Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavEJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:14

fransje23 schreef:
Vraag mij trouwens af of er ook zoveel ophef was geweest als er enkel edelherten waren doodgehongerd? Paarden hebben natuurlijk wel een hoge aaibaarheidfactor, spreken veel mensen aan.

Wel als het op een dergelijke grote schaal gebeurd. Dan maakt het mij niet uit of het een paard, koe of hert is.

Ik denk overigens dat voor het grote publiek een hertje(bambi) een hogere aaibaarheidsfactor heeft dan een paard.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:18

ElineS schreef:
Karl66 schreef:
Ik moet altijd verschrikkelijk hard lachen om hobby jagers met hun rituelen om een gedood dier respect te geven. Maar wat de actievoerders hier doen is wel weer het totaal tegenovergestelde. Het is één van de twee; of je hebt genoeg feiten om je verhaal te ondersteunen en dan hoef je niet met die dode dieren te gaan slepen. Of je hebt niet genoeg feiten en gaat daarom met die dode dieren lopen slepen.

Onzin, er zijn genoeg feiten en materiaal om de feiten te ondersteunen, maar media begint nu pas na gisteren meer beelden te laten zien van het daadwerkelijke leed en SBB heeft een betonnen plaat voor hun hoofd.

Het is heel moeilijk om daar als doorsnee huis tuin keuken particulier :') tussen te komen. We worden niet gehoord, en met de dag gaat men een stap verder om wel gehoord te worden.

Dat zeg ik toch, als je genoeg feiten hebt, dan hoef je niet met dode dieren te gaan slepen. Dat was dan dus gewoon een foute keuze.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:23

De vrachtwagens vol dode dieren die afgevoerd werden zouden toch iets los moeten maken bij de gemiddelde mens. Dat is toch niet iets wat normaal gevonden wordt?

Ik schrik ook wel van de aantallen dieren op de Veluwe dat men weg moet schieten en de druk er op dat op minder diervriendelijkere wijze te doen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:24

Ibbel schreef:
damian23 schreef:
Loretta, dat valt toch wel mee? Men loopt niet op het spoor, maar op een pad naast het spoor.
Niet gevaarlijker dan een onbewaakte spoorwegovergang.

Maar wel gewoon verboden. Plus dat het machinisten een hartverzakking geeft. Zo lopen springers ook...

Er is wel degelijk over het spoor gelopen. Er is dus een machinist die hiervoor een snelremming heeft moeten maken een alarmoproep heeft moeten plaatsen. Dat geeft heel wat machinisten een flinke schrik inderdaad, die alarmoproep komt namelijk nogal hard binnen in alle treincabines in die regio. En dan zet er nog een dombo op zijn facebook dat hij het netjes vind van de machinist dat hij zijn trein even stil heeft gezet zodat de actievoerders over konden steken :x 8)7 .
Het is verschrikkelijk wat daar gebeurt, heb ook alle respect voor, bijna, alle actievoerders. Ik kan het zelfs begrijpen dat ze dat paard van het ijs hebben gesjord nadat SBB weigerde dat dier te helpen en dat de dode herten zichtbaar zijn gemaakt. Maar ik kan niet begrijpen dat mensen zo dom zijn om hun eigen leven in de waagschaal te zetten en machinisten een hartverzakking laten schrikken door naast op of het spoor te lopen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:24

fransje23 schreef:
Vraag mij trouwens af of er ook zoveel ophef was geweest als er enkel edelherten waren doodgehongerd? Paarden hebben natuurlijk wel een hoge aaibaarheidfactor, spreken veel mensen aan.

Ik denk dat het te maken heeft met het contrast met hoe we andere paarden dienen te behandelen. Iederene kent wel iemand die de dierenbescherming aan de deur gehad heeft omdat ze een kras oudje in de wei hebben staan dat er ondanks speciaal voer wat schraal uitziet.
Of verhalen van mensen wiens paarden of pony's in beslag worden genomen omdat ze niet goed genoeg verzorgd worden. Iedereen is dan verontwaardigd dat de dieren zo verwaarloosd worden.
Hetzelfde gebeurt hier op veel grotere schaal en plots wordt dat goedgepraat onder het mom van 'het is de natuur'.
Paarden zijn niet aaibaarder, maar we hebben er vaker mee te maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:27

Viel mij op dat de media in het begin zo eenzijdig de"deskundigen" van SBB als enige waarheid over nam terwijl er toch ook kritische rapporten met door diverse partijen genoemde problemen, risico's en mogelijke opties als oplossing.

Bleekers gisteren bij Nieuwsuur vond ik veel eerlijker en reëeler dan SBB.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:33

Ik heb meer moeite met de groep die op de spoorlijn is gaan lopen dan dat er 100/200 meter met een kadaver is gesleept als ik eerlijk ben. :o

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:43

julius_juut schreef:
Ik denk inderdaad ook dat het helemaal geen slechte actie is om mensen zo'n dier even onder de neus te drukken. Ik heb ook een kennis op facebook die er schande van spreekt dat de buren hun kat niet voeren waardoor dat beest bij haar voor de deur staat, maar het ondertussen 'links gezeur' vindt dat er commentaar op de OVP is. Ik gok dat zij ook anders zou piepen wanneer ze dan opeens zo'n vermagerd hert kon zien en voelen.

Dat je niet met zo'n lijk zou mogen slepen omdat dat 'onterend' of iets dergelijks is vind ik stupide vermenselijking. Het is een lijk, meer niet.
Het is onterend dat het dier zo'n dood heeft moeten sterven door menselijke keuzes, maar ik zie niet in waarom een lijk niet opgetild of verplaatst mag worden. Wat mij betreft rijden er wat aanhangers vol lijken naar de provinciale staten en het hoofdkantoor van SBB daar om ze daar neer te leggen. Breng het maar in het publieke beeld, dat werkt veel beter dan foto's.

Precies hoe ik er over denk! Van mij mogen ze bij iedereen die ook maar iets met de behering van de OVP te maken heeft een dood dier aan de deur hangen! Dat ze het maar zien!

knollentuin

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:46

http://bokt.digidip.net/visit?url=https ... art%3D1400

Wat hierin staat klopt ook niet helemaal, sbb zegt dat ze herten laten liggen, ik heb een filmpje gezien dat herten afgevoerd worden, ik denk dat 't verschil is, ligt het in het zicht? Weghalen ligt 't verscholen? Kan blijven liggen, maar het is een groot kadaverveld

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:52

Karl66 schreef:
ElineS schreef:

Onzin, er zijn genoeg feiten en materiaal om de feiten te ondersteunen, maar media begint nu pas na gisteren meer beelden te laten zien van het daadwerkelijke leed en SBB heeft een betonnen plaat voor hun hoofd.

Het is heel moeilijk om daar als doorsnee huis tuin keuken particulier :') tussen te komen. We worden niet gehoord, en met de dag gaat men een stap verder om wel gehoord te worden.

Dat zeg ik toch, als je genoeg feiten hebt, dan hoef je niet met dode dieren te gaan slepen. Dat was dan dus gewoon een foute keuze.

Ik denk dat je even beter moet lezen, want wij hebben zeer zeker niet dezelfde mening. Zoals ik al zei, we hebben genoeg feiten, info en beelden over het slechte beleid, maar als daar niets mee gebeurd, als dat niet word aangenomen en opgepakt, kan je wel honderden feiten hebben, dan kom je nog nergens. Daarom dus zulke dingen, want zo komt het wel onder de aandacht, en zo zien mensen het wel.

We moeten het blijkbaar zelf doen, want nieuwszenders, de politiek en dierenrechtenorganisaties staan niet achter ons, ondanks vele schrijven en verzoeken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:56

Gypsy schreef:
Er word door sbb ontkent dat er een probleem is. Actievoerders leggen de ijskoude (want dode) feiten letterlijk op tafel.

Niet meer en niet minder zou ik zeggen. En wat mij betreft mogen ze een hele vrachtwagen naar het hoofdkantoor brengen ja. Of Den Haag. Sommige mensen geloven het anders blijkbaar niet.

Als het gesjouw met die dieren andere dieren voor deze afschuwelijke dood bespaard is het imo net zo gerechtvaardigd als een dier tot vlees verwerken.

Ze ontkennen niet dat er veel dieren doodgaan, alleen zien ze dat als een natuurlijk gevolg van de overbevolking en regulering van de aantallen. Is een groot verschil met niet geloven of ontkennen.

Ik denk dat paarden meer emoties oproepen dan bijvoorbeeld herten omdat die meer als "natuur"worden gezien.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:03

DiscoDipp schreef:
Precies hoe ik er over denk! Van mij mogen ze bij iedereen die ook maar iets met de behering van de OVP te maken heeft een dood dier aan de deur hangen! Dat ze het maar zien!

je denkt echt dat de mensen die in het beheer van de OVP zitten niet weten wat er gebeurt? En dat ze nog nooit grote hoeveelheden dode dieren hebben gezien? En dat een dood dier aan de deur hangen iets bewerkstelligt? Hoe naief.

Zoals Fransje23 voor mij al schreef: Ze ontkennen niet dat er veel dieren doodgaan, alleen zien ze dat als een natuurlijk gevolg van de overbevolking en regulering van de aantallen. Is een groot verschil met niet geloven of ontkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:12

ElineS schreef:

Als je de wereld wil laten zien dat er dode herten liggen, kan je de media erheen leiden en je zelfgemaakte foto's verspreiden op social media. Daarvoor hoef je niet met die dieren te gaan slepen.

En denk je nu werkelijk dat deze stap verder gaat maken dat je wel gehoord wordt? Bij Staatsbosbeheer weten ze dondersgoed hoe een dood hert eruit ziet. Ze schieten ze immers zelf. Het maakt alleen maar dat ze jullie nog meer gaan zien als een stelletje hysterische types. Daarbij: SBB maakt het beleid niet, dat doet de provincie. SBB voert uit. Als je wat veranderd wilt hebben, moet je helemaal niet bij SBB zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:14

Sclimpre schreef:
fransje23 schreef:

Ik denk dat het te maken heeft met het contrast met hoe we andere paarden dienen te behandelen. Iederene kent wel iemand die de dierenbescherming aan de deur gehad heeft omdat ze een kras oudje in de wei hebben staan dat er ondanks speciaal voer wat schraal uitziet.
Of verhalen van mensen wiens paarden of pony's in beslag worden genomen omdat ze niet goed genoeg verzorgd worden. Iedereen is dan verontwaardigd dat de dieren zo verwaarloosd worden.
Hetzelfde gebeurt hier op veel grotere schaal en plots wordt dat goedgepraat onder het mom van 'het is de natuur'.
Paarden zijn niet aaibaarder, maar we hebben er vaker mee te maken.

Daarbij: die "wilde" paarden zijn absoluut geen wilde paarden, maar gewoon op uiterlijk gefokte huisdieren. Doel was een een dier te fokken dat op een tarpan leek. Voor het fokken zijn gewoon tamme paarden gebruikt, waaronder IJslandse paardjes en elke pony die toevallig een tarpan-achtige kleur heeft.

De Heckrunderen zijn ook gewoon gedomesticeerde koeien, die op uiterlijk zijn "terug"gefokt (doel was een dier te fokken dat eigenschappen van de oeros had). Met name in de nazi-tijd werd het fokken van deze "oeros" aangemoedigd en gesubsidieerd, omdat die deden herinneren aan de tijd van de Germanen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Oeros

En een huisdier laten doodgaan van de honger is "not done"... daarbij hebben deze dieren dus weinig met "natuur" te maken... De gang van zaken in de Oostvaardersplassen is in feite zoiets als je hond jarenlang thuis verzorgen, en op een dag schop je hem de straat op en moet ie het zelf maar uitzoeken, want "dat is de natuur".

Wat de echt wilde dieren betreft: in de natuur worden zwakke dieren door oa wolven gedood en blijft er genoeg eten over en anders trekken de hongerige dieren ergens anders naartoe.
Rijd je langs de OVP zie je een soort kaalgevreten maanlandschap...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:37

ElineS schreef:
Karl66 schreef:

Ik denk dat je even beter moet lezen, want wij hebben zeer zeker niet dezelfde mening. Zoals ik al zei, we hebben genoeg feiten, info en beelden over het slechte beleid, maar als daar niets mee gebeurd, als dat niet word aangenomen en opgepakt, kan je wel honderden feiten hebben, dan kom je nog nergens. Daarom dus zulke dingen, want zo komt het wel onder de aandacht, en zo zien mensen het wel.

We moeten het blijkbaar zelf doen, want nieuwszenders, de politiek en dierenrechtenorganisaties staan niet achter ons, ondanks vele schrijven en verzoeken.

We hebben zeker niet dezelfde mening en daar is ook niks mis mee. Maar als je genoeg feiten hebt en ze toch niet onder de aandacht gebracht krijgt, dan doe je duidelijk iets fout. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je met dode dieren moet gaan slepen...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:42

Cowboy55 schreef:
DiscoDipp schreef:

je denkt echt dat de mensen die in het beheer van de OVP zitten niet weten wat er gebeurt? En dat ze nog nooit grote hoeveelheden dode dieren hebben gezien? En dat een dood dier aan de deur hangen iets bewerkstelligt? Hoe naief.

Zoals Fransje23 voor mij al schreef: Ze ontkennen niet dat er veel dieren doodgaan, alleen zien ze dat als een natuurlijk gevolg van de overbevolking en regulering van de aantallen. Is een groot verschil met niet geloven of ontkennen.

Men kan echt niet begrijpend lezen. Dat je het ermee oneens bent prima, iedereen zijn eigen mening, maar je verdraait nu wat ik bedoel. Het gaat miet om dat het beheer het ziet, maar de mensen, zodat ze zelf zien wat er afspeelt en dan blijven protesteren en pleiten voor verandering ipv dat het al snel weer een stille dood sterft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:47

De gegevens van februari staan online. Volgens sbb zijn er 69 dieren een natuurlijke dood gestorven en in totaal zo'n er een kleine 1000 dood gegaan.

Omgevingsscore was een 4 tot 5. oftewel: alleen dieren met een score 1 zijn afgeschoten.
https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... -downloads

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:49

safina schreef:
anjali schreef:
dat sommige paarden er gevuld uitzien,dat komt omdat ze drachtig zijn.Een uitgehongerde merrie zal haar veulen straks moeilijk kunnen voeden.

Leg me dat nou eens uit. Want een drachtig paard zonder voer wordt ook gewoon een mager en schraal paard. Alleen dan met een dikke buik. Toch?

Op de foto van Eline (tijd 14.51) zie je een merrie die duidelijk ingevallen is, haar botten steken bij de billen/heupen uit, maar ze heeft nog wel een buik. Dat is dat ze drachtig is, en tegelijkertijd bijna stervende.
Waar is dat beleid dan van het tijdig schieten ? Voordat er lijden is.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:51

safina schreef:
ElineS schreef:

Als je de wereld wil laten zien dat er dode herten liggen, kan je de media erheen leiden en je zelfgemaakte foto's verspreiden op social media. Daarvoor hoef je niet met die dieren te gaan slepen.

En denk je nu werkelijk dat deze stap verder gaat maken dat je wel gehoord wordt? Bij Staatsbosbeheer weten ze dondersgoed hoe een dood hert eruit ziet. Ze schieten ze immers zelf. Het maakt alleen maar dat ze jullie nog meer gaan zien als een stelletje hysterische types. Daarbij: SBB maakt het beleid niet, dat doet de provincie. SBB voert uit. Als je wat veranderd wilt hebben, moet je helemaal niet bij SBB zijn.

Ik heb met RTL nieuws rond gelopen en met AD, anderen met genoeg andere. Maar alle nare dieren die ze zagen en filmden kwamen niet in hun segmentjes. Alleen demonstranten die dingen deden. Alleen die beelden of Facebook verspreiden is niet voldoende.

Je doet alsof het allemaal zo makkelijk is, maar dat is het echt niet. Ik had nou niet bepaald in mijn agenda staan 'maandag: Hooi voeren' 'woensdag: Een dier zien sterven' en zondag: met een dood hert slepen'

De media wil dat we worden weg gezet als hysterische actie voerders en dat zal dan gebeuren ook. Kan je niet tegenhouden. 1 iemand bedreigt een boswachter en poef, het gaat alleen maar daarover en de hele actiegroep is verantwoordelijk. 1 iemand noemt het een concentratiekamp en hoppa, dat word uitgekauwd. 1 groep gaat over het spoor en alles is duidelijk in het nieuws en weer is dat niet ren select groepje, maar nee dat zijn alle actievoerders.

We ontkomen er toch niet aan, might as well play the part

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:57

Cowboy55 schreef:
DiscoDipp schreef:

Men kan echt niet begrijpend lezen. Dat je het ermee oneens bent prima, iedereen zijn eigen mening, maar je verdraait nu wat ik bedoel. Het gaat miet om dat het beheer het ziet, maar de mensen, zodat ze zelf zien wat er afspeelt en dan blijven protesteren en pleiten voor verandering ipv dat het al snel weer een stille dood sterft.[/quote]

Het gaat er gewoon om dat het in het algemeen gezien word, en dat zoiets niet als ‘natuurlijk’ of
‘Normaal’ moet worden beschouwd. En ik vind (hoe naief jij me misschien ook vind) dat je dat best een statement mag maken met een dood dier. Een dier wat gestorven is door ons geweldig natuurlijke beleid..

En ik weet verdomd goed dat ze allemaal weten dat er dieren dood gaan, wagens naar rendac gaan en etc etc. Maar dan nog sluiten ze de ogen voor de gevolgen.

En daarbij moet dit door iedereen gezien worden, jong en oud, voor en tegenstanders. Precies als dat er les gegeven word over de Holocaust, moet hier ook een punt gemaakt worden dat het absoluut NIET oke is.

Misschien dat je nu mijn punt begrijpt Cowboy.
Het beheer moet er wel over beslissen dus daar moet je uiteindelijk zijn.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:02

Polly schreef:
Net als dat filmpje van dat dier aan de rand van het water, niet normaal zoals daaraan gesleurd werd en zelfs met het hooi recht voor zn neus at ie er niet van, vind actievoeren prima maar dit slaat wel een beetje door. Ik begrijp ook heel goed waarom ze dat beest niet komen schieten met een kudde meiden eromheen.

Beest was gewoon uitgeput van het vechten om van het ijs af te komen, niet ieder paard gaat dan gelijk op een plukje hooi af. (wat ze als het goed is niet eens kennen).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:04

Wijslander schreef:
De actie met dat hert werd uitgevoerd nadat er door Staatsbosbeheer glashard en met een stalen gezicht ontkend werd dat er ook maar iets mis zou zijn in het gebied. .

Ik begrijp het wel, maar dan nog is het totaal onrespectvol tegenover het overleden dier.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:15

KootMiraDrum schreef:
Wijslander schreef:
De actie met dat hert werd uitgevoerd nadat er door Staatsbosbeheer glashard en met een stalen gezicht ontkend werd dat er ook maar iets mis zou zijn in het gebied. .

Ik begrijp het wel, maar dan nog is het totaal onrespectvol tegenover het overleden dier.

Het is onrespectvol om een dier zomaar van honger te laten sterven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:20

Wat een oeverloos geneuzel over het slepen van een dood dier. Het is gebeurd en ieder heeft er een eigen mening over, en deze meningen gaan toch niet dichter bij elkaar komen. Klaar.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:25

ElineS@ ik lees ook mee op de FBpagina maar ik vind het erg rommelig en onduidelijk. Ik meen dat er inmiddels meerdere FBgroepen zijn.Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kun jij daar wat duidelijkheid in geven,wie wat doet,gaat doen,mee bezig is enz....

Wat gebeurd er met het opgeslagen hooi/kuil,word dat gebruikt cq.gevoerd door SBB en is daar controle op? Zou toch jammer zijn als er niks mee gedaan word.

Wat ik pers.ook jammer vind is dat veel mensen dingen voeren die niet of minder geschikt zijn. Zag op een foto ook ergens een flinke bult wortels liggen,veels te veel in mijn ogen. Dat zou beter verspreid moeten worden. Ook balen hooi met de touwtjes er nog om. Begrijp dat dat erg lastig is om daar controle over te houden.