Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:25

DiscoDipp schreef:
En ik weet verdomd goed dat ze allemaal weten dat er dieren dood gaan, wagens naar rendac gaan en etc etc. Maar dan nog sluiten ze de ogen voor de gevolgen.

En daarbij moet dit door iedereen gezien worden, jong en oud, voor en tegenstanders. Precies als dat er les gegeven word over de Holocaust, moet hier ook een punt gemaakt worden dat het absoluut NIET oke is.

Misschien dat je nu mijn punt begrijpt Cowboy.
Het beheer moet er wel over beslissen dus daar moet je uiteindelijk zijn.

Maar ze sluiten niet de ogen voor de gevolgen. Ze beschouwen het alleen als een natuurlijk proces wat je zijn gang moet laten gaan. Ze aanvaarden daarmee de consequentie dat er veel dieren een hongerdood sterven.
Dat je het met die gedachtegang niet eens bent is een volgend punt.

Denk ook dat vrijwel niemand ontgaan is inmiddels.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:35

Punt is dat je niet SBB of de provincie hoeft te laten zien dat er dieren dood gaan, je moet zorgen dat RTL het in beeld krijgt en Jan publiek de rauwe werkelijkheid ziet.
En RTL gaat nou eenmaal wél voor dit soort taferelen, ook al is dat met 'die actievoerders zijn hysterisch bezig' in het achterhoofd. Maakt niet uit. Doel heiligt de middelen in dit geval.

DiscoDipp

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:46

Jullie snappen mij niet.
door zo’n stunten uit te halen krijg je vanzelf aandacht hoor. Ook voor de rest van Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:53

Mizora schreef:
De gegevens van februari staan online. Volgens sbb zijn er 69 dieren een natuurlijke dood gestorven en in totaal zo'n er een kleine 1000 dood gegaan.

Omgevingsscore was een 4 tot 5. oftewel: alleen dieren met een score 1 zijn afgeschoten.
https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... -downloads

Dan zijn er behoorlijk veel meer dieren een natuurlijke dood gestorven dan de maand ervoor. En een veelvoud van het hele jaar ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:54

DiscoDipp schreef:
Jullie snappen mij niet.
door zo’n stunten uit te halen krijg je vanzelf aandacht hoor. Ook voor de rest van Nederland.

Ja, maar niet het soort aandacht dat je wilt als je iets wilt betekenen voor die dieren lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:00

Wat een gezeik over het gesleep met het dode hert. Diegene die dit respectloos vinden, laten jullie je beestjes ook allemaal cremeren? Of is het dan ogen en portemonnee dicht en maar met de rendac mee?

Goeie actie, het publiek krijgt alleen mooie plaatjes te zien van goed doorvoede beesten. Laten ze de echte realiteit maar eens tonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:03

ElineS schreef:
Ik heb met RTL nieuws rond gelopen en met AD, anderen met genoeg andere. Maar alle nare dieren die ze zagen en filmden kwamen niet in hun segmentjes. Alleen demonstranten die dingen deden. Alleen die beelden of Facebook verspreiden is niet voldoende.

Je doet alsof het allemaal zo makkelijk is, maar dat is het echt niet. Ik had nou niet bepaald in mijn agenda staan 'maandag: Hooi voeren' 'woensdag: Een dier zien sterven' en zondag: met een dood hert slepen'

De media wil dat we worden weg gezet als hysterische actie voerders en dat zal dan gebeuren ook. Kan je niet tegenhouden. 1 iemand bedreigt een boswachter en poef, het gaat alleen maar daarover en de hele actiegroep is verantwoordelijk. 1 iemand noemt het een concentratiekamp en hoppa, dat word uitgekauwd. 1 groep gaat over het spoor en alles is duidelijk in het nieuws en weer is dat niet ren select groepje, maar nee dat zijn alle actievoerders.

We ontkomen er toch niet aan, might as well play the part

Lijkt me verdomd lastig actievoeren als sommige mensen van die domme dingen doen. Of dat nou met een hert slepen is, over het spoor lopen of boswachters bedreigen. Maar het zijn niet de media die een negatief beeld neerzetten hoor. Dat zijn de actievoerders zelf, met hun ondoordachte en impulsieve acties. Geen enkele reden om zo in de slachtofferrol te kruipen....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:03

safina schreef:
Ja, maar niet het soort aandacht dat je wilt als je iets wilt betekenen voor die dieren lijkt me.

Tuurlijk wel. Dit is een heel simpele boodschap, duidelijker kan niet: "kijk mensen, dit is wat SBB en Flevoland onder het tapijt vegen/in de bosjes verbergen."

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:06

ElineS schreef:
Cowboy55 schreef:

je denkt echt dat de mensen die in het beheer van de OVP zitten niet weten wat er gebeurt? En dat ze nog nooit grote hoeveelheden dode dieren hebben gezien? En dat een dood dier aan de deur hangen iets bewerkstelligt? Hoe naief.

Zoals Fransje23 voor mij al schreef: Ze ontkennen niet dat er veel dieren doodgaan, alleen zien ze dat als een natuurlijk gevolg van de overbevolking en regulering van de aantallen. Is een groot verschil met niet geloven of ontkennen.

Men kan echt niet begrijpend lezen. Dat je het ermee oneens bent prima, iedereen zijn eigen mening, maar je verdraait nu wat ik bedoel. Het gaat miet om dat het beheer het ziet, maar de mensen, zodat ze zelf zien wat er afspeelt en dan blijven protesteren en pleiten voor verandering ipv dat het al snel weer een stille dood sterft.

Beste Eline ik reageerde niet eens op jou. Ik reageer op DiscoDipp die kadavers bij beheerders van de OVP aan de deur wil hangen. Begrijpend lezen indeed....

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:09

safina schreef:
DiscoDipp schreef:
Jullie snappen mij niet.

Dat ben ik niet met je eens.

Luister, nu kan het misschien hard en boers overkomen wat ik nu schrijf, maar in Nederland krijg je alleen iets voor mekaar als je echt megaaa ‘zielug’ bent. Of als ze niet anders kunnen.

Ik weet 100% zeker dat als je lijken (van de dieren) gaat versprijden door de buurt daar, waar mensen het zien dat je met een week van het gezeik afbent.

Maar dat gaat natuurlijk weer te ver voor de meeste. Buiten om dat ik voor Eline wél respect heb, vallen de meeste me vies tegen.

Sorry maar wat ga je bereiken met het schreeuwen ‘ cultuur is geen natuur’. Denken jullie echt dat zich iemand hier wat van aantrekt? :') Zoals al gezegd is word je dan gewoon weggeschreven als (even grof gezegd) achterlijke activist.

Maargoed luister, ik wil me best hard maken voor dieren, zou ook altijd alles helpen wat ik kan. Maar dit is mijn land niet, ik walg van Nederland, ik walg van de bestuurders en bovenal walg ik van de mensen die nu niks doen, behalve wat typen achter de computer, overal commentaar op leveren en het overal maar mee oneens zijn. Maar dat boeit de meeste hier niet he, want ‘ In nederland mag je een eigen menig hebben’ :D

En voor de vragen komen van ‘ en wat doe jij dan?’ Zoals ik al zei, dit is mijn land niet, en ten tweede, ik wil best met een dieplader komen.

Maar dat de meeste hier dat te grof vinden is het volgende punt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:14

safina schreef:
En denk je nu werkelijk dat deze stap verder gaat maken dat je wel gehoord wordt? Bij Staatsbosbeheer weten ze dondersgoed hoe een dood hert eruit ziet. Ze schieten ze immers zelf. Het maakt alleen maar dat ze jullie nog meer gaan zien als een stelletje hysterische types.

Dat denk ik ook wel ja. Als je wilt dat je serieus genomen wordt moet je je ook enigszins serieus gedragen.

Die bijvoeracties vond ik nuttig om de boel wakker te schudden. Nu is de boel wakker en moet er nagedacht worden over mogelijk nieuw beleid. Als je daarbij gehoord wil worden moet je wel de indruk wekken dat je wat verstandigs te zeggen hebt en de andere partijen tenminste respecteert. Anders word je buiten de discussie gehouden en heb je alsnog geen invloed.

Daarom volg ik de discussie ook hier en niet op Facebook. Daar wordt naar mijn idee veel te veel vanuit de onderbuik geroepen. Ik ben blij dat er in dit topic veel kennis is op verschillende gebieden zodat alles van meerdere kanten bekeken kan worden. Je merkt dan ook dat het allemaal niet zo eenvoudig is, maar het is wel de juiste voedingsbodem om uiteindelijk tot een oplossing te komen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:28

Faruba schreef:
ElineS@ ik lees ook mee op de FBpagina maar ik vind het erg rommelig en onduidelijk. Ik meen dat er inmiddels meerdere FBgroepen zijn.Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kun jij daar wat duidelijkheid in geven,wie wat doet,gaat doen,mee bezig is enz....

Wat gebeurd er met het opgeslagen hooi/kuil,word dat gebruikt cq.gevoerd door SBB en is daar controle op? Zou toch jammer zijn als er niks mee gedaan word.

Wat ik pers.ook jammer vind is dat veel mensen dingen voeren die niet of minder geschikt zijn. Zag op een foto ook ergens een flinke bult wortels liggen,veels te veel in mijn ogen. Dat zou beter verspreid moeten worden. Ook balen hooi met de touwtjes er nog om. Begrijp dat dat erg lastig is om daar controle over te houden.

Klopt, het is één grote chaos. Ik moet alles zowat alleen coördineren qua voer, vervoer ervan, opslag ervan, de voerders etc. Deze week was echt teveel.

Ik heb elke dag van 8 uur in de ochtend tot 3/4 's nachts alleen maar gebeld, berichten beantwoord, overal achteraan gegaan, ook nog in het veld voeren. Eergisteren ben ik flauw gevallen en gister de hele auto onder gekotst op weg naar huis. Was allang blij dat ik bij Paul de Leeuw de tafel niet had ondergekotst. Vandaag dus even 'rust'. Behalve dan dat ik een theatervoorstelling had vanmorgen en interview met RTV Drenthe :') Ik ben kapoet dus.. En doe even een stapje terug. Ik kreeg honderden berichten per dag en als ik screenshots van mijn telefoon oproepen deel, elke 10/15 minuten is er een uitgaande of inkomende oproep.. Dus naast dat ik hooi over de hekken aan het gooien was, hing ik ook constant aan de telefoon. Hectisch!

Maar we zijn ermee bezig. Ik heb met Maascha gesproken over de onduidelijkheid en dat er vanavond een post moet komen met alle contactpersonen en wie te contacteren zijn voor wat.. En de antwoorden op de meest gestelde vragen moet er ook komen. Ik heb een opzetje naar haar gestuurd en wacht nog af op reactie.

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:34

Eline, respect dat je dit allemaal doet!

Er was gisteren geloof ik op het Nos nieuws ook een stuk over de OVP, maar inderdaad alleen maar beelden van de goede koniks. Geen enkel beeld van hoe slecht de rest erbij staat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:41

Potate schreef:
Eline, respect dat je dit allemaal doet!

Er was gisteren geloof ik op het Nos nieuws ook een stuk over de OVP, maar inderdaad alleen maar beelden van de goede koniks. Geen enkel beeld van hoe slecht de rest erbij staat.

dat viel mij ook op ja.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:45

Klopt.. Echt.. Rtl nieuws, daar was ik boos op. Stonden twee runderen van ons hooi te eten. 1 hele magere, die heb ik hier ook wel op de foto laten zien, en 1 die best lekker gezond was. Beide gefilmd. Welke komt erop, die van de dikke.. Waarom dan?

Dankjulliewel trouwens!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:50

Dank voor je antwoord,ik reken het jou niet aan hoor. Maar ik merk aan mezelf,doordat het er op het moment zo rommelig aan toe gaat op de verschillende FBgroepen,dat ik sneller de neiging heb om af te haken.Het zou toch jammer zijn als meerdere mensen er zo over denken. Ik kom ook steeds dezelfde berichten tegen,ook daar zou iets meer controle op mogen komen m.i. Wel top dat jij/jullie het zo serieus oppakken,mijn complimenten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:50

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:57

Alane schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/5162621/me ... orven.html

nu.nl
meer dan 1000....

ElineS... respect voor jou.

He, hebben ze het toch bíjna goed.

'De omgevingsscore was in februari erg laag in de Oostvaardersplassen. Deze score wordt door Staatsbosbeheer berekend op basis van de beschikbaarheid van beschutting, hoeveelheid voedsel, temperatuur, neerslag en de wind.'

Maar de omgevingsscore was dus helemaal niet erg laag volgens het rapport van SBB. waardoor alleen dieren met een dierconditiescore 1 zijn geschoten. Dus duizend dieren hebben ontzettend moeten lijden, en er staan er nog honderden andere die er echt niet goed aan toe zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:00

Amyyy schreef:
Alane schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/5162621/me ... orven.html

nu.nl
meer dan 1000....

ElineS... respect voor jou.

He, hebben ze het toch bíjna goed.

'De omgevingsscore was in februari erg laag in de Oostvaardersplassen. Deze score wordt door Staatsbosbeheer berekend op basis van de beschikbaarheid van beschutting, hoeveelheid voedsel, temperatuur, neerslag en de wind.'

Maar de omgevingsscore was dus helemaal niet erg laag volgens het rapport van SBB. waardoor alleen dieren met een dierconditiescore 1 zijn geschoten. Dus duizend dieren hebben ontzettend moeten lijden, en er staan er nog honderden andere die er echt niet goed aan toe zijn.

En voeren zou niet hebben geholpen, daar hebben ze gelijk aan, de 993 geschoten dieren zijn gestorven door een kogel, daar helpt voeren ook niet aan nee.
Ik vraag me werkelijk af of ze denken dat mensen zo verschrikkelijk achterlijk zijn?
En heel eerlijk vind ik dat zeer ernstig, praten alsof de ander niet bij bijster slim is. Ze zijn gestorven door voedselgebrek maar voedsel had niet geholpen... :?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:19

ElineS; Diep respect wat je allemaal voor de dieren in dat versterfkamp doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:20

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:24

safina schreef:
https://twitter.com/Leven_Met/status/97 ... 35808?s=19

Zijn het nou serieus dierenliefhebbers die dit doen?

Ach ja, dat krijg je als ze ze zelf laten verhongeren, dan gaan ook mensen zonder verstand langs om eten bij de arme uitgemergelde stakkers te brengen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:48

KootMiraDrum schreef:
Wijslander schreef:
De actie met dat hert werd uitgevoerd nadat er door Staatsbosbeheer glashard en met een stalen gezicht ontkend werd dat er ook maar iets mis zou zijn in het gebied. .

Ik begrijp het wel, maar dan nog is het totaal onrespectvol tegenover het overleden dier.

Volgende keer maar een bloemetje erbij leggen dan. :roll:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:52

Ik begrijp echt de overheid niet. Al hebben ze honderdduizend keer gelijk en 'is dit de natuur'. Als 'het volk' het niet wil, waarom dan dwars tegen de vox populi ingaan en deze wantoestand in stand houden?