Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:56

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
Dat is dus helaas niet aan de orde. Je moet zelf weten wat voor doelen je jezelf stelt, maar het ongevraagd filmen van andere personen en hun bezittingen mag dus niet zomaar.

Het is ook niet zomaar, het heeft een belang als er mishandelingen worden vastgelegd.

En daar ben jij de aangewezen persoon voor??

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:58

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
Dat moet bij elk bedrijf dat er een beetje fatsoenlijke governance op na houdt.

Het is ook niet ongebruikelijk vandaar dat de grooms er niets achter gezocht hebben.
Het is ook wel een reden waarom de grooms niets gezegd hebben maar vertrokken zijn als ze het niet meer aan konden.

Je hoeft er ook niks achter te zoeken, het is gewoon normale bedrijfsvoering. Het geldt namelijk 2 kanten op, je werkgever (Helgstrand in dit geval) moet jou ook beschermen en mag geen informatie over of van jou delen met anderen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:04

Veronica2 schreef:
Bij Helgstrand moesten ze een geheimhoudsverklaring tekenen.

Dat moet bij elk bedrijf dat er een beetje fatsoenlijke governance op na houdt.[/quote]

tja, maar als er dierenmishandeling aan te pas komt, dan mogen die regels wat mij betreft overtreden worden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:05

Veronica2 schreef:
Je hoeft er ook niks achter te zoeken, het is gewoon normale bedrijfsvoering. Het geldt namelijk 2 kanten op, je werkgever (Helgstrand in dit geval) moet jou ook beschermen en mag geen informatie over of van jou delen met anderen.

Die werkgever mag sowieso al niks delen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:14

Kinke schreef:
Veronica2 schreef:
Bij Helgstrand moesten ze een geheimhoudsverklaring tekenen.

Dat moet bij elk bedrijf dat er een beetje fatsoenlijke governance op na houdt.

tja, maar als er dierenmishandeling aan te pas komt, dan mogen die regels wat mij betreft overtreden worden[/quote]
Nee, maar dan bewandel je de daarvoor aangegeven wegen om het kenbaar te maken bij relevante instanties. Er zijn heel veel legitieme manieren om mishandeling, nalatigheid of wanprestatie aan de kaak te stellen. Geheimzinnige beelden van persoonlijke gesprekken en stiekeme filmpjes voor sensatiereportages zijn niet de juiste manier.

Kinke

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:21

we weten allemaal dat wanneer zo'n instantie komt controleren, iedereen die anders een paar mishandelt, zich heel netjes gedraagt. En je moet bewijs hebben. Zolang ze eten en water hebben zal geen instantie hier z'n vingers aan branden

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:09

Ik snap werkelijk niet dat we deze discussie nog moeten hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:17

Kennelijk wel want de Deense bond wist van Helgstrand en deed niks en nu doen ze eindelijk wat. O:)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:26

Voor sommige geldt blijkbaar het motto: wat zich in een private omgeving zich afspeelt blijft daar. Ongeacht wat daar zich afspeelt. Ik hoop dat de strafmaat uiteindelijk aanzienlijk zwaarder wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:33

Veronica2 schreef:
En daar ben jij de aangewezen persoon voor??

Als ik het signaleer wel. Wie denk je dat er anders melding van gaat maken bij instanties?

Degene die het uitvoeren niet en er is geen toezichthouder aan huis.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:36

Veronica2 schreef:
. Geheimzinnige beelden van persoonlijke gesprekken en stiekeme filmpjes voor sensatiereportages zijn niet de juiste manier.

Daar hebben zich al twee rechters over gebogen en die hebben beiden akkoord gegeven voor uitzending.
Het algemeen belang was groter dan het feit dat de beelden met een geheime camera waren opgenomen.

Soms moeten deze wegen bewandeld worden om misstanden aan het licht te brengen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:01

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
. Geheimzinnige beelden van persoonlijke gesprekken en stiekeme filmpjes voor sensatiereportages zijn niet de juiste manier.

Daar hebben zich al twee rechters over gebogen en die hebben beiden akkoord gegeven voor uitzending.
Het algemeen belang was groter dan het feit dat de beelden met een geheime camera waren opgenomen.

Dat zal allemaal wel, maar het is nog steeds niet een waarheid. Misschien vonden de rechters het allemaal wel meevallen en hebben ze het daarom doorgelaten.
En vergeet niet, het bezwaar van Helgstrand had niet met de inhoud te maken, maar vooral met het ongeoorloofd filmen op zijn bedrijf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:20

Veronica2 schreef:
fransje23 schreef:

Dat zal allemaal wel, maar het is nog steeds niet een waarheid. Misschien vonden de rechters het allemaal wel meevallen en hebben ze het daarom doorgelaten.
En vergeet niet, het bezwaar van Helgstrand had niet met de inhoud te maken, maar vooral met het ongeoorloofd filmen op zijn bedrijf.

Het had inderdaad te maken met het ongeoorloofd filmen op zijn bedrijf. De rechters vonden echter de inhoud van de filmpjes van hogere maatschappelijke waarde, dan de privacy van de mensen die erop staan.

Zij vonden deze manier van aan het licht brengen dus wel geoorloofd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:58

Veronica2 schreef:

De rechters vonden het juist niet meevallen, anders had de uitzending niet door mogen gaan. Het maatschappelijk belang van de beelden was volgens hun groot. Daarom mochten de in het geheim genomen beelden uitgezonden worden.

Maar dexe discussie blijft bijzonder! Waarom zou zonder toestemming filmen zwaarder wegen dan een strafbaar feit wat iets of iemand beschadigd?
Mishandeling is minder erg dan een filmopname?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:02

Dit is ook gewoon hoe klokkenluiders werken, ze moeten wel.

Er is geen andere manier om bepaalde zaken op een andere manier onder de aandacht te krijgen.

Ben wel benieuwd naar de 2e aflevering.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:11

In de 2e aflevering zijn de meeste beelden te zien :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:11

Ik begrijp nu wel waarom sommigen bang zijn om klokkenluider te zijn. In plaats van dat je geprezen wordt omdat je misstanden zichtbaar maakt, word je verguisd omdat je privacy hebt geschonden. Gelukkig zijn er nog mensen die het wel durven, mishandeling van weerloze dieren zichtbaar maken voor de buitenwereld.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:12

Waar het bij mij een beetje wringt in deze laatste discussie:

Bij helgstrand was het 'duidelijk' omdat er een rechtszaak van kwam; er was genoeg aan de hand om iets toe te staan wat echt niet zomaar mag. Namelijk iemand zonder toestemming filmen en vervolgens iets gaan doen met die beelden.
Prima
Ik mag even aannemen dat dit programma research gedaan heeft vooraf. Meerder geluiden gekregen heeft die in dezelfde richting wezen en toen pas tot actie over gegaan is. Niet eens uit nobelheid perse maar gewoon omdat het geld kost om een programma te maken.

Maar dat zomaar dupliceren naar: 'als ik iets zie wat ik verkeerd vind ga ik dat ook filmen en verspreiden want onrecht moet je aanpakken' vind ik gevaarlijk .
Ja onrecht moet je aanpakken, eens
Maar wie bepaalt in dat geval dan wanneer dat speelt? Zonder voorbereiding en zonder rechter die meekijkt? Dan ga je al vrij snel 'eigen rechter' spelen. En dat vind ik dan weer niet zo fraai. Gevaarlijk zelfs.

Dus ja bij excessen. Nee bij 'ik vind dat dit paard te kort in de hals gereden wordt, die vind ik kreupel, dat bit vind ik te scherp, dat paard staat in de modder, dat paard staat te veel op stal etc etc etc.
Hoe zeer jij zelf ook hecht aan bovenstaande punten. Als er geen breed gedragen consensus is dat dat niet door de bocht kan, vind ik dat het verboden mag blijven om dit zomaar te doen 'tenzij'.

Daarom zijn die onderzoeken die ze nu doen naar 'wat is welzijn' zo waardevol. Kunnen we daar meer duidelijkheid in scheppen? Zodat we ons allemaal kunnen richten op hetzelfde.

En voor de miemelaars die hier gelijk op willen duiken: ja, veelvuldig doorsporen en bloedende monden horen bij die excessen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:20

Volgens mij zegt niemand filmen en verspreiden?

Ja eventueel aangeven bij de dierenpolitie, dat zegt iemand. Lijkt me niks mis mee want de dierenpolitie zou toch de kennis moeten hebben om te beoordelen of iets mishandeling is of niet.

Als ik naar mezelf kijk dan denk ik wel dat ik onderscheid kan maken in wat leed is en wat niet, ben niet voor niets opgeleid in de paardenhouderij en als instructeur. Zodra iemand de slof en de sporen aan het misbruiken is dan ziet het er al heel snel uit zoals op de filmpjes van Helgstrand. Het beste is om iemand daar irl op aan te spreken, maar dat is niet altijd makkelijk. Als filmen helpt zodat ze stoppen met hun gedrag, ookal verwijder je de filmpjes direct weer dan lijkt me dat ook al winst. Immers als ze stoppen dan weten ze zelf ook wel dat ze fout bezig zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:25

De rechter bepaald uiteindelijk of het strafbaar is! Er is gewoon wetgeving voor het gebruik van beelden. De beelden kun je gebruiken bij een aangifte.

De volgende keer dat ik een paard met een extreem korte slof, die zo hard voorwaarts wordt geslagen zodat de striemen erop staan en tegelijkertijd geschopt met sporen ga ik het wel filmen en aangifte doen.
En ja, dat soort dingen komen gewoon voor in Nederland onde toeziend oog van de instructeur.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:57

In plaats van een extreem korte slof, kan je het paard net zo goed tegen een muur aanzetten. Hetzelfde effect. Veronica2 in het geval Helgestrand, kon er na de uitspraak van de rechter, waarbij het belang uitzending groter was dan het belang privacy, geen wegmoffel tactiek door de Deense bond meer gehandhaafd worden.
Ik vind het filmen en op prive terrein, zondermeer toelaatbaar indien er excessen plaats vinden. Ingeval van excessen vind ik het ook toelaatbaar dat dit gepubliceerd wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:35

nikkel schreef:
In plaats van een extreem korte slof, kan je het paard net zo goed tegen een muur aanzetten. Hetzelfde effect. Veronica2 in het geval Helgestrand, kon er na de uitspraak van de rechter, waarbij het belang uitzending groter was dan het belang privacy, geen wegmoffel tactiek door de Deense bond meer gehandhaafd worden.
Ik vind het filmen en op prive terrein, zondermeer toelaatbaar indien er excessen plaats vinden. Ingeval van excessen vind ik het ook toelaatbaar dat dit gepubliceerd wordt.

Dat kun je vinden, maar er zal toch altijd een rechter aan te pas moeten komen om de toelaatbaarheid te beoordelen. De bekendheid van Helgstrand in relatie met de voorbeeldfunctie heeft meegewogen in de uitspraak van de rechter, maar in een andere situatie op een andere stal zou een rechter wel eens anders kunnen oordelen en kun je zomaar een aanklacht voor smaad/laster aan je broek hebben hangen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:48

Babootje: bedankt voor de aanvulling.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:27

Mijn vriendin heeft de tweede aflevering vanavond gekeken (ze had geen TV2 abonnement haha). Ik heb ook wat beelden gezien. Een aantal dingen die ze eruit pikte:

- Beelden van een paard wat met stang en genes en slof wordt gereden, volgens mij is dit ook van de preview. Het paard wordt met kracht in de krul getrokken en tegelijkertijd hard geschopt met sporen. Er waren ook beelden waarbij er ongeveer 6-7 paarden met S&T + slof in de ring tegelijkertijd waren. De meesten hiervan werden ruig gereden. Ik zag ook beelden van een paard wat ruig in de krul getrokken wordt; het dier leek niet veel verkeerd te doen, behalve dat hij het wellicht niet begreep? Dat kon ik er niet uit opmaken. De ruiter begint dan ineens met hard schoppen. Ook met sporen. Paard schiet ineens vooruit (duh).

- Beelden van een meeting ‘s ochtends waarbij de grooms instructies kregen om die dag geen slof te gebruiken met opzadelen, omdat er kopers verwacht werden.

- Beelden van paarden die door medewerkers (zware?) sedatieve middelen kregen wat illegaal is om te gebruiken als je geen DA bent. Ze gebruiken de middelen o.a. om handelingen uit te voeren zoals wassen, scheren en manen trekken. Dat spul kan alleen via een DA verkregen worden.

- Één voormalige groom noemt het “een fabriek van dressuurpaarden” waarbij er alleen oog is om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk dressuurpaarden te creëeren.

De Deense bond heeft inmiddels ook aangekondigd dat zijn suspensie is verlengd, hij zal dus ook niet aanwezig zijn in Parijs 2024.

Op zich niet heel veel “nieuws” dus, maar ik vind het echt wel goed dat dit nu ook voor het (algemene) publiek wordt uitgezonden. Want imo kan dit gewoon echt niet, wie je ook bent, of je er nu geld mee moet verdienen of niet, wat de context ook is. Het is uit de beelden ook duidelijk dat het niet om één of twee specifieke ruiters gaat, maar het zijn vaak de meeste die op dat moment in de bak bezig zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:58

Triest..S&T met slof, hyperflexie en flink de sporen er in. Er zijn ook wat Nederlandse rollkur beoefenaars die zo rijden helaas. :-(

Het is op druk rijden en 'breken', verschrikkelijke rijstijl.

Hopelijk gaat dit positieve veranderingen voor de paarden brengen in deze dressuurpaarden fabrieken.