Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:49

Justkid, ik zie wel vaker een hele kudde op het hek afkomen en hou dan idd m'n hart vast dat ze op tijd stoppen en niet er over- of doorheen komen. Maar ik zie het gewoon anders als jullie.
Overigens heb ik niets tegen reining of de western. Integendeel zelfs.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:55

Ik heb nog geen tijd om het hele topic door te lezen, maar ik ben na het zien van de filmpjes compleet in shock :( .

Ik zie in de dressuur- en springwereld vaak genoeg afschuwelijke dingen, maar dit geruk aan die mond vind ik echt het ergste wat ik ooit gezien heb. Die man van het bovenste filmpje zou ik van dat paard aftrekken en nooit meer op een paard laten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:00

essiedepessie schreef:
Maar inmiddels zijn we zo ver dat het Reining-Bashen is geworden, jammer..

Dat is niet waar... alleen is er af en toe tegenspraak tegen de trainingsmethoden..

En de reacties van de FEI zeggen ook al wat, vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:03

senna21 schreef:
Wat ik zo raar (m.a.w. wreed) aan fencen vind, is dat het paard tegen z'n eigen natuurlijke reactie in recht op een wand moet afstormen om dan pas te stoppen als de ruiter het zegt. Dus z'n tegen zijn eigen natuurlijk overlevingsreflexen in moet reageren.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dit behoorlijk traumatiserend is. Zeker als zo'n ruiter zich dan nog 'vergist >;) ' en wel het paard tegen de schutting zet.
Natuurlijk gaat zo'n paard dan de volgende keer 'scherper stoppen' |o
Dat de paardjes zo braaf zijn om dat te doen, wil niet zeggen dat het paardvriendelijk is.
Ik heb altijd geleerd dat paardensport kan omdat je 'meebeweegt' met wat het paard in aanleg doet. Dit lijkt daar niet op.

Nee, een paard gaat dan niet al zelf op 3kwart van je lijn stoppen.....wat quarterH al heeft uitgelegd..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:20

Cer schreef:
essiedepessie schreef:
Dit bouw je op in draf en langzaam aan steeds sneller, niemand jaagt zijn 2 jarige of 3 jarige groene paard met 60 richting een wand, daar bouw je namelijk geen vertrouwen mee op, maar daar breek je het mee af.

Zo, dat weet je nogal zeker :j

Overigens, de reactie van de FEI officials, die dus blijkbaar een waarschuwing hebben afgegeven aan verschillende ruiters (of verschillende waarschuwingen aan dezelfde, dat weet ik niet) geeft aan dat er dus wel dingen gebeurden die niet geoorloofd zijn. En dat vind ik verwarrend aangezien hier een aantal mensen (die zelf menen verstand van zaken te hebben) hebben uitgelegd dat er niets verkeerds gebeurd op het filmpje?

Qua regelgeving is het altijd wat, daar ga je nooit uitkomen. Hetzelfde als approved bits.. stel dat ze een twisted wire gaan goedkeuren (is niet zo, maar stel) dan mag men er mee rijden. Ongeacht wat anderen van zo'n trens vinden..

ja er zijn waarschuwingen geweest. maar niet aan Craig. (en ja dat weet ik zeker)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:22

quarterH schreef:
ja er zijn waarschuwingen geweest. maar niet aan Craig. (en ja dat weet ik zeker)

Dus dat betekent dat er nog ergere dingen waren :oo

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:37

Ja of dat die andere ruiters minder "belangrijk" waren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:39

Geeft me echt het gevoel van "it is all about the money".

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:42

Toekie schreef:
quarterH schreef:
noem ze eens dan die op dat niveau rijden.
die zijn er namelijk niemand.
dit soort rijden komt met het niveau. wake up. sprookjes bestaan niet (niet persoonlijk naa rjou maar naar iedereen die serieus denkt dat je topsport kunt halen zonder hard te worden in welke paardensport dan ook of die denken dat stacy westfall haar paarden ook altijd zonder zadel en bit traint...)

Het is triest maar hier heb je dus helemaal gelijk in!!
Daarom zegt dat ook iets over de personen aan de top. En daarom zou ik daar dus ook NOOIT voor kiezen. Al had ik het talent/geld, dan maar niet aan de top! En dat geldt voor alle takken van paardensport!!

Ten eerste irriteer ik me aan jouw schrijfstijl en ten tweede is 'dit soort rijden' totaal overbodig. Hoog niveau of niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:07

Dinopino schreef:
Geeft me echt het gevoel van "it is all about the money".

Yep! Als ergens geld mee gemoeid is, gaan normen en waarden snel achteruit!

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:49

ik ben totaal niet in shock.. craig is niet zomaar futurity winnaar ;)

het paard is totaal niet bezweet, loopt goed.. Hij tikt haar alleen paar keer omhoog met zn hand dat die boven blijft. Met stoppen is er ook niets aan de hand, het paard gaat vreselijk in zn hand hangen tijdens de stop en hij haalt haar daar rond in. Hij moet wel voorover gaan zitten omdat ze anders achterover gaan.

En dat i will sue you klopt ook nog eens.. hij heeft nog gelijk ook.. Dat hij door zoiets zn werk niet meer kan doen of wat misloopt.. want dit is zeer negatief..

ik zie veeeeel ergere dingen gebeuren en op dit filmpje niets. ik zie gewoon iemand die weet waar die mee bezig is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:52

Als je niks te verbergen hebt en je staat achter je trainingsmethode en je weet 100% dat je goed bezig bent, dan heb je er ook geen problemen mee als een dergelijk filmpje online komt IMO. Meneer Craig weet dus dondersgoed dat ie fout zit

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:52

:') Monnie, een paar tikjes?? Schei eens uit zeg. Dit zijn geen paar tikjes, dit is gesnuk in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:54

Monnie_ schreef:
ik ben totaal niet in shock.. craig is niet zomaar futurity winnaar ;)

het paard is totaal niet bezweet, loopt goed.. Hij tikt haar alleen paar keer omhoog met zn hand dat die boven blijft. Met stoppen is er ook niets aan de hand, het paard gaat vreselijk in zn hand hangen tijdens de stop en hij haalt haar daar rond in. Hij moet wel voorover gaan zitten omdat ze anders achterover gaan.

En dat i will sue you klopt ook nog eens.. hij heeft nog gelijk ook.. Dat hij door zoiets zn werk niet meer kan doen of wat misloopt.. want dit is zeer negatief..

ik zie veeeeel ergere dingen gebeuren en op dit filmpje niets. ik zie gewoon iemand die weet waar die mee bezig is

Waarom praat ook jij het trekwerk goed? Ik vind het toch wel zorgwekkend dat jij je hier niet druk over kan maken, dat zegt denk ik meer over jou dan over ons.

En ik probeer QuarterH via een pb discussie ook al steeds te wijzen op dat harde trekwerk maar zij praat er gewoon omheen.

Nee sorry, ik snap jullie niet. En dat zegt imo meer over jullie dan over mij. (ik bedoel dit niet op kwade wijze, maar dat jullie dit 'normaal' vinden is toch een beetje raar?)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:58

nee hoor. enig idee hoe groot de reiningsport is? zijn allemaal mensen die hun paarden in training zetten bij dit soort trainers en bij hun trainen/leren.
dat zijn allemaal mensen die hier geen probleem mee hebben. zooo aaprt zijn we dus niet, alleen hier op bokt. dat zegt misschien meer over de mensne die op bokt zitten dan 'de wereld'. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:00

quarterH schreef:
nee hoor. enig idee hoe groot de reiningsport is? zijn allemaal mensen die hun paarden in training zetten bij dit soort trainers en bij hun trainen/leren.
dat zijn allemaal mensen die hier geen probleem mee hebben. zooo aaprt zijn we dus niet, alleen hier op bokt. dat zegt misschien meer over de mensne die op bokt zitten dan 'de wereld'. :+

Nee, dat zegt dus dat er mensen zijn die dit soort trainingsmethodes accepteren en DAT vind ik verkeerd.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:00

Hij weet dat hij niet fout zit, hij weet gewoon dat dit negatief in het 'nieuws' komt, omdat er mensen zijn die alleen maar paarden AAIEN. ;) en totaal het verhaal niet weten achter een training. hij heeft ook geen waarschuwing van de steward gekregen en die hebben daar hun ogen wel open hoor. bij dressuur mag er nl ook niet langer dan 10 min ldr gereden worden en daar zijn ze erg streng op.

Hij vraagt het paard gewoon hoger omdat het constant in de hand hangt, en je kunt hem beter naar boven tikken dan dat je er in gaat lopen sleuren

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:05

Monnie_ schreef:
Hij weet dat hij niet fout zit, hij weet gewoon dat dit negatief in het 'nieuws' komt, omdat er mensen zijn die alleen maar paarden AAIEN. ;) en totaal het verhaal niet weten achter een training.

Dit raakt toch kant noch wal? Als je weet dat je niet fout zit, dan hoef je je ook niet te verontschuldigen. Je bereikt meer met onderbouwing van je handelen, dan met het dreigen van een rechtzaak. Met name door dat laatste zullen mensen alleen nog maar sneller wijzen en oordelen.

Als hij zo achter zijn handelen staat, laat hem er dan voor uit komen, en leg mensen uit waarom je het doet en waarom je er achter staat. Daar bereik je zeer waarschijnlijk meer begrip mee. Al zul je evengoed mensen houden die er niet achter staan, ook al weten ze je bedoeling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:06

quarterH schreef:
zooo aaprt zijn we dus niet, alleen hier op bokt. dat zegt misschien meer over de mensne die op bokt zitten dan 'de wereld'. :+

Is ook niet zo, want deze discussie over deze meneer loopt ook op internationale fora. Is dus niet alleen bokt :)

En de een zn definitie van 'tikken' is blijkbaar anders dan de andere. Dat paard kan niet verder met zn kin op zn borst, waar 'tik' je dat dier heen dan?? Een paard wat zn schouder dropt of 'constant in de hand hangt (wtf?), op dat niveau en vlak voor de show op zo'n manier gefixt moet worden, is niet showklaar zou je denken. Maar dat is ze wel, dus waarom die ingrepen?

Citaat:
zijn allemaal mensen die hun paarden in training zetten bij dit soort trainers en bij hun trainen/leren.
gelukkig doet de meerderheid het nog steeds niet!
En omdat hullie het doen, is het niet erg? Niveautje :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:11

quarterH schreef:

Nee hoor, dit is prima te vergelijken met het handjevol ruiters dat hier LDR verdedigt op Bokt, versus de rest van de wereld. En het was te vergelijken met het handjevol mensen die blokstaarten bij trekpaarden verdedigden, maar dat is nu gelukkig door de rest van de weldenkende wereld in België en Nederland verboden.
Met enig geluk gaat het met dit soort trainingsmethoden ook snel die kant op :Y)
Mistoestanden moeten we aanpakken, hoe sneller, hoe beter.. maakt niet uit welke sport, of welk soort toestand..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:14

Inderdaad Bandida.
En om dan andere mensen te gaan kleineren (mensen die hun paarden alleen maar aaien) vind ik dan weer erg jammer. Daarmee haal je echt de discussie omlaag.
Ik zie het niet als tikken. Ik zie het als overmatig trekken. Overmatig, want het paard reageert nauwelijks meer en rijtechnisch zijn er véél meer manieren om wat op te lossen dan dit ongegeneerde rukwerk.
Dat je dit dan normaal vind, prima, ik vind dat niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:15

@Monnie- Dit is geen 'tikken' hoor.. valt absoluut ook niet onder de noemer ophouding. Ik vind het gewoonweg rukken, en dat vind ik eerlijk gezegd nog zacht uitgedrukt.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:16

Die man traint hier dat paard gewoon en corrigeert het op fouten. Ik zie geen enkele uitputting of negatieve reactie van het dier. Het lijkt alsof hij dat beest op volle krachten in zn bek snoert maar hij hoeft niet veel kracht te zetten hij komt alleen uit het zadel door evenwicht te bewaren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:18

Ik denk niet dat deze uitleg de zaak goed doet... 8-)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:18

Als jij een ophouding geeft kom je toch niet uit het zadel?
Wat doe je anders in een wedstrijd? Trainen, corrigeren op deze veelvuldige manier impliceert dan dat het paard niet wedstrijdklaar is bijna. ;)