Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:41

Ik ken trouwens ook een sekte waar heel veel mensen waren, was dat niet bij stegeman.;-) zegt dus niet zo veel. En leuk hoe je ons niet kent en toch weet te oordelen dat wij niets weten. Schrik niet ik volg ook clinics. Het gaat hier om het filmpje en niet om de westernrijders in het algemeen. Het gaat hier puur om wat Craig ons laat zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:41

quarterH schreef:
ik was laatst bv op een clinic waar niet 1 persoon was die 'tegenstander' was. en we waren daar toch zeker met een man of 20. die allemaal support gaven aan craig.

nee dat zou lekker zijn, weet je wat dat kost.. :')

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:42

@ Lamar: maar mijn quarter was geen standaard quarter, hij had veel doc bar in zijn bloedlijn zitten, en die had weer veel arabisch bloed. dat kun je ook wel zien aan morris. het was een heel heet paard, te heet eigenlijk om een goed showpaard te zijn, want ergens anders rijden dan thuis leverde echt stuiterpartijen op..

Ik ken echt wel quarters die uit zichzelf zo dood kijken, ieder paard is anders. Ik weet wel dat trainers liever iets luie paarden hebben, en ook paarden die niet kijkerig zijn.. Daar viel de mijne niet onder ;)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:42

essiedepessie schreef:
nou nergens om, ik leg alleen aan monnie uit wat Joolien bedoelt..

ik zeg niks over de trainingsmethode en ik praat het ook niet goed..

misschien lijkt dat zo met die dooie quarter in mijn profiel, maar het is niet zo.

volgens mij heb je alleen het fencing toegelicht, en denk dat dat voor veel(iig mij) wat geleerd heeft over het waarom ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:45

essiedepessie schreef:
@ Lamar: maar mijn quarter was geen standaard quarter, hij had veel doc bar in zijn bloedlijn zitten, en die had weer veel arabisch bloed. dat kun je ook wel zien aan morris. het was een heel heet paard, te heet eigenlijk om een goed showpaard te zijn, want ergens anders rijden dan thuis leverde echt stuiterpartijen op..

Ik ken echt wel quarters die uit zichzelf zo dood kijken, ieder paard is anders. Ik weet wel dat trainers liever iets luie paarden hebben, en ook paarden die niet kijkerig zijn.. Daar viel de mijne niet onder ;)

Ik weet wel zeker dat jouw paard, als hij onder de kont van Graig had geleefd, niet zo gelukkig uit zijn oogjes had gekeken als bij jou.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:47

ik heb wel meer uitgelegd over reining en reining-training :) maar de meeste mensen lezen niet zo goed, of staan gewoon totaal niet meer open voor de hoe en waarom achter deze sport.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:47

Essiedepessie het is hier niet de bedoeling om jouw paard te gaan behandelen, maar gaat hierom het filmpje. Jullie hebben dus geen discussieinhoud meer. Jullie zeggen alleen maar dat hij rukt en plukt maar snappen totaal niet wat er gaande is. Misschien is gaan verdiepen in wat stof

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:48

hmmz, volgens de ene expert is het rukken omdat het paard de schouder laat vallen, volgens de andere expert omdat het paard het hoofd laat vallen, en een 3e expert zegt weer wat anders... Goh, als de experts het al niet eens zijn, is het dan gek dat wij leken er niks van snappen? |o

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:49

Monnie_ schreef:
Essiedepessie het is hier niet de bedoeling om jouw paard te gaan behandelen, maar gaat hierom het filmpje. Jullie hebben dus geen discussieinhoud meer. Jullie zeggen alleen maar dat hij rukt en plukt maar snappen totaal niet wat er gaande is. Misschien is gaan verdiepen in wat stof

Jij bent op dit moment alleen de rel aan het voeren. Als je terug zou lezen in dit 60 pagina's durende topic, dan zou je zien dat ik al meerdere malen heb uitgelegd wat er gaande is, wat de reden voor fencen is etc etc etc.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:50

Waarom zou ik me daar in verdiepen? Ik zie echt zwaar geruk aan die teugels, en echt een reactie zie ik ook niet hoor....ik zal ook niet meteen zeggen dat deze ruiter niet echt diervriendelijk bezig is in het algemeen, maar in DIT filmpje is heel goed te zien, dat dit onnodig zeer doen van een paardenmond is...en daar hoef ik geen kennis van western voor te hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:50

er staat 1 foto in het profiel van lamar en A: Daar staat de fjord stil, en B daar staat ze er bovenop, dus op rond lopen butsen is al erg moeilijk. Afijn t wordt weer erg persoonlijk en das weer erg jammer, discussie wordt er op deze manier niet beter op...

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:03

Monnie_ schreef:
ik ben totaal niet in shock.. craig is niet zomaar futurity winnaar ;)

het paard is totaal niet bezweet, loopt goed.. Hij tikt haar alleen paar keer omhoog met zn hand dat die boven blijft. Met stoppen is er ook niets aan de hand, het paard gaat vreselijk in zn hand hangen tijdens de stop en hij haalt haar daar rond in. Hij moet wel voorover gaan zitten omdat ze anders achterover gaan.

En dat i will sue you klopt ook nog eens.. hij heeft nog gelijk ook.. Dat hij door zoiets zn werk niet meer kan doen of wat misloopt.. want dit is zeer negatief..

ik zie veeeeel ergere dingen gebeuren en op dit filmpje niets. ik zie gewoon iemand die weet waar die mee bezig is

Ik zie iemand die zijn problemen op de verkeerde manier oplost op het filmpje.
En ik snap niet waarom je zo persoonlijk wordt, deze discussie gaat over de rijstijl van Craig en niet over mede-bokkers volgens mij...

DiantaM

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:06

Jammer dat één iemand hier de discussie verpest..

Is er iemand die een goede verklaring kan geven voor die megarukken?

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:08

Tulandro schreef:

Nee, want daar is naar mijn inziens niet echt een goede verklaring voor.
In het 1e stukje van het filmpje (dat ze cirkeltjes lopen) kan het zijn dat het paard zijn schouder laat vallen en dat hij met die 'megarukken' probeert de schouder op te tillen.
Maar goed, dat kun je op zoveel betere manieren oplossen..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:08

Moderatoropmerking:
Ik heb nu achter elkaar verschillende berichtjes verwijderd. Het is een interessant topic en het zou aardig zijn als we dit topic met respect naar elkaar in de lucht kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:09

YouthReiner schreef:
Tulandro schreef:

In het 1e stukje van het filmpje (dat ze cirkeltjes lopen) kan het zijn dat het paard zijn schouder laat vallen en dat hij met die 'megarukken' probeert de schouder op te tillen.

_/-\o_ Gelukkig hebben we reiningruiters in het topic die wel weten wat paardenwelzijn is :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:11

YouthReiner schreef:
Tulandro schreef:

Ja subtiele hulpen zijn daar ook al voldoende voor..

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:13

Joolien schreef:
_/-\o_ Gelukkig hebben we reiningruiters in het topic die wel weten wat paardenwelzijn is :)

Haha, moet ook wel als je vrijwilliger bent bij de dierenambulance. :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:29

Joolien schreef:

Daar zijn er een aantal van ja..

maar ja, wie heeft er dan gelijk :?

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:30

Cer schreef:
Joolien schreef:

Daar zijn er een aantal van ja..

maar ja, wie heeft er dan gelijk :?

Het is en blijft denk ik een discussie punt waar iedereen anders over denkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:37

Ik hoop toch dat iedereen het met me eens is dat dit niet echt fijn is voor het paard toch? Dat zien de voorstanders toch ook??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:03

Ik heb her en der de discussies een beetje gevolgd en zag dat er ook een aantal fervent reiners aan het woord zijn op diverse fora.
Hun stelling is dat deze manier van rijden in de hand wordt gewerkt door de beoordeling van de jury op spektakel. Spektakel is punten. Punten is winst.

Daarbij is de volledige doelstelling van reining uit het oog verloren. Reining is ontstaan uit het werk met vee. De cowboys hadden een zeer snel wendbaar paard nodig wat op een minimaal signaal (lees: tikje van de teugel tegen hals, gewichtverplaatsing) onmiddellijk reageerde, zodat de cowboy zijn aandacht bij het vee kon houden en niet met het paard in de weer moest zijn.

De oorspronkelijke doelstelling in de wedstrijden was dan ook een paard wat snel en wendbaar was en op een minimaal signaal van de ruiter reageerde, die met loshangende teugels reed.

In de oorspronkelijke doelstelling was het niet logisch dat een paard opgekruld liep en niet de bedoeling dat er scherp werd ingewerkt met het bit. Integendeel.
De oorspronkelijke doelstelling kon worden bereikt door een gedegen intensieve training waarbij ruiter en paard een eenheid vormde.
Niet door gedwongen handelingen waarbij het paard geen keuze meer heeft,
Integendeel. In het werk met vee was een zelfdenkend paard alleen maar een groot voordeel

Tegenwoordig heeft de show en het spektakel het gewonnen en weinig meer te maken met de doelstelling; bruikbaarheid in het werk.
(hebben we iets dergelijks niet ook in de dressuur gehoord??)
Dat leidt tot diskutabele trainingsmethodes, waarbij een bepaald 'plaatje' of spektakel binnen korte tijd moet worden bereikt, tegen elke prijs (tijd is geld)
Daarmee staat het reinen, wat vandaag door de top wordt getoond, mijlenver van de oorsprong.

Het wordt dan ook door een aantal fanatieke reiners ten zeerste betreurd dat dat wat een perfecte samenwerking/eenheid van mens en paard zou moeten laten zien tot een spektakel ten koste van het paard is verworden.

Mijn mening: Dat zijn voor mij de enige echte reiners!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:08

Het is toch echt betreurenswaardig dat het op zo'n manier die kant op is gegaan :n

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:11

Ja maar dat geldt uiteraard ook voor de dressuur.. In alle takken van de sport wordt mijns inziens teveel op resultaat en winst gelet en te weinig op het welzijn van het paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:11

Ik denk dat hetzelfde op meer takken in de paardensport van toepassing is. Helaas.
Daar waar bepaalde trainingen ontstonden voor de houdbaarheid van het paard of voor de bruikbaarheid van het paard, is wel meer tot show verworden waar het belang van het paard met de voeten wordt getreden.

Mensen willen spektakel en vermaak.
Maar ja, das niets nieuws. Dat was in de tijden van de Romeinen al zo.