Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dreamboy schreef:Ik neem aan dat ze de paarden die binnen komen niet allemaal klinisch laten keurwn. Zal meer een soort van gezondheidscheck zijn. Dus ja, paard is gezond verklaart en kan dus als rijpaard ter adoptie. Ik denk dat PZB zijn eigen conclusies trekt aan deze keuringen. Een paard met cushing? Gewoon een beetje op de suikers letten. Paard met atrose? Rustig recreatief rijden kan best. En dat laatste is natuurlijk in de meeste gevallen ook wel zo. Het is ook maar de vraag hoe eerlijk de oude eigenaren zijn bij afstand.
IHN schreef:ik vraag me af, he. Als koper heb je nog iets van bescherming als paard ineens vanalles blijkt te mankeren. Maar met adoptie ws ook. iet?
Babootje schreef:IHN schreef:ik vraag me af, he. Als koper heb je nog iets van bescherming als paard ineens vanalles blijkt te mankeren. Maar met adoptie ws ook. iet?
Nee, als jij het geadopteerde paard niet wil houden, dan moet het terug naar PZB (behalve als het 26+) is.
Je krijgt dan je geld niet terug. (Zie op hun website bij adoptie). Omdat ze er (zeggen ze) eerlijk bij zeggen wat het paard heeft, kun je je daar niet op beroepen).
Babootje schreef:Dreamboy schreef:Ik neem aan dat ze de paarden die binnen komen niet allemaal klinisch laten keurwn. Zal meer een soort van gezondheidscheck zijn. Dus ja, paard is gezond verklaart en kan dus als rijpaard ter adoptie. Ik denk dat PZB zijn eigen conclusies trekt aan deze keuringen. Een paard met cushing? Gewoon een beetje op de suikers letten. Paard met atrose? Rustig recreatief rijden kan best. En dat laatste is natuurlijk in de meeste gevallen ook wel zo. Het is ook maar de vraag hoe eerlijk de oude eigenaren zijn bij afstand.
Alleen springen vind ie niet zo leuk
Babootje schreef:Nou ja.... de volle mep. Er was wat verwarring over wat nu de prijs van Vally was. 4000 of 3500 (waar hij nu voor staat). Bleek t paard eerst geadopteerd te zijn geweest voor 4000, weer terug gebracht en staat ie nu voor 3500. Het kan zijn dat ze dubbel vangen, kan ook zijn dat ze toch wat geld terug hebben gegeven, ook al staat er op de site dat ze dat niet doen. Of de de mensen die hem terug hebben gebracht een ander paard hebben geadopteerd. Maar in theorie (als we volgen wat ze zeggen op hun site) kunnen ze dus voor dit oude cushing paard 7500 hebben "gevangen"
Babootje schreef:Nou ja.... de volle mep. Er was wat verwarring over wat nu de prijs van Vally was. 4000 of 3500 (waar hij nu voor staat). Bleek t paard eerst geadopteerd te zijn geweest voor 4000, weer terug gebracht en staat ie nu voor 3500. Het kan zijn dat ze dubbel vangen, kan ook zijn dat ze toch wat geld terug hebben gegeven, ook al staat er op de site dat ze dat niet doen. Of de de mensen die hem terug hebben gebracht een ander paard hebben geadopteerd. Maar in theorie (als we volgen wat ze zeggen op hun site) kunnen ze dus voor dit oude cushing paard 7500 hebben "gevangen"
superpony schreef:Ik snap niet dat de veearts ze dan niet op hun vingers tikt..... Je wilt als veearts toch niet aan hun gekoppeld worden bij zaken die niet kloppen? Dat er een veearts nodig is, lijkt me logisch, maar ze moeten wel eerlijk zijn over wat de veearts heeft gezegd en of gedaan.
En ik ken wel veeartsen die ik goed vind, waar ik mee door een deur kan, maar echt niet mijn hand voor in het vuur steek qua betrouwbaarheid.
En een hele bekende arts op een zeer bekende kliniek zou mijn d-pony goed hebben gekeurd toen ik voor onderzoek kwam en hij wel degelijk kreupel was en genoeg mankeerde.
Flubberboot schreef:Ik zou zon dier ook terugbrengen als inslapen niet mag. Ik heb een paard om op te rijden en daarvoor “adopteer” je het paard ook. Als dan blijkt dat je er niet op kan rijden, zou ik ook opzoek gaan naar een paard waarbij dat wel kan. Het nadeel van pzb is dan dat je het dier niet kan verkopen als weidemaatje of in kan slapen. Je moet het dier dan terugbrengen zodat zij het dier weer “ter adoptie” kunnen zetten.
Dreamboy schreef:superpony schreef:Ik snap niet dat de veearts ze dan niet op hun vingers tikt..... Je wilt als veearts toch niet aan hun gekoppeld worden bij zaken die niet kloppen? Dat er een veearts nodig is, lijkt me logisch, maar ze moeten wel eerlijk zijn over wat de veearts heeft gezegd en of gedaan.
En ik ken wel veeartsen die ik goed vind, waar ik mee door een deur kan, maar echt niet mijn hand voor in het vuur steek qua betrouwbaarheid.
En een hele bekende arts op een zeer bekende kliniek zou mijn d-pony goed hebben gekeurd toen ik voor onderzoek kwam en hij wel degelijk kreupel was en genoeg mankeerde.
De vraag is natuurlijk in hoeverre de veearts hiervan op de hoogte is. Hij geeft een advies maar kan een eigenaar natuurlijk niet verplichten dit ook op te volgen. Dat geldt voor particulieren net zo. Ook daar zijn er zat die tegen het advies van een veearts in op hun paard gaan zitten of de waarheid verzwijgen bij verkoop.
Dreamboy schreef:Flubberboot schreef:Ik zou zon dier ook terugbrengen als inslapen niet mag. Ik heb een paard om op te rijden en daarvoor “adopteer” je het paard ook. Als dan blijkt dat je er niet op kan rijden, zou ik ook opzoek gaan naar een paard waarbij dat wel kan. Het nadeel van pzb is dan dat je het dier niet kan verkopen als weidemaatje of in kan slapen. Je moet het dier dan terugbrengen zodat zij het dier weer “ter adoptie” kunnen zetten.
Daar heb je gelijk in maar de verantwoording ligt bij degene die hem afgestaan heeft. Als mijn paard niet meer te rijden zou zijn en ik zou niet de mogelijk hebben deze zelf te houden, dan laat ik het dier inslapen.
Dreamboy schreef:superpony schreef:Ik snap niet dat de veearts ze dan niet op hun vingers tikt..... Je wilt als veearts toch niet aan hun gekoppeld worden bij zaken die niet kloppen? Dat er een veearts nodig is, lijkt me logisch, maar ze moeten wel eerlijk zijn over wat de veearts heeft gezegd en of gedaan.
De vraag is natuurlijk in hoeverre de veearts hiervan op de hoogte is. Hij geeft een advies maar kan een eigenaar natuurlijk niet verplichten dit ook op te volgen. Dat geldt voor particulieren net zo. Ook daar zijn er zat die tegen het advies van een veearts in op hun paard gaan zitten of de waarheid verzwijgen bij verkoop.
Dreamboy schreef:Flubberboot schreef:Ik zou zon dier ook terugbrengen als inslapen niet mag. Ik heb een paard om op te rijden en daarvoor “adopteer” je het paard ook. Als dan blijkt dat je er niet op kan rijden, zou ik ook opzoek gaan naar een paard waarbij dat wel kan. Het nadeel van pzb is dan dat je het dier niet kan verkopen als weidemaatje of in kan slapen. Je moet het dier dan terugbrengen zodat zij het dier weer “ter adoptie” kunnen zetten.
Daar heb je gelijk in maar de verantwoording ligt bij degene die hem afgestaan heeft. Als mijn paard niet meer te rijden zou zijn en ik zou niet de mogelijk hebben deze zelf te houden, dan laat ik het dier inslapen.
superpony schreef:Mwa, ligt ook aan je omgeving en je veearts.
Vroeger gingen meer paarden nog wel naar de slager en dat is imo echt veel minder geworden.
We wisten minder en er kon ook minder onderzocht en verholpen worden, dus dat toen bijv hb en koliek paarden gelijk ingeslapen werden is ook logisch. Nu zijn er soms wel meer opties.
kiki1976 schreef:Cowgirl, verdrietig om het dier en boos op pzb