Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:27

Als ik op wedstrijd ben heb ik het altijd te doen met veel paarden...
En dan vooral bij de beginnende wedstrijd ruiters. Nog geeneens zo zeer de pro's

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:37

pol013 schreef:
Nou! helemaal eens met Cer.

Hoewel ik de doelstelling van die controles zomaar bij alles en iedereen wel onderschrijf ben ik er nog niet zomaar enthousiast over.
Wie moet dat gaan doen? Volgens welke normen ga je dan controleren? Wie gaat dat bekostigen? Wie kan er als geschillencommisie aangesteld worden? Bij wie mag je dan gaan controleren? Bij olympische ruiters? Bij de lokale held met 6 paarden? Bij iedereen met een paardje?

En laat dat 'tegenwoordig' maar rustig weg. Ik denk dat paarden in Europa het eerder beter dan slechter gekregen hebben in de afgelopen tientallen jaren. Er is meer kennis, meer bewustzijn en meer sociale aandacht. Er is (blijkbaar) ook nog genoeg te verbeteren.
Maar de meeste mensen deugen. De kunst gaat zijn om die anderen te verbeteren/ er uit te schoppen.

Hier sluit ik me bij aan.

Laten we aub de rotte appels aanpakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:21

c_alsemgeest schreef:
Volgens mij waren er weinig die hem zelf verdedigde. Zeker bij een Helgstrand niet als je ze een beetje kent vanuit de dressuur of handelswereld.

Maar het ging vooral over niet veroordelen voordat je het gezien hebt en het risico dat beelden geknipt en geplakt werden waardoor het erger lijkt.
En daar ben ik het nog steeds mee eens.

Maar bij deze beelden is er helemaal niemand die zal verdedigen als je maar enigszins hart voor paarden hebt. Dit valt gewoon onder structurele mishandelingen. Vooral dat stukje van het schoppen met de hakken en de groom die opnoemt hoeveel paarden en vaak of zelfs altijd bloeden.
Voor geen enkel bedrag zou ik daar ooit een paard naartoe brengen.

Exact, dat was mijn reactie ook: Eerst maar eens zien. Maar dit gaat echt wel de verwachtingen te boven.
Hoewel hier niet goed te zien is wie er op dat arme beest zit (het is in ieder geval een man), zijn er genoeg mensen in de bak bij die het wel gezien hebben. Onmogelijk dat de leiding hier dan niet van hoort of weet. Tenzij het de leiding zelf is die zich hieraan schuldig maakt. Uit met name het einde van het filmpje krijg ik de indruk dat dit inderdaad zo is, want daar kun je uit de woorden van de groom opmaken als het gaat over de doorsporingen i.r.t Helgstrand zelf. Ik vind het ook ontzettend grof en schokkend om te zien hoe het paard schoppen krijgt terwijl het geen kant uit kan.
Niettemin blijf ik wel nieuwsgierig naar de hele film en de context en vooral ook wat Helgstrand erover te zeggen heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:28

Eigenlijk boeit die Helgstrand en wat hij te zeggen heeft me niks.
Ik ben eerder benieuwd naar of dit dan nu eindelijk echt eens iets teweeg brengt. Los van dat er veel mensen zullen kijken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:23

Hij is de eigenaar en verantwoordelijk. Daar mag best een flinke straff aan vast zitten.

Zelf vindt ik een verbod op het houden van dieren passend. Of alleen onder eigen beheer zonder andere ruiters met strenge controlles.
Want blijkbaar kan hij het niet van afstand managen als hij het niet zou weten zoals hij het nu enigszins beweert.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:49

Tja. Als je hem zelf ziet rijden dan weet je dat hij zelf ook niet vriendelijk is voor zijn paarden. Wat er dan dan op afstand mis gaat zal hem waarschijnlijk ook nog eens geen fluit uitmaken want het welzijn van de paarden is ondergeschikt aan de prestaties.

Van mij mag er zeker een straf op staan en die kan niet hoog genoeg zijn. Maar het interresseert mij niet wat hij er zelf over zecht want dat is ingestudeerd gewouwel en hij gaat zelf echt niet veranderen ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:51

Klopt, het is zelf ook nooit een vriendelijke ruiter geweest. Verbod zou voor mij het beste statement afgeven. Maar ik ben bang dat hij te veel vingers in de pap heeft om dat door te laten voeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:58

Moderatoropmerking:
Tekst verwijderd vanwege copyright
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-11-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:04

c_alsemgeest schreef:
Klopt, het is zelf ook nooit een vriendelijke ruiter geweest. Verbod zou voor mij het beste statement afgeven. Maar ik ben bang dat hij te veel vingers in de pap heeft om dat door te laten voeren.

Hij is al uitgesloten van het Deense nationale dressuurteam en activiteiten. Dat kun je wel een straf noemen. Beter nog dan een boete die Helgstrand natuurlijk makkelijk kan betalen.

Als CEO van Helgstrand Dressage wordt Andreas Helgstrand verantwoordelijk gehouden for the trainingspraktijken die worden uitgevoerd in zijn stal.

In een verklaring stellen ze:
Gebaseerd op TV 2 en de recente twee tv-uitzendingen van Operatie X; The Secrets of the Horse Billionaire, heeft de Deense Hippische Federatie (ook bekend als “DRF”) besloten Andreas Helgstrand voorlopig uit te sluiten van het nationale team en alle activiteiten van het nationale team.

Het bestuur van de DRF behandelde de kwestie tijdens een bestuursvergadering op woensdag 22 november om 17.00 uur, na het bekijken van de uitzendingen via de streamingdienst TV 2 Play. Het bestuur van DRF distantieert zich sterk van de onaanvaardbare wijze van rijden, trainen en behandelen van paarden die duidelijk uit de uitzendingen blijkt. Daarom is het nu duidelijk dat Andreas Helgstrand, op basis van de uitzendingen, de Deense hippische federatie niet langer kan vertegenwoordigen als ruiter van het nationale team. Als ruiter van het nationale team ben je volgens het sportplan onder meer verplicht om onze Gedragscode, richtlijnen voor ethisch correct gebruik van paarden in de paardensport na te leven en om een goed rolmodel te zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:11

Wel jammer dat bestuur deze uitzending ervoor nodig had en dat de rijstijl van Helgstrand niet de rede was om jaren geleden al tot deze conclusie te komen maar ok.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:18

Kinke schreef:
Moderatoropmerking:
Tekst verwijderd vanwege copyright

Aardig verhaal maar er zitten beweringen in waarvan we inmiddels wel weten dat die onjuist zijn. Denemarken zal niet heel veel anders zijn dan NL, maar hier wordt ook beweerd dat het gemiddelde sportpaard maar 7 of 8 jaar oud wordt, terwijl dat niet zo is.
De aannames van het wel of niet belasten van een paard van 3 jaar oud zijn inmiddels ook onderzocht.
Wel ben ik het ermee eens dat de jonge paardenshows een jaartje later mogen. Wij leiden ook onze 3 jarige op in een rustig tempo en als je dan ziet wat die jonge beesten al moeten kunnen laten zien, weet je al dat ze te vroeg te veel moeten doen in de training.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-11-23 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:33

Babootje, eens hoor. Wat we ondertussen ook niet moeten vergeten is dat het wel de markt (of zeg maar gewoon de handel) is die ervoor zorgt dat er paarden zijn die jong aan de bak moeten. Het is in de tijd zo ontstaan omdat de fokkerij van sportpaarden in Nederland zeer succesvol is. De markt is beduidend internationaal en daar gaat voorlopig niks aan veranderen. Dit hele verhaal gaat niet over amateurs die hun paardje zo goed mogelijk willen opleiden en er alles aan doen om dat op een fijne manier te doen.
En of dressuur nou per se is ontstaan als kunstvorm betwijfel ik, volgens mij werd er een overweldigende hoeveelheid paarden opgeleid om oorlogen ingestuurd te worden. Dat is inmiddels wel veranderd, maar ook pas sinds de eerste wereldoorlog.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:38

BeFunny schreef:
Wel jammer dat bestuur deze uitzending ervoor nodig had en dat de rijstijl van Helgstrand niet de rede was om jaren geleden al tot deze conclusie te komen maar ok.

Het erge is dat dit niet de 1e documentaire is over helgstrand op de Deense tv... En ze toen precies hetzelfde zeiden. We gaan het aanpassen en blablabla.
Wat onder andere betekende dat ze aan stewards gingen vragen om mensen weg te sturen bij losrijden/trainen op wedstrijden als die aan het filmen waren. Omdat die mensen zogenaamd de sport kapot maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:30

Babootje schreef:
Aardig verhaal maar er zitten beweringen in waarvan we inmiddels wel weten dat die onjuist zijn. Denemarken zal niet heel veel anders zijn dan NL, maar hier wordt ook beweerd dat het gemiddelde sportpaard maar 7 of 8 jaar oud wordt, terwijl dat niet zo is.
De aannames van het wel of niet belasten van een paard van 3 jaar oud zijn inmiddels ook onderzocht.
Wel ben ik het ermee eens dat de jonge paardenshows een jaartje later mogen. Wij leiden ook onze 3 jarige op in een rustig tempo en als je dan ziet wat die jonge beesten al moeten kunnen laten zien, weet je al dat ze te vroeg te veel moeten doen in de training.

Je gaat voorbij aan een heel belangrijk deel van het bericht, namelijk dat iedereen die staat te juichen bij shows en keuringen en wedstrijden waarbij paarden al vanaf 3 jaar van alles moeten kunnen, dit alles ook in stand houden. Het zijn niet alleen de profs, iedereen die dit normaal vindt en toejuicht en hetzelfde doet werkt eraan mee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:18

MyWishMax schreef:
BeFunny schreef:

Het erge is dat dit niet de 1e documentaire is over helgstrand op de Deense tv... En ze toen precies hetzelfde zeiden. We gaan het aanpassen en blablabla.
Wat onder andere betekende dat ze aan stewards gingen vragen om mensen weg te sturen bij losrijden/trainen op wedstrijden als die aan het filmen waren. Omdat die mensen zogenaamd de sport kapot maken.

Los nog daarvan zijn er ook wat schandalen zoals toen met dat bloed waar die voor gediskwalificeerd was. Dat was geloof ik al in 2006. We zijn nu onderhand bijna 20 jaar verder en nu gaan ze zich zogenaamd distantiëren. Het zal wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:42

Ook dat, ja. :j

Een keer bloed hebben op het paard of in de mond in al die jaren kan gebeuren. Maar zovaak gaat er echt meer mis dan een keer op de lip bijten. Je ziet sommige ruiters het ook veel vaker hebben als anderen en eerlijk gezegd, vind ik!, dat er wel gelijkenissen zijn tussen de ruiters die het vaker hebben qua manier van rijden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:53

MyWishMax schreef:
Ook dat, ja. :j

Een keer bloed hebben op het paard of in de mond in al die jaren kan gebeuren. Maar zovaak gaat er echt meer mis dan een keer op de lip bijten. Je ziet sommige ruiters het ook veel vaker hebben als anderen en eerlijk gezegd, vind ik!, dat er wel gelijkenissen zijn tussen de ruiters die het vaker hebben qua manier van rijden.

Ja die gebruiken dezelfde methodes. En dezelfde voorbeelden waarschijnlijk. Het zijn best veel ruiters overgens.

De laatste jaren zie je ook dat er wat andere ruiters komen die zich bewuster zijn van wat ze doen en vriendelijker om lijken te gaan met hun paarden ook in hun spreken merk je dat ze echt bezig zijn met het welzijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:07

Ik heb de afleveringen net helemaal gezien (mijn vriend is Deens) en ik zie er niks in wat ik niet zelfs op gewone pensionstallen heb gezien. Meestal inderdaad van de mensen die wedstrijden winnen.
Blijkbaar levert dit op wat de jury's hebben willen..?

Verder trouwens best saaie tv, het merendeel van de tijd zijn er experts aan het bevestigen dat het niet goed is voor het paard wat er gebeurt/iets dierenmishandeling is etc. maarja, wel goed voor een leek natuurlijk om het uitgelegd te krijgen.

Zou fijn zijn als er iets door dit alles verandert

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:21

Sintara schreef:
Ik heb de afleveringen net helemaal gezien (mijn vriend is Deens) en ik zie er niks in wat ik niet zelfs op gewone pensionstallen heb gezien. Meestal inderdaad van de mensen die wedstrijden winnen.
Blijkbaar levert dit op wat de jury's hebben willen..?

Dat laatste denk ik niet. Het is wel een bepaald soort ruiters die zo dwingend en met veel druk rijden. Maar ik zie daar wel een kentering in. Ook in de jurybeoordelingen.

Sintara schreef:
Zou fijn zijn als er iets door dit alles verandert

Zeker!

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:14

Ik ben benieuwd of hij gaat kijken of hij voor een ander land kan uitkomen, en ik vraag me ook af welke ( stal)ruiters er gefilmd zijn? Zat hij daar zelf ook bij?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:52

Wil je echt iets veranderen, dan zal je moeten beginnen bij Waterland Investments, omdat deze de meerderheid van de aandelen in bezit hebben van Helgestrand en van de bedrijven die onder deze paraplu vallen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:00

nikkel schreef:
Wil je echt iets veranderen, dan zal je moeten beginnen bij Waterland Investments, omdat deze de meerderheid van de aandelen in bezit hebben van Helgestrand en van de bedrijven die onder deze paraplu vallen.

En die zijn goed voor 9 miljard. Inclusief het geliefde restaurant Loetje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:33

nikkel schreef:

Die bemoeien zich echt niet met hoe Helgstrand zn paarden rijdt. als het maar rendeert. Helgstrand is gewoon degene die er wat aan moet doen. Gewoon de stal onder curatele stellen, wekelijks een onafhankelijke dierenarts langs sturen die controleert op doorsporingen en wonden in de mond. Zolang dat nog voorkomt, Helgstrand niet meer toelaten tot de Deense ruitersport federatie. Helgstrand verplichten de controles toe te laten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:06

Zou ook kunnen dat de investeerders zich na de ophef terug trekken.

Helgstrand zou een man moeten zijn en zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Uiteindelijk is hij de eindverantwoordelijke. Zelfs als hij niet zou hebben geweten wat er aan de hand was is het nog zijn verantwoordelijkheid, had hij meer moeten checken.
Als vermoed ik dat hij het wel degelijk wist maar er zelf geen probleem in zag.
De verandering zal dan ook niet vanuit het hart zijn maar vanuit verstand.

Edit, hij heeft al eerder tik op de vingers gehad
https://www.horses.nl/dressuur/helgstrand-dressage/waterland-liet-advocatenkantoor-helgstrandpraktijken-onderzoeken-en-eist-meer-transparantie/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:10

Hij ziet er waarschijnlijk geen probleem in, want hij behandelt zelf paarden ook zo. Er is al eerder een documentaire geweest over hem op tv waar precies dezelfde dingen naar voren kwamen. Toen zou er ook wat aangepast worden, wat dus vooral was zorgen dat niemand kon filmen. Ook niet bij het losrijden op wedstrijden. Daarom is hij zo enorm zenuwachtig als de undercover groom hem aanspreekt over deze misstanden.

Net als dat de bond, waar zijn vader in zit, de beelden pas erg genoeg vond met deze documentaire toen ze openbaar waren en niet voordat ze uitgezonden waren.