Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:58

ElCamino schreef:
Feit blijft dat alle ophef over bitten daargelaten...alleen in de westernsport is er bit-controlewaarbij je bit door de jury zelf persoonlijk gecontroleerd wordt, er om je paard gelopen wordt om te kijken of er ergens bloed te zien is... dat zie ik bij andere takken van sport niet gebeuren...

Dat gebeurt niet alleen in de westernsport hoor, bij de ijslanders gebeurt dat al jaren.

Pauline

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:07

Het gaat er toch niet om welke tak van sport de beste of slechtste is?
Dit filmpje gaat over western, andere over dressuur, enz. Het gaat er imo dat deze manier van handelen zeer paardonwaardig is, niet of reining slecht is.

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:08

Fenchen is om te zorgen dat je paard gaat timen in zijn stop. Hij leert zijn kont onder zijn lichaam te zetten doordat er een muur is waarop hij afloopt. Je leert ook een paard recht te maken en dat hij tot het einde toe doorloopt en zich niet gaat anticiperen op de stop. Hij kan eigenlijk dus geen kant op want de muur komt eraan, hij wordt geblokkeerd links en rechts (want je houdt hem tussen je benen) dus enige wat hij nog kan doen, is de stop inzetten en zijn kont eronder. De mensen op het fimpje doen dit eigenlijk alleen om het paard nog ronder (verzameld) te krijgen. Nog verder zijn kont eronder, zodat de stop nog dieper is. Eigenlijk is het dus niet meer nodig om tegen de muur te stoppen met een goed kant en klaar getraind paard.

Bye the way: Ik support Craig Schmersal niet! Ik vind het een eikel!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:53

Wat ik zo raar (m.a.w. wreed) aan fencen vind, is dat het paard tegen z'n eigen natuurlijke reactie in recht op een wand moet afstormen om dan pas te stoppen als de ruiter het zegt. Dus z'n tegen zijn eigen natuurlijk overlevingsreflexen in moet reageren.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dit behoorlijk traumatiserend is. Zeker als zo'n ruiter zich dan nog 'vergist >;) ' en wel het paard tegen de schutting zet.
Natuurlijk gaat zo'n paard dan de volgende keer 'scherper stoppen' |o
Dat de paardjes zo braaf zijn om dat te doen, wil niet zeggen dat het paardvriendelijk is.
Ik heb altijd geleerd dat paardensport kan omdat je 'meebeweegt' met wat het paard in aanleg doet. Dit lijkt daar niet op.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:56

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:25

senna21 schreef:
Wat ik zo raar (m.a.w. wreed) aan fencen vind, is dat het paard tegen z'n eigen natuurlijke reactie in recht op een wand moet afstormen om dan pas te stoppen als de ruiter het zegt. Dus z'n tegen zijn eigen natuurlijk overlevingsreflexen in moet reageren.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dit behoorlijk traumatiserend is. Zeker als zo'n ruiter zich dan nog 'vergist >;) ' en wel het paard tegen de schutting zet.
Dat de paardjes zo braaf zijn om dat te doen, wil niet zeggen dat het paardvriendelijk is.
Ik heb altijd geleerd dat paardensport kan omdat je 'meebeweegt' met wat het paard in aanleg doet. Dit lijkt daar niet op.

Ben het helemaal met je eens :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:34

_Vanes_ schreef:

Gaan ze net zo iets geweldigs doen als toen met die dressuurregels voor stewards :') dat is zo wazig dat niemand daar wat mee kan.

'een paard mag niet langer dan tien minuten in dezelfde houding worden getraind'

dus 10 minuten in rollkur is nog steeds geen enkel probleem :z

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:54

senna21 schreef:

nergens om, dit is in dit hele topic nu al 2345 keer uitgelegd.

Fencing is niet bedoeld om je paard scherper te laten stoppen. het is bedoeld om je rundown te verbeteren, de stop moet ingezet worden na de snelste pas van je rundown, en het is dus niet de bedoeling dat je paard na 3kwart rundown zelf langzamer gaat galloperen. Daarom fence je, om het paard vertrouwen te geven.

Dit bouw je op in draf en langzaam aan steeds sneller, niemand jaagt zijn 2 jarige of 3 jarige groene paard met 60 richting een wand, daar bouw je namelijk geen vertrouwen mee op, maar daar breek je het mee af.

met een goed opgebouwde rundown verbeterd natuurlijk ook je stop.

Daarbij, over natuurlijk of niet natuurlijk, mijn paard joeg zichzelf per buitenspeelsessie zo'n 30 keer van wand naar wand om dan een mooi slidingstopje neer te leggen, dat vond hij spelen, (het koste mijn hart)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:59

Lamar schreef:
Laten ze dan voor alle paardensporten maar eens een overkoepelende regelgeving maken waarin duidelijk staat wat wel en niet mag ten opzichte van het dier. Dus niet dat moeilijke gezwam waarvan iedereen zich afvraagt wat het nou eigenlijk precies inhoud en waar de slechterikken misbruik van kunnen maken, maar gewoon duidelijk: niet rukken in de mond, ook geen kleine rukjes en ook niet met een zacht bit, gewoon niet rukken, klaar :D
En dat dan ook nog over een heleboel andere handelingen waarbij een paard geïntimideerd en gepijnigd wordt.
Als ze dan net als bij de voetbal ook nog een kaartensysteem invoeren... bij de eerste en tweede overtreding een gele kaart en diskwalificatie van de wedstrijd, derde kaart is een rode en die betekent dat je de rest van het jaar niet meer mag starten. Drie jaar achter elkaar een rode kaart dan mag je nooit meer starten.

Dan altijd minimaal 2 controleurs die tijdens hun werk geen boekjes mogen lezen of uit hun neus mogen vreten. Alles moet op video worden opgenomen, ook het loswerken en na de wedstrijd worden de beelden nog weer bekeken door übercontroleurs. Die kunnen dan de controleurs weer op non aktief stellen en beboeten als ze steken hebben laten vallen en zo houden we de boel dan scherp.

Lekker omslachtig en idealistisch :P
Maar blijkbaar hebben de paarden zoiets nodig in de topsport.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:13

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:44

essiedepessie schreef:
Dit bouw je op in draf en langzaam aan steeds sneller, niemand jaagt zijn 2 jarige of 3 jarige groene paard met 60 richting een wand, daar bouw je namelijk geen vertrouwen mee op, maar daar breek je het mee af.

Zo, dat weet je nogal zeker :j

Overigens, de reactie van de FEI officials, die dus blijkbaar een waarschuwing hebben afgegeven aan verschillende ruiters (of verschillende waarschuwingen aan dezelfde, dat weet ik niet) geeft aan dat er dus wel dingen gebeurden die niet geoorloofd zijn. En dat vind ik verwarrend aangezien hier een aantal mensen (die zelf menen verstand van zaken te hebben) hebben uitgelegd dat er niets verkeerds gebeurd op het filmpje?

Qua regelgeving is het altijd wat, daar ga je nooit uitkomen. Hetzelfde als approved bits.. stel dat ze een twisted wire gaan goedkeuren (is niet zo, maar stel) dan mag men er mee rijden. Ongeacht wat anderen van zo'n trens vinden..

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:49

@Cer: Dat weet ik idd nogal zeker, want anders doet je paard het namelijk gewoon niet meer. En niemand is erop uit het paard geestelijk zo te beschadigen dat hij zijn werk niet meer goed doet. Dat kost ze namelijk geld.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:53

Kunnen ze bij fencen geen airbag op de muur plaatsen voor als het mis zou gaan? :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:58

essiedepessie schreef:
@Cer: Dat weet ik idd nogal zeker, want anders doet je paard het namelijk gewoon niet meer. En niemand is erop uit het paard geestelijk zo te beschadigen dat hij zijn werk niet meer goed doet. Dat kost ze namelijk geld.

Kleuterdiscussie: Ik weet zeker dat het niet zo is :j Het gebeurd gewoon, ook bij jonge dieren, en die paarden deden het daarna gewoon nog. Maar dit is off topic

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:03

Mmmm...had eigenlijk al wel een reactie van Anky verwacht. Of zit ze in het buitenland?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:05

@ Cer, dan hebben ze dat eerst opgebouwd, niemand jaagt zijn paard de eerste keer met 60 op een muur af. Ik deed het ook met mijn 3 jarige, maar we waren wel begonnen in draf. klaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:08

quarterH schreef:
klopt renate het is niet de bedoeling dat het paard tegen de muur knalt. immers, het hele doel van fencen is dat je paard leert om door te lopen tot het einde en zich daar goed mee te voelen.
Bandida schreef:
En zo'n westernpaard krijg je niet scherp aan de hulp zonder op een muur af te gaan? Geef toe, dat is toch gewoon de techniek van het snelste resultaat.. dat paard weet uiteraard ook dat niet stoppen geen optie is. Mocht hij twijfelen dan weet hij het de tweede keer wel.. daar gaat het over, niet over goed voelen, hou op zeg..

Kijk eindelijk iemand die door heeft waar het aan schort en dat fencing gewoon een 'quick and dirty' methode is om iets gedaan te krijgen.
Een paard leert niet om door te lopen als hij een muur voor zich ziet, zo denkt een paard niet. Het is de mens die er op zit die hem dwingt om door te lopen.
En blijkbaar krijgt die het rijtechnisch zonder muur niet voor elkaar om een paard puur op zijn hulpen te laten stoppen.
Als je wilt dat een paard met de voorbenen doorloopt tijdens een stop (dat maakt de sliding langer en dus spectakulerder = levert meer wedstrijdpunten op) dan is het juist heel ONlogisch om het paard op een vast object te laten aflopen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:10

nergens om, dit is in dit hele topic nu al 2345 keer uitgelegd.

Fencing is niet bedoeld om je paard scherper te laten stoppen. het is bedoeld om je rundown te verbeteren, de stop moet ingezet worden na de snelste pas van je rundown, en het is dus niet de bedoeling dat je paard na 3kwart rundown zelf langzamer gaat galloperen. Daarom fence je, om het paard vertrouwen te geven.

met een goed opgebouwde rundown verbeterd natuurlijk ook je stop.

Daarbij, over natuurlijk of niet natuurlijk, mijn paard joeg zichzelf per buitenspeelsessie zo'n 30 keer van wand naar wand om dan een mooi slidingstopje neer te leggen, dat vond hij spelen, (het koste mijn hart)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:20

Dat vond ie spelen? Als het hek er niet had gestaan had ie lekker verder gerend.
Een paard gaat niet uit zichzelf denken, leuk ik ren op een hek af, zo hard mogelijk en dan kijk ik of ik stoer genoeg ben om zo laat mogelijk pas te remmen. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:20

essiedepessie schreef:
de stop moet ingezet worden na de snelste pas van je rundown,
Dan mag je wel een lange bak hebben of een vlotte opbouw, want anders zit je paard toch met zn giegel in de fence.. :j

Citaat:
en het is dus niet de bedoeling dat je paard na 3kwart rundown zelf langzamer gaat galloperen. Daarom fence je, om het paard vertrouwen te geven.
Volgens mij, als je paard gaat anticiperen, is het omdat je een oefening te vaak op dezelfde manier herhaalt (en dus een scholingsproces inbouwt). Wellicht dat dat dus anders op te lossen valt dan met fencing, wat ik nog steeds een vorm van psygologische oorlogvoering vind (vooral de versie zonder Whoa).

Citaat:

Raar voorbeeld.. Dan doet hij het nl zelf.. Als ik in een auto zit en de passagier zegt tegen mij "rij maar vol gas naar die muur, ik zeg wel stop" en die zegt dat vervolgens niet waardoor ik vol in mn ankers moet (en paarden een soort noodstop eruit gooien die zeker niet soepel is met een losse rug en weet ik al niet wat), was dat eens maar nooit weer (kun je nagaan hoe braaf paarden zijn :j ). Als ik zelf naar een muur rij, kan ik het 100 keer doen, omdat ik weet wanneer ik ga stoppen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:21

En het bevordert de muur voor de kop ;-). Zo heeft western echt niets meer weg van rijden. Het beste dus met twee benen en sporen lekker drijven en dan van voren goed rukken. De cowboy gebruikt zijn zit enkel om er zelf niet af te vliegen. Met de linkerhand rukt ie aan de teugel en met de rechterhand drinkt ie zijn pilsje om zijn sportbuik te kweken voor zijn topprestatie als topruiter.

Komisch ik heb het toch anders geleerd en ervaren.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:24

Needje schreef:
Dat vond ie spelen? Als het hek er niet had gestaan had ie lekker verder gerend.
Een paard gaat niet uit zichzelf denken, leuk ik ren op een hek af, zo hard mogelijk en dan kijk ik of ik stoer genoeg ben om zo laat mogelijk pas te remmen. :')

Blijkbaar vond hij dat spelen ja, anders deed hij het niet, dan was hij wel gewoon de bocht door gegallopeerd.

al die bewegingen zijn iig wel bewegingen die ze van nature maken. Dat is precies wat mij aantrekt in die sport.

Maar inmiddels zijn we zo ver dat het Reining-Bashen is geworden, jammer..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:35

Needje schreef:

Ik was echt al lang geleden uit dit topic gestapt, maar echt hoor mijn paard doet dit ook en echt voor de lol :j
en aan gebrek aan ruimte ligt het niet want die hebben ze echt, ik denk zelfs minimaal 3 voetbalvelden.
Dus omdat jij dit nog nooit hebt gezien of niet gelooft wil niet zeggen dat het niet gebeurt :roll:

maar ik stap er weer uit want het gaat inmiddels nergens meer over -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:37

senna21 schreef:
Zeker als zo'n ruiter zich dan nog 'vergist >;) ' en wel het paard tegen de schutting zet.

Dit geloof ik dus echt niet hoor, er was ook al iemand anders die zei dat dat fragment van Rieky een foutje was omdat ze hem beloond achteraf, volgens mij is het bull.

1. Wanneer je zoiets gaat doen weet je waarmee je bezig bent, heb je ruim voldoende ervaring en weet je precies hoe je paard loopt, maw; je kunt zijn 'remweg' tot op de cm nauwkeurig inschatten.
2. Wanneer je geoefend bent zoals bij punt 1 en je maakt een stop tegen een muur dan doe je dat zo dat je paard minstens 4 meter voor de muur tot stilstand komt zonder daarbij grof te hoeven worden.

Bij mij wil er dus echt niet in dat dit een foutje was, ze hoort notabene tot de top, zij weet exact hoe haar paard loopt en waar die zijn voeten neerzet, zij maakt geen foutjes, zelfs niet als ze even niet oplet.
Dat ze hem achteraf een aai geeft is volgens mij meer een 'ow sorry' richting de omstanders dan richting het paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:40

Dat is Rieky niet, die zit op een palo