Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pol013 schreef:Nou! helemaal eens met Cer.
Hoewel ik de doelstelling van die controles zomaar bij alles en iedereen wel onderschrijf ben ik er nog niet zomaar enthousiast over.
Wie moet dat gaan doen? Volgens welke normen ga je dan controleren? Wie gaat dat bekostigen? Wie kan er als geschillencommisie aangesteld worden? Bij wie mag je dan gaan controleren? Bij olympische ruiters? Bij de lokale held met 6 paarden? Bij iedereen met een paardje?
En laat dat 'tegenwoordig' maar rustig weg. Ik denk dat paarden in Europa het eerder beter dan slechter gekregen hebben in de afgelopen tientallen jaren. Er is meer kennis, meer bewustzijn en meer sociale aandacht. Er is (blijkbaar) ook nog genoeg te verbeteren.
Maar de meeste mensen deugen. De kunst gaat zijn om die anderen te verbeteren/ er uit te schoppen.
c_alsemgeest schreef:Volgens mij waren er weinig die hem zelf verdedigde. Zeker bij een Helgstrand niet als je ze een beetje kent vanuit de dressuur of handelswereld.
Maar het ging vooral over niet veroordelen voordat je het gezien hebt en het risico dat beelden geknipt en geplakt werden waardoor het erger lijkt.
En daar ben ik het nog steeds mee eens.
Maar bij deze beelden is er helemaal niemand die zal verdedigen als je maar enigszins hart voor paarden hebt. Dit valt gewoon onder structurele mishandelingen. Vooral dat stukje van het schoppen met de hakken en de groom die opnoemt hoeveel paarden en vaak of zelfs altijd bloeden.
Voor geen enkel bedrag zou ik daar ooit een paard naartoe brengen.
c_alsemgeest schreef:Klopt, het is zelf ook nooit een vriendelijke ruiter geweest. Verbod zou voor mij het beste statement afgeven. Maar ik ben bang dat hij te veel vingers in de pap heeft om dat door te laten voeren.
Kinke schreef:Moderatoropmerking:Tekst verwijderd vanwege copyright
BeFunny schreef:Wel jammer dat bestuur deze uitzending ervoor nodig had en dat de rijstijl van Helgstrand niet de rede was om jaren geleden al tot deze conclusie te komen maar ok.
Babootje schreef:Aardig verhaal maar er zitten beweringen in waarvan we inmiddels wel weten dat die onjuist zijn. Denemarken zal niet heel veel anders zijn dan NL, maar hier wordt ook beweerd dat het gemiddelde sportpaard maar 7 of 8 jaar oud wordt, terwijl dat niet zo is.
De aannames van het wel of niet belasten van een paard van 3 jaar oud zijn inmiddels ook onderzocht.
Wel ben ik het ermee eens dat de jonge paardenshows een jaartje later mogen. Wij leiden ook onze 3 jarige op in een rustig tempo en als je dan ziet wat die jonge beesten al moeten kunnen laten zien, weet je al dat ze te vroeg te veel moeten doen in de training.
MyWishMax schreef:BeFunny schreef:Wel jammer dat bestuur deze uitzending ervoor nodig had en dat de rijstijl van Helgstrand niet de rede was om jaren geleden al tot deze conclusie te komen maar ok.
Het erge is dat dit niet de 1e documentaire is over helgstrand op de Deense tv... En ze toen precies hetzelfde zeiden. We gaan het aanpassen en blablabla.
Wat onder andere betekende dat ze aan stewards gingen vragen om mensen weg te sturen bij losrijden/trainen op wedstrijden als die aan het filmen waren. Omdat die mensen zogenaamd de sport kapot maken.
MyWishMax schreef:Ook dat, ja.![]()
Een keer bloed hebben op het paard of in de mond in al die jaren kan gebeuren. Maar zovaak gaat er echt meer mis dan een keer op de lip bijten. Je ziet sommige ruiters het ook veel vaker hebben als anderen en eerlijk gezegd, vind ik!, dat er wel gelijkenissen zijn tussen de ruiters die het vaker hebben qua manier van rijden.
Sintara schreef:Ik heb de afleveringen net helemaal gezien (mijn vriend is Deens) en ik zie er niks in wat ik niet zelfs op gewone pensionstallen heb gezien. Meestal inderdaad van de mensen die wedstrijden winnen.
Blijkbaar levert dit op wat de jury's hebben willen..?
Sintara schreef:Zou fijn zijn als er iets door dit alles verandert
nikkel schreef:Wil je echt iets veranderen, dan zal je moeten beginnen bij Waterland Investments, omdat deze de meerderheid van de aandelen in bezit hebben van Helgestrand en van de bedrijven die onder deze paraplu vallen.