Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:50

Dr hebben nog wel een paaar beesten een probleem volgens mij. Die lopen tegen het hek bij het spoor tussen het hek en de sloot, maar kon nergens zien zo snel waar ze er weer terug over kunnen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:57

Bovendien raken lege merries en ruinen hoefbevangen van de overdaad aan gras in de zomer. Ook niet echt handig, ik ben voor hengstenkuddes die raken door hun hormonen niet hoefbevangen en zoals mizora (volgens mij) eerder zei is het dan niet erg als er per ongeluk 1 merrie tussen komt. Andersom een groep merries met per ongeluk 1 hengst levert veel meer oeps veulens. Verder ben ik ook voor de ideeën hier van boeren die wild vlees beheren in de ovp.

Rebecca idd zo pakken ze juist voedsel af van de aaseters in het gebied.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:04

bruintje123 schreef:
Omdat ze in de zomer nog niet geleden hebben en de overige dieren dan ook geen winter lang zonder eten zitten.

Ik vind het nog steeds niet perse de handigste timing. Ik zou eraan denken nu te reduceren, kan het land nog rusten, voorkomt veel veulens, minder dieren op de laatste grassprieten. Ik zie er niet zoveel meerwaarde in dat de dieren eerst opknappen en dan afschieten.

Helaas mogen de ongeregistreerde dieren niet eidigen voor de humane consumptie.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:06

F_Orumster schreef:
bruintje123 schreef:
Omdat ze in de zomer nog niet geleden hebben en de overige dieren dan ook geen winter lang zonder eten zitten.

Ik vind het nog steeds niet perse de handigste timing. Ik zou eraan denken nu te reduceren, kan het land nog rusten, voorkomt veel veulens, minder dieren op de laatste grassprieten. Ik zie er niet zoveel meerwaarde in dat de dieren eerst opknappen en dan afschieten.

Helaas mogen de ongeregistreerde dieren niet eidigen voor de humane consumptie.

Ik zie dat ook niet eigenlijk, waarom niet nu vast schieten. Ben je van een bak ellende af gelijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:15

Volgens mij wordt er in sommige landen al best veel met chemische castraties gewerkt bij paarden in natuurgebieden, dat is relatief simpel en weinig kostbaar.
Moet alleen herhaald worden als je niet gaat uitdunnen in de hoeveelheid dieren, maar tijdelijk kan het zeker iets van een uitkomst bieden.
Het beperkt altijd iets.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:19

cobiie schreef:
Misschien is 1 van de redenen dat het merendeel van de karkassen weggehaald wordt, om te verkomen dat de dieren daaraan gaan eten?

Dieren met zo'n lang darmkanaal als paarden kunnen geen vlees verteren.Echte vleeseters hebben een hele korte darm. Alleseters zoals mensen , beren, varkens,hebben een middelmatig lange darm.Het kan wel zijn dat uitgehongerde dieren alles gaan proberen te eten.Overigens heeft een paard ook geen roofdiergebit.

MarjanB

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:22

Nu afschieten of slachten van drachtige dieren kan niet.. althans koeien mag je niet slachten als ze over bepaald percentage van de dracht zitten. Bij deze beesten weet je niet eens hoe lang ze al drachtig zijn. Ik vind nu bijvoeren en na de zomer zorgen voor een evenwichtige kudde. Jong oud hengsten en merries (koeien stieren)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:31

anjali schreef:
cobiie schreef:
Misschien is 1 van de redenen dat het merendeel van de karkassen weggehaald wordt, om te verkomen dat de dieren daaraan gaan eten?

Dieren met zo'n lang darmkanaal als paarden kunnen geen vlees verteren.Echte vleeseters hebben een hele korte darm. Alleseters zoals mensen , beren, varkens,hebben een middelmatig lange darm.Het kan wel zijn dat uitgehongerde dieren alles gaan proberen te eten.Overigens heeft een paard ook geen roofdiergebit.

Dieren met een lang darmkanaal kunnen vlees prima verteren. Vlees is namelijk uitermate makkelijk verteerbaar. Het kan wel zijn dat hun maagzuur niet zuur genoeg is om alle bacteriën te doden en dat een probleem vormt, maar er zijn allerlei paarden die gewoon vlees eten om op gewicht te blijven. Zowel in de woestijn als in de poolgebieden is het heel gebruikelijk om paarden vlees te voeren in droge danwel koude periodes.

Ze hebben inderdaad geen roofdiergebied, dus het neerhalen van grote prooidieren kunnen ze niet, maar vlees van een karkas peuteren is geen lastige taak. Bomen ontschorsen vraagt een stuk meer geweld.

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:36

Jonge dieren afschieten zal volgens die regels waarschijnlijk dan ook niet mogen. En zo houdt je het probleem in stand.....
De overheid er geen moeite mee om vele duizenden kippen koeien of varkens te vergassen in de bio-industrie vanwege internationale, economische belangen.

Dit project van een stelletje zogenaamde wetenschappers die voor God willen spelen, is jammerlijk mislukt.
Het zou ze sieren als ze dit zouden kunnen toegeven, en realistisch maatregelen zouden nemen om de schade verder te beperken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:38

senna21 schreef:
Jonge dieren afschieten zal volgens die regels waarschijnlijk dan ook niet mogen. En zo houdt je het probleem in stand.....
De overheid er geen moeite mee om vele duizenden kippen koeien of varkens te vergassen in de bio-industrie vanwege internationale, economische belangen.

Dit project van een stelletje zogenaamde wetenschappers die voor God willen spelen, is jammerlijk mislukt.
Het zou ze sieren als ze dit zouden kunnen toegeven, en realistisch maatregelen zouden nemen om de schade verder te beperken.

Oh dat mag wel kalveren gaan ook gewoon naar de slacht :o

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:44

Kalveren in de veehouderij lopen veelal niet bij hun moeder. Gaan jagen in een kudde met jonge dieren is vragen om problemen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:45

Hebben ze bij het wereldnatuurfonds nou écht zon hekel aan de Veluwe dat ze er een stel vraatzuchtige paarden en koeien op los willen laten?

Zijn er ook waarnemingen uit de OVP van grazers die karkassen opeten?

Overigens hebben wij afgelopen winter een pony laten inslapen in de kudde en daar is flink aan gelikt, geknabbeld en ook met hoeven op geklopt. Dat hoort bij afscheid nemen kennelijk. Maar er is niet van gegeten, misschien omdat onze paarden niet echt honger lijden.

Het is wel natuur om in een kudde met jonge dieren te jagen. Dat doen predatoren ook.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:46

https://www.facebook.com/Oostvaarderspl ... 026134651/

Voor als je in gesprek wilt gaan met een van de voorvechters van het beleid. Al zegt ie geloof ik niet veel terug. :Y)

En daar staat dan een heel interssant stukje van degene die kennelijk verantwoordelijk was voor de introductie van de grote grazers. Onder de openingspost.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:39

Rebecca schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/staa ... -misdragen

Tsja... beetje sneu, ze slaan wat door

Eens

Net als dat filmpje van dat dier aan de rand van het water, niet normaal zoals daaraan gesleurd werd en zelfs met het hooi recht voor zn neus at ie er niet van, vind actievoeren prima maar dit slaat wel een beetje door. Ik begrijp ook heel goed waarom ze dat beest niet komen schieten met een kudde meiden eromheen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:59

Vind ze ook wat doorslaan en laten lijden door emotie....
Men moet wel nu hier nuchter blijven en hun boeren verstand blijven houden. Drama maken hebben die beesten niks aan

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:10

De actie met dat hert werd uitgevoerd nadat er door Staatsbosbeheer glashard en met een stalen gezicht ontkend werd dat er ook maar iets mis zou zijn in het gebied. De massale sterfte werd ontkend en er werden uitspraken gedaan die actievoerders tegen het zere been waren. Zoals dat de dieren in de OVP het vele malen beter hebben dan de paarden van particulieren die in de wei staan. Ook was 1 hert dat redelijk in het zicht lag snel weggehaald door SBB, waardoor mensen de indruk kregen dat er dingen weggemoffeld worden om problemen te verdoezelen. Daarna werden er in een stukje van 25 meter zeker nog 5 dode herten aangetroffen. 1 daarvan had een kogel gekregen, de andere 4 waren een 'natuurlijke' (hongers)dood gestorven.

Het paard werd uit het water gehaald door o.a. mensen van de dierenbescherming, nadat Staatsbosbeheer langsreed en weigerde te stoppen om überhaupt naar het dier te kijken. Later stond en at hij overigens weer.

Een paar kleine details...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:21

Citaat:
De actie met dat hert werd uitgevoerd nadat er door Staatsbosbeheer glashard en met een stalen gezicht ontkend werd dat er ook maar iets mis zou zijn in het gebied. De massale sterfte werd ontkend en er werden uitspraken gedaan die actievoerders tegen het zere been waren. Zoals dat de dieren in de OVP het vele malen beter hebben dan de paarden van particulieren die in de wei staan.

Staatsbosbeheer als de Moeder Theresa van de Nederlandse paardenhouderij, met op de achtergrond de doodsrochel van een jaarling of wat, dat vinden wij niet raar, dat vinden wij heel bijzonder.

Wat betreft dat hert op de stoep: de discussie wordt nu van beide kanten wel steeds kinderachtiger, maar dat kon je verwachten.

Zon Staatsbosbeheer die een drama maakt over de arme aasgieren die nu honger lijden tegen een achtergrond van honderden dode grazers, terwijl ze zelf dat roodwild afvoeren naar de destructie...

Sorry, try harder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:27

En je dan verlagen tot ovp niveau en een dood dier verslepen, sorry dat gaat er niet in hier .

Het paard net zo , ben zeker van mening dat ovp oogkleppen heeft en naaiers zijn maar zo verlagen ben je gewoon sneu

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:30

Ik praat het niet goed, maar ik snap het eigenlijk wel. Het is praten tegen een muur. Met het bedreigen van personeel van SBB hebben ze al voor een deel hun zin gekregen, dus kennelijk werkt het nog ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:36

Lekker hysterisch weer allemaal. Alsof ze bij SBB niet weten hoe het dood hert eruit ziet. Terwijl ze hem zelf geschoten hebben....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:37

Ik begrijp het van een kant ook wel. Als je verandering wilt dan moet je in de media komen, en negatieve aandacht is ook aandacht.
Ik vind het ook niet zo nodig, maar aan de andere kant, je haalt er wel het nieuws mee en het grijpt mensen meer aan dan een spandoek, waardoor weer meer mensen in protest komen.
Niet netjes, maar het dier is al dood.. en ‘de roofdieren moeten ook eten’?! :') Staatsbosbeheer verliest met elke uitspraak weer wat meer geloofwaardigheid :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:47

Ik denk persoonlijk dat oordelen over de situatie niet mogelijk is als je er zelf niet bij was. Er kwam veel gevoel en emotie boven gisteren en SBB reageerde daar met een stalen gezicht op. Daarmee juich ik de acties niet per sé toe, maar ik heb begrip voor waar ze vandaan komen. Het lijkt helaas 'nodig' om SBB op een grovere manier wakker te schudden... Maar als je OVP niet met eigen ogen gezien hebt in deze situatie, dan snap ik dat het wat overdreven lijkt.

Overigens was er zowel bij het paard uit het water halen als bij de actie met het hert genoeg politie aanwezig om in te grijpen, maar dat vonden ze niet nodig. Er was dus zeker geen sprake van hysterie.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:51

Popstra schreef:
Vind ze ook wat doorslaan en laten lijden door emotie....
Men moet wel nu hier nuchter blijven en hun boeren verstand blijven houden. <KNIP>

Die trein is al een tijd geleden vertrokken lijkt me......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:00

Vraag is natuurlijk of er met veel gevoel en emotie ook daadwerkelijk wat bereikt wordt.
Denk dat SBB en een groot deel van actievoerders er zo totaal anders in staan dat het voor beide partijen frustrerend is.
Bij de SBB snappen ze niet dat mensen het niet als natuur zien dat er dieren doodhongeren in de winter. Aan de andere kant slaan drijven sommige actievoerders door in een soort Penny-idee dat alles te redden is en gered moet worden.
SBB op die manier proberen te overtuigen is trekken aan een dood paard.

Vraag mij trouwens af of er ook zoveel ophef was geweest als er enkel edelherten waren doodgehongerd? Paarden hebben natuurlijk wel een hoge aaibaarheidfactor, spreken veel mensen aan.

Die corridor naar de Veluwe is die niet enkel voor de edelherten? Kan mij voorstellen dat ze daar niet op de runderen en paarden zitten te wachten?