Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:06

Zonnetje81 schreef:
Het is niet de vraag of het normaal is en goed is, dat is het pertinent niet maar doen of dit de enige persoon is waarbij dit gebeurd: zeker niet.

Een paard met spoorwondjes is niet per definitie veroorzaakt door mishandeling en dat wondje in de mondhoek kan ook bloed geven in de mond. Dus soms is er wel een nuance en een mits en maar.

Ik geloof daarbij zeker dat het op deze stal vaker gebeurd dan af en toe maar doen alsof het alleen daar aan de orde is en niet in de dagelijkse gang van zaken is imo naief. Wil je dit alles 100% voorkomen dan kom ik inderdaad met: dan moeten we stoppen met paarden houden als hobby, dus ook voor andere disciplines.

Niemand beweert ook dat dit alleen op de stal van Andreas gebeurt. Helaas. Alleen gaat dit topic en deze reportage over de stal van deze man.

En verbetering gaat van topdown moeten komen. Als "we" Andreas al laten verder doen zoals die doet, wat gaan we die hardhandige amateurruiter om de hoek dan vertellen. Mag nie?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:11

Niemand denkt dat het alleen bij Helgstrand voor komt.
Wel is het goed dat juist zo een grote speler wordt aangepakt vanwege de voorbeeldfunctie.

Het moet duidelijk zijn voor iedereen dat dit NIET kan!
Dat de sector in de breedte moet veranderen en zich niet moet verschuilen achter loze kreten.

Het zou ook helpen als de zwijgcultuur verdwijnt.
Spreek mensen aan op misstanden.

MyWishMax

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:15

Precies dat fransje en gini. Het maakt eigenlijk niet uit hoe veel het voorkomt, elk geval is te veel. Ik heb het gelukkig niet in deze mate gezien, maar het blijft fout waar het ook voorkomt. En dat duidelijk maken is dit gewoon een heel relevante casus voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:10

Ik heb het in de praktijk op een stal meegemaakt. Slof erg kort, sporen erin en vervolgens het paard naar voren slaan. Striemen stonden ook na afloop op het paard..
Instructie (!) stond er lachend bij... Helaas toen nog geen mobiel waarmee je kon filmen.

Dezelfde instructeur geeft nog steeds veelvuldig les en ik denk dat hij nog niets veranderd is.
Misselijke gast... :r

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:38

Ik ken ook zo'n instructeur..wordt erg bejubeld helaas en geeft veel les al erg lang.

Stond een tijdje terug aan de bakrand te kijken omdat er iemand anders bij reedt waar ik naar wilde kijken. En toen ik dit zag ben ik net gaan doen of ik de bekende van mij aan het filmen was. Het resultaat was dat ze zich gingen inhouden..er werd meer gestapt aan een lange teugel iedere keer dat ik aan het filmen was. Ik heb het er dus ook niet opgekregen, maar het idee is wel goed.

Moet wel zeggen dat ik gelukkig meer fijne ruiters zie dan dit soort voorbeelden hoor. Maar goed, ieder is er een teveel.

Iedereen die bij deze instructeur lest hebben ook paarden met harde, soms kapotte en hele ruwe mondhoeken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:03

_San87_ schreef:
In de berichten van bokkers die de aflevering hebben gezien, en de Deense bond, gaat het om meerdere ruiters.

Deel twee moet nog uitgezonden worden, ik denk aanstaande woensdag?, daar zal nog wel wat naar voren komen, denk ik.

Ja via de app van tv2 al wel te zien.
Het gaat om meerdere ruiters, je ziet afentoe beelden van meerdere combinaties in de binnenbak waarbij niemand voldoende ruimte geeft van voor en soort van bumpen met de sporen in die ribben. In verschillende gradaties, dat wel.. het gaat van zo hard mogelijk trekken en keihard schoppen tegelijk naar paarden die nog wel adem konden halen en 'gewoon' been kregen maar dan wel met de sporen erin

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:58

Elisa2 schreef:
Ik ken ook zo'n instructeur..wordt erg bejubeld helaas en geeft veel les al erg lang.

Stond een tijdje terug aan de bakrand te kijken omdat er iemand anders bij reedt waar ik naar wilde kijken. En toen ik dit zag ben ik net gaan doen of ik de bekende van mij aan het filmen was. Het resultaat was dat ze zich gingen inhouden..er werd meer gestapt aan een lange teugel iedere keer dat ik aan het filmen was. Ik heb het er dus ook niet opgekregen, maar het idee is wel goed.

Moet wel zeggen dat ik gelukkig meer fijne ruiters zie dan dit soort voorbeelden hoor. Maar goed, ieder is er een teveel.

Iedereen die bij deze instructeur lest hebben ook paarden met harde, soms kapotte en hele ruwe mondhoeken.

Waar ik dan toch wel nieuwsgierig naar ben: waarom film jij mensen waar je niks mee te maken hebt?

fransje23 schreef:
Ik heb het in de praktijk op een stal meegemaakt. Slof erg kort, sporen erin en vervolgens het paard naar voren slaan. Striemen stonden ook na afloop op het paard..
Instructie (!) stond er lachend bij... Helaas toen nog geen mobiel waarmee je kon filmen.

Dezelfde instructeur geeft nog steeds veelvuldig les en ik denk dat hij nog niets veranderd is.
Misselijke gast... :r

Waarom wil je een ruiter filmen als die er niet om vraagt? En wat ga je dan met die beelden doen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:01

Als iemand bij ons op stal filmt, vraag ik altijd of ik er op sta. Zo ja, of hij dan dat filmpje wil verwijderen, of zo knippen dat ik er niet op sta. Ik heb er niet om gevraagd, om gefilmd te worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:03

rien10 schreef:
Als iemand bij ons op stal filmt, vraag ik altijd of ik er op sta. Zo ja, of hij dan dat filmpje wil verwijderen, of zo knippen dat ik er niet op sta. Ik heb er niet om gevraagd, om gefilmd te worden.

Groot gelijk, je weet niet wat ermee gebeurt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:08

Veronica2 schreef:
Waarom wil je een ruiter filmen als die er niet om vraagt? En wat ga je dan met die beelden doen?

Waarom zou iemand zijn paard willen mishandelen, die heeft daar ook niet om gevraagd.

Ik zou overigens wel aangeven dat ik het film. En daarvoor aangeven dat ze bezig zijn met iets wat totaal buiten proportie is. Al werd dat destijds afgewimpeld want wat wist ik er nu van..

Daarna kun je de beelden gebruiken om aangifte te doen. Zou ze niet op social media gooien.

Wij zwijgt stemt toe in dit soort gevallen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:18

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:

Waarom zou iemand zijn paard willen mishandelen, die heeft daar ook niet om gevraagd.

Ik zou overigens wel aangeven dat ik het film. En daarvoor aangeven dat ze bezig zijn met iets wat totaal buiten proportie is. Al werd dat destijds afgewimpeld want wat wist ik er nu van..

Daarna kun je de beelden gebruiken om aangifte te doen. Zou ze niet op social media gooien.

Nee, dat laatste helaas niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:19

Ik film degene die ik ken, als zij er toevallig op staan met hun wanpraktijken dan is dat hun probleem.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:19

Elisa2 schreef:
Ik film degene die ik ken, als zij er toevallig op staan met hun wanpraktijken dan is dat hun probleem.

Dat hangt ervan af, van wat je met die beelden doet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:22

Veronica2 schreef:

Jawel, dat is de zwijgcultuur die de paardensport kapot maakt.
Niets zeggen bij excessen, wegkijken, dingen binnenskamers houden etc.

Ik heb heel vaak gehoord dat degene die problemen binnen de sport aankaarten het probleem zijn. Zij zouden de sport kapot maken.
Maar dat is de omgekeerde wereld!

De veroorzakers van de problemen zijn de schuldigen. Er moet namelijk wel grond zijn om iets aan te kaarten!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:24

jep, en grooms houden het blijkbaar in stand, want die zijn afhankelijk of bang of whatever

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:34

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat hangt ervan af, van wat je met die beelden doet.

Niks, ga ze echt niet aan de schandpaal nagelen maar het filmen alleen zorgt al dat ze zich inhouden dus kennelijk werkt dat psychologisch door en weten ze zelf ook hoe ze bezig zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:35

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:

Jawel, dat is de zwijgcultuur die de paardensport kapot maakt.
Niets zeggen bij excessen, wegkijken, dingen binnenskamers houden etc.

Ik heb heel vaak gehoord dat degene die problemen binnen de sport aankaarten het probleem zijn. Zij zouden de sport kapot maken.
Maar dat is de omgekeerde wereld!

De veroorzakers van de problemen zijn de schuldigen. Er moet namelijk wel grond zijn om iets aan te kaarten!

Mee eens!

Laten we de daders verantwoordelijk houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:36

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:

Ik mishandel niks of niemand. Ik wil gewoon niet ongevraagd op de film. Niet zonder paard, niet met paard, nooit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:07

rien10 schreef:
Ik mishandel niks of niemand. Ik wil gewoon niet ongevraagd op de film. Niet zonder paard, niet met paard, nooit.

Maar ik doel toch niet op jou?

Als jij je paard zou mishandelen heiligt het doel m.i. de middelen. Dan zou ik je dus wel filmen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:08

Kinke schreef:
jep, en grooms houden het blijkbaar in stand, want die zijn afhankelijk of bang of whatever

Bij Helgstrand moesten ze een geheimhoudsverklaring tekenen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:09

fransje23 schreef:
rien10 schreef:

Maar ik doel toch niet op jou?

Als jij je paard zou mishandelen heiligt het doel m.i. de middelen. Dan zou ik je dus wel filmen.

Dat is dus helaas niet aan de orde. Je moet zelf weten wat voor doelen je jezelf stelt, maar het ongevraagd filmen van andere personen en hun bezittingen mag dus niet zomaar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:10

fransje23 schreef:
Kinke schreef:

Bij Helgstrand moesten ze een geheimhoudsverklaring tekenen.

Dat moet bij elk bedrijf dat er een beetje fatsoenlijke governance op na houdt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:17

Filmen mag gewoon hoor, sowieso in het openbaar. Publiceren niet, hoewel het in sommige gevallen ook zeker wel mag als het belang om het wel te publiceren juridisch 'belangrijker' is dan het belang van degene die gefilmd is om het tegen te houden. (En als je privé filmt mag je juist snel wel gewoon publiceren zolang degene die er ook op staan maar niet negatief in beeld komen)

Maar ook op privé terrein ligt het niet zo zwart wit. Dan moet je toestemming hebben van de eigenaar van het terrein om te filmen. Je zit weer met het publiceren wat niet zomaar mag als er anderen in beeld zijn.
Dus je kan zeker zeggen dat je niet gefilmd wil worden, maar daar hoeft geen gehoor aan gegeven te worden. Alleen het publiceren mag dus niet met jou herkenbaar in beeld op dat moment.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:36

Veronica2 schreef:
Dat is dus helaas niet aan de orde. Je moet zelf weten wat voor doelen je jezelf stelt, maar het ongevraagd filmen van andere personen en hun bezittingen mag dus niet zomaar.

Het is ook niet zomaar, het heeft een belang als er mishandelingen worden vastgelegd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:38

Veronica2 schreef:
Dat moet bij elk bedrijf dat er een beetje fatsoenlijke governance op na houdt.

Het is ook niet ongebruikelijk vandaar dat de grooms er niets achter gezocht hebben.
Het is ook wel een reden waarom de grooms niets gezegd hebben maar vertrokken zijn als ze het niet meer aan konden.