paarden die enorm veel waard zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:02

Jammer dat het zo zou moeten.

Maar ik vind het wel een frisse oplossing. Alles filmen en dan steekproef gewijs controleren. Dan blijft de rust intact, privacy gewaarborgd, is redelijk goed uit te voeren.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:24

Veronica2 schreef:
Geld is het slijk der aarde, maar het regeert overal en altijd. Bij Waterland des te meer, dat is namelijk geen antroposofische instelling. Waterland gaat nu beter opletten bij Helgstrand, maar zo te zien kan dat verhoogde toezicht volledig op papier worden uitgevoerd.

Bij Waterland zal het ook met name om geld gaan. Voor zover ik kan zien zijn dit duidelijk maatregelen om fraude met eigendomsovereenkomsten zwart geld etc te voorkomen. Dat is gemeengoed bij de handel in paarden en Helgstrand zit daar natuurlijk niet om te wachten. Ik denk dat ie enorm baalt zo. Maar wel goed dat ook daar naar gekeken wordt. Met betrekking op de paarden zitten er al genoeg organisaties bovenop nu.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:23

Babootje schreef:
Veronica2 schreef:

Bij Waterland zal het ook met name om geld gaan. Voor zover ik kan zien zijn dit duidelijk maatregelen om fraude met eigendomsovereenkomsten zwart geld etc te voorkomen. Dat is gemeengoed bij de handel in paarden en Helgstrand zit daar natuurlijk niet om te wachten. Ik denk dat ie enorm baalt zo. Maar wel goed dat ook daar naar gekeken wordt. Met betrekking op de paarden zitten er al genoeg organisaties bovenop nu.

Er zijn natuurlijk al wat rechtzaken geweest omtrent onduidelijke afspraken bij verkoop van paarden.
Het is niet uit de lucht komen vallen.

Waterland zal Helgstrand nu wederom op de vingers tikken want deze negatieve aandacht heeft zeker invloed op het rendement van hun investeringen.