Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:52

ik vraag me af, he. Als koper heb je nog iets van bescherming als paard ineens vanalles blijkt te mankeren. Maar met adoptie ws ook. iet?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:12

Ik gok van niet omdat jij niet als eigenaar maar houder wordt gezien bij PZB.
Het kan bij andere stichtingen wel zo het geval zijn als je van bedrog spreekt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:26

Dreamboy schreef:
Ik neem aan dat ze de paarden die binnen komen niet allemaal klinisch laten keurwn. Zal meer een soort van gezondheidscheck zijn. Dus ja, paard is gezond verklaart en kan dus als rijpaard ter adoptie. Ik denk dat PZB zijn eigen conclusies trekt aan deze keuringen. Een paard met cushing? Gewoon een beetje op de suikers letten. Paard met atrose? Rustig recreatief rijden kan best. En dat laatste is natuurlijk in de meeste gevallen ook wel zo. Het is ook maar de vraag hoe eerlijk de oude eigenaren zijn bij afstand.

Alleen springen vind ie niet zo leuk :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:34

IHN schreef:
ik vraag me af, he. Als koper heb je nog iets van bescherming als paard ineens vanalles blijkt te mankeren. Maar met adoptie ws ook. iet?

Nee, als jij het geadopteerde paard niet wil houden, dan moet het terug naar PZB (behalve als het 26+) is.
Je krijgt dan je geld niet terug. (Zie op hun website bij adoptie). Omdat ze er (zeggen ze) eerlijk bij zeggen wat het paard heeft, kun je je daar niet op beroepen).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:49

Babootje schreef:
IHN schreef:

Nee, als jij het geadopteerde paard niet wil houden, dan moet het terug naar PZB (behalve als het 26+) is.
Je krijgt dan je geld niet terug. (Zie op hun website bij adoptie). Omdat ze er (zeggen ze) eerlijk bij zeggen wat het paard heeft, kun je je daar niet op beroepen).

En ze moeten op dat moment plaats hebben.

Maar betreft het cushing paard, daarbij geven ze aan "beetje op suikers letten". Toen je vragen kon stellen werd daar om opheldering over gevraagd omdat er meer van mening waren dat het meer is dan enkel op suikers letten.
Dan beweren ze weer, dat hun vaste da dat heeft vastgesteld. En dat ze alle vertrouwen in hem en zijn advies hebben.
Ik vraag me dan weer af, wie verteld er niet de waarheid?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:25

Het belang van PzB lijkt mij in deze groter dan die van de DA.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:54

Nou ja.... de volle mep. Er was wat verwarring over wat nu de prijs van Vally was. 4000 of 3500 (waar hij nu voor staat). Bleek t paard eerst geadopteerd te zijn geweest voor 4000, weer terug gebracht en staat ie nu voor 3500. Het kan zijn dat ze dubbel vangen, kan ook zijn dat ze toch wat geld terug hebben gegeven, ook al staat er op de site dat ze dat niet doen. Of de de mensen die hem terug hebben gebracht een ander paard hebben geadopteerd. Maar in theorie (als we volgen wat ze zeggen op hun site) kunnen ze dus voor dit oude cushing paard 7500 hebben "gevangen"

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:03

Babootje schreef:
Dreamboy schreef:
Ik neem aan dat ze de paarden die binnen komen niet allemaal klinisch laten keurwn. Zal meer een soort van gezondheidscheck zijn. Dus ja, paard is gezond verklaart en kan dus als rijpaard ter adoptie. Ik denk dat PZB zijn eigen conclusies trekt aan deze keuringen. Een paard met cushing? Gewoon een beetje op de suikers letten. Paard met atrose? Rustig recreatief rijden kan best. En dat laatste is natuurlijk in de meeste gevallen ook wel zo. Het is ook maar de vraag hoe eerlijk de oude eigenaren zijn bij afstand.

Alleen springen vind ie niet zo leuk :+

Gek he?

bedazzled1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:16

Babootje schreef:
Nou ja.... de volle mep. Er was wat verwarring over wat nu de prijs van Vally was. 4000 of 3500 (waar hij nu voor staat). Bleek t paard eerst geadopteerd te zijn geweest voor 4000, weer terug gebracht en staat ie nu voor 3500. Het kan zijn dat ze dubbel vangen, kan ook zijn dat ze toch wat geld terug hebben gegeven, ook al staat er op de site dat ze dat niet doen. Of de de mensen die hem terug hebben gebracht een ander paard hebben geadopteerd. Maar in theorie (als we volgen wat ze zeggen op hun site) kunnen ze dus voor dit oude cushing paard 7500 hebben "gevangen"

Maar als dat effectief zo is dan grenst dat toch aan het ongelooflijke! Die oorspronkelijke eigenaars (als ze het paard inderdaad gratis afgestaan hebben en dan nog hebben moeten betalen zolang het paard niet geplaatst was) moeten zich toch ongelooflijk slecht en bedrogen voelen. En dan spreek ik nog niet van de mensen die op zulke constructies/prijzen ingaan. Daarom... informeren, sensibiliseren over de mogelijke gang van zaken via al de mogelijke/legale kanalen.
Denk dat veel journalisten daar een vette kluif aan zouden hebben hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:28

Moderatoropmerking:
leeggehaald ivm speculatie
Laatst bijgewerkt door xingridx op 07-09-22 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm speculatie

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:41

Babootje schreef:

Het was geen 4000 maar 4950,00 wat er voor Vally gevraagd werd, daar heb ik toen een vraag over gesteld aan Henk, die zei dat hij terug was gekomen en dat ze er nu 3500 voor vragen. Ze doen voorkomen of cushing niets is en dat het paard niets mankeert verder, dat is natuurlijk niet zo. Hij staat er ook nog en ik hoop van harte dat mensen dit paard niet voor dit bedrag nemen. Hier komen op termijn veel onkosten bij kijken als je pech hebt.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:26

Speculaties mogen niet :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:36

Toevallig heb ik net een vlog gezien van 2 jaar geleden dat ze met Johnny naar de dierenarts gingen. Paard is onlang terug gekomen omdat zijn atrose verergerd is en hij wordt nu als weidemaatje geplaatst. Maar twee jaar geleden is op de foto's te zien dat er een kanteling van het hoefbeen aanwezig is, naast de atrose. Hier wordt en werd met geen woord over gerept. Ook gaf de dierenarts aan dat de kans klein was dat hij ooit nog als rijpaard kon dienen, alleen als weidemaatje. Toch is dit paard destijds geplaatst al recreatief rijpaard. Ijzers eronder en gaan met die banaan. Nu is hij dus weer terug ondet het mom dat de atrose is verergerd. Wat ik dan niet snap is dat ze dit soort dingen verzwijgen bij een adoptie maar wel alles in zo'n vlog laten zien. Dan kun je toch nooit ontkennen dat je het niet geweten hebt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 00:59

Ik snap niet dat de veearts ze dan niet op hun vingers tikt..... Je wilt als veearts toch niet aan hun gekoppeld worden bij zaken die niet kloppen? Dat er een veearts nodig is, lijkt me logisch, maar ze moeten wel eerlijk zijn over wat de veearts heeft gezegd en of gedaan.

En ik ken wel veeartsen die ik goed vind, waar ik mee door een deur kan, maar echt niet mijn hand voor in het vuur steek qua betrouwbaarheid.

En een hele bekende arts op een zeer bekende kliniek zou mijn d-pony goed hebben gekeurd toen ik voor onderzoek kwam en hij wel degelijk kreupel was en genoeg mankeerde.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:25

superpony schreef:
Ik snap niet dat de veearts ze dan niet op hun vingers tikt..... Je wilt als veearts toch niet aan hun gekoppeld worden bij zaken die niet kloppen? Dat er een veearts nodig is, lijkt me logisch, maar ze moeten wel eerlijk zijn over wat de veearts heeft gezegd en of gedaan.

En ik ken wel veeartsen die ik goed vind, waar ik mee door een deur kan, maar echt niet mijn hand voor in het vuur steek qua betrouwbaarheid.

En een hele bekende arts op een zeer bekende kliniek zou mijn d-pony goed hebben gekeurd toen ik voor onderzoek kwam en hij wel degelijk kreupel was en genoeg mankeerde.

De vraag is natuurlijk in hoeverre de veearts hiervan op de hoogte is. Hij geeft een advies maar kan een eigenaar natuurlijk niet verplichten dit ook op te volgen. Dat geldt voor particulieren net zo. Ook daar zijn er zat die tegen het advies van een veearts in op hun paard gaan zitten of de waarheid verzwijgen bij verkoop.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:27

Cowgirl, verdrietig om het dier en boos op pzb

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:32

Ik zou zon dier ook terugbrengen als inslapen niet mag. Ik heb een paard om op te rijden en daarvoor “adopteer” je het paard ook. Als dan blijkt dat je er niet op kan rijden, zou ik ook opzoek gaan naar een paard waarbij dat wel kan. Het nadeel van pzb is dan dat je het dier niet kan verkopen als weidemaatje of in kan slapen. Je moet het dier dan terugbrengen zodat zij het dier weer “ter adoptie” kunnen zetten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:35

Flubberboot schreef:
Ik zou zon dier ook terugbrengen als inslapen niet mag. Ik heb een paard om op te rijden en daarvoor “adopteer” je het paard ook. Als dan blijkt dat je er niet op kan rijden, zou ik ook opzoek gaan naar een paard waarbij dat wel kan. Het nadeel van pzb is dan dat je het dier niet kan verkopen als weidemaatje of in kan slapen. Je moet het dier dan terugbrengen zodat zij het dier weer “ter adoptie” kunnen zetten.

Daar heb je gelijk in maar de verantwoording ligt bij degene die hem afgestaan heeft. Als mijn paard niet meer te rijden zou zijn en ik zou niet de mogelijk hebben deze zelf te houden, dan laat ik het dier inslapen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:40

Dat zou ook zeker mijn keuze zijn. Komt veel te vaak voor dat dat soort paarden als zijnde rijpaarden weer doorverkocht worden. Maar uiteindelijk is toch de “stichting” in de fout. Als jij belooft goed voor de paarden te zorgen en een passend baasje te vinden voor het paard, moet je dat ook doen. Al helemaal als je beweerd een opvang te zijn voor mishandelde paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:05

Dreamboy schreef:
superpony schreef:

De vraag is natuurlijk in hoeverre de veearts hiervan op de hoogte is. Hij geeft een advies maar kan een eigenaar natuurlijk niet verplichten dit ook op te volgen. Dat geldt voor particulieren net zo. Ook daar zijn er zat die tegen het advies van een veearts in op hun paard gaan zitten of de waarheid verzwijgen bij verkoop.

Ja, daar ben ik het mee eens.

Maar bedoelde meer dat zij schermen met; door veearts nagekeken, op advies van veearts etc. Zijn naam zou dan soms misbruikt worden en daar zou ik niet happy van worden.

Je leest nu zelf wat er gesuggereerd wordt over de veearts die met hun "samen" werkt.

Dreamboy schreef:
Flubberboot schreef:

Daar heb je gelijk in maar de verantwoording ligt bij degene die hem afgestaan heeft. Als mijn paard niet meer te rijden zou zijn en ik zou niet de mogelijk hebben deze zelf te houden, dan laat ik het dier inslapen.

Maar dat zou dan ook meer de cultuur moeten worden. Hier op Bokt worden mensen afgeschoten als ze een dier inslapen en niet ten koste van alles nog dagen, weken of maanden door sukkelen.

Veeartsen moeten er meer aan meewerken. Ze kunnen enorm wisselvallig daarin zijn.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:19

Dreamboy schreef:
superpony schreef:

Ja, daar ben ik het mee eens.

Maar bedoelde meer dat zij schermen met; door veearts nagekeken, op advies van veearts etc. Zijn naam zou dan soms misbruikt worden en daar zou ik niet happy van worden.

Je leest nu zelf wat er gesuggereerd wordt over de veearts die met hun "samen" werkt.

Dreamboy schreef:
Flubberboot schreef:

Maar dat zou dan ook meer de cultuur moeten worden. Hier op Bokt worden mensen afgeschoten als ze een dier inslapen en niet ten koste van alles nog dagen, weken of maanden door sukkelen.

Veeartsen moeten er meer aan meewerken. Ze kunnen enorm wisselvallig daarin zijn.[/quote]

Vroeger was dat ook heel gewoon. Ik heb zelf paarden gehad die ingeslapen zijn omdat ze blijvend kreupel waren of andere blijvende gebreken waardoor ze niet geschikt meer waren om mee te rijden. Toen was er niet eens de discussie wel of niet slapen. Is echt iets van de laatste jaren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:24

Mwa, ligt ook aan je omgeving en je veearts.

Vroeger gingen meer paarden nog wel naar de slager en dat is imo echt veel minder geworden.

We wisten minder en er kon ook minder onderzocht en verholpen worden, dus dat toen bijv hb en koliek paarden gelijk ingeslapen werden is ook logisch. Nu zijn er soms wel meer opties.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:31

superpony schreef:
Mwa, ligt ook aan je omgeving en je veearts.

Vroeger gingen meer paarden nog wel naar de slager en dat is imo echt veel minder geworden.

We wisten minder en er kon ook minder onderzocht en verholpen worden, dus dat toen bijv hb en koliek paarden gelijk ingeslapen werden is ook logisch. Nu zijn er soms wel meer opties.

Dat is zeker waar maar nu gaan mensen soms wel heel erg ver daarin.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:36

kiki1976 schreef:
Cowgirl, verdrietig om het dier en boos op pzb

Wat ik vooral erg vind is dat een dier met een gekanteld hoefbeen als gevolg van hoefbevangenheid doodleuk ter adoptie wordt gezet als weidemaatje. Want waar lopen de meeste weidemaatjes? Juist, op het gras waar een hoefbevangen dier dus juist niet mag staan. Zet het er dan in ieder geval bij zodat mensen weten waar ze aan beginnen. Ze geven geen ene donder om die paarden, zien alleen maar geld. Zoek die vlog maar eens op en luister naar de reactie van Karlijn als de veearts zegt dat de kans klein is dat het paard ooit nog bereden kan worden. Ze zegt letterlijk:" dat zullen we dan nog wel zien". En dan de toon waarop ze het zegt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:05

Ik zag laatst ook een oude shet langs komen die zelfs in stap wel erg dramatisch liep. Geen idee wat die mankeert, maar zo half springend zou voor mij al 100 stappen te ver zijn en had ik al on laten slapen. Is er 1 die daar los rond loopt? En dus overal kan eten enzo.

Dat vind ik, zeker voor een stichting zoals zij, wel kwalijk als dit normaal is voor dat dier. Inslapen is dan veel vriendelijker en rond laten lopen zonder kans op verbetering (of als het zelfs op pijnstillers zo erg is) vind ik eigenlijk ook mishandeling.