Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:33

Babootje schreef:
Ik zou eerlijk gezegd wel willen weten waar ik mn goede naam (als ik die had :D :D ) aan zou verbinden.
Maar dan moet je het wel weten natuurlijk. Qua locatie is het prachtig natuurlijk.

Nou dat dus

Vind het heel goed dat er een bericht is gestuurd :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:57

N0a schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Maar het is niet anders. Ik neem namelijk aan dat ze die ruimte van de stichting huurt en dus geld in de stichting stopt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 27-03-25 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:09

Ailill schreef:
IHN schreef:
Ailill, ik zou eerlijk gezegd echt pissed worden als ik een dergelijk bericht van je kreeg.
Je kent haar ws nieteens persoonlijk en bemoeit je met zaken die je geen donder aangaan. Als ze 1 x googled op pzb vind ze alles. Als ze dat niet heeft gedaan interesseert het haar ws geen biet.. en dan komt er een wijsneus mijn tijd verzieken door me een ongevraagd bericht te sturen. Ik zou not amused zijn.
Je hoeft ook niet not amused te zijn, want het bericht is naar haar verzonden.

nou, succes ermee dan:

Smaad is wanneer iemand met het negatieve bericht uw goede naam wil beschadigen door de waarheid over u te vertellen. Bijvoorbeeld als u vast zat in de gevangenis en iemand dit bericht verspreidt. Maar het is ook smaad als hij uw goede naam wil beschadigen door een bericht te verspreiden waarvan hij niet weet of dit waar is. Bijvoorbeeld als iemand zegt dat u namaakspullen verkoopt terwijl dat niet bewezen is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:14

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet aan de Bokt regels voldoet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:15

Persoonlijk vind ik dit topic sturen ook te ver gaan.

En naam verbinden, dat is haar pakkie an.
Denk dat ze zelf wijs genoeg is Google te gebruiken wil ze wat uitzoeken.

Mars

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:18

Jill is natuurlijk een jonge meid en handig genoeg om op SM eea na te lezen. En als ze dan alsnog besluit haar wedstrijd daar te organiseren is het ook haar goed recht. Kunnen wij wat van vinden maar t is haar eigen beslissing

koffiemok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:27

bron:https://www.wetrecht.nl/smaad/
Smaad
Smaad is een vorm van belediging volgens de wetgever. Smaad is namelijk het opzettelijk iemands eer of goede naam aanranden door telastelegging van een bepaald feit, met het doel om daaraan ruchtbaarheid te geven. Kortom: er is sprake van smaad als iemand opzettelijk ‘slechte’ dingen zegt over een ander, met als doel dat anderen dit ter ore komt en deze persoon in een slecht daglicht wordt gesteld.

Net als de eenvoudige belediging, wordt smaad enkel vervolgd wanneer iemand aangifte doet. Smaad is een zogenaamd ‘klachtdelict’. Uitzondering op dit beginsel is smaad tegen het openbaar gezag, een openbaar lichaam of instelling én smaad tegen een ambtenaar in functie. Bij smaad tegen overledenen moeten bloedverwanten aangifte doen als ze willen dat vervolging plaatsvindt.

Daarnaast is er geen strafbaarheid wanneer de pleger heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging. Ook kan iemand niet voor smaad veroordeeld worden wanneer hij te goeder trouw had kunnen aannemen dat het te laste gelegde feit waar was én het in het algemeen belang was dat dit te laste werd gelegd.

Overigens zal een belediging die niet onder smaad of smaadschrift valt vaak onder het delict eenvoudige belediging vallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:29

Zolang het waar is, dan mag dat ook. Je mag iemand erop wijzen dat ze misschien iets beter in de organisatie duikt waar ze haar naam aan gaat verbinden. Dat is geen smaad of laster. En of iemand, i.c. Jill daar dan iets mee doet, is helemaal aan haar. Daar heeft de melder geen invloed op. Dus dat smaad/laster verhaal valt wel mee.
Stel dat straks in de media een verhaal over PZB opduikt dat niet zo positief is of zelfs negatief. Dan straalt dat ook af op jouw goede naam. Dan is het alleen maar fijn dat iemand jou daarop attent heeft gemaak toch?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:31

koffiemok schreef:
bron:https://www.wetrecht.nl/smaad/
Smaad
Smaad is een vorm van belediging volgens de wetgever. Smaad is namelijk het opzettelijk iemands eer of goede naam aanranden door telastelegging van een bepaald feit, met het doel om daaraan ruchtbaarheid te geven. Kortom: er is sprake van smaad als iemand opzettelijk ‘slechte’ dingen zegt over een ander, met als doel dat anderen dit ter ore komt en deze persoon in een slecht daglicht wordt gesteld.

Net als de eenvoudige belediging, wordt smaad enkel vervolgd wanneer iemand aangifte doet. Smaad is een zogenaamd ‘klachtdelict’. Uitzondering op dit beginsel is smaad tegen het openbaar gezag, een openbaar lichaam of instelling én smaad tegen een ambtenaar in functie. Bij smaad tegen overledenen moeten bloedverwanten aangifte doen als ze willen dat vervolging plaatsvindt.

Daarnaast is er geen strafbaarheid wanneer de pleger heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging. Ook kan iemand niet voor smaad veroordeeld worden wanneer hij te goeder trouw had kunnen aannemen dat het te laste gelegde feit waar was én het in het algemeen belang was dat dit te laste werd gelegd.

Overigens zal een belediging die niet onder smaad of smaadschrift valt vaak onder het delict eenvoudige belediging vallen.

dat algemene belang gaat hier echt niet op. Noodzakelijke verdediging ook niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:45

IHN, Zolang je de waarheid vertelt is er hoe dan ook geen probleem..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:45

Smaad/Laster is soms subjectief. Laat PZB maar eens bewijzen dat het anders ligt. Ik denk dat het algemeen belang zeker gediend is met de waarheid.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:57

Maar er kan wel sprake zijn van smaad of smaadschrift, want ook de waarheid vertellen kan strafbaar (en dus onrechtmatig) zijn. Het gaat namelijk niet zozeer om de vraag of iemand liegt, maar of iemands eer en goede naam wordt aangetast door de betreffende beschuldiging.

dit schrijft een advocaat. Maar ik zou idd babootje serieuzer nemen... stel dat Jill ervan afziet, he... door jouw mail. Kan pzb proberen de geleden schade bij jou te verhalen. Maar goed. Ik jou erover op. Als t wel fout afloopt niet piepen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:59

Maar ik zou als ik Jill was, dit wel willen weten. Stel er komt een artikel of iets uit waarin deze zaken aan het daglicht komen, zou ik denk ik niet willen dat je daarmee wordt geassocieerd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:25

Vind het geheel nu een beetje overdreven worden zullen we terug naar de basis gaan?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:30

Ik vind dit meer op een heksenjacht beginnen te lijken. Blijf bij de feiten mensen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:49

Jill Huijbrechts zit toch ook op Bokt?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:07

Ik trek ook PZB en hun werkwijze in twijfel maar dit slaat wel behoorlijk door. := Ben het ermee eens dat het nu meer een heksenjacht begint te lijken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:09

KimD schreef:
Ik trek ook PZB en hun werkwijze in twijfel maar dit slaat wel behoorlijk door. := Ben het ermee eens dat het nu meer een heksenjacht begint te lijken.

Ook eens.
Ben geen Pzb fan. Maar hier maakt bokt zich juist belachelijk en zal een topic als dit als lachertje gezien gaan worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:10

DuoPenotti schreef:
KimD schreef:

Ook eens.
Ben geen Pzb fan. Maar hier maakt bokt zich juist belachelijk en zal een topic als dit als lachertje gezien gaan worden.

Bokt maakt zich niet belachelijk. De acties van de enkeling is niet de actie van een hele groep, dank je wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:12

Klopt.
Maar zo'n topic, met ook serieuze gebruikers word zo wel snel beoordeeld en over 1 kam geschoren. Zo werkt dat nu eenmaal meestal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:14

DuoPenotti schreef:
Klopt.
Maar zo'n topic, met ook serieuze gebruikers word zo wel snel beoordeeld en over 1 kam geschoren. Zo werkt dat nu eenmaal meestal.

True.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:26

Dit gaat inderdaad wel erg ver.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:56

Heksenjacht? Ho, ho blijf bij de feiten mensen. Een heksenjacht, lastercampagne of hetze tegen PZB is hier echt niet aan de orde. Dat Aillil Jill Huijbregts informeert over de bedenkelijke handel en wandel van PZB valt daar ook niet onder. Het is zijn persoonlijke vrijheid, actie en verantwoordelijkheid. Hij roept bokkers hier toch niet op om hetzelfde te doen?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:37

Wel toevallig dat ze nu ineens, na alle kritiek in n.a.v. dat gevonden paard waar ze zich mee bemoeiden, nu ineens een oproepje doen aan iedereen die ooit een paard heeft geadopteerd bij hun, om een leuk verhaal en foto's te plaatsen. Zieltjes terug winnen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:52

Van de activiteiten van Paard zoekt Baas is eigenlijk de opvang van verwaarloosde paarden die door de dierenpolitie of anderszins bij PZB terecht komen een niet commerciele activiteit.
Van dit soort opvang zie ik niet heel veel activiteit bij PZB via de socials.
Paard zoekt Baas staat natuurlijk al redelijk vol met hun andere wel commerciële activiteit. De handel in afgeschreven paarden via het adoptiesysteem. Dit gaat meestal niet om verwaarloosde paarden. Aangezien deze paarden met een gezondheidsverklaring ter adoptie moeten worden aangeboden.

Naast het commerciele adoptiesysteem, ontplooit PZB ook andere activiteiten. Training, ponykamp, loterij en inmiddels ook het uitbaten van de trainingsfaciliteiten en appartementen op de nieuwe locatie, de plannen voor een Equi Habitat voor pensioenpaarden en een revalidatiecentrum. Ook bij de laatste activiteiten die ook echt commercieel zijn wordt om donaties gevraagd, zelfs uit naam van de ANBI stichting PZB
Ten slotte zijn er natuurlijk nog de inkomsten zijn er uit socials. En natuurlijk inkomsten uit giften in natura, financiele donaties, loterij, etc.

Paard zoekt Baas zegt zelf dat zij volledig Non-Profit zijn, met vrijwilligers werkt en dat alle inkomsten is bestemd voor hulp aan de paarden. Als dat zo is, zouden de kosten en opbrengsten natuurlijk makkelijk via de ANBI stichting PZB kunnen worden verantwoord. Een ANBI mag namelijk wel winst maken, alleen moet deze winst terugvloeien naar het doel van de stichting. En dat is nu precies wat de bedoeling is van een Non Profit organisatie.

Wat zegt PZB zelf hierover?
In een toelichting op de website zegt PZB, zoals al werd vermoed, dat zij hun commerciële activiteiten hebben gescheiden van hun niet commerciele activiteiten.

In 2021 hebben we de ANBI status mogen ontvangen van de belastingdienst RSIN nummer 853238698 Binnen de non-profit organisatie Paard Zoekt Baas zit ook een BV – dit is zeer gebruikelijk in het goede doelen land- waar alle ‘commerciële’ activiteiten plaatsvinden, dit om mogelijk verlies van de ANBI status te voorkomen, indien er -volgens de belastingdienst- te veel ‘commerciële’ activiteiten plaatsvinden. Ook is de splitsing gemaakt om te voorkomen dat indien er een geschil met de belastingdienst zou ontstaan, niet zonder meer beslag gelegd zou kunnen op de paarden die bij de adoptanten staan. En dat de stichting een navordering zou kunnen krijgen van 5 jaar en dat ze met terugwerkende kracht over 5 jaar BTW over de donaties moeten afdragen en mogelijk VPB belasting over 5 jaar, dit zou het faillissement betekenen van de stichting. Wij gaan dit jaar gebruiken om een fiscaal jurist te laten kijken naar deze ‘constructie’ of deze nog wel voldoet aan de huidige wet en regelgeving.

Wat ze hiermee feitelijk zeggen is, dat zij de winst niet laten terugvloeien naar het goede doel. Want dat mag inderdaad niet in een ANBI. Een ANBI mag commerciële activiteiten hebben (de meesten hebben dat ook) en daar is ook geen limiet aan. Wat een ANBI niet mag is de winst gebruiken voor iets anders dan het goede doel waarvoor het in het leven is geroepen.