Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:18

Maar dit is geen documentaire, dit is een reportage in een tv programma dat het moet hebben van sensatie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:19

Nou, die sensatie komt door de beelden en de woorden van medewerkers, daar heeft het programma niks aan hoeven doen hoor. Elke groom had die beelden kunnen maken.

Of vind jij dit alsnog meevallen?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-11-23 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:19

MyWishMax schreef:
Nou, die sensatie komt door de beelden en de woorden van medewerkers, daar heeft het programma niks aan hoeven doen hoor.

Ja dit :=.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:24

MyWishMax schreef:
Nou, die sensatie komt door de beelden en de woorden van medewerkers, daar heeft het programma niks aan hoeven doen hoor. Elke groom had die beelden kunnen maken.

En dit programma brengt dat maar al te graag op die manier naar voren, niet gehinderd door enige vorm van journalistieke ethiek of integriteit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:24

Vind je serieus dat het ergste? De paarden boeien niet?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:25

MyWishMax schreef:
Vind je serieus dat het ergste? De paarden boeien niet?

Waar haal je dat uit?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:29

Omdat je daar over door gaat en niks zegt over wat er op de beelden te zien is en wat oud medewerkers aangeven.
Alsof het wat uitmaakt of het een documentaire is of een reportage. De beelden liegen niet en het was blijkbaar nodig om het zo te spelen,want de bond en helgstrand zelf vonden het niet nodig om iets aan te passen, terwijl het al jaren aan de gang is en al bekend was dus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:36

Veronica2 schreef:
MyWishMax schreef:

En dit programma brengt dat maar al te graag op die manier naar voren, niet gehinderd door enige vorm van journalistieke ethiek of integriteit.

Hoe bedoel je enige vorm van journalistieke ethiek of integriteit? De hoofdrolspelers zijn netjes geblurd, Andreas is om een reactie gevraagd, hij mocht onder voorwaarden de beelden zien. Wat moeten ze nog meer?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:36

MyWishMax schreef:
Omdat je daar over door gaat en niks zegt over wat er op de beelden te zien is en wat oud medewerkers aangeven.
Alsof het wat uitmaakt of het een documentaire is of een reportage. De beelden liegen niet en het was blijkbaar nodig om het zo te spelen,want de bond en helgstrand zelf vonden het niet nodig om iets aan te passen, terwijl het al jaren aan de gang is en al bekend was dus.

Dat zegt je goed, ik zeg niks over de paarden en wat er op de beelden te zien is en dat komt omdat mijn focus op iets anders ligt. Over de paarden en wat er op de beelden te zien is, kan ik weinig zeggen omdat elke vorm van context onbreekt. Dat is hier in het topic al heel vaak naar voren gebracht, we hebben geen context en we weten niks. Het enige dat we weten is wat een stel roddelende grooms te melden hebben over een stalruiter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:37

Ben wel benieuwd welke context bloedende monden, zweepstriemen, strakgetrokken sloffen en schoppen met sporen en wonden van sporen rechtvaardigt :).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:58

_San87_ schreef:
Ben wel benieuwd welke context bloedende monden, zweepstriemen, strakgetrokken sloffen en schoppen met sporen en wonden van sporen rechtvaardigt :).

Niet mijn woorden, ik heb het niet over rechtvaardiging gehad. Maar meer over de juistheid van zaken; zo'n los beeld van een sporenwond kan in theorie bij Helgstrand gemaakt zijn, maar in dezelfde theorie ook ergens anders op de wereld op een willekeurige plek. Niets is wat het lijkt en dat geldt ook hier.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:00

Veronica2 schreef:
MyWishMax schreef:

Dat zegt je goed, ik zeg niks over de paarden en wat er op de beelden te zien is en dat komt omdat mijn focus op iets anders ligt. Over de paarden en wat er op de beelden te zien is, kan ik weinig zeggen omdat elke vorm van context onbreekt. Dat is hier in het topic al heel vaak naar voren gebracht, we hebben geen context en we weten niks. Het enige dat we weten is wat een stel roddelende grooms te melden hebben over een stalruiter.

Er is ondertussen wel wat meer dan roddelende grooms. Je verstoppen achter missende context is maar tot een zeker niveau geloofwaardig. Dat ben je inmiddels wel voorbij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:10

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Niet mijn woorden, ik heb het niet over rechtvaardiging gehad. Maar meer over de juistheid van zaken; zo'n los beeld van een sporenwond kan in theorie bij Helgstrand gemaakt zijn, maar in dezelfde theorie ook ergens anders op de wereld op een willekeurige plek. Niets is wat het lijkt en dat geldt ook hier.

Geloof je jezelf nog?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:16

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Hoeveel context heb je nodig voor het vol in de flanken rammen met spoor in een indoor piste? In welke situatie is dit oké?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:23

Gini schreef:
Hoeveel context heb je nodig voor het vol in de flanken rammen met spoor in een indoor piste? In welke situatie is dit oké?

Nogmaals, het gaat niet om rechtvaardiging, daar heb ik het niet over gehad. Het lijkt mij trouwens goed als je je minder agressief opstelt, op deze manier nodigt het niet uit tot dialoog.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:48

Veronica, heb je het überhaupt gevolgd? Heb je de reportage gezien? Zo niet, ga dat dan even doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:48

Mijn eerste vraag gaat over context, mijn tweede over rechtvaardiging. Ik stel letterlijk twee open vragen, meer uitnodiging tot dialoog ga je niet krijgen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:55

Veronica2 schreef:
Gini schreef:

Nogmaals, het gaat niet om rechtvaardiging, daar heb ik het niet over gehad. Het lijkt mij trouwens goed als je je minder agressief opstelt, op deze manier nodigt het niet uit tot dialoog.

Maar waar heb jij het dan wel over? Ik begrijp je punt ook totaal niet. Wat mis jij dan aan context? Of ga je nu gewoon met je hakken in het zand omdat je niet wil toegeven dat het verschrikkelijke beelden zijn.

Misschien kan je mij van wat context voorzien want ik begrijp helemaal niks van je reacties.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:51

princequillo schreef:
Veronica, heb je het überhaupt gevolgd? Heb je de reportage gezien? Zo niet, ga dat dan even doen.

Wat je hebt gezien is knip en plakwerk van een TV Producer. Wat er in dat knip- en plakwerk te zien is, is absoluut erg. En Helgstrand is als CEO gewoon verantwoordelijk; hij had MOETEN weten wat er in zijn bedrijf speelt, laat dat duidelijk zijn.

Maar de brede context is nog steeds niet duidelijk.

Een tipje van de sluier wellicht: Reactie van Helgstrand op de uitzending
https://vm.tiktok.com/ZGeddpcU5/

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:04

Tipje van de sluier? Gewoon iemand die z'n straatje schoon probeert te vegen, en terecht.

Ik denk dat de mensen die hier nu zo aan context hangen gewoon hun ongelijk niet willen toegeven, dat is oké.

Ik ben er echt van overtuigd dat geen enkele paardenvriend hier oké mee is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:19

Urbanus schreef:
Tipje van de sluier? Gewoon iemand die z'n straatje schoon probeert te vegen, en terecht.

Ik denk dat de mensen die hier nu zo aan context hangen gewoon hun ongelijk niet willen toegeven, dat is oké.

Ik ben er echt van overtuigd dat geen enkele paardenvriend hier oké mee is.

Nee dat ben ik met je eens. Het is niet goed en Helgstrand is verantwoordelijk. Maar ik denk ook dat weinig mensen een idee hebben hoe groot dat bedrijf is. 350 paarden per dag die worden gereden; 30 ruiters en dito grooms. Dan zou je verwachten dat er meer materiaal is dan dit dat is vertoond als dit soort mishandeling stuctureel is.
Mooi dat ie maatregelen neemt maar ik denk dat het nodig is om onafhankelijke controle gedurende langere periode toe te staan. Blijkbaar voelden medewerkers zich niet voldoende veilig om
Hiermee naar de leiding te stappen; dan moet je echt grondig iets aan de cultuur veranderen

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:23

Babootje schreef:
princequillo schreef:

Wat je hebt gezien is knip en plakwerk van een TV Producer. Wat er in dat knip- en plakwerk te zien is, is absoluut erg. En Helgstrand is als CEO gewoon verantwoordelijk; hij had MOETEN weten wat er in zijn bedrijf speelt, laat dat duidelijk zijn.

Weet eerlijk gezegd niet wat er nodig is aan context of ongeknipte versie als je de beelden ziet van de ruiter die genadeloos de sporen in het paard ramt terwijl de teugels heel strak worden aangetrokken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:23

Imo is er geen enkele context die dit kan rechtvaardigen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:26

Babootje, er IS naar andreas zelf toegegaan! Dus hij wist het al, maar hij vond het niet zo erg en was eerder bezorgd dat er gefilmd zou worden.
Die hele verklaring is gewoon straatje schoonvegen. En het zijn precies dezelfde dingen die van hem zelf ook al zijn vastgelegd.

Eerst wist hij het zogenaamd niet, daarna zijn er al maatregelen getroffen. Dat zijn al twee tegenstrijdige zaken, helemaal als in de reportage te zien is dat de groom naar hem toegaat met de verhalen en foto's van de paarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:30

Babootje schreef:
princequillo schreef:

BrankaZ schreef:
Weet eerlijk gezegd niet wat er nodig is aan context of ongeknipte versie als je de beelden ziet van de ruiter die genadeloos de sporen in het paard ramt terwijl de teugels heel strak worden aangetrokken.

Omdat je niet een heel bedrijf kunt veroordelen obv wat 1 ruiter doet. Op basis van deze beelden is een structureel probleem niet aangetoond. Helgstrand heeft zogezegd maatregelen genomen maar dat is imo niet genoeg; het is dan de ‘slager die zn eigen vlees keurt’.