[BLOG] Mongol Derby 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joey2010

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 06:56

Ze heeft deze prijs meer dan verdient!

Ik zou willen weten wat haar het meeste tegenviel en juist heel erg meeviel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:04

Super en inderdaad dik verdiend!

Ik zou wel willen weten hoe ze zich heeft voorbereid en wanneer ze daar mee is begonnen/hoeveel tijd ze er aan heeft besteed :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:41

Misschien een beetje domme vraag aangezien we het over sportvrouwen hebben. Maar is ze nog veel afgevallen tijdens de race?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:50

Even gekopieerd van hinke haar fb!!

Lieve allemaal,
Dank voor jullie hartverwarmende steun in de vorm van (digitale) reacties, kaartjes, bloemen en donaties. Ik ben zwaar onder de indruk van alle support die ik heb mogen ontvangen en heb de afgelopen dagen met verbazing de 'hype' rondom de derby gelezen.

Gisteren ben ik vanuit Beijing samen met Sebas weer aangekomen in Nederland waar ik werd ontvangen door o.a. mijn ouders, schoonfamilie en vriendinnen, zo lief!

Naast mijn dank aan iedereen, wil ik graag een groot digitaal applaus voor 'onze' Chris! Dank Chris voor je fantastische levendige rapportage van deze derby!

De komende week ga ik tijd maken voor de verhalen achter deze rapportage. Over het startkamp, de uitdagingen en de lessen die ik leerde van dag 1, het mysterie van horsestation 24 maar vooral verhalen over het prachtige land, de fantastische herders en hun familie en natuurlijk de geweldige paarden.

Stay tuned!

veel liefs,
Hinke

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:11

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:23

Prachtig filmpje Grit,
Ik moet nooit janken bij flims maar bij de start van de race hield ik het niet droog. Het ultieme avontuur begint dan pas echt.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 06:43

Afgelopen weekend hebben we inderdaad Hinke opgehaald van het vliegtuig. Was - uiteraard - erg emotioneel, maar heel fijn om haar weer te zien!

Inmiddels is trouwens ook de zondagmiddag in Leiden uitverkocht voor All The Wild Horses.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 06:57

Wat Leuk dat Hinke haar verhaal gaat opschrijven.
Ik kijk er naar uit om haar ervaringen van deze derby te kunnen lezen.
En natuurlijk naar het mysterie van hs 24.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:48

Wat een prachtig filmpje van Flash.

En ook ik kijk uit naar de belevenissen van Hinke.

Gaat Rouke ook schrijven trouwens?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:07

joey2010 schreef:
Wat Leuk dat Hinke haar verhaal gaat opschrijven.
Ik kijk er naar uit om haar ervaringen van deze derby te kunnen lezen.
En natuurlijk naar het mysterie van hs 24.

Vooral dit :j

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:26

Dat filmpje echt :D

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:38

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:39

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:45

Op haar eigen facebookpagina staan een paar berichten vanaf haar terugkomst.

Leuk Novalues, eer van je organisatie!
Ik hoop de film ook nog een keer te zien.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:44

Jaaaa update op haar fb

Lieve allen,
Jullie hebben even moeten wachten maar de combinatie werk en weinig energie zorgde ervoor dat ik toch even moest wachten met het schrijven van mijn eerste verslag.

Het begon allemaal al op 31 juli toen ik vertrok naar UB. Ik keek uit om mij rustig te kunnen voorbereiden maar ook om mijn lieve Mongoolse vrienden Seyrikjan en Tugs-Oyun na 5 jaar weer te zien. Naast dit wederzien sprak ik ook andere deelnemers en oefenden we gezamenlijk met het inpakken van onze zadeltassen etc.

De laatste dagen voor het vertrek naar het startkamp stonden voor mij in teken van het perfectioneren van mijn startkit (uiteindelijk maar 4,5 kilo), het leren van handige Mongoolse zinnen en vooral veel uitrusten.

Tijdens het startkamp kregen we extra training bijv. Hoe kluister je een paard, waar moet je op letten bij het verzorgen van je paard (hartslag, genoeg eten, drinken etc.) Daarnaast kregen we een medical briefing, uitleg over de Mongoolse cultuur en nog wat navigeertips. We reden een aantal keer paard om te oefenen met de gps, onze zadeltassen maar vooral ook te wennen aan de paarden.

Ik vond het grappig om te zien welke achtergronden de andere deelnemers hadden, van profs in paardrijden tot mensen met paarden als ‘hobby’. Het leuke was dat iedereen op een zelfde level zat omdat de omstandigheden en paarden voor iedereen zo nieuw waren.
Jullie weten dat de dat de start een dag later was omdat de spottrackers niet naar behoren werkten. Ik vond het eigenlijk niet zo erg, het was erg slecht weer en ik had al gemerkt dat mijn paard niet de snelste was dus ik hoopte dat een dagje rust hem wat sneller zou maken, haha!

De start was dus helemaal niet zo flitsend als ik had bedacht. Mijn paard (ik ga de naam niet noemen maar hij heeft de naam gekregen van de sloomste persoon die ik ken) stapte over de start en wilde eigenlijk niks. Stilstaan was zijn hobby en gras eten klonk hem als muziek in zijn oortjes. Het was echt een schat (zie foto) maar als je iedereen ziet verdwijnen in de verte dan zakt de moed wel in je schoenen. Gelukkig had ik medeslakken Eion Kemp en Rouke Bloemsma aan mijn zijde maar ook zij waren op het laatst sneller. Hier leerde ik ook mijn eerste les, verdoe niet je energie met verdrietig of gefrustreerd zijn maar geniet van de prachtige omgeving.

Na 5!!!! uur kwam ik eindelijk aan op HS1. En er stond dus nog 1 paard te wachten. Het was even slikken toen 3 man hem vast moesten houden bij het zadelen en hij er alsnog vandoor ging. Ik weet nog dat ik dacht ‘ deze kan wel galopperen’. Ik noemde het paard Miranda, ook al was het een ruin, mijn oude pony Miranda kon er ook knetterhard vandoor gaan. Rouke en Eion hadden ook een ander paard en al snel gingen we er razendsnel vandoor. De eigenaar van de paarden had met ons te doen en kwam ons achterna op zijn motor. Super leuke man, ik had net een liedje geleerd over Ghengis Khan en hij vond het heel leuk als ik dat zong haha! Hij wees ons op een veel kortere route en leerde ons meteen alles over de Mongoolse paarden. In die 30 km had ik een soort personal trainer die mij de fijne kneepjes van het paardrijden in Mongolië bijbracht. Zo kunnen ze veel meer aan dan dat wij denken en zijn ze niet moe te krijgen. Ik was veel te voorzichtig en moest van hem in galop down hill i.p.v. in stap. Bij HS 2 heeft hij ook een nieuw paard voor mij uitgezocht en mij nog van de laatste instructies voorzien voordat hij op zijn motor terug ging.
Met de paarden zat het dus wel goed maar met mijzelf ging het mis op HS2. Ik leerde daar een hele belangrijke les. Doordat ik haast had om de anderen in te halen heb ik niet goed op mijzelf gepast. Ik had niet genoeg gegeten en waar ik in NL nog wel als een soort kameel kan bunkeren, kan dat in Mongolië niet. Het eten is veel vetter en je lichaam moet daar aan wennen dus beter eet je maar kleine beetjes. Het gevolg was dat ik moest overgeven. En niet een beetje.
Goed, het eten was er dus weer uit en ik leerde dat ik hele kleine beetjes kon eten of nog liever, iets vloeibaars zoals soep. Na al dat gekots, stapte ik weer op het paard (Stormy, jaja). Inmiddels was er een groepje van ongeveer 8 mensen met wie ik mee kon rijden. Het ging stormen (filmpje komt nog), regenen en vooral hagelen. Alles was nat, we moesten door overstroomde rivieren en ik weet weinig van deze rit af. Behalve dat ik koud was, pijn had en bijna omviel van ellende. Stormy maakte het niks uit en die hobbelde gewoon achter de anderen aan. Hier leerde ik ook nog een les; hoe mooi het weer ook lijkt, draag altijd je regenjas.

Om stipt 20.00 uur kwamen we aan bij HS3 (foto zegt genoeg haha, zelfs mijn mond lijkt bevroren). Stormy bokte mij er bijna nog af toen ik toch al wilde afstappen maar had verder een prima hartslag. Dit was mijn eerste nachtje op de steppe en het enige wat ik nog weet was dat alles klam, nat en koud was. Eten lukte mij niet dus heb ik maar thee met suiker gedronken. Ik maakte nog wel een dealtje met een stel stoere Mongoolse boys, zij gingen voor mij alvast een snel paard uitzoeken voor de volgende dag in ruil voor het gebruik van mijn mes. Dit was ook een prachtige les namelijk, wie niet snel is moet slim zijn.
Stay tuned om te lezen of het paard echt zo snel was, welke tactieken ik leerde op dag 2, waarom ik besloot om alleen te gaan rijden en mijn ontmoeting met wilde kamelen en mannen op motoren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:51

Ooh, wat beeldend geschreven. Fijn om zo een stukje 'mee te kunnen rijden'
Ik ga toch ook maar even op FB kijken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:02

Super dat je het hier plaatst. Ik heb geen fb en kan zo wel meegenieten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:08

Rocamor schreef:

Ik zit ook niet op Facebook, maar kan dit wel lezen op Facebook:
https://www.facebook.com/20298984046105 ... 837790753/
Kun je ook de foto's zien die bij het stukje staan.

Maar ik vind het ook fijn dat het hier geplaatst wordt.

En heel leuk geschreven door Hinke!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:10

Marie_Anne schreef:
Rocamor schreef:

Ik zit ook niet op Facebook, maar kan dit wel lezen op Facebook:
https://www.facebook.com/20298984046105 ... 837790753/
Kun je ook de foto's zien die bij het stukje staan.

Maar ik vind het ook fijn dat het hier geplaatst wordt.

En heel leuk geschreven door Hinke!

De link werkt bij helaas niet

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:11

Zodra ik het voorbij zie komen zal ik het plaatsen :D
Kan er zo bij weg zwijmelen zulke verhalen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:30

Tof, zo'n uitgebreid verslag per dag zie ik wel zitten :D

Ik lees op Facebook, de foto's erbij maken het af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 05:46

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:32

Deze doet het inderdaad. Dank je wel.

Even een andere, wellicht domme, vraag. Als je nog wilt doneren via die website. Komen dan je naam en emailadres en andere gegevens weer ergens terecht waar ik het niet wil. Net zoiets als dat het bel-me-Niet register niet werkt bij bedrijven waar je klant bent (geweest).

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:13

Leuk verslag van Hinke!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:46