essiedepessie schreef:de stop moet ingezet worden na de snelste pas van je rundown,
Dan mag je wel een lange bak hebben of een vlotte opbouw, want anders zit je paard toch met zn giegel in de fence..
Citaat:
en het is dus niet de bedoeling dat je paard na 3kwart rundown zelf langzamer gaat galloperen. Daarom fence je, om het paard vertrouwen te geven.
Volgens mij, als je paard gaat anticiperen, is het omdat je een oefening te vaak op dezelfde manier herhaalt (en dus een scholingsproces inbouwt). Wellicht dat dat dus anders op te lossen valt dan met fencing, wat ik nog steeds een vorm van psygologische oorlogvoering vind (vooral de versie zonder Whoa).
Citaat:
Daarbij, over natuurlijk of niet natuurlijk, mijn paard joeg zichzelf per buitenspeelsessie zo'n 30 keer van wand naar wand om dan een mooi slidingstopje neer te leggen, dat vond hij spelen, (het koste mijn hart)
Raar voorbeeld.. Dan doet hij het nl zelf.. Als ik in een auto zit en de passagier zegt tegen mij "rij maar vol gas naar die muur, ik zeg wel stop" en die zegt dat vervolgens niet waardoor ik vol in mn ankers moet (en paarden een soort noodstop eruit gooien die zeker niet soepel is met een losse rug en weet ik al niet wat), was dat eens maar nooit weer (kun je nagaan hoe braaf paarden zijn
). Als ik zelf naar een muur rij, kan ik het 100 keer doen, omdat ik weet wanneer ik ga stoppen.