Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:59

Als ik dit zo lees, dan denk ik dat ze het belastingtechnisch wel goed ingedekt hebben allemaal. De paarden worden betaald via een aparte BV, die niet op naam van paard zoekt baas staat. Het is alleen erg onduidelijk wat er aan donaties binnenkomt buiten de "verkoop" van de paarden en waar dat blijft, ook in een bv of toch in de stichting. Als ik een goed doel steun, dan zou ik wel willen weten waar mijn geld dan terecht komt. Ik snap ook niet waarom ze daar geheimzinnig over doen, het is echt geen misdaad om zelf ook een goed inkomen uit zo'n stichting te hebben. Als ze slim zijn dan zorgen ze voor een goed overzichtelijke jaarrekening waarin iedereen kan zien waar welk geld blijft. Dan zijn ze van al het gezeur af.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:04

Die 150 euro betalen als borg vind ik niet heel schokkend, ze geven zelf aan dat als je wel komt opdagen maar het geen match is je het geld terug krijgt. Al is het wel aan de hoge kant.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:23

Dankjewel Babootje voor jouw heldere uiteenzetting. Ik hoop dat veel mensen het lezen en dit in overweging nemen voor ze gaan doneren of er een paard adopteren. Niet omdat ik vind dat ze niet moeten doneren of adopteren maar omdat ik hoop dat het PZB dwingt tot transparantie.

Dit stuk zegt ook genoeg, ze geven toe wat mensen al langer zeggen:

Moderatoropmerking:
Copyright verwijderd
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 27-03-25 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:23

PowerOfZoef schreef:
Die 150 euro betalen als borg vind ik niet heel schokkend, ze geven zelf aan dat als je wel komt opdagen maar het geen match is je het geld terug krijgt. Al is het wel aan de hoge kant.

Bij geen match, of een afmelding minstens 24 uur vantevoren. Oftewel, een latere afmelding = dag dag, geld. Zo lees ik het dan. Ik vind het schandalig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:24

Dat is toch zo vaak? Net als wanneer je te laat afzegt voor de TA of fysio. Er is tijd vrijgemaakt voor je, kom je niet opdagen dan betaal je gewoon voor die tijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:44

Er is 150 euro vrijgemaakt aan tijd/geld? Voor een paard dat je even bekijkt? 8)7

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:46

Ze werken toch non profit? Dan verliezen ze toch geen geld?
Ik zou het logischer vinden als ze het doen om te voorkomen dat fans gratis komen rijden.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:49

Sorry hoor, maar ik ga echt geen fysio/tandartsbehandeling vergelijken met een afspraak voor een paard. Er kan nou eenmaal iets tussen komen.
En bij de fysio/tandarts gaat het je geen 150 euro kosten.

Zoals ik al zei, ík vind het schandalig. Jij mag dat normaal vinden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:59

Ik vind het veel geld. Maar niemand verplicht je om daar te gaan kijken, een ieder is vrij om er mee akkoord te gaan :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:37

Koekie73 schreef:
Dankjewel Babootje voor jouw heldere uiteenzetting. Ik hoop dat veel mensen het lezen en dit in overweging nemen voor ze gaan doneren of er een paard adopteren. Niet omdat ik vind dat ze niet moeten doneren of adopteren maar omdat ik hoop dat het PZB dwingt tot transparantie.

Dit stuk zegt ook genoeg, ze geven toe wat mensen al langer zeggen:

Moderatoropmerking:
Copyright verwijderd

Hi hi. En ik heb ontdekt dat je het oude beleidsplan gewoon nog via de site kunt downloaden.
Via deze optie (snel doen, want ze hebben het zelf nog niet door).
Deze pagina. https://www.paardzoektbaas.nl/help-mee/. Laatste zin. Klikken op De jaarstukken in blauw. :D :D
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 27-03-25 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:39

pmarena schreef:
Ik vind het veel geld. Maar niemand verplicht je om daar te gaan kijken, een ieder is vrij om er mee akkoord te gaan :j

Wat ik vervelend aan dit soort dingen vind is dat ze uitzinnige zaken normaal laten lijken (en dat er dus ook best veel mensen zijn die er dan een verhaal bij verzinnen waarom het normaal zou zijn), wat uiteindelijk vooral tot gevolg heeft dat we redelijk en onredelijk steeds minder goed kunnen herkennen.

En iedereen mag het wellicht zelf beslissen, maar ik zou echt aanraden: doe het niet. Als er wat voor gedoe dan ook komt ben je je 150 euro kwijt en heb je niets en niemand om op terug te vallen. De politie gaat er sowieso niet over want geen strafrecht, er staat zelfs vrijwel niets op papier, er is ook geen branchevereniging of keurmerk om op terug te vallen... Je auto hoeft maar uit te vallen op de snelweg en het kan je zonder meer 150 euro kosten. Zomaar weg, voor helemaal geen zinnige reden. Mensen hopen dat dat in de praktijk wel meevalt maar als men redelijk zou zijn dan zou je helemaal niet zo'n uitzinnige borg hoeven hebben. Als je geld uitgeeft is er altijd een risico dat je het niet terugkrijgt - en zonder een bredere organisatie om op terug te vallen zou ik daar heel voorzichtig mee zijn.

Vanuit de kant van PZB vraag ik me tegelijkertijd af of je met zo'n borg niet een overeenkomst aangaat die niet alleen voordelen maar zeker ook verplichtingen met zich mee brengt. Bijvoorbeeld: als je iemand uitnodigt voor een paard terwijl er informatie niet klopt in de advertentie, of de afspraak gaat niet door wegens afzegging vanuit PZB, zou men wellicht ook omgekeerd een vergoeding in de kosten kunnen vragen. Als het kijken gewoon vrij is dan is dat risico grotendeels voor de kijker, maar als je ook werkelijk een overeenkomst aangaat in de vorm van borg... dan hebben mensen wellicht ook meer grond om de andere kant op ook meer te eisen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:55

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:

Wat ik vervelend aan dit soort dingen vind is dat ze uitzinnige zaken normaal laten lijken (en dat er dus ook best veel mensen zijn die er dan een verhaal bij verzinnen waarom het normaal zou zijn), wat uiteindelijk vooral tot gevolg heeft dat we redelijk en onredelijk steeds minder goed kunnen herkennen.

En iedereen mag het wellicht zelf beslissen, maar ik zou echt aanraden: doe het niet. Als er wat voor gedoe dan ook komt ben je je 150 euro kwijt en heb je niets en niemand om op terug te vallen. De politie gaat er sowieso niet over want geen strafrecht, er staat zelfs vrijwel niets op papier, er is ook geen branchevereniging of keurmerk om op terug te vallen... Je auto hoeft maar uit te vallen op de snelweg en het kan je zonder meer 150 euro kosten. Zomaar weg, voor helemaal geen zinnige reden. Mensen hopen dat dat in de praktijk wel meevalt maar als men redelijk zou zijn dan zou je helemaal niet zo'n uitzinnige borg hoeven hebben. Als je geld uitgeeft is er altijd een risico dat je het niet terugkrijgt - en zonder een bredere organisatie om op terug te vallen zou ik daar heel voorzichtig mee zijn.

Ik denk dat vooral de even groot gemaakte zin van belang is :j

Nogmaals: ik vind het ook bijzonder maar vind het wel iets van "moeten ze zelf weten".
Ik kan me ook best goed voorstellen dat je er helemaal gestoord van wordt als je er rekening mee houdt dat er iemand komt kijken en ze komen om welke reden dan ook niet opdagen. Als je dan een tientje doet dan zit je nog met hetzelfde probleem.... dan denken mensen van nou pech. Dus kom je met ene bedrag dat mensen niet zomaar willen laten schieten. Kan ik me best voorstellen...dan weet je tenminste wel dat mensen serieus zijn en je niet voor niets dat paard voor ze vast zit te houden / klaar zet.

Ze geven dus blijkbaar ook aan dat het geld teruggegeven wordt als het geen match is / het paard niet gekocht geadopteerd wordt. Zolang je niet allerlei ervaringen hoort dat ze zich daar niet aan houden lijkt mij er dan niet zo veel mee mis eigenlijk. Behalve dat ik het wel een flink bedrag vindt maar goed nogmaals: niemand verplicht je daar mee akkoord te gaan en het gaat niet over een basisartikel zoals een brood bij de bakker ofzo.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:58

Ik vind het ook niet normaal, maar an sich is het wel een normale gang van zaken. Dat was mijn punt, verder niet.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:34

Maar in hoeverre kan zoiets nageleefd worden wat als hun het wel een match vinden en jij niet? Ik weet niet hoe dat werkt bij andere namelijk?
Ik zou dan eerder zeggen bij aankomst krijg je het terug dus wel een stok achter de deur maar geen verplichtingen aan evt koop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:31

Ja er is wel meer wat niet helemaal klopt. Stel nu je hebt Valley geadopteerd. Het Cushing paard op hun site. Het paard werd / en wordt geadverteerd met "alleen een beetje op suikers letten". Het paard wordt geadverteerd als rij/sportpaard. kosten adoptatie 4000. Paard is geadopteerd geweest, blijkbaar weer teruggebracht en wordt opnieuw aangeboden, nu voor 3500. Het adoptatiebedrag krijg je als adoptant niet terug. Er staat niet op de site dat hij eerder geadopteerd is geweest en weer terug gebracht.
Maar je kunt je voorstellen als je erachter komt dat het paard hele dure medicijnen nodig heeft (Pracend) en het niet is als een beetje op suikers letten. Dat het paard toch weer terug komt. Of was er geen match om een andere reden. Omdat je je adoptatiebedrag niet terugkrijgt, zou PZB eigenlijk wel moeten vermelden waarom het paard is teruggekomen.

En dan kost t ook nog eens 150 extra om dat paard te komen bekijken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:34

Is het ècht zo dat als iemand na een paar weken een paard terugbrengt, dat je dan duizenden euro's kwijt bent...? Want dat lijkt me toch wel straf hoor, als paard niet lekker ligt in de kudde ofzo :(:)

Dat je iets van kosten kwijt bent vind ik acceptabel, maar niks terugkrijgen van zo'n groot bedrag of niet een ander paard in ruil mee kunnen krijgen ofzo, vind ik wel erg ver gaan, als dat zo is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:36

Maar die 150e kosten, is dat ergens bevestigd? Men vraagt een borg.

M.a.w. is het niet gewoon zo dat je 150e betaald en niet komt kijken je het geld kwijt bent. Kom je wel krijg je het terug (of 150e minder voor de adoptiekosten bij een match? Wat zijn de voorwaarden van de borg?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:50

Onlangs is er een paard terug gekomen. Jhonny of zo? Was geadopteerd al rijpaard, wel bekend met atrose. Nu blijkt de atrose zo erg te zijn dat hij helemaal niet meer bereden mag worden en wordt herplaatst al weidemaatje. Ik vraag me oprecht af of diegene het geld terug heeft gekregen of eventueel een ander paard waar wel mee gereden kan worden, want dat was duidelijk het doel. Anders ben je toch mooi zuur. Even zo'n 3000 euro weg gegooid.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:59

er staat niet voor niks klinisch keuren erbij sinds een x aantal maanden. dit heeft er nooit bijgestaan. ik denk dat juridisch dat ze ook op veel vlakken alsnog het paard terug moeten nemen incl geld terug gave. hun zijn in dit geval de beter wetende partij.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:02

StalNollie schreef:
er staat niet voor niks klinisch keuren erbij sinds een x aantal maanden. dit heeft er nooit bijgestaan. ik denk dat juridisch dat ze ook op veel vlakken alsnog het paard terug moeten nemen incl geld terug gave. hun zijn in dit geval de beter wetende partij.

Ja, zo zullen ze zich wel ingedekt hebben denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:03

Ik denk dat het wel vragen is om problemen als je op de manier te werk gaat van paard terugnemen zonder geld terug te geven als het om dergelijke bedragen gaat.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:07

pmarena schreef:
Ik denk dat het wel vragen is om problemen als je op de manier te werk gaat van paard terugnemen zonder geld terug te geven als het om dergelijke bedragen gaat.

Klopt. Maar aan de andere kant heb je als je een paard koopt ook geen poot om op te staan als je niet laat keuren en ben je dus ook je geld kwijt. Probleem is hier alleen dat je niet mag verkopen, paard moet terug naar pzb.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:39

Maar als je doneert aan een andere bv als zijnde onkosten van het paard wat je adopteert. Je sluit een bruikleen(?) overeenkomst af met paard zoekt baas. Dus dan geld die overeenkomst toch ook niet meer? Want je hebt het paard dan immers “gekocht” van een derde partij….. of zeg ik nu iets stoms….

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:58

https://www.paardzoektbaas.nl/een-paard-adopteren/

"Krijgt u uw geld terug na teruggave van het dier?
Nee dat krijgt u niet, U kunt het paard terug brengen in overleg, bij ruimte in de opvang, wij zoeken dan een nieuw tehuis voor het paard."

Staat op de site van PZB. Daar houden ze zich ook aan in de gevallen die ik ken. Omdat mensen hier vooraf van op de hoogte zijn nemen ze dit verlies. Tenzij hen ook iets echt verkeerd is voorgespiegeld. Maar vaak zie ik dan nog wel dat mensen het erbij laten omdat de kosten om te procederen (rechtszaak) vaak te hoog is voor dit soort bedragen. En dat weet PZB natuurlijk ook heel goed.
Net als iedere andere handelaar.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:13

Spaansepony schreef:
Maar als je doneert aan een andere bv als zijnde onkosten van het paard wat je adopteert. Je sluit een bruikleen(?) overeenkomst af met paard zoekt baas. Dus dan geld die overeenkomst toch ook niet meer? Want je hebt het paard dan immers “gekocht” van een derde partij….. of zeg ik nu iets stoms….

Daar heb je wel een punt, ik weet niet hoe dit juridisch zit, misschien is dat het uitzoeken eens waard want er gaat niets van de donatie naar pzb, maar wel naar een BV.