tamary schreef:JewEmm schreef:JKK wordt niet bestrijd, maar ook niet gegeten. Paarden die gehouden worden eten het ook enkel als het in het hooi zit en ze er dus niet zelf voor kunnen kiezen het niet te eten. JKK in de OVP is op zn retour. Schijnbaar is het iets met zichzelf vergiftigen.... Maar pin me daar niet op vast. In elk geval is de hoeveelheid fors aan het begin weten.
Die theorie gaat niet op, paarden die echt honger hebben vreten alles, en dan is jkk aantrekkelijker dan zand (en ja dat gaat bv door maagzweren door gedwongen vasten) er ook met happen tegelijk in bij sommige dieren. De paarden die bezwijken nu open maken en kijken naar schade aan de organen kan zeer verhelderend zijn op dit punt. Wormen, zand en leverschade zou wel eens een grote factor kunnen zijn bij het sterk vermageren en vooral verzwakken van een aantal dieren.Potate schreef:Dat is niet zo heel gek, paard(achtigen) zijn omnivoor, niet strikt herbivoor en geen herkauwer. Paarden zijn ook het minst efficient qua voerconversie van de grote grazers en blijken op een vleesdieet erg goed te presteren (legale doping zeg maar).De dieren eten het jkk echt wel als er weinig anders groeit.
Er zijn geloof ik onderzoeken gedaan met muildieren, na flink lang geen/weinig eten begonnen ze vlees te eten dat ze werd aangeboden door de onderzoekers.
Artikel over een aantal voorvallen waarin zo te lezen goed verzorgde paarden jagen en prooi opeten (konijnen en geit), vaak jaagt er 1, maar de rest van de kudde (waar van toepassing) eet mee.
https://thehorse.com/130670/carnivorous-horses/
Interessant linkje, dank je wel! Ik heb ooit een filmpje gezien van een paard dat een kuikentje opeet, maar ik had niet verwacht dat ze ook zelf dieren opjagen en doden