Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:21

Ja, dat heb ik inmiddels ook uitgevonden.

Ik denk dat t binnenkort wel op youtube oid verschijnt.

Elisa2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:24

In het andere topic staat een linkje er over van DressageHub met meer beeldmateriaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:02

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:09

nikkel schreef:
Net als bij amateurs heb je goede en slechte.

Of je een goede of slechte bent, wordt afgemeten aan de behaalde of de te behalen prestaties. De manier waarop je aan die prestaties komt, wordt niet meegenomen.

Nee en dat is nu juist zo jammer.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:34

Hier moet je idd ook als pro starten als je geld verdient met paarden. Om je amateur status terug te krijgen is best lastig dus ik start al jaren als ‘pro’ terwijl ik gewoon een baan buiten de paarden heb nu en er al jaren geen geld meer mee verdien of voor anderen rijd.
Vind het verder ook geen spannende ‘titel’ want het is gewoon een vakje wat je aankruist op het inschrijf formulier :=)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:36

Fly_high schreef:
Zullen we de schuld maar bij de ruiters leggen en niet meteen een andere partij zoeken om met de verantwoordelijkheid op te zadelen?

Wil jij even aangeven waar ik de schuld bij de grooms leg?
Als niemand z'n mond open doet of dingen bewijst, zoals nu bij Helgstrand is gebeurd, dan blijft de ellende doorgaan

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:04

Waarschijnlijk moeten zij (en stagiaires ook) een soort van geheimhoudingsverklaring tekenen.
Dat is niet ongebruikelijk op grote wedstrijdstallen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:04

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:17

De deense bond wil ook achter de onherkenbare gezichten op de beelden afgaan. Helgestrand is dus niet de enige, die uitgesloten gaat worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:12

De bond scheen al langer te weten wat er op de beelden te zien was, maar vond het toen niet erg genoeg voor actie. Nu ineens wel nu het uitgezonden is.
(Zag een filmpje waar een Deense dressuur amazone het bericht van de bond voorlas maar er wat extra informatie bij gaf)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:58

Na die uitzending moest de Deense bond wel iets doen, maar de Deense bond had feitelijk ook al meteen na de rechterlijke uitspraak moeten handelen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:37

Mensen die Helgstrand aan het verdedigen waren zijn verdacht stil.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:47

Volgens mij heeft niemand Helgstrand verdedigt. Alleen aangegeven eerst beelden te willen zien.

Denk dat van iedere bokker wel beroerde foto's zijn te maken en met talentvolle paarden heb je sneller een gekke sprong/beweging. Maar iedere paardenliefhebber zal ongelukkig worden van deze beelden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:28

nikkel schreef:
De deense bond wil ook achter de onherkenbare gezichten op de beelden afgaan. Helgestrand is dus niet de enige, die uitgesloten gaat worden.

Lijkt me heel terecht, zoals ik het begrijp is er ook in ieder geval 1 verschrikkelijke stalruiter die erg hardhandig rijdt en bij wie alle paarden bloeden in de mond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:33

Ik heb m nooit verdedigt.. ik heb alleen maar vragen gesteld hoe je om moet gaan met mensen die stiekem op een terrein filmen, en wat voor precedent dat schept. En dan iets met doel heiligt middelen en hoe ver gaat dat, vooral in de tegenwoordige tijd van online doxen en daarna real life lynchen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:55

ZwarteHeks schreef:

Wie waren dat dan? Kun je die dan ook gewoon even benoemen ipv zo lullig te doen?

Ik blijf 100% achter mijn punt staan dat je niemand aan de schandpaal nagelt op basis van halve (of geen bekende) feiten. En dat niet ieder incident betekend dat er sprake ik van mishandeling. Neem ik geen woord van terug.

Tegelijk: als de tekst van st george een correcte weergave van de feiten is (en ik hou een ienie mini slag om de arm als het om dat tijdschrift gaat icm ik zelf nog helemaal niks gezien heb) dan ben ik blij dat ze de problemen op die stal aan het licht gebracht hebben, dan mag het van mij ook op deze manier en sta ik volledig achter alle schorsingen en aanklachten richting deze stal. Niet acceptabel. Ophouden daarmee. Kan er geen medelijden mee hebben als dat imperium instort.
Zo wil ik niet dat de paardensport bedreven wordt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:25

Cer, als je bepaalde zaken niet stiekem doet, komen misstanden nooit aan het licht. Zie klokkenluiders.
Het moet worden opgenomen in de reglementen, dat controle ter plekke van trainingsstallen ten alle tijden mogelijk moet zijn en anders uitsluiting van de sport voor de betreffende weigeraars.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:29

nikkel schreef:
Cer, als je bepaalde zaken niet stiekem doet, komen misstanden nooit aan het licht. Zie klokkenluiders.
Het moet worden opgenomen in de reglementen, dat controle ter plekke van trainingsstallen ten alle tijden mogelijk moet zijn en anders uitsluiting van de sport voor de betreffende weigeraars.

ja klopt, en dat was het gesprek wat toen ook gevoerd werd, en de vraag waar de grens ligt en wat als iets geframed wordt bijvoorbeeld.

Dat tweede is een goed idee misschien. Hoe dat precies ingekaderd moet worden, geen idee. Gezien mensen nu soms al gek worden van controle overal. Maar ik kan me voorstellend dat waar met dieren / kinderen gewerkt wordt, camera of ander toezicht mogelijk moet zijn.
Of daar dan wel / niet misbruik van gemaakt kan worden, is weer een ander vraagstuk..

(ik vind sommige dingen gewoon niet zo simpel :) er hangen veel dingen aan elkaar)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:33

In de huidige wereld zijn er blijkbaar geen simpele dingen meer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:35

Volgens mij waren er weinig die hem zelf verdedigde. Zeker bij een Helgstrand niet als je ze een beetje kent vanuit de dressuur of handelswereld.

Maar het ging vooral over niet veroordelen voordat je het gezien hebt en het risico dat beelden geknipt en geplakt werden waardoor het erger lijkt.
En daar ben ik het nog steeds mee eens.

Maar bij deze beelden is er helemaal niemand die zal verdedigen als je maar enigszins hart voor paarden hebt. Dit valt gewoon onder structurele mishandelingen. Vooral dat stukje van het schoppen met de hakken en de groom die opnoemt hoeveel paarden en vaak of zelfs altijd bloeden.
Voor geen enkel bedrag zou ik daar ooit een paard naartoe brengen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:35

nikkel schreef:
In de huidige wereld zijn er blijkbaar geen simpele dingen meer.

ik denk dat er best nog wel simpele dingen zijn.. :j

Maar ik denk dat er best wat meer nagedacht mag worden over sommige andere dingen, vooral als je iets goed wilt dicht timmeren.. zodat je er ook echt wat mee kan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:02

Ik heb wel degelijk mensen gezien die Helgstrand verdedigde, maar niet per se hier op Bokt. Maar inderdaad, die mensen zijn nu ook erg stil. Waren ze al sinds de uitspraak in hoger beroep..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:05

ZwarteHeks schreef:

Ik ben niet stil hoor. Maar er loopt nog een toppic. Ook heb ik hem niet verdedigd. Maar wel het trial by media (niet ok vind) en vond ik dat eerst maar duidelijk moest worden wat er nou werkelijk aan de hand was. Ook is dit iets wat jarenlang ook onder toeziend oog van juryleden, Grooms, verzorgers etc gebeurd en vond en vind ik dat ook daar een bezem door kan ;)

Dierenmishandeling valt niet te verdedigen. Niet van Helgstrand en niet van anderen ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 24-11-23 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:05

Nou! helemaal eens met Cer.

Hoewel ik de doelstelling van die controles zomaar bij alles en iedereen wel onderschrijf ben ik er nog niet zomaar enthousiast over.
Wie moet dat gaan doen? Volgens welke normen ga je dan controleren? Wie gaat dat bekostigen? Wie kan er als geschillencommisie aangesteld worden? Bij wie mag je dan gaan controleren? Bij olympische ruiters? Bij de lokale held met 6 paarden? Bij iedereen met een paardje?

En laat dat 'tegenwoordig' maar rustig weg. Ik denk dat paarden in Europa het eerder beter dan slechter gekregen hebben in de afgelopen tientallen jaren. Er is meer kennis, meer bewustzijn en meer sociale aandacht. Er is (blijkbaar) ook nog genoeg te verbeteren.
Maar de meeste mensen deugen. De kunst gaat zijn om die anderen te verbeteren/ er uit te schoppen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:09

princequillo schreef:
Ik heb wel degelijk mensen gezien die Helgstrand verdedigde, maar niet per se hier op Bokt. Maar inderdaad, die mensen zijn nu ook erg stil. Waren ze al sinds de uitspraak in hoger beroep..

Dit bedoelde ik idd. Grappig dat sommige mensen hebben gehapt. Toch een beetje aangesproken denk ik. ;)

Maargoed, ik heb op 2 stallen gewerkt waar er dus ook zulke praktijken werd gebruikt. 1 was een TeamNL lid, de ander een Olympische springruiter. Ik durfde toendertijd niks te zeggen. Ik had het echt te doen met die paarden. Om van mijn eigen schuldgevoel af te komen, ging ik langer met ze grazen, extra bakje slobber etc. want dat was toen binnen mijn macht. Ik had zo graag willen filmen wat er allemaal gebeurde.. maar ik durfde echt niet.