Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:32

Er zijn ook meerdere stukken film van een paard dat geschopt wordt met sporen. Niet maar 1 paard, het is ook niet te zien of het maar 1 ruiter is. Volgens de bond zijn het er al meerdere, want die willen dat ze zich allemaal melden.
Plus dat de grooms ook meerdere paarden benoemen die altijd bloeden of vaak. Zowel qua mond als sporen en dat staat nog los van de enorme striemen die regelmatig voorkwamen dat er zelfs regels waren hoe er daarmee omgegaan werd bij kijkers/onbekenden op het terrein.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:35

MyWishMax schreef:
Babootje, er IS naar andreas zelf toegegaan! Dus hij wist het al, maar hij vond het niet zo erg en was eerder bezorgd dat er gefilmd zou worden.
Die hele verklaring is gewoon straatje schoonvegen. En het zijn precies dezelfde dingen die van hem zelf ook al zijn vastgelegd.

Eerst wist hij het zogenaamd niet, daarna zijn er al maatregelen getroffen. Dat zijn al twee tegenstrijdige zaken, helemaal als in de reportage te zien is dat de groom naar hem toegaat met de verhalen en foto's van de paarden.

Ik heb de hele reportage nog niet gezien

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:35

MyWishMax schreef:
Er zijn ook meerdere stukken film van een paard dat geschopt wordt met sporen. Niet maar 1 paard, het is ook niet te zien of het maar 1 ruiter is. Volgens de bond zijn het er al meerdere, want die willen dat ze zich allemaal melden.
Plus dat de grooms ook meerdere paarden benoemen die altijd bloeden of vaak. Zowel qua mond als sporen en dat staat nog los van de enorme striemen die regelmatig voorkwamen dat er zelfs regels waren hoe er daarmee omgegaan werd bij kijkers/onbekenden op het terrein.

Zou goed zijn dat ze zich allemaal melden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:50

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Wat je hebt gezien is knip en plakwerk van een TV Producer. Wat er in dat knip- en plakwerk te zien is, is absoluut erg. En Helgstrand is als CEO gewoon verantwoordelijk; hij had MOETEN weten wat er in zijn bedrijf speelt, laat dat duidelijk zijn.

Maar de brede context is nog steeds niet duidelijk.

Een tipje van de sluier wellicht: Reactie van Helgstrand op de uitzending
https://vm.tiktok.com/ZGeddpcU5/

Omdat je niet een heel bedrijf kunt veroordelen obv wat 1 ruiter doet. Op basis van deze beelden is een structureel probleem niet aangetoond. Helgstrand heeft zogezegd maatregelen genomen maar dat is imo niet genoeg; het is dan de ‘slager die zn eigen vlees keurt’.

Hoe kom je bij 'wat 1 ruiter doet', en dat een structureel probleem niet aangetoond is?

Meerdere paarden met bloedende monden, wonden van sporen en bedekt met striemen van zweepslagen, over een periode van meerdere weken, hoe is dat niet een structureel probleem?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:16

Urbanus schreef:
Tipje van de sluier? Gewoon iemand die z'n straatje schoon probeert te vegen, en terecht.

Ik denk dat de mensen die hier nu zo aan context hangen gewoon hun ongelijk niet willen toegeven, dat is oké.

Ik ben er echt van overtuigd dat geen enkele paardenvriend hier oké mee is.

Ja dit dus, de context maakt niet uit want het is hoe dan ook verkeerd.

Gini

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:04

Als we nuance willen aanbrengen in deze beelden, dan is de paardensport echt gedoemd.
Wat moet er nog meer gebeuren voordat iedereen aan hetzelfde koord trekt en dit zonder meer en zonder maar veroordeelt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:19

Babootje schreef:
Wat je hebt gezien is knip en plakwerk van een TV Producer. Wat er in dat knip- en plakwerk te zien is, is absoluut erg. En Helgstrand is als CEO gewoon verantwoordelijk; hij had MOETEN weten wat er in zijn bedrijf speelt, laat dat duidelijk zijn.

Maar de brede context is nog steeds niet duidelijk.

Een tipje van de sluier wellicht: Reactie van Helgstrand op de uitzending
https://vm.tiktok.com/ZGeddpcU5/

_San87_ schreef:
Hoe kom je bij 'wat 1 ruiter doet', en dat een structureel probleem niet aangetoond is?

Babootje schreef:
Omdat je niet een heel bedrijf kunt veroordelen obv wat 1 ruiter doet. Op basis van deze beelden is een structureel probleem niet aangetoond. Helgstrand heeft zogezegd maatregelen genomen maar dat is imo niet genoeg; het is dan de ‘slager die zn eigen vlees keurt’.

_San87_ schreef:
Meerdere paarden met bloedende monden, wonden van sporen en bedekt met striemen van zweepslagen, over een periode van meerdere weken, hoe is dat niet een structureel probleem?

Ik zei net dat ik nog niet de hele reportage heb gezien. Uit wat ik heb gezien blijkt dat niet. Maar misschien heb ik dat dan nog niet gezien? Kan ook. Heb jij wel de hele reportage gezien San87? En waar kan ik die zien?
Bij hoeveel paarden is dat dan gezien? En speelde dat bij meer ruiters? Er werken er 30 en er worden 350 paarden dagelijks gereden. Ik ben gewoon benieuwd of dit een structurele werkwijze is of het werk van 1 rotte appel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:26

Nee, ik denk dat je dan inderdaad nog niet alles gezien hebt :). Ik heb niet de hele rapportage gezien, ik woon niet in Denemarken. Uit de beelden/verslagen die op social media (en ook hier) gedeeld worden, blijkt dat het om meerdere paarden en ruiters gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:44

_San87_ schreef:
Nee, ik denk dat je dan inderdaad nog niet alles gezien hebt :). Ik heb niet de hele rapportage gezien, ik woon niet in Denemarken. Uit de beelden die op social media (en ook hier) gedeeld worden, blijkt dat het om meerdere paarden en ruiters gaat.

Ik heb wel een filmpje met meer ruiters gezien, maar daarvan was er 1 ruiter bij die zich zo te buiten ging aan grofheid, waarbij je kunt bedenken dat het paard daar wonden van heeft opgelopen. Ging om dit filmpje. Daarin spreekt de groom de ruiter hierop aan. Maar in dat filmpje gaat het om 1 ruiter die meer paarden rijdt, die dus allemaal wonden hebben. Wil niet zeggen dat al die 30 ruiters zo losgaan op al die 350 paarden die daar dagelijks worden gereden. Ik zeg daarmee niet dat het niet erg is natuurlijk.
https://www.youtube.com/watch?v=i0n0aOeRxxo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:01

In de berichten van bokkers die de aflevering hebben gezien, en de Deense bond, gaat het om meerdere ruiters.

Deel twee moet nog uitgezonden worden, ik denk aanstaande woensdag?, daar zal nog wel wat naar voren komen, denk ik.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 01:53

De stukjes die ik zie die heb ik irl al zo vaak gezien in mijn leven. Dan kunnen we beter paardrijden gaan verbieden. Want ik geloof persoonlijk dat er geen 1 prof is die zich hier nog nooit schuldig aan heeft gemaakt. Laat staan de gemiddelde amateur ruiter……als ik terug kijk op mijn pony/paard wedstrijd periode dan zag je dit echt vaker.

Ik heb de korte rij stukjes gezien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:23

Zonnetje81 schreef:
De stukjes die ik zie die heb ik irl al zo vaak gezien in mijn leven. Dan kunnen we beter paardrijden gaan verbieden. Want ik geloof persoonlijk dat er geen 1 prof is die zich hier nog nooit schuldig aan heeft gemaakt. Laat staan de gemiddelde amateur ruiter……als ik terug kijk op mijn pony/paard wedstrijd periode dan zag je dit echt vaker.

Als het is zoals jij het stelt kan je je inderdaad afvragen of we niet moeten stoppen met paardrijden.
Het probleem is uiteraard veel groter dan alleen Helgstrand en het moet ook over de hele linie worden aangepakt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:03

Zonnetje81 schreef:

Dan moeten we er inderdaad mee kappen. Want het is echt onacceptabel en walgelijk. Kan het niet normaal, dan maar niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:15

Dit is gewoon een hele goede stap in de bewustwording/ making van mensen die hetzelfde gedrag vertonen.

Als Helgstrand hier flink voor afgestraft wordt en alles en iedereen scherper gaat worden op dit soort gedrag en het totaal afkeurt dan zal er wel een kentering moeten komen in de paardenwereld. Bij mensen die een zelfde soort gedrag vertonen. Dat is de winst die hier uit gehaald kan worden.

Praten over verbieden vind ik altijd zo'n onzin..alsof de goede altijd maar onder de kwaden moeten lijden en er alleen op Bokt mensen zitten die wel goed met hun paarden omgaan. (vinden ze zelf, geschreven in hun eigen berichten) :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:17

nee joh, doe niet zo fatalistisch.
Áls je dit blijkbaar al vaak tegen komt op pensionstallen: hoeveel % gedraagt zich zo? Hoeveel % doet hooguit onhandig maar heeft de beste bedoelingen? En hoeveel % is vooral heel goed bezig.

En waarom moeten de goede en goedbedoeldende ruiters én hun paarden dan er mee stoppen vanwege die slechte?

Gewoon de slechte aanpakken en de rest beter maken.

edit: helemaal eens met elisa dus

en ja, de goedbedoelende krijgen van mij ook gewoon credits. Die zijn namelijk op weg náár. en ja dan heeft een paard wel eens een oncomfortabel moment.
Veroorzaak ik als ruiter ook nog wel steeds vaker dan me lief is. maakt nog niet dat het welzijn aangetast wordt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:21

Nou je kan mij veel wijsmaken maar ieder mens kan zijn woede/onmacht/onkunde ooit botvieren op zijn/haar paard door er eens onder te stampen en hem zo vooruit te jagen zoals op het filmpje. En ik denk dat dat stiekem dus heel vaak gebeurd. Ik zeg niet het stelselmatig/bewust mishandelen maar als je 2x per jaar dit doet en dat wordt gefilmd dan sta je er ook zo op als helgstrand zijn ruiters.

Maar goed op bokt lopen die mensen uiteraard niet rond, daar is iedereen zelfbeheerst, zal zijn paard nooit eens onder zijn hol schoppen, in zijn mond trekken of te diep rijden (al dan niet bewust) nooit te kort bijzetten en ga zo maar eeens door. Nee op bokt zitten alleen moraalridders.

Ik denk dat dit probleem groot is en nooit te verbannen is tenzij je dus stopt met paarden van alles te moeten laten doen wat wij willen. Ik ben trouwens geen zwever, op en top dressuurruiter geweest, actief in de sport maar ik kijk er inmiddels met mijn 42 toch wel eens anders tegenaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:32

Iedereen maakt fouten of heeft deze gemaakt..

Verschil is of je er van leert en het anders doet/ bent gaan doen of dat je dezelfde fouten keer op keer blijft herhalen. Wat natuurlijk makkelijker is als je ermee weg komt.

Als het goed is, is het..hoe "ouder hoe wijzer".

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:39

Maar we moeten ook geen illusie hebben, de paarden aan de top worden echt niet altijd vriendelijk gevraagd te doen wat ze moeten doen. Ik verwacht dat dit een situatie op alle prof stallen, ik zeg niet dat dit dagelijks gebeurd maar elk paard wat niet vlug zat aan het been is zal een stamp krijgen.

Ik heb zelf een paard gehad wat bij het minste een spoorwond had, zoals iemand hier aanhaalde die foto's kunnen ook van andere stallen komen en zegt niks over de oorzaak. Het is allemaal zo makkelijk oordelen aan de zijlijn.

Ik begrijp ook dat ik niet alle beelden heb gezien en kon de spraakvideo's niet helemaal volgen. Als ik het goed begreep hadden ze regelmatig striemen en werden dan onder dekens gezet, dat vind ik een veel kwalijkere situatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:51

Ik kan je vertellen uit eigen ervaring door het werken op prof stallen dat dit niet zo is.

Er zijn goede en er zijn slechte, net als bij amateurs.

Bij een stalruiter hadden bijna alle paarden wonden en bloed in de mond waar gewoon mee doorgereden werd. Striemen ook inderdaad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:02

Uiteraard is er verschil tussen een keer omdat een paard gevoelig is en stelselmatig.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:21

Je hoeft een paard ook echt niet altijd alleen maar vriendelijk te vragen om zijn welzijn te waarborgen wat mij betreft. Maar er is wel meer tussen alleen aaien en deze beelden.

Je moet alleen niet stelselmatig pijnlijke dingen doen, die dan ook nog eens tegenstrijdig zijn aan elkaar. en dáár lijkt nou precies sprake van in deze video.
Ik schrik me vooral een hoedje van de lijst met bloedende monden. het aantal en de frequentie dan te verstaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:46

Als een paard bloedt door jouw toedoen, moet je jezelf flink achter de oren krabben. Dat heeft niks met moraalridder zijn te maken. Dat heeft niks te maken met een keertje onterecht je paard stompen omdat je niet lekker in je vel zit. Hoeveel blauwe tongen en bebloede flanken moeten deze paarden nog tonen voordat we dit als 1 man veroordelen, zonder maar, zonder mits, zonder whatabout...
Ook als het jonge hengsten zijn, ook als het toppers in de dop zijn, ook als het manegepony's zijn, ook als het paard zijn dag niet heeft en niet luistert. Dit gedrag richting een dier is niet oké.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:21

Ik heb werkelijk waar nog nooit een paard met bloed in de mond gehad na het rijden of open gereden met sporen. Dat heeft niks met moraalridder te maken oid. Wel ooit een plekje in een mondhoek omdat ik dom genoeg dacht dat een appelbitje vriendelijker was en dat was 1 keer en nooit meer dus.

Ik heb op stallen ook helemaal niet zo regelmatig bloed gezien als waar er over gesproken wordt. Wel slecht rijden, maar gelukkig niet elke stal en elke ruiter. Dat waren echt uitzonderingen en hoe harder die aangepakt worden en hoe duidelijker er gemaakt wordt dat het niet oké is hoe beter.

Ik ben ook opgevoed met ouders die mij van een paard zouden trekken als ik bepaalde dingen zou doen. En ja, daar heb ik geluk mee want ik mocht dus ook nee zeggen als ik iets moest doen van een instructie wat ik absoluut niet oké vond voor het paard. Ik snap dat dat al een groot verschil maakt.

Eens met Gini en Pol ook. Niemand is perfect maar er zit een groot verschil in wat je dan doet en helemaal stelselmatig of niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:28

Het is niet de vraag of het normaal is en goed is, dat is het pertinent niet maar doen of dit de enige persoon is waarbij dit gebeurd: zeker niet.

Een paard met spoorwondjes is niet per definitie veroorzaakt door mishandeling en dat wondje in de mondhoek kan ook bloed geven in de mond. Dus soms is er wel een nuance en een mits en maar.

Ik geloof daarbij zeker dat het op deze stal vaker gebeurd dan af en toe maar doen alsof het alleen daar aan de orde is en niet in de dagelijkse gang van zaken is imo naief. Wil je dit alles 100% voorkomen dan kom ik inderdaad met: dan moeten we stoppen met paarden houden als hobby, dus ook voor andere disciplines.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:47

Ik herken dat dus niet. Ik kan de paarden met open spoorplekken, striemen en bloed in de mond in al die jaren op verschillende stallen op 2 handen tellen. En degene waar het vaker gebeurde op 1 hand. Dat waren wel dezelfde ruiters dan, helaas.
Net als dat er eerder allerlei uitzonderingen zijn besproken met bloed in de mond zoals wisselen of paard die nergens tegenkon. Daar rijd je gewoon niet mee door zonder iets te veranderen. Die ene keer kan pech zijn, door blijven rijden niet.

Een paard dat gevoelig is voor spoorplekken door blijven rijden met sporen is gewoon niet slim. Hoeft geen mishandeling te zijn, maar gewoon stug door gaan zonder iets te veranderen vind ik ook niet oké. Al helemaal niet als ze echt open liggen. Dan geef je ze rust of rijd je zonder. Dat het gebeurd kán pech zijn, wat je er daarna mee doet bepaald voor mij of het eerlijk naar het paard is of wel mishandeling wordt. Je blijft ook niet doorrijden met singelwondjes met dezelfde singel en alles. Dat is met spoorplekken en sowieso al die dingen voor mij hetzelfde. Behalve striemen := die horen sowieso al niet voor te komen.

En ja, dat kan betekenen dat sommige mensen geen sporen meer omkunnen op 1 paard of op geen enkel paard.

En op laatste alinea, die mensen hard aanpakken en laten merken dat het niet oké is en vooral geen redenen gaan bedenken waarom het kan gebeuren en er maar niks moet gebeuren. Het stelselmatige kan je zeker wel aanpakken. Daartegen uitspreken, maar ook zeker benoemen wanneer iemand wel fijn bezig is.
Nee je pakt niet al het slechte rijden aan, maar het is een begin