Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:04

tamary schreef:
JewEmm schreef:
JKK wordt niet bestrijd, maar ook niet gegeten. Paarden die gehouden worden eten het ook enkel als het in het hooi zit en ze er dus niet zelf voor kunnen kiezen het niet te eten. JKK in de OVP is op zn retour. Schijnbaar is het iets met zichzelf vergiftigen.... Maar pin me daar niet op vast. In elk geval is de hoeveelheid fors aan het begin weten.

Die theorie gaat niet op, paarden die echt honger hebben vreten alles, en dan is jkk aantrekkelijker dan zand (en ja dat gaat bv door maagzweren door gedwongen vasten) er ook met happen tegelijk in bij sommige dieren. De paarden die bezwijken nu open maken en kijken naar schade aan de organen kan zeer verhelderend zijn op dit punt. Wormen, zand en leverschade zou wel eens een grote factor kunnen zijn bij het sterk vermageren en vooral verzwakken van een aantal dieren.

Potate schreef:
De dieren eten het jkk echt wel als er weinig anders groeit.
Er zijn geloof ik onderzoeken gedaan met muildieren, na flink lang geen/weinig eten begonnen ze vlees te eten dat ze werd aangeboden door de onderzoekers.
Dat is niet zo heel gek, paard(achtigen) zijn omnivoor, niet strikt herbivoor en geen herkauwer. Paarden zijn ook het minst efficient qua voerconversie van de grote grazers en blijken op een vleesdieet erg goed te presteren (legale doping zeg maar).
Artikel over een aantal voorvallen waarin zo te lezen goed verzorgde paarden jagen en prooi opeten (konijnen en geit), vaak jaagt er 1, maar de rest van de kudde (waar van toepassing) eet mee.
https://thehorse.com/130670/carnivorous-horses/

Interessant linkje, dank je wel! Ik heb ooit een filmpje gezien van een paard dat een kuikentje opeet, maar ik had niet verwacht dat ze ook zelf dieren opjagen en doden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:05

Afbeelding

Ik denk het wel zo te zien?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:05

Maar het is niet zo dat er nooit wat te eten is he. De JKK kan ook al weg zijn tegen de tijd dat alles op is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:08

tamary schreef:
Potate schreef:
De dieren eten het jkk echt wel als er weinig anders groeit.
Er zijn geloof ik onderzoeken gedaan met muildieren, na flink lang geen/weinig eten begonnen ze vlees te eten dat ze werd aangeboden door de onderzoekers.
Dat is niet zo heel gek, paard(achtigen) zijn omnivoor, niet strikt herbivoor en geen herkauwer. Paarden zijn ook het minst efficient qua voerconversie van de grote grazers en blijken op een vleesdieet erg goed te presteren (legale doping zeg maar).
Artikel over een aantal voorvallen waarin zo te lezen goed verzorgde paarden jagen en prooi opeten (konijnen en geit), vaak jaagt er 1, maar de rest van de kudde (waar van toepassing) eet mee.

Zouden ze dan niet ook aan de karkassen beginnen te eten?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:09

Bij het riet op onderstaande foto kunnen ze niet komen. Al het bereikbare riet is opgegeten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links waar de dieren lopen, rechts kunnen ze niet komen:

Afbeelding

Zo ziet het er nu uit daar. Foto's van kadavers zal ik er maar niet bij zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:11

Uh nee liever niet,maar hier staat inderdaad niks op aan eten.
En wat er op staat moeten ze misschien wel door diep water op je onderste foto?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:12

ellepel schreef:
Uh nee liever niet,maar hier staat inderdaad niks op aan eten.
En wat er op staat moeten ze misschien wel door diep water op je onderste foto?

Daar kunnen ze niet bij. Dat is waar de mensen wel kunnen komen maar de dieren niet i.v.m. hekken. Overigens mag je als mens weer niet in dat gedeelte voor de dieren komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:14

Nies_ schreef:
tamary schreef:

Zouden ze dan niet ook aan de karkassen beginnen te eten?

Niet alle paarden eten meteen vlees, nadoen van wat mama/vriendje/kuddegenootje doet speelt ook een rol. Kennelijk is de gedachte vriendje of hertje is voedsel niet meer standaard (bv door de mens per ongeluk er uit geselecteerd) of ze kunnen er niet bij. Veelal duurt het omzetten van gras naar vleesdieet een tijdje en deze dieren hebben de optie niet aangeleerd gekregen. Of die pogingen nog komen is zo niet te zeggen, net als of het wel gebeurt maar niet gezien/gerapporteerd wordt.

cobiie

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:16

Misschien is 1 van de redenen dat het merendeel van de karkassen weggehaald wordt, om te verkomen dat de dieren daaraan gaan eten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:18

Wijslander, op jouw fotos staat dan verder niets inderdaad.
Een grote kale vlakte is het :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:19

Dit is dus het gebied van de dieren:

Afbeelding

En hier dus alles aan de overkant van het spoor:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 04-03-18 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:21

cobiie schreef:
Misschien is 1 van de redenen dat het merendeel van de karkassen weggehaald wordt, om te verkomen dat de dieren daaraan gaan eten?

Dat is zeker een mogelijke verklaring, en wat er over blijft zal verdedigd worden door bv vossen, wat nieuwsgierigheid blokkeerd om het te onderzoeken op eetbaarheid.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:40

Klinkt aannemelijk, tamary. Wel een gemiste kans voor ze.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:20

Indrukwekkende foto’s Wijslander. Ik ben er stil van.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:23

astridastrid schreef:
Indrukwekkende foto’s Wijslander. Ik ben er stil van.

Ik was er zelf ook stil van, heb er met open mond gestaan...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:28

:j Vooral die bij het water, het contrast tussen de verschillende gebieden, een ontzettend mooie maar ook diep trieste foto. Die kan zo in de krant!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:38

Eline net gespot op Nederland 1, netjes gesproken!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:43

Hoe worden die foto's gemaakt want je mag daar niet komen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:44

Wat voor programma was dat?
Ze heeft het er maar druk mee,gister al bij omroep drenthe in cassata.
Hoop dat ze voor elkaar krijgen wat ze graag willen :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:48

Het is alleen jammer dat niet alle actievoerders verstand hebben van dieren voeren, maar wel hooibalen met strotouw en hele broden over het hek hebben gemikt. Zonde. Hoop dat dat geen ellende gaat geven voor de mensen die netjes en serieus gedemonstreerd hebben.
Hoop dat de demonstranten gehoord worden.

Herplant van het WWF om de Veluwe te verbinden is overigens wel weer echt de slechtste optie die ik tot nu toe langs heb zien komen...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:48

saskiakefie schreef:
Hoe worden die foto's gemaakt want je mag daar niet komen?

Ik ben nergens geweest waar ik niet mocht zijn, dus iedereen had deze foto's kunnen maken. Het gebied verder ingaan was inderdaad niet mogelijk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:50

ellepel schreef:
Wat voor programma was dat?
Ze heeft het er maar druk mee,gister al bij omroep drenthe in cassata.
Hoop dat ze voor elkaar krijgen wat ze graag willen :j

Dat was bij 'Als je alles hebt gehad'.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:54

Ik heb het hele topic niet doorgelezen, maar ik vraag me wel af hoe dit probleem te stoppen is. Het gebied groter maken lost het ook niet op, een natuurlijke vijand zou dat een optie zijn? Overplaatsen lijkt me ook een goed idee en hengsten castreren. Eigenlijk zo zonde dat je in Nederland met paarden en reeën toch niet kan zeggen we doen de hekken open. Terwijl ik het idee had onderweg in Amerika meer herten langs de weg tegen te komen dan hier. Is er in het hoge noorden geen plek om ze vrij uit te zetten? Wel opvallend dat er veulens blijven komen ondanks te weinig voedsel. Misschien na verloop van tijd zouden ze dan minder veulens krijgen door een soort evolutie?

Sorry als ik onzin uitkraam :o of als dit soort dingen al lang zijn gezegd.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:57

Ik denk niet dat ze in Noorwegen of Rusland behoefte hebben aan uitgehongerde inteeltparaden met waarschijnlijk al wel een behoorlijke JKK vergiftiging. :P

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:19

Jennyj01 schreef:
Maar het is niet zo dat er nooit wat te eten is he. De JKK kan ook al weg zijn tegen de tijd dat alles op is.

Dit was twee jaar terug inderdaad het geval, toen hebben boswachters nog nooit paarden of de andere grote grazers zien eten van de JKK omdat het bloeide in de periode dat gras volop aanwezig was. Hoe het nu is weet ik niet, ik baseer dit op verhalen uit eerste hand.