Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:05

fransje23 schreef:
Bij de SBB snappen ze niet dat mensen het niet als natuur zien dat er dieren doodhongeren in de winter. Aan de andere kant slaan drijven sommige actievoerders door in een soort Penny-idee dat alles te redden is en gered moet worden.
SBB op die manier proberen te overtuigen is trekken aan een dood paard.

Ik denk dat je hier de spijker om de kop slaat.

Citaat:
Vraag mij trouwens af of er ook zoveel ophef was geweest als er enkel edelherten waren doodgehongerd? Paarden hebben natuurlijk wel een hoge aaibaarheidfactor, spreken veel mensen aan.

Dat heb ik mezelf de afgelopen week ook vaak afgevraagd....

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:21

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:21

Paarden doen vaak wat voor mensen.Daardoor is er meer contact.Maar geen enkel dier verdient een zinloze hongerdood.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:45

damian23

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:54

Loretta, dat valt toch wel mee? Men loopt niet op het spoor, maar op een pad naast het spoor.
Niet gevaarlijker dan een onbewaakte spoorwegovergang.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:55

astridastrid schreef:
Hiervan schrok ik wel eigenlijk, jagers die niet meer willen jagen in de Veluwe: http://veluweland.nl/lokaal/jagers-op-v ... ten-236043

Ondertussen bijna een jaar geleden, maar uitermáte terecht dat jagers niet met dergelijke praktijken geassocieerd wilden worden. Waar je van moet schrikken is dat de provincie Gelderland een beroepsgroep die een hoge ethische code hanteert aan wil zetten tot illegale praktijken.
Dát is verfoeilijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:55

damian23 schreef:
Loretta, dat valt toch wel mee? Men loopt niet op het spoor, maar op een pad naast het spoor.
Niet gevaarlijker dan een onbewaakte spoorwegovergang.

Maar wel gewoon verboden. Plus dat het machinisten een hartverzakking geeft. Zo lopen springers ook...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:57

astridastrid schreef:
Hiervan schrok ik wel eigenlijk, jagers die niet meer willen jagen in de Veluwe: http://veluweland.nl/lokaal/jagers-op-v ... ten-236043

Wat goed dat de jagers daar in opstand komen.

Ik denk dat de aaibaarheidsfactor zeker meewerkt hier, maar toch ook als het alleen runderen of herten waren geweest had er vast ophef ontstaan. Er zijn immers wel vaker demonstraties geweest, denk aan de drijfjacht bij zwijnen, het afschieten van edelherten, en de vossenjacht is ook ooit door publieke druk afgeschaft volgens mij.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:04

Ibbel schreef:
astridastrid schreef:

Ondertussen bijna een jaar geleden, maar uitermáte terecht dat jagers niet met dergelijke praktijken geassocieerd wilden worden. Waar je van moet schrikken is dat de provincie Gelderland een beroepsgroep die een hoge ethische code hanteert aan wil zetten tot illegale praktijken.
Dát is verfoeilijk.

Waar je ook alvast van kan gaan schrikken is het aantal herten en de bijbehorende hongersnood aldaar over een jaar of wat als de jagers (terecht) weigeren om ca. 1900 herten per jaar te liquideren.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:36

randalinpony schreef:
Citaat:
De actie met dat hert werd uitgevoerd nadat er door Staatsbosbeheer glashard en met een stalen gezicht ontkend werd dat er ook maar iets mis zou zijn in het gebied. De massale sterfte werd ontkend en er werden uitspraken gedaan die actievoerders tegen het zere been waren. Zoals dat de dieren in de OVP het vele malen beter hebben dan de paarden van particulieren die in de wei staan.

Staatsbosbeheer als de Moeder Theresa van de Nederlandse paardenhouderij, met op de achtergrond de doodsrochel van een jaarling of wat, dat vinden wij niet raar, dat vinden wij heel bijzonder.

Wat betreft dat hert op de stoep: de discussie wordt nu van beide kanten wel steeds kinderachtiger, maar dat kon je verwachten.

Zon Staatsbosbeheer die een drama maakt over de arme aasgieren die nu honger lijden tegen een achtergrond van honderden dode grazers, terwijl ze zelf dat roodwild afvoeren naar de destructie...

Sorry, try harder.

Het hert, daar zit wat nuance achter. Ik heb met het hert gesleept ook.

Bij SBB begint een wandelroute die nu voor een deel open is. Na de demonstratie ging een grote groep daar kijken, want men wilde de situatie zien. Mensen die nog niet eerder waren geweest en die niet zoals de actievoerders diep het gebied ingaan, waar je normaal niet mag komen, zien de ellende niet. Daar op de paden was er niets te zien. Wij zijn van het pad afgegaan en op een klein stukje hadden we al meteen een aantal dode herten gevonden. 1 die was net dood. Warm en urine kwam er nog uit.

We hebben die naar voren getild, wat de politie ons liet doen en op een tafel in het zicht van all mensen neer gelegd. Twee herten. Om de eenmalige demonstranten de echte kant van OVP te laten zien en niet de kant van SBB met afgesloten gebieden en korte wandelpaden.

In een spoiler, want foto's van kadavers. Dit was allemaal nog geen 100 meter van het bezoekerscentrum af waar je een kop koffie kan drinken .

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:38

Polly schreef:
Rebecca schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/staa ... -misdragen

Tsja... beetje sneu, ze slaan wat door

Eens

Net als dat filmpje van dat dier aan de rand van het water, niet normaal zoals daaraan gesleurd werd en zelfs met het hooi recht voor zn neus at ie er niet van, vind actievoeren prima maar dit slaat wel een beetje door. Ik begrijp ook heel goed waarom ze dat beest niet komen schieten met een kudde meiden eromheen.

Ook eens, zo is het bijna rellen om het rellen en daar schiet niemand iets mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:47

Eline ik heb respect voor wat je gedaan hebt , maar dit respecteer ik niet. Snap de beweegreden maar om nou aan een dood dier te lopen sjorren en sjouwen gaat mij te ver , als je het wil laten zien neem ze mee de Bush bush in (zover dat er nog is , ongevallen bomen gok ik zo daar ? ) als ze toch zo dichtbij liggen.

Net als de kerstverhalen dat ze staarten en oren verkopen :') , geweien oké maar de staarten en oren wtf hoe dat ooit de wereld in gekomen is

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:49

Je kan het ook van 2 kanten bekijken.
Misschien is het goed dat ze dat dier daarheen hebben gesleept.

Dat die mensen daar maar zien wat ze aanrichten en wat daar gebeurt. SBB, PvdD etc. Ze sluiten allemaal de ogen, voor zoiets kun je niet weg kijken. Duw het ze maar onder de neus. Dat dier is ten eerste al onteerd, en ten tweede dood. Als je er kracht mee kan zetten kun je het net zo goed gebruiken.

Maargoed dat ik hoe ik erover denk. Maar rellen om te rellen hoeft van mij ook niet. Maar wel zorgen dat het gezien wordt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:51

Het paard was ik niet bij, maar ze hebben hem recht gekregen en hij stond daarna bij de rest te eten.In begrijp wel dat ze het deden. Het is makkelijk vanaf thuis zeggen, laat je niet leiden door emotie, maar als je in een uur tijd dat je daar bent heel veel dode en stervende dieren hebt gezien, een kalf op zijn rug, stervende, dode herten, dieren die in het water liggen omdat ze door het ijs zijn gezakt etc. Nou, als je een beetje een dierenhart hebt, logisch dat je emotioneel word op zo'n moment.

Afbeelding

@rebecca, hoe wil jij een paar 100 mensen duidelijk maken dat ze je moeten volgen de bosjes in?

Dier is toch al dood, merkt er niks van. Mensen die zeggen dat het respectloos is, respectlozer is ze daar in eerste instantie dood laten gaan.

Juist door deze, ja, lugubere, actie, kwamen mensen naar me toe en zeiden, ik wist niet dat het zo erg was. Dit kan niet.

Die dode dieren liggen er nu eenmaal, maar weinig in het zicht. Om mensen te overtuigen, gezien ieder vooral denkt eerst zien dan geloven, moet het leed in het zicht. Moeten mensen het zien en SBB en de media laten het niet zien.

De spoor actie ging wel te ver vond ik zelf. Maar voor de rest was het best rustig allemaal.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 05-03-18 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:52

Wat mij erg stoort aan SBB is dat ze niet eerlijk zijn.
Op alle nieuwsberichten staan de foto's van de goede Konikskudde, die gewoon fit , vitaal en dik genoeg zijn.
Ze laten een beeld zien aan het publiek alsof alles okidoki is.
Maar ondertussen is een groot deel van het terrein afgesloten, verdeeld in hokjes met draad, verschillende locaties waar heel veel dieren sterven. Maar ook als ze niet sterven, voelen ze zich niet lekker hoor. Gewoon wat kunnen drinken (in de vorst 10 dagen onmogelijk) en een beetje (!) kunnen eten, dat kan elk dier, in het bos. Maar niet op dit afgesloten terrein.

De oneerlijkheid stoort me.
En het gigantische bord voor de kop. Nee, hoor, niets mis mee. Helemaal oké, wat wij doen, en juist achterwege laten.

Hoezo natuur, met al die auto's vol dode dieren , die af en aan rijden ? In welk natuurgebied is dat nodig ?
De populatiedichtheid is het grote probleem. Dat is de oorzaak. En het is ontstaan door toedoen van de mens, en het wordt eens tijd dat die mensen hun verantwoordelijkheid nemen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:53

astridastrid schreef:

Schrik er bepaald niet van, was alleen maar tevreden dat ik afgelopen jaren hun mening ook es hoorde in het veld hierover.

Yep, heb deze link daarom bewust neer gezet; dit probleem heb je in dit gebied straks ook, of is er al.
Als je je goed inleest, of real live jagers zelf vraagt, snap je ook waarom het nog niet zo makkelijk is om groot aantal dieren dmv schieten met scherp op te ruimen.
Een overschot Hert / damhert/ edelhert probleem is er ook b.v. in waterwin gebied Zeeland en de waterleidings duinen.

Men "praat" vanachter schermpie er nogal makkelijk over, maar de praktijk is nog niet zo simpel.
Zoek is contact met jagers b.v. die kunnen je veel meer vertellen wat zij ervan denken.

De problemen op bepaalde plekken in de veluwe zijn bepaald ook niet mals, naast het bmw & audi malloten filerijden bij schemer om het "wild" te zien.
Het oude (en ook gesloten domeinen gebied) was zo gek nog niet destijds.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:53

Wel want een slager sjort en sjouwt niet met dode dieren Rebecca? OF het vlees dat jullie bewerken zijn geen dode dieren meer of zo? :+

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:55

Ik denk inderdaad ook dat het helemaal geen slechte actie is om mensen zo'n dier even onder de neus te drukken. Ik heb ook een kennis op facebook die er schande van spreekt dat de buren hun kat niet voeren waardoor dat beest bij haar voor de deur staat, maar het ondertussen 'links gezeur' vindt dat er commentaar op de OVP is. Ik gok dat zij ook anders zou piepen wanneer ze dan opeens zo'n vermagerd hert kon zien en voelen.

Dat je niet met zo'n lijk zou mogen slepen omdat dat 'onterend' of iets dergelijks is vind ik stupide vermenselijking. Het is een lijk, meer niet.
Het is onterend dat het dier zo'n dood heeft moeten sterven door menselijke keuzes, maar ik zie niet in waarom een lijk niet opgetild of verplaatst mag worden. Wat mij betreft rijden er wat aanhangers vol lijken naar de provinciale staten en het hoofdkantoor van SBB daar om ze daar neer te leggen. Breng het maar in het publieke beeld, dat werkt veel beter dan foto's.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:56

Damned schreef:
Wel want een slager sjort en sjouwt niet met dode dieren Rebecca? OF het vlees dat jullie bewerken zijn geen dode dieren meer of zo? :+

Nee een slager sjouwt niet met dode dieren om een punt te maken nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:57

Cowboy55 schreef:
Damned schreef:
Wel want een slager sjort en sjouwt niet met dode dieren [naam]? OF het vlees dat jullie bewerken zijn geen dode dieren meer of zo? :+

Nee een slager sjouwt niet met dode dieren om een punt te maken nee.

Precies dat Cowboy

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:00

Ik moet altijd verschrikkelijk hard lachen om hobby jagers met hun rituelen om een gedood dier respect te geven. Maar wat de actievoerders hier doen is wel weer het totaal tegenovergestelde. Het is één van de twee; of je hebt genoeg feiten om je verhaal te ondersteunen en dan hoef je niet met die dode dieren te gaan slepen. Of je hebt niet genoeg feiten en gaat daarom met die dode dieren lopen slepen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:03

Of je hebt een SBB en provincie met een enorme betonnen muur voor zich, die ondanks alles glashard blijven volhouden dat dit een prima stukje natuur is, waar dieren niet lijden en er niks aan het beleid veranderd moet worden :j
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 05-03-18 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:04

Is het niet een beetje mosterd na de maaltijd om nu nog te demonstreren? Het aantal dieren wat daar liep loopt al veel langer de spuigaten uit en dit had iedereen aankunnen zien komen...

Daarnaast liepen er ook een aantal mensen over het spoor tijdens deze demonstratie.

Overigens wel fijn dat ze bijgevoerd worden nu. Ik kom hier heel vaak langs met de trein, waaronder gisteren en ik heb dit gebied nog nooit zo kaal gezien, er stond altijd nog wel wat, maar nu.... Een kale modderige vlakte...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:05

Er word door sbb ontkent dat er een probleem is. Actievoerders leggen de ijskoude (want dode) feiten letterlijk op tafel.

Niet meer en niet minder zou ik zeggen. En wat mij betreft mogen ze een hele vrachtwagen naar het hoofdkantoor brengen ja. Of Den Haag. Sommige mensen geloven het anders blijkbaar niet.

Als het gesjouw met die dieren andere dieren voor deze afschuwelijke dood bespaard is het imo net zo gerechtvaardigd als een dier tot vlees verwerken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:10

Karl66 schreef:
Ik moet altijd verschrikkelijk hard lachen om hobby jagers met hun rituelen om een gedood dier respect te geven. Maar wat de actievoerders hier doen is wel weer het totaal tegenovergestelde. Het is één van de twee; of je hebt genoeg feiten om je verhaal te ondersteunen en dan hoef je niet met die dode dieren te gaan slepen. Of je hebt niet genoeg feiten en gaat daarom met die dode dieren lopen slepen.

Onzin, er zijn genoeg feiten en materiaal om de feiten te ondersteunen, maar media begint nu pas na gisteren meer beelden te laten zien van het daadwerkelijke leed en SBB heeft een betonnen plaat voor hun hoofd.

Het is heel moeilijk om daar als doorsnee huis tuin keuken particulier :') tussen te komen. We worden niet gehoord, en met de dag gaat men een stap verder om wel gehoord te worden.